Damon Hill: Top of flop

Gestart door Jehoentelaar, 16 december 2013 - 22:42:30

« vorige - volgende »

Matthijs

Volgens mij was het geld, precies zoals jij zei: bij Williams kreeg hij een laag salaris. Nu hij wereldkampioen was wilde hij cashen, maar Williams weigerde een riant salaris te betalen en wees hem de deur.

Franky R.

Dat geld een motief was voor Damon Hill, dat wist ik wel. Ook het verhaal van de nasleep van de crash. Dat McLaren hem zou hebben geweigerd is wel nieuw voor mij... :o


En dat van Frentzen kan ik je wel uitleggen. Ayrton Senna reed eens een keer achter HH aan en zou onder de indruk zijn geweest. Senna heeft toen gezet tegen Williams om Frentzen te contracteren indien er zich een mogelijkheid zou voordoen.


Zodoende... :)

0634

Dat McLaren hem zou hebben geweigerd weet ik ook niet hoor. Maar op internet gaan er wat verhalen dat Hill dat ooit eens gezegd zou hebben. Geen idee verder wat er waar van is.

In ieder geval: Mclaren gaf in die jaren geen enkele garantie op een winnende auto - laat staan een kampioensauto - en Hill koos voor het geld van Arrows. Ik kon en kan dat heel goed begrijpen in zijn situatie.

Uiteindelijk zal hij overigens best goed verdiend hebben, want wereldkampioen worden, zeker als je een Brit bent, kan je natuurlijk commercieel prima uitmelken. Maar Hill heeft iig nooit de bedragen verdiend die generatiegenoten als Schumacher, Villeneuve of Hakkinen binnen harkten.

Dat kwam er voor een groot deel door, omdat Frank en Patrick nooit echt in hem geloofd hebben. Later, nu, zijn ze daar wel wat op teruggekomen. Je kan je natuurlijk ook afvragen of ze Hill niet ook gewoon in 97 als kopman aan hadden kunnen houden. Ik sluit zeker niet uit dat hij dan een tweede titel had gepakt. Zo goed was Villeneuve ook niet.

Franky R.

Tja,


Achteraf weet men het wel beter...Williams en Head waren destijds ook erg stijfkoppig. Het heeft hen oa. het vertrek van Newey gekost. En eerder geharrewar met Mansell.


Maar Hill had inderdaad en vooral zijn leeftijd tegen. Was hij vijf, zes jaar jonger geweest...wie weet wat hij dan nog had kunnen doen. :(


En daar noem je die namen, dan denk ik meteen aan Weber, Pollock en Keke Rosberg. Ik weet niet wie de manager van Hill was en of hij die wel had...

Matthijs

Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2014 - 22:49:16
Maar Hill had inderdaad en vooral zijn leeftijd tegen. Was hij vijf, zes jaar jonger geweest...wie weet wat hij dan nog had kunnen doen. :(
Ach, ik denk dat Hill heel blij is met de mooie carrière die hij gehad heeft. Natuurlijk had hij ook in 1997 kampioen kunnen worden als hij nog bij Williams had gezeten, maar hij heeft gezien zijn leeftijd het maximale eruit gehaald. Bovendien had Hill het, in combinatie met de gegroefde banden in 1998 en verder, het bij McLaren wel afgelegd tegen Hakkinen.

Wings

Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2014 - 15:55:51
McLaren's Ron Dennis deed een redelijk bod, en had de potentie van een goede auto. Hill weigerde en Hakkinen werd tweemaal WK.

Ik heb dat wel eens gelezen maar kan het mij niet herinneren. Los van het feit dat ik mij niet kan voorstellen dat Arrows, dat in zwaar weer verkeerde, Hill wel kon betalen en meer voor zijn marktwaarde kon betekenen. Discutabel verhaal wat ik mij herinner vanaf het internet alleen. Verder klopt je laatste zin niet helemaal: naar mijn lezen kreeg Hill een eenjarig contract voor 1997 aangeboden. Häkkinen werd in 1998-1999 kampioen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 07 oktober 2014 - 11:45:52
Natuurlijk had Hill in 1996 een topauto onder zijn kont, maar dan moet je het wel afmaken. Er zijn legio voorbeelden in het recente verleden van coureurs die niet in staat waren met een topauto structureel vooraan te rijden (Webber bij Red Bull, Barrichello bij Brawn, Fisichella bij Renault, Kovalainen bij McLaren). Hill had blijkbaar voldoende kwaliteiten van een topcoureur om de situatie te benutten. Hetzelfde bij Arrows en Jordan, op het moment dat hij er moest staan, stond hij er. Hill zit wat dat betreft bij mij in de categorie Jenson Button.

