Dakar

Gestart door 3phasE, 11 december 2013 - 21:13:47

« vorige - volgende »

Wie wint Dakar 2014?

Peterhansel.
1 (33.3%)
Sainz.
1 (33.3%)
Gordon.
1 (33.3%)
Al-Attiyah.
0 (0%)
Iemand anders.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 01 januari 2014 - 16:32:41

Sphinx

Het grootste probleem is dat er te vaak vapour lock optreedt door de extra warme omstandigheden: lucht en of dampbellen in de leiding die benzinetoevoer onmogelijk maken. Gordon heeft met een additief opgelost dat het kookpunt van zijn benzine iets aanpast. Het valt me op dat vooral de Chevrolet V8 aangedreven auto's hier last van hebben, ook Chicherit en Baldwin hebben zo;n blok en herhaaldelijk stilgestaan met dit probleem. Chabot en Sainz dan weer niet, dus misschien is hun blok wat minder op snelheid en meer op duurzaamheid getuned.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

3phasE

Wel geweldig om te zien dat de "oude" Sainz voorlopig al die Mini's achter zich laat.
Hopen dat ie verder niet al te veel technische problemen gaat krijgen en dat het spannend blijft tot het einde....
The future is electric!

Sphinx

Aan het begin van etappe 4 kwam er een juichkreet van "de redactie". Live-timing werkt weer! Maar goed ook want zoals ook Frits van Eerd en Tim Coronel beamen: een  echte Dakar-dag: spanning, drama, gestuntel en zelfs nog wat geknoei achter de groene tafel.

De motoren hadden hun tweede deel van de marathonstage met een stuk special stage van 352 km. Cyril Despres ruilde 's morgens van achterwiel met Michel Metge, en leek goed op weg zich te handhaven tussen de veel aanvallender rijdende concurrentie. Zowel Joan Barreda als Chaleco Lopez gingen er als een raket vandoor, en dat was later in de stage goed te zien nadat beide heren in het ruwe terrein onderuit gingen. Lopez mistte zijn achterspatbord en Barreda was een stuk kuip kwijt. De Spanjaard verloor daardoor dertien minuten en strandde op zes. Honda raakte tevens Sam Sunderland kwijt nadat zijn motorblok de geest gaf. Lopez klauwde zich na zijn val weer terug naar boven en ging een duel aan met Juan Pedrero Garcia, die nadat hij eergisteren bijna zijn blok verzoop in een rivier zoveel tijd verloor dat hij het klassement niet meer in het oog moest houden. De Catalaan en de Chileen speelde tot aan de finish haasje over met elkaar, maar die val die Lopez maakte gaf Pedrero nét de 29 tellen die hij nodig had om te winnen. Lopez werd 2e, Coma na een strak gereden etappe derde op 3m30s. Tot WP8 zat Despres hem op zijn hielen, ondanks een navigatiefoutje halverwege. Tot 12km voor de finish zijn Irri-tracker uitviel door kortsluiting en alle electronica in de soep draaide. Despres wist het op te lossen, maar het kostte hem wel 42 minuten gespruts aan de bedrading, waardoor hij als 16e eindigde. Beste NL'er was Henk Knuiman als 23e, Hans Vogels werd 26e ondanks een val waarbij zijn navigatietoren kapotging. Robert van Pelt kwam als 60e binnen, Bastiaan Nijen Twilhaar als 66e. In de stand heeft Barreda ondanks zijn valpartijen nog 3m10s op Coma, maar zowel hij als Lopez (3e op 5m10s) moeten op gaan passen met hun aggressieve tempo. Alain Duclos is vierde op 25 minuten, voor de Yamaha's van Olivier Pain en Despres, die nu 41 minuten achterstand heeft. Knuiman is op plaats 23 met 2u48m achterstand de beste NL'er, Van Pelt staat 27e, Vogels 40e.



