Over de top

Gestart door Breaktest, 05 februari 2014 - 12:44:49

« vorige - volgende »

Breaktest

Webber gaf zelf in een van zijn laatste interviews aan dat hij niet meer zo goed was, dat hij voelde dat hij langzamer werd. Maar ik heb het idee dat oudere coureurs dit vaak nog lange tijd kunnen compenseren door bepaalde situaties beter in te  schatten.   

Breaktest

Citaat van: Dimensie op 05 februari 2014 - 15:03:25
Toen ik 18 was vond ik het ook heerlijk om als de slagbomen bij de dijk naar beneden gingen vooraan te gaan staan met de motor, heelijk de hele dijk voor jezelf als ze weer omhoog gingen.
Met de ervaring van vandaag de dag, een reiger die opvliegt en je bijna kan kussen laat ik dat soort acties toch achterwege.
Buiten de lichamelijke achteruit gang, jong en onbezonnen neem je meer risico en als je ouder word stapelen de dingen een beetje op denk ik.
Wat is er ook te winnen als je door maximaal te presteren alleen tweede kan worden?
Button, Kimi en Allonso (in de volgorde van vertrek) blijven niet langer dan 3 jaar gok ik.
Interessant. toen ik 18 was lag ik met heel veel studentes te rollenbollen.

0634

Citaat van: Franky R. op 05 februari 2014 - 17:51:43
Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 17:19:09
Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.


Maar een dertiger wordt het vele reizen eerder zat dan een twintiger. Dat was ook een punt van aandacht wat Weber ter sprake bracht. Het is niet het rijden, maar alle gedoe erom heen.

Ja, dat kan natuurlijk. Motivatieverlies is voor iedere rijder mogelijk.

0634

Citaat van: Tuesday op 05 februari 2014 - 19:15:06
Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 17:19:09
Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.
het gaat niet om hoe lang je mee kunt, het gaat om het moment waarop je op je allerbest bent. Federer is 32, kan nog prima mee, maar is misschien al wel 5 jaar over zn absolute top heen. Bij F1 zal dat idd wel iets anders zijn, maar ik denk dat gemiddeld die top toch rond de 30 ligt. Als je naar de wk's van de afgelopen jaren kijkt, maar ook naar de nr's 2 en 3 en ook racewinnaars, dan zijn dat toch vrijwel allemaal 20ers. Natuurlijk zegt dat niet alles, maar t is wel een indicatie.
Denk ik dus niet. Schumachers top lag na zijn dertigste. Prost ook. Maar zal voor iedere rijder anders zijn.

Het is iig niet zo dat je vandaag op je allerbest bent en morgen niet meer. Je kan jaren op je allerbest blijven,

janke

Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 20:19:57
Citaat van: Tuesday op 05 februari 2014 - 19:15:06
Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 17:19:09
Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.
het gaat niet om hoe lang je mee kunt, het gaat om het moment waarop je op je allerbest bent. Federer is 32, kan nog prima mee, maar is misschien al wel 5 jaar over zn absolute top heen. Bij F1 zal dat idd wel iets anders zijn, maar ik denk dat gemiddeld die top toch rond de 30 ligt. Als je naar de wk's van de afgelopen jaren kijkt, maar ook naar de nr's 2 en 3 en ook racewinnaars, dan zijn dat toch vrijwel allemaal 20ers. Natuurlijk zegt dat niet alles, maar t is wel een indicatie.
Denk ik dus niet. Schumachers top lag na zijn dertigste. Prost ook. Maar zal voor iedere rijder anders zijn.

Het is iig niet zo dat je vandaag op je allerbest bent en morgen niet meer. Je kan jaren op je allerbest blijven,

Yep, zo is dat gewoon. Ik weet niet of er wat F1 liefhebbers zijn die de Indy 500 wat voor watjes vinden, ik vraag maar. Onze eigen Arie Luyendyk. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Wat ook meespeelt is dat de huidige lichting op jongere leeftijd debuteerde...Senna was alweer een jaar of 24. Dan kun en wil je langer doorgaan. Eerder beginnen is IMHO dan ook eerder stoppen.


Waar voorheen een coureur pas in zijn 40'er jaren stopte, beginnen de journo tegenwoordig al aan midden dertigers te vragen hoelang ze nog doorgaan...

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 20:19:57
Citaat van: Tuesday op 05 februari 2014 - 19:15:06
Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 17:19:09
Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.
het gaat niet om hoe lang je mee kunt, het gaat om het moment waarop je op je allerbest bent. Federer is 32, kan nog prima mee, maar is misschien al wel 5 jaar over zn absolute top heen. Bij F1 zal dat idd wel iets anders zijn, maar ik denk dat gemiddeld die top toch rond de 30 ligt. Als je naar de wk's van de afgelopen jaren kijkt, maar ook naar de nr's 2 en 3 en ook racewinnaars, dan zijn dat toch vrijwel allemaal 20ers. Natuurlijk zegt dat niet alles, maar t is wel een indicatie.
Denk ik dus niet. Schumachers top lag na zijn dertigste. Prost ook. Maar zal voor iedere rijder anders zijn.

