Over de top

Gestart door Breaktest, 05 februari 2014 - 12:44:49

« vorige - volgende »

Breaktest

Hij is er weliswaar niet meer bij, maar toch wil ik het nog even over Mark Webber hebben. Afgelopen jaar verloor hij met dubbele punten van Vettel, het jaar ervoor werd hij 6e, alleen in 2010 kom hij nog in het spoor van Vettel blijven. Toen was hij 34, en Vettel zelf nog wat wisselvallig. Daarnaast weten we allemaal hoe het Schumacher tegenover Rosberg verging (zijn laatste kampioenschap vierde hij als 35 jarige). Voorts beweert Alonso (32) het afgelopen seizoen niet zo scherp te zijn geweest als in 2012. Wat mij op de pijnlijke vraag brengt: Wanneer ben je over de top? Met name van Button en Raikkonen (beide 34) vraag ik me dit af.

Perton

Verschilt per coureur natuurlijk. Maar ergens halverwege de 30 zal (wat F1 betreft) denk ik wel de piek ongeveer liggen.

Matthijs

Was Damon Hill over de top toen hij met 36 wereldkampioen werd? Was Nigel Mansell over de top toen hij met 39 kampioen werd? Was Prost over de top toen hij met 38 kampioen werd?

Natuurlijk is er een keer een moment dat je moet stoppen en natuurlijk is dat voor een deel leeftijd gerelateerd. Maar het is vaak ook voor een groot deel gerelateerd aan levensfase. Damon Hill was vooral over de top in 1999 omdat de focus er gewoon niet meer was. Hetzelfde gold misschien in mindere mate voor Schumacher.

Breaktest

Hill, Prost en Mansell hadden wel de topauto van het veld. Prost bleef er zelfs een jaar voor aan de kant om daar zijn handen op te kunnen leggen. Ik denk dat het probleem met ouderdom vooral is dat je concentratiefoutjes begint te maken. Vreemd genoeg hoor je zelden van een coureur dat ie aan meditatie o.i.d. doet.

Tuesday

begin 30, gemiddeld denk ik, voor de huidige coureurs. Ze zijn allemaal zo fit als wat en hebben een hele aanloop voor ze ergens begin 20 in de F1 belanden. Vroeger lag dat allemaal wat anders, dus dat vind ik eigenlijk geen vergelijk meer. Bovendien kunnen de echte topcoureurs ook nog prima WK worden nadat ze over hun top heen zijn. Als je op de top van de Mont Blanc staat sta je ongeveer net zo hoog als iemand die vanaf de top van Mount Everest alweer 4 km is afgedaald.

Perton

Citaat van: Matthijs op 05 februari 2014 - 13:23:07
Was Damon Hill over de top toen hij met 36 wereldkampioen werd? Was Nigel Mansell over de top toen hij met 39 kampioen werd? Was Prost over de top toen hij met 38 kampioen werd?
Wellicht wel ja. Maar over de top zijn is wat anders dan niet nog steeds succesvol zijn, zie ook het bergvoorbeeld van Tuesday, waar ik even over moest nadenken, maar daarna eigenlijk best treffend vond.

Een over de top Schumacher deed het ook nog steeds goed tegen Rosberg en zou in de Red Bull ongetwijfeld zeges hebben gepakt, en misschien zelfs weer. Maar was hij nog die dominante man van 10 jaar geleden? Daar heb ik zo mijn twijfels bij. Dus ja, hij was over de top, maar dat is niet per se erg.

Dimensie

Toen ik 18 was vond ik het ook heerlijk om als de slagbomen bij de dijk naar beneden gingen vooraan te gaan staan met de motor, heelijk de hele dijk voor jezelf als ze weer omhoog gingen.
Met de ervaring van vandaag de dag, een reiger die opvliegt en je bijna kan kussen laat ik dat soort acties toch achterwege.
Buiten de lichamelijke achteruit gang, jong en onbezonnen neem je meer risico en als je ouder word stapelen de dingen een beetje op denk ik.
Wat is er ook te winnen als je door maximaal te presteren alleen tweede kan worden?
Button, Kimi en Allonso (in de volgorde van vertrek) blijven niet langer dan 3 jaar gok ik.

0634

Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.

Wings

Citaat van: Breaktest op 05 februari 2014 - 12:44:49
Hij is er weliswaar niet meer bij, maar toch wil ik het nog even over Mark Webber hebben. Afgelopen jaar verloor hij met dubbele punten van Vettel, het jaar ervoor werd hij 6e, alleen in 2010 kom hij nog in het spoor van Vettel blijven. Toen was hij 34, en Vettel zelf nog wat wisselvallig. Daarnaast weten we allemaal hoe het Schumacher tegenover Rosberg verging (zijn laatste kampioenschap vierde hij als 35 jarige). Voorts beweert Alonso (32) het afgelopen seizoen niet zo scherp te zijn geweest als in 2012. Wat mij op de pijnlijke vraag brengt: Wanneer ben je over de top? Met name van Button en Raikkonen (beide 34) vraag ik me dit af.