Ook bij de quads aardig wat spanning. Rafal Sonic en Sebastien Husseini leverden tot aan WP6 een duel om de leiding, en de Nederlander had steeds maar een kleine voorsprong op de Pool. Het ging op weg naar WP7 mis, toen Husseini, Sonic en Sergio Lafuente verkeerd reden door een fout van de organisatie. Het kostte 12 minuten en op de terugweg zagen ze dat de andere quads wel goed gestuurd werden. Ignacio Casale won kortstondig de etappe, maar alledrie de pechvogels tekenden protest aan. En vanmorgen werd bekend dat Husseini de etappewinst alsnog heeft gekregen. Het is nog niet in de stand verwerkt, maar volgens eerdere berichten is Husseini nu 2e achter Sonic.

[]

Bij de auto's leek het soms wel met al die vrolijk gekleurde Mini's die achter elkaar aanjoegen. Stephane Peterhansel, Nani Roma, Nasser Al-Attiyah, Federico Villagra en Orlando Terranova haalden elkaar om beurten in, reden lek, joegen weer achter elkaar aan, reden verkeerd, keerden om, reden weer achter elkaar aan. De enige die in de vrolijke chaos zijn hoofd erbij hield was Carlos Sainz. Ook hij liep in de hitte herhaaldelijk lekke banden op, maar Timo Gottschalk navigeerde beter, waardoor de Spanjaard alle Mini's het nakijken gaf. Peterhansel werd op 6m04s 2e, Al-Attiyah op 8m58s 3e. Villagra en Roma gaven bijna een kwartier toe en Roma moest toezien hoe Sainz de leiding pakte. Giniel de Villiers ging een tijdlang mee met de Mini's en de eenzame SMG Chevy, maar reed opnieuw zijn stuurbekrachtiging stuk. Guirlain Chicherit heeft na het zoveelste geval van 'vapour lock' (lucht in de benzineleiding) de handdoek in de ring gegooid en opgegeven. Ook Riwald had weer een dag om te vergeten. Bernard ten Brinke kreeg dichtbij de finish een lekke band, maar de velg was zo beschadigd dat die niet meer los kon van de auto; het kostte hem 3 uur tijdverlies. Erik Wevers kwam vroeg in de etappe met een kapotte aandrijfas te staan en kwam uiteindelijk pas als 79e binnen op 6 uur van Sainz, achter de Tatra van Pierre Blom. Beste NL'er werd Erik van Loon als 12e op 40 minuten. Ebert Dollevoet werd 51e in de Hakvoort buggy, Coronel 52e in de eenpersoonsbuggy. In de stand is Sainz nu 2m06s los van Roma, Al-Attiyah is derde op 6m56s. De Villiers staat tussen al het Mini-geweld nog steeds 6e op 39m10s en de voormalige motorcrossers Marek Dabrowski en Jacek Czachor komen in de Orlen Toyota de top10 binnen  als 10e op 1u18m van Sainz. Van Loon is beste NL'er op 3u48m.



Tevens reiken we hierbij een Darwin-award uit: de prijs voor de domste actie die we in de rally tegenkomen. Etienne Smulevici is een Dakar-veteraan die er in de Afrikaanse versies al bij was en al heel wat mee heeft gemaakt. Onder andere dat je naar je copiloot moet luisteren als die aanwijzingen geeft. De Fransman had zich in de Eurosport-uitzending vastgereden en na een beetje scheppen en een korte reparatie kreeg Smulevici de aanwijzing van copiloot Olivier Lambert om linksaf weg te rijden terug het pad op. In plaats daarvan stuurt hij rechtsaf de struiken in, door een greppel en lag de Nissan volledig vastgeklemd op zijn kop. De scheldwoorden die Lambert uitte terwijl hij Smulevici uit zijn benarde positie probeerde te halen zal ik niet nadoen, maar ik vraag me ten eerste af of dat stomme ongeluk auto #385 de nekslag heeft gegeven (ze hebben geen starttijd gekregen vandaag) en ten tweede of Smulevici Lambert volgend jaar nog tot zijn co-piloot mag rekenen.