Het is iig niet zo dat je vandaag op je allerbest bent en morgen niet meer. Je kan jaren op je allerbest blijven,
qua prestatie's misschien wel, maar ik vond Schumacher misschien in die paar jaar tussen 95 en 2000 dat ie geen kampioen werd nog wel beter. Maar da's mijn gevoel, het verschilt natuurlijk ook per persoon. Dat Schumacher in 2002 nog steeds de beste coureur van het veld was wil niet zeggen dat hij niet zn top al gehad had. Hoe dan ook wk's van boven de 30 beginnen wel een zeldzaamheid te worden.
En ook bij de iets mindere goden zie je toch vaak dat ze halverwege de 30 toch redelijk overvleugeld worden door de jongere garde. Coureurs boven de 35 hebben we komend seizoen al geen eens meer.

Arthur

Citaat van: Wings op 05 februari 2014 - 17:52:51
Citaat van: Breaktest op 05 februari 2014 - 14:04:55
Hill, Prost en Mansell hadden wel de topauto van het veld. Prost bleef er zelfs een jaar voor aan de kant om daar zijn handen op te kunnen leggen. Ik denk dat het probleem met ouderdom vooral is dat je concentratiefoutjes begint te maken. Vreemd genoeg hoor je zelden van een coureur dat ie aan meditatie o.i.d. doet.

Altijd jammer om te lezen dat kampioenschappen worden opgehangen aan hun materiaal alsof er rijders zijn die in een barrel de titel winnen of in een topauto zitten omdat ze knap zijn...

Mindere|slechte rijders komen niet in de topauto's....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: janke op 05 februari 2014 - 19:48:28
Citaat van: Dimensie op 05 februari 2014 - 19:25:14
Lag het veld vroeger een seconde uit elkaar nu een paar tiende, vandaar dat ik denk dat leeftijd nu een groter probleem is als vroeger.
Die 0,2 die je nu te kort komt kan je al opbreken.

Oh is dat zo? Leg me dat eens uit? ;)

Ben het eens met Dimensie, het is toch de logica zelve. In pakweg de jaren 2010-2013 lag het F1-veld ongezien dicht bij elkaar. 10 jaar geleden had je kwalificaties met Schumi op pole en Rubens erachter, en dan op P3 iemand die een seconde langzamer was. Met andere woorden, STEL dat Schumacher toen een halve seconde zou verliezen door z'n leeftijd, dan zou hij nog steeds op de eerste rij staan. Anno 2013 kon je dan uit Q3 vallen!

Een vergelijking met Prost, Mansell en zelfs Hill vind ik dus niet opgaan aangezien zij duidelijk uit een ander tijdperk stammen.

Verder is het inderdaad de vraag of die heren wel echt op hun top waren, want zoals Tuesday reeds suggereerde ben je altijd afhankelijk van het materiaal. Misschien was Schumacher in 1998 wel beter dan in 2002.

Wings

Wat voor Schumacher gold geldt ook voor Vettel. En dan kunnen ze tegenwoordig geen eens voluit door het bandenverhaal. Het is juist in het middenveld closer geworden.

0634

Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.

Kronos

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 09:08:48
Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.

Het is een gegeven dat je reactiesnelheid normaal gesproken afneemt (echter betwijfel ik ten zeerste of dit direct merkbaar zal zijn).
Verder denk ik dat het gezinsleven e.d. een grotere impact hebben op een coureur.

Veel F1 coureurs hebben voldoende financiële middelen om vroegtijdig met pensioen te gaan, eventueel aangevuld met een of andere positie op de achtergrond.

Het vele reizen in combinatie met opgroeiende kinderen zal voor veel coureurs een belemmering vormen (bewust of onbewust). Denk ook dat je minder risico's neemt zodra je kinderen krijgt.

0634

Dan heb je het (eigenlijk) louter over motivatie problemen, en oké, dat kan natuulijk. Maar Schumacher behaalde zijn grootste successen toen hij al lang en breed vader was. Daarmee niet gezegd dat dat voor iedereen geldt, maar dat het juist voor iedereen anders is.

Maar toch, dat motivatieverhaal is inderdaad een goed punt. Hakkinen is daarvan natuurlijk een supervoorbeeld. Alles gewonnen, geen drive meer om nog meer te winnen. Dan verlies je ontegenzeggelijk tijd.

En v.w.b. reactiesnelheid of concentratieverlies, dat zeggen we nu wel, maar eigenlijk is daar niet echt iets concreets over volgens internet, behalve dat het gebeurd bij 'ouderen' op zeer diverse leeftijden. Ik denk niet dat iemand van 30 of 35 onder het kopje ouderen valt.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 09:08:48
Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.
Misschien kunnen ze hun plas niet meer ophouden.

Kronos

Denk dat het voornamelijk motivatie is dat er voor zorgt dat een coureur zelf zijn loopbaan beëindigd (meestal gebeurd het trouwens zonder dat de coureur het zelf wil en vindt hij gewoonweg geen stoeltje meer).

Gebrek aan movitatie kan er ook voor zorgen dat je langzamer wordt, waardoor je dus ook geen aanspraak meer kunt maken op een stoeltje (denk dat dit wel gespeeld heeft bij Webber).

Zeker als je eenmaal bijzonder goed gepresteerd hebt (wereld kampioen / top 3) en de daarop volgende seizoenen dit niet kunt herhalen ga je twijfelen... zonder die impuls dat je jezelf nog een keer kunt verbeteren gaat het snel bergafwaarts met je motivatie.