Over Webber wordt beweerd dat hij niet overweg kon met het blown-diffuser-effect. Toen de exhaust blown diffuser verboden werd zat Webber ook weer stukken korter op Vettel. Na het verbod zocht men bij Red Bull naar een middel om het effect 'na te bootsen'. De oplossing kwam via engine mapping. Daar vond Red Bull een manier om toch continu uitlaatgassen richting de diffuser te sturen binnen het reglement.

Enfin, als een rijder 'vandaag' nog kan duelleren met zijn teamgenoot en het jaar daarna om de oren wordt gereden heeft dat een andere oorzaak in mijn optiek. Rijders mogen dan wel niet meer beter worden en snelheid inboeten vanaf een bepaalde leeftijd maar het contrast kan niet zo groot zijn als de punten vaak projecteren. Zoiets gebeurd geleidelijk aan.

Ander [maar misschien minder goed] voorbeeld is Felipe Massa: ik geloof niet dat zijn resultaten een goed beeld weergeven over zijn kennen en kunnen. Ik denk dat het grotendeels zijn rol toe te schrijven is. Inherent aan de filosofie van Ferrari. De momenten dat hij 'vrij werd gelaten' liet hij zien dat hij meer uit de auto kon halen dan voorheen mogelijk werd gemaakt. Don't get me wrong, ik zeg niet dat Webber beter is dan Vettel of Massa Alonso kan verslaan, wel dat de status binnen het team bepalend -kunnen- zijn voor je resultaat.

Bovendien vraag ik mij af wanneer je over de top bent? Mijns inziens ben je over de top als je met je ervaring de snelheid niet meer kunt compenseren en terrein verliest tegenover je directe concurrenten. Als ik dat loslaat op de rijders die afgelopen jaar deelnamen vond ik niemand echt over de top. Webber had best nog wel een jaar of 2 meegekund. Minimaal.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 17:19:09
Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.


Maar een dertiger wordt het vele reizen eerder zat dan een twintiger. Dat was ook een punt van aandacht wat Weber ter sprake bracht. Het is niet het rijden, maar alle gedoe erom heen.

Wings

Citaat van: Breaktest op 05 februari 2014 - 14:04:55
Hill, Prost en Mansell hadden wel de topauto van het veld. Prost bleef er zelfs een jaar voor aan de kant om daar zijn handen op te kunnen leggen. Ik denk dat het probleem met ouderdom vooral is dat je concentratiefoutjes begint te maken. Vreemd genoeg hoor je zelden van een coureur dat ie aan meditatie o.i.d. doet.

Altijd jammer om te lezen dat kampioenschappen worden opgehangen aan hun materiaal alsof er rijders zijn die in een barrel de titel winnen of in een topauto zitten omdat ze knap zijn...

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 februari 2014 - 17:19:09
Ergens achter in de 30 moet geen probleem zijn. De fitheid is sowieso geen punt, want zo zwaar is het niet voor een dertiger. Alleen je reactiesnelheid en concentratie kan achteruit gaan. Maar zo dramatisch is dat allemaal niet. Zat coureurs die voorbij hun 35e nog volop meededen en van alles wonnen. F1 is geen tennis. Je kan wel een tijdje mee.
het gaat niet om hoe lang je mee kunt, het gaat om het moment waarop je op je allerbest bent. Federer is 32, kan nog prima mee, maar is misschien al wel 5 jaar over zn absolute top heen. Bij F1 zal dat idd wel iets anders zijn, maar ik denk dat gemiddeld die top toch rond de 30 ligt. Als je naar de wk's van de afgelopen jaren kijkt, maar ook naar de nr's 2 en 3 en ook racewinnaars, dan zijn dat toch vrijwel allemaal 20ers. Natuurlijk zegt dat niet alles, maar t is wel een indicatie.

Dimensie

Lag het veld vroeger een seconde uit elkaar nu een paar tiende, vandaar dat ik denk dat leeftijd nu een groter probleem is als vroeger.
Die 0,2 die je nu te kort komt kan je al opbreken.

janke

Citaat van: Matthijs op 05 februari 2014 - 13:23:07
Was Damon Hill over de top toen hij met 36 wereldkampioen werd? Was Nigel Mansell over de top toen hij met 39 kampioen werd? Was Prost over de top toen hij met 38 kampioen werd?



Precies. Weinig aan toe te voegen. Mijns inziens ben je over de top wanneer je concentratie en het "zin" hebben om op hoog niveau te presteren minder wordt. Dan moet je kappen. Dat heeft imo geen reet met leeftijd te maken. Ik lees wel vaker: ja maar hij is al dik in de dertig, so what?
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Dimensie op 05 februari 2014 - 19:25:14
Lag het veld vroeger een seconde uit elkaar nu een paar tiende, vandaar dat ik denk dat leeftijd nu een groter probleem is als vroeger.
Die 0,2 die je nu te kort komt kan je al opbreken.

Oh is dat zo? Leg me dat eens uit? ;)
Some things are too important to be left in the past.