Bij de trucks ging het de hele dag tussen Gerard de Rooy en Andrey Karginov. De Rus bouwde zijn voorsprong de hele dag uit, bij WP1 nog een paar seconden, na de neutralisatie 6 minuten en zelfs 10 minuten op twee WP's van de finish. Maar toen reed de Rus alsnog lek en kon De Rooy hem weer inhalen voor de streep. De man uit Son hield 1m31s over en haalde zijn derde etappe op. Karginov 2e, en Eduard Nikolaev werd na een inhaalrace vanaf startplaats 12 toch nog derde op 9m04s. Geen goede dag voor Ginaf. Jan Lammers is uit de rally met een lekke carter, Daniel Bruinsma is uit koers genomen nadat hij buiten de tijd binnen kwam.Wuf van Ginkel én Jos Smink kregen met kapotte cabinesteunen te maken en verloren veel tijd: Smink was 2u42m langer onderweg dan De Rooy en Van Ginkel werd 52e en twee-na-laatste op 11 uur van De Rooy. Martin vd Brink ging wel goed mee met de top, maar hij moest het een groot deel van de dag zonder voorruit stellen, wat vooral de laatste honderd kilometer door rivierbeddingen erg lastig was, ze moesten bijna stapvoets rijden om geen water in de electronica te krijgen. Ook Van Eerd kreeg na zijn stille goede dagen nu een grotere tegenslag toen hij de voorvering, de turbo en de carter vernielde door een richel verkeerd in te schatten. Een 35e plek op 3u31m van De Rooy was zijn deel. MAN had het al iets beter voor elkaar: Marcel van Vliet en Peter Versluis reden in relatief rustig tempo naar de finish, met een 6e plek voor Van Vliet en een 10e plek voor Versluis, met Rene Kuipers kort erachter als 13e. In de stand ligt De Rooy nu 36m12s voor op Van Vliet, Karginov is 3e op 41m11s en Nikolaev is nu 4e op 57m03s



De etappe van vandaag is voor iedereen gelijk, 527 km van Chilecito naar Tucuman met een neutralisatie in het midden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Vanwege protesten van de lokale bevolking is het tweede deel van de etappe voor motoren en quads afgelast. Wellicht gebeurt datzelfde voor de auto's en trucks. Voor de mensen met livetiming bij de hand: na WP5 houdt het circus dus op.

Sphinx

Grinnik, dat zou betekenen dat Robert van Pelt voor het tweede jaar op rij in een geschorste etappe de top10 haalt bij de motoren, hij stond bij WP5 als 7e genoteerd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Van Pelt haalt volgens livetiming de zevende plek binnen. Overigens komt de inkorting door het grote aantal deelnemers dat problemen heeft met uitdroging in de hitte, aldus de organisatie. We zullen vanzelf wel zien wat de reden uiteindelijk is.

Ondertussen gaan de auto's en trucks wel gewoon verder. Kamaz dendert door met Shibalov en Nikolaev; De Rooy verloor tijd in de openingsfase van de etappe maar is ingelopen tot op elf minuten. Verder zit Artur Ardavichus er goed bij in de subtop.

Jehoentelaar

Johan Elfrink is vrijwel zeker de eerste Nederlandse uitvaller bij de trucks. Een van de culthelden uit het klassement kan dus alweer naar huis. :(

Sphinx

Citaat van: Jehoentelaar op 10 januari 2014 - 00:16:39
Johan Elfrink is vrijwel zeker de eerste Nederlandse uitvaller bij de trucks. Een van de culthelden uit het klassement kan dus alweer naar huis. :(

Klopt, Johan is in etappe 2 al uitgevallen. Had ik ook al gemeld.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Oh excuus, maar op de Twitterpagina van de rally kwam het nu pas voorbij.

Sphinx

No hard feelings, gebeurt wel eens vaker  ;)

Vorig jaar nog werd een etappe halverwege afgelast vanwege te natte omstandigheden, dit jaar op weg naar Tucuman gebeurde het omgekeerde. De etappe was al ingekort met een neutrale zone, maar door te hete omstandigheden hoefden de motoren niet verder na Checkpoint 5.