Mee eens. Ook absoluut een top. Kwam als laatbloeier (32-jaar) maar kon meteen overtuigen en won uiteindelijk het wereldkampioenschap in 1996. Ik had wel eens willen zien wat hij had gekund als hij 10 jaar eerder was toegetreden. Heb ik altijd ontzettend jammer gevonden want rijden kon-ie wel.

Perton

-edit- ho, had niet door dat er al nieuwe pagina was.

Matthijs


Jehoentelaar

De keuze voor Frentzen was op zich ook wel bizar maar die ging met de Sauber in 1994 en 1995 zover ik weet nog best lekker. En in Villeneuve zagen ze een heleboel, dus HHF was een gok maar ergens was 'ie wel te verklaren.

Racingnews365

Keuze voor Frentzen was niet raar. HHF was een groot talent. DC had bij Williams zijn tijd al gehad en ging naar McLaren in 1996.
McLaren had niet direct de noodzaak om Hakkinen of DC te vervangen voor Hill.

Hill was voor mij een coureur die per ongeluk kampioen werd. In 1994 en 1995 was hij eigenlijk kansloos. Malheur en straffen voor Schumi en Benetton zorgde ervoor dat hij in 4 races het gat dicht kon rijden. In 1995 was hij kansloos en een slecht verliezer door Schumi in Italie en Engeland van de baan te rijden.

1996 had hij geen concurrentie binnen Williams en met zijn ervaring was hij de gewezen kampioen.

Voor mij was Hill een goede coureur, maar vaak niet bestand tegen de grote druk. Hij miste het speciale dat een Senna of Schumacher wel had. Past meer in het rijtje van Button, Barrichello, Webber en Coulthard.
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Jehoentelaar

Hill was niet de grootste maar hij deed het in 1993 alleraardigst: weinig ervaring na het gepruts met die roze wasmachine van Brabham maar er wel meteen staan wanneer Prost in de problemen kwam. Scheelde natuurlijk dat de McLaren van Senna drama was en dat ze bij Ferrari ook niet wisten waar ze mee bezig waren, maar hij verraste wel positief. Ondertussen werd ik ook geboren dus het feest was compleet.

Monza '95 was mijns inziens meer een race-ongeluk doordat Inoue ineens toch naar de andere kant uitweek om de heren langs te gaan, waardoor Hill in de remzone nog moest bijsturen en daardoor de controle verloor. Niet goed, niet horend bij een topcoureur, maar vooruit. Silverstone was wel belachelijk dom. Villeneuve was in 1996 een prima concurrent, maar Hill was inderdaad de enige die kampioen kon worden. Hij maakte het vooral zelf spannend door in de tweede helft van het seizoen ineens heel slechte starts te maken en op Monza net als een aantal anderen die rare bandenstapeltjes te raken.

Kootje

Citaat van: Verstappenfans.nlIn 1995 was hij kansloos en een slecht verliezer door Schumi in Italie en Engeland van de baan te rijden.

Och ... uiteindelijk was het Schumacher zelf die de aanleiding gaf voor dat gedrag door bij de seizoensafsluiter 'n jaar eerder hetzelfde te flikken.

Racingnews365

Citaat van: Kootje op 31 december 2014 - 15:00:41
Citaat van: Verstappenfans.nlIn 1995 was hij kansloos en een slecht verliezer door Schumi in Italie en Engeland van de baan te rijden.

Och ... uiteindelijk was het Schumacher zelf die de aanleiding gaf voor dat gedrag door bij de seizoensafsluiter 'n jaar eerder hetzelfde te flikken.

Nee joh, je weet toch dat Schumacher makkelijk had gewonnen in zijn kromme Benetton  ;)
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

0634

Als Schumacher Hakkinen of Vettel was geweest, had Hill twee titels gewonnen. Net als zn ouweheer trouwens.