Hoe goed wordt Daniel Ricciardo?

Gestart door 0634, 25 december 2013 - 09:59:23

« vorige - volgende »

Wat denk je?

Ricciardo wordt de nieuwe Vettel
2 (8%)
Ricciardo wordt de nieuwe Webber
8 (32%)
Ricciardo zweeft daar egens tussen in
8 (32%)
Geen flauw idee
7 (28%)

Totaal aantal stemmen: 20

janke

Vettel verslaan? Ik ook niet. Ben ik het met jou en Jeroen helemaal mee eens. Maar ik denk dat hij het nivo als 2de rijder zoals Webber niet waar gaat maken. En waarom?? Mijn mening. Ik zie niet een nieuwe top coureur in hem. Dan eerder Hulkenberg. Maar daar mag je ook afvragen of hij de goede lijn van progressie qua team bewandeld. Maar tegenwoordig is het wat laten zien niet gelijk een contract bij een topteam. Immers Ricciardo komt uit de RB school. En ja dat kost wat minder duiten. Volgens mij. Misschien zie ik het wel verkeerd.
Some things are too important to be left in the past.

Sabai

Webber was ondanks zijn slechte starts geen koekenbakker en als Riccardo zijn niveau kan halen vind ik dat al een hele prestatie ook omdat hij nog jong is en zich kan ontwikkelen.Maar heb zo mijn twijfels.

Fabian

Hoe goed ie wordt? Geen Vettel, geen Webber, gewoon Ricciardo.

Jehoentelaar

Ik hoop vooral dat hij wereldkampioen glimlachen blijft, want zo'n optimist tussen het soms grauwe F1-volk is ook wel leuk op zijn tijd.

janke

Citaat van: Fabian op 28 december 2013 - 23:59:25
Hoe goed ie wordt? Geen Vettel, geen Webber, gewoon Ricciardo.

En dat betekent??
Some things are too important to be left in the past.

Fabian

Citaat van: janke op 29 december 2013 - 00:20:49
Citaat van: Fabian op 28 december 2013 - 23:59:25
Hoe goed ie wordt? Geen Vettel, geen Webber, gewoon Ricciardo.

En dat betekent??
Nog geen flauw idee. Dat zal hij komende jaren laten zien. Maar waarschijnlijk eindigt ie zo'n beetje tussen die twee in. Acht Ricciardo gezien zijn leeftijd tot meer dingen in staat dan Webber heeft laten zien en dat bedoel ik niet lullig over de prestaties van Webber.

Wings

Ik vraag mij wel eens af, even los van Ricciardo, hoe goed Webber zou zijn zonder Vettel. De laatste drie jaren vond ik het helemaal niks terwijl hij eerder bewees, in 2010, races te kunnen winnen en bovendien consistent genoeg te zijn om te vechten voor het wereldkampioenschap, welke hij nipt verloor door als lokaas te fungeren. Er wordt wel eens beweerd dat Webber niet met het exhhaust-blown-diffuser-effect overweg kon. Toen deze verboden werd zat Webber korter op Vettel, echter vond Red Bull, zo wordt beweerd, een engine mapping om toch continu uitlaatgassen richting de diffuser te sturen. Dus binnen de reglementen en het zelfde effect.

Voor de geïnteresseerden: http://www.jamesallenonf1.com/2013/09/analysis-vettels-astonishing-speed-in-singapore-here-to-stay/

Mijn punt is dat als je met een auto rijdt die je niet als een maatpak zit gegoten resultaten kunnen tegenvallen en het contrast groter wordt. In andere woorden vroeg ik mij daarom ook af in een ander topic of iedereen evengoed met de turbotechnologie overweg kan want een turbomotor zal een andere gasrespons hebben dan een atmosferisch blok. Zo niet krijg je het Webber-effect dat hierboven staat beschreven. Voor Ricciardo is dus niet geheel onbelangrijk of hij met de auto overweg kan die voor Vettel is geschreven. Als hij dat wel kan, kan het nog wel eens zo zijn dat hij kort op Vettel zit dan Webber zat. Dus wanneer is het goed? Moeilijk om te meten.

0634

#52
Persoonlijk denk ik dat de 2010 Red Bull ook gewoon superieur was aan de Ferrari en Webber daardoor zolang mee kon doen om de titel. Het enige verschil is dat Vettel toen nog een jochie was en nog fouten maakte (met Turkije als dieptepunt) en niet het constante had wat hij nu heeft. Daardoor kon Webber zolang bij hem blijven.

Daarna ging Vettel zich verder ontwikkelen en Webber (die toen al 30+ was) bleef op hetzelfde niveau hangen. M.i. is superieur materiaal dus debet aan het feit dat Webber Alonso kon bijbenen. En hij kon Vettel bijbenen omdat die simpelweg nog niet zo goed was als nu.

Verder ben ik het ook wel met je eens dat technische aspecten een rijder kunnen passen of niet, maar aan de andere kant: de échte toppers zijn snel in een zeepkist en passen zich aan. Los van 2010 zie ik in de hele loopbaan van Webber ook geen enkele reden om aan te nemen dat hij beter was dan wat hij uiteindelijk is geworden. Hij was nooit het grote supertalent.

Wings

Ben ik niet helemaal met je eens: dat snel kunnen rijden in een auto die in de basis minder goed is kan alleen als een auto je ligt. Al ben je nog zo'n goede voetballer, je voetbalschoenen moeten ook niet 2 maten te klein zijn...