Die afgelasting was voor Marc Coma een geschenk uit de hemel. De Catalaan was goed onderweg, haalde al snel merkgenoot Chaleco Lopez in en maakte als een van de heel weinigen geen fouten bij KM162, waar bijna alle toppers foutreden en op hun schreden terug moesten keren. Honda en Yamaha kenden beiden een slechte dag. Joan Barreda kwam met vapour lock stil te staan en Paulo Gonçalves moest machteloos toezien hoe zijn Dakar in rook opging toen zijn motor na een val in brand vloog. Cyril Despres maakte nog voor km162 al een navigatiefout, kwam toen ook met vapour lock-problemen tot stilstand en reed bij KM162 óók verkeerd, waardoor hij bij wat later de finish zou worden een uur en drie kwartier verloor. Olivier Pain deed helaas zijn naam eer aan en sloeg pijnlijk over de kop in een stuk fesh-fesh zand en ook Gerard Farres-Guell moest na een val waarbij zijn motor in brand vloog uitvallen. Het had weinig gescheeld of ook Coma had een zware tegenslag gehad. Hij kreeg een lek in zijn tank en wist dankzij adjudant Jordi Viladoms dit in ieder geval provisorisch op te lossen tot de neutralisatie. Daar werd bekend gemaakt dat de uitslag bij CP5 ook de einduitslag zou worden. Er circuleerde geruchten vanwege veiligheidsredenen omdat de lokale bevolking zou protesteren (iets wat men wel in Bolivia verwacht maar niet hier), maar volgens de organisatie had het met de grote hitte en veel gevallen van vapour-lock en uitdroging te maken.



Dit alles gooide de klassering behoorlijk door elkaar. Coma wint de etappe met 12m54s op Viladoms. Helder Rodrigues kan nog enigszins de meubelen redden voor Honda met een derde plaats op 25m53s en Riaan van Niekerk haalt met een vierde plaats zijn hoogste klassering in een etappe op. Voor Robert van Pelt, herhaalt de geschiedenis zich. De Rotterdammer slaagde er vorig jaar in de etappe van San Miguel als een van de weinigen niet fout te rijden en een top10 plaats te pakken in een gedeeltelijk afgekapte etappe, dit jaar doet hij het nog eens dunnetjes over met een 7e plaats op 37 minuten van Coma. Hij staat tevens 2e in het marathonklassement op 1u03m van de Venozolaan Nicolas Cardona-Vagnoni. Henk Knuiman verdwaalde zoals zovelen en moest 14 omrijden, maar werd toch 17e, Hans Vogels werd kort er achter 18e, Bas Nijen Twilhaar 42e op twee uur. In de stand is Coma nu de leider met 41m10s op Barreda, Lopez staat nog altijd derde op 53m41s, maar is hard bezig zijn motor te slopen (hij ging weer onderuit in de afdaling van een duin) en Viladoms klimt naar vier op 58m58s. Despres duikelt uit de top10 en staat 12e op 2u23m (hij kreeg nl ook nog een uur tijdstraf voor een gemist waypoint). Knuiman is op 19 de beste NL'er, Van Pelt klimt naar plaats 23 en Vogels maakt een sprong van 40 naar 27 op 5u15m van Coma.

Ook bij de quads werd CP5 het einde van de etappe. Sebastien Husseini begon goed en lag tm CP2 aan kop van het veld met 3 minuten op Ignacio Casale. Op weg naar CP3 ging de aandrijfas stuk en kon de Nederlandse Emirati uitleggen aan de camera van Eurosport dat hij met "one-wheel-drive" niet verder kon. Hij kwam uiteindelijk 2u03m later dan de winnaar bij CP5 aan. Sergio LaFuente won de etappe met 1m21s om Casale, Pablo Copetti werd 3e op 11 minuten. Doordat Rafal Sonic drie kwartier tijd verloor bij KM 162 werd LaFuente tevens de nieuwe leider bij de quads. Zijn voorsprong op Casale is 16m52s, Sonic is derde op 23m12. Husseini is nog wel 4e, maar staat nu op 1u45m.



Bij de auto's en trucks hoefde er niets afgelast te worden, de etappe werd gewoon uitgereden. Eigenlijk reed helemaal niemand bij de auto's een foutloze, iedereen ging wel ergens verkeerd (ook hier bij km 162), liep wel ergens vast of nog erger. Carlos Sainz hoorde bij "Of nog erger" want nadat hij verkeerd reed liep de v-snaar eraf en moest de Spanjaard samen met Ronan Chabot gaan zoeken naar een oplossing. Het kostte hem 1u15m voor hij weer op weg was en hoewel hij nog 14 minuten wist goed te maken in het tweede deel, kwam hij pas als 19e binnen op 61 minuten. Ook hier ging de overwinning naar Catalonië. Nani Roma liep ook een paar keer vast, maar had het geluk net wat minder vaak fout te rijden en op de aanwijzingen van co-piloot Michel Perrin te vertrouwen en pakte opnieuw de leiding terug. Giniel de Villiers ging heel goed in de Imperial Toyota en verloor slechts 80 seconden op Roma. De klasseringen daarachter werden achter de groene tafel een beetje door elkaar gegooid. Robbie Gordon, Nasser Al-Attiyah en Lucio Alvarez waren eigenlijk als 3e, 4e en 5e binnen, maar kregen allen voor een gemist waypoint een uur tijdstraf. Orlando "Orly" Terranova pakte daardoor de derde plek voor Stephane Peterhansel. Ook de Poolse Orlen Toyota's wisten zich in de top10 te rijden met ex-skispringer Adam Malysz als 5e en Marek Dabrowski als 6e. Erik van Loon werd opnieuw beste NL'er met een negende plaats, ondanks een probleem met de motor van zijn Ford, die te warm werd. Bernard ten Brinke had eindelijk weer eens een goede etappe, al liep hij wel tegen een probleempje aan toen hij Tim Coronel wilde helpen. "Ik zag Tim staan, wilde hem lostrekken en kwam zelf vast te staan." Dankzij Eimbert Timmermans konden de twee hun weg weer vervolgen. Erik Wevers zette een 22e tijd aan de finish, maar ook hij had het waypoint bij km 162 gemist en viel terug naar plaats 37. In de stand heeft Roma een voorsprong van 31m45s op Terranova, Peterhansel is derde op 39 minuten en De Villiers is nu vierde op 41 minuten. Opvallend, de Haval van Christian Lavielle stijgt na een aantal stille etappes naar plaats 6 op 1u41m. Beste NL'er nog steeds Van Loon als 17e, Coronel staat 44e, Ten Brinke 45e, Wevers 52e en de laatste NL'se deelnemer is Gerard List in zijn door Hogeschool Arnhem Nijmegen gebouwde voertuig op plaats 60, 21 uur achter Roma



Bij de trucks lijkt de revolutie in het Kamaz-kamp bijna compleet, want de oude YAMZ-kamazki's blijven het om de dagsuccessen beter doen dan hun kopman Eduard Nikolaev, die volledig op consistentie aan het rijden is. Dit keer was de derde waterdrager Dimitri Sotnikov de winnaar voor Andrey Karginov, het verschil tussen de twee bedroeg zo'n 2m56s. Gerard de Rooy moest vroeg in de race met "drie-wiel-aandrijving", nadat er een steekas stuk ging. Ook werd de motor te warm door zand in het koelsysteem, maar toch werd de equipe derde op 12 minuten. Artur Ardavikus liet zich na een reeks mindere etappes door technische problemen en veel lekke banden weer vooraan zien en werd vierde op 21 minuten van Sotnikov. Nikolaev zelf gaf 24 minuten toe. Voor Marcel van Vliet is het klassement om zeep, hij kreeg een defect aan zijn bandenaflaatsysteem en verliest anderhalf uur als 24e. Teamgenoot Rene Kuipers kende een superdag en was als zesde over de streep. Martin Kolomy kreeg in de neutralisatie met een kapotte compressor af te rekenen en was als een van de laatsten aan de finish. Pierre Blom verrast me, want eigenlijk dacht ik dat de Tatra/Daf uit koers was genomen en als assistentievoertuig verder moest na een desastreuze derde etappe. Hij rijdt echter nog steeds mee en werd zowaar zestiende gisteren. Martin vd Brink kwam met een lege tank te staan, maar kon toch uitrijden dankzij Jack "ANWB" Brouwers die diesel overtankte. Ook Kees Koolen was gisteren in dienst van de Wegenwacht door behalve Tim Coronel ook Albert Llovera op sleeptouw te nemen. De Andorese rallyrijder zit in een rolstoel en komt er deze dakar achter dat een Abarth Grande Punto voor rally's prepareren andere koek is dan een MD Buggy op zijn handicap aanpassen, want zijn aangepaste besturing heeft hem al een paar keer problemen gegeven.
In de stand is Karginov opgeklommen naar plaats 2 op 32 minuten van De Rooy, Nikolaev is derde op 1h09m en Sotnikov vierde op 1u19m. Hans Stacey is kort daarachter vijfde, Van Vliet en Kuipers staan nog net in de top10 als 9e en 10e.



De rit van vandaag gaat van Tucuman naar Salta. De motoren en quads hebben 400 km special voor hun kiezen, de auto's hebben 424 km voor de kiezen en de trucks hebben een korte dag met 152 km
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Pieter Versluis pakt in de sprint van vandaag de zege bij de trucks. De Nederlanders en Russen wisselen elkaar mooi af. :)

Martin Kolomy dreigde gisteren uit te vallen, maar deed vandaag weer mee. Heeft ruim elf uur achterstand op De Rooy en is logischerwijs uit de running voor een goede klassering.

Sphinx

Drie verschillende routes wachtten de rijders gisteren. De trucks waren snel klaar met een relatief korte sprintrace, terwijl de overige categorieËn meer dan 400 km special hadden. Tijdens de etappe naar Salta kwam helaas ook het bericht dat de bezemwagen vroeg in de morgen de Belg Eric Palante dood had aangetroffen op de route van etappe 5. Er is nog niet veel duidelijk over de oorzaak, maar het alarmsysteem van zijn motor was niet afgegaan (wat dus niet duidt op een harde val) en de Luikenaar zat ook niet zonder water of benzine. Palante was een ervaren motorrijder die eind jaren 90 er in Afrika al bij was en vaak door RTBF-journalist Paul Fraikin voor zijn programma Champions (dat toen de dakar volgde) werd gevraagd de komende stages uit te leggen. Palante is 50 jaar geworden.



Omdat de trucks gisteren het snelst klaar waren, zet ik ze dit keer vooraan. Dat deed de ASO ook, door het startveld bij de auto's en trucks nu door elkaar te gooien. Stephane Peterhansel was maar wat blij dat hij de startlijst de vorige avond niet had gecheckt, "want als ik had geweten dat er twee Kamaz-trucks voor me stonden, had ik geen oog dichtgedaan. Als je naar de opzet van de stage keek, was deze rit ook eigenlijk te smal voor trucks, bijna alle vrachtwagens die in de uitzending van Eurosport voorbij kwamen hadden barsten in de voorruit zitten door aanvaringen met lage takken. Gerard de Rooy verloor zelfs zijn hele voorruit en moest 136 km stof happen. Gelukkig verloor hij maar 4 minuten op de korte stage en werd als 7e geklokt. Peter Versluis pakte net als vorig jaar een mooie overwinning op een korte proef en rekende daarmee in ieder geval af met de pech die hij toch nu toe heeft gehad. De MAN-rijder was 1m11s aan de finish dan Andrey Karginov, Marcel van Vliet was derde op 1m36s. Eduard Nikolaev maakte 2 minuten goed op de Rooy met een vierde plaats en Hans Stacey was al vijfde binnen. Voor de heren truckers meer achterin was er eigenlijk niet zoveel aan, aangezien je nauwelijks kon inhalen op sommige stukken. "Mooie omgeving, maar een waardeloze etappe" aldus Jack Brouwers. Dankzij die korte rit kon Kor Offringa nog nét aanpikken bij de rest van het veld. De Ginaf-rijder had lang stilgestaan bij de auto van Maik Willems en kon vanuit etappe 5 meteen door etappe 6 op. In de stand heeft de Rooy drie minuten ingeleverd op Karginov, voorsprong is nu 29m05s. Nikolaev is derde op 1u07m, Sotnikov vierde op 1u22m. Stacey is vijfde, Van Vliet en Kuipers klimmen naar acht en negen. Martin vd Brink staat nét buiten de top10 als elfde op 3u31m.