0634

Citaat van: Wings op 29 december 2013 - 09:09:22
Ben ik niet helemaal met je eens: dat snel kunnen rijden in een auto die in de basis minder goed is kan alleen als een auto je ligt. Al ben je nog zo'n goede voetballer, je voetbalschoenen moeten ook niet 2 maten te klein zijn...

Nee, want dan pas je niet, en ik ga ervanuit dat je wel in de auto past (op Mansell in de McLaren na dan ;D)

Als een auto minder goed is, is een auto minder goed. Dan kan je er inderdaad  slechts beperkt wat van maken (sommigen nog heel veel, zoals Senna in 93 of Alonso bij Ferrari), maar als een auto niet helemaal aan jouw rij-eigenschappen voldoet dan kunnen m.i. grote rijders zich daar beter op aanpassen dan de mindere goden. Webber ging ieder jaar alleen maar verder achter Vettel aanrijden.

Zie iemand als Raikkonen. De mensen die hem bij zijn eerste tests zagen (waar hij vijf minuten voor aanvang nog bij zat te dutten) was meteen sneller dan de reguliere rijders. Terwijl die auto echt niet op zijn rij-eigenschappen was aangepast. Of Schumacher zelf die vanaf minuut 1 snel was in die Jordan en ook Piquet meteen om de oren reed in de Benetton. Die auto's waren ook niet voor hem in elkaar geschroefd.

Waarmee ik overigens niet beweer dat het niet helpt hoor, als een auto op jouw wensen is afgestemd, natuurlijk helpt het. Absoluut. Ik beweer alleen dat toppers zich sneller aanpassen dan de Webbers van de wereld.

Wings

Citaat van: Jeroen op 29 december 2013 - 09:25:00
Nee, want dan pas je niet, en ik ga ervanuit dat je wel in de auto past (op Mansell in de McLaren na dan ;D)

Twee maten te groot dan. Wat ik bedoel te zeggen is dat je materiaal effect heeft op je prestatie.

CitaatAls een auto minder goed is, is een auto minder goed. Dan kan je er inderdaad  slechts beperkt wat van maken (sommigen nog heel veel, zoals Senna in 93 of Alonso bij Ferrari), maar als een auto niet helemaal aan jouw rij-eigenschappen voldoet dan kunnen m.i. grote rijders zich daar beter op aanpassen dan de mindere goden. Webber ging ieder jaar alleen maar verder achter Vettel aanrijden.

Natuurlijk, de auto wordt ook steeds meer Vettel en naar zijn hand gezet. En Webber kon nu eenmaal niet met het exhaust-blown-diffuser-effect overweg. Je kunt dan tot op bepaalde hoogte wel aanpassen en dat deed Webber ook, alleen zal het contrast groter blijven doordat de ander bevoordeeld is.

CitaatZie iemand als Raikkonen. De mensen die hem bij zijn eerste tests zagen (waar hij vijf minuten voor aanvang nog bij zat te dutten) was meteen sneller dan de reguliere rijders. Terwijl die auto echt niet op zijn rij-eigenschappen was aangepast. Of Schumacher zelf die vanaf minuut 1 snel was in die Jordan en ook Piquet meteen om de oren reed in de Benetton. Die auto's waren ook niet voor hem in elkaar geschroefd.

Waarmee ik overigens niet beweer dat het niet helpt hoor, als een auto op jouw wensen is afgestemd, natuurlijk helpt het. Absoluut. Ik beweer alleen dat toppers zich sneller aanpassen dan de Webbers van de wereld.

Dat kan. Maar ook toppers breken geen ijzer met handen. Kijk maar naar Alonso. Als het ergens niet goed zit heeft dat effect op je presteren.

0634

Okee. Maar dat laatste staat natuurlijk niet ter discussie. Mijn punt is alleen dat toppers zich makkelijker en sneller aan weten te passen en de niet-toppers zoals Webber daar dus gewoon nooit meer doorheen komen.

Jij wijdt het meer aan de auto, ik zoek dat verschil toch ook bij de rijder zelf.

Wings

Ik zou het met je eens zijn als de ontwikkeling van een auto stil zou staan. Dan kan je er wat van zeggen. Het punt is juist dat een auto gepersonaliseerd wordt. Daardoor wordt het contrast groter. De één heeft een auto die als een maatpak zit gegoten en continue wordt bijgemaakt, de ander is continue bezig met zich aan te passen aan een situatie wat hem niet ligt. Nogmaals, toen de exhaust-blown-diffuser-effect teniet werd gedaan door het verbod en voordat Red Bull het via de engine mapping het effect heeft kunnen 'nabootsen', zat Webber veel korter achter Vettel. Het heeft er dus wel degelijk mee te maken dat Red Bull een systeem (door)ontwikkeld waarmee één domineert en de ander niet mee overweg kan. Als dat de basis is waarop de auto wordt aangepast en doorontwikkeld loop je telkens achter de feiten aan en is het contrast simpelweg groter. Maar goed, ik denk niet dat het hogere Wiskunde is dat als je als rijder het team en de auto naar je hand kan zetten dat een positief effect heeft op je presteren en als niet jij maar je teamgenoot in deze situatie verkeert, dat een negatief effect kan hebben. Als de basis van de auto een rijder dan niet ligt rijd je simpelweg achter de feiten aan.

0634

Denk meer dat het een twee-eenheid is die hand in hand gaat. Vettel ontwikkelde zich, Webber niet (meer). Vettel werd dus beter en beter en ja, dan gaat Red Bull zich meer en meer op Vettel gaat richten waardoor het verschil ongetwijfeld nóg groter wordt, maar het verschil wordt in de basis gemaakt door de rijder zelf.

rafael25