Bij de motoren gebeurde helaas datgene waar ik een beetje bang voor was. Chaleco Lopez rijdt zoals gewoonlijk op de limiet en deze dakar een paar keer erover, getuige de vele kleine valpartijen waarmee de Chileen is geconfronteerd. In etappe 6 raakte hij door navigatiefoutjes een paar keer verdwaald en stuurde op een gegeven moment de verkeerde rivierbedding in, waardoor hij een paar meter naar beneden tuimelde. Behalve wat schrammen en builen en een gebutst ego was er met Lopez niet veel mis, maar zijn motor was total-loss. Sherco haalde opnieuw een etappe-overwinning op met Alain Duclos. De Malinese Fransman won al eens 8 jaar geleden een stage in Afrika die in zijn geboortestad Bamako finishte en blijft nu dezelfde man voor die toen achter hem tweede werd: Marc Coma. De Catalaan gaf op 400km 1m15s prijs, mede doordat hij wat tijd verloor met een wielwissel in de neutralisatie. Yamaha-waterdrager Michel Metge had een prima etappe en werd derde op 1m49s. A propos water, opnieuw een gescheurde camelback voor Cyril Despres na een val, waardoor hij weer een gedeelte van de rit zonder drinken zat. De Fransman werd vijfde op 2m55s. Joan Barreda bleef dit keer uit de problemen en kwam als vierde aan de finish, 2 minuten achter Duclos. Robert van Pelt mocht vooraan vertrekken in het startveld, maar hij ging geen dagsuccessen najagen en reed een solide 42e tijd. Hans Vogels kende een zeer goede dag en werd als 21e en beste NL'er geklasseerd. "Het eerste was een proef zoals ik van het WK enduro ken. Ik kon goed snelheid maken en veel mensen inhalen. In het tweede deel nam ik gas terug." Vogels moest met zijn tijd 24 minuten toegeven op Duclos. Henk Knuiman werd als 24e geklokt, Bas Nijen Twilhaar als 64e en Michel de Groot als 72e op 1u27m. In de stand heeft Coma nu 42m17s voorsprong op Barreda, Duclos klimt naar een derde plaats op 1 uur en 58sec, Jordi Viladoms staat vierde op 1u08m. Beste NL'er is nog steeds Knuiman als 18e, Van Pelt is 22e en Vogels is 25e op 5u38m.



De Quads hadden ook nogal wat problemen met het stoffige parcours. Vooral als je achterin startte zoals Sebastien Husseini. "Ik kon geen 500 meter voor me uitkijken, al het stof bleef hangen doordat er geen wind was." Husseini besloot dan maar op safe te spelen en de tijdstraf die hem voor een blokwissel te wachten stond maar voor het vertrek van etappe 6 te doen en op eigen tempo de rit uit te rijden. Het leverde aan de finish de zesde tijd op, 19 minuten langzamer dan de top. Rafal Sonic en Sergio LaFuente waren de hele dag in duel, al leek het er eerst op dat de Uruguayaan iets wat tegengekomen omdat hij nergens opdook. In de neutralisatie werd zijn irritracker gerepareerd en bleek hij 15 minuten achter Sonic te rijden, met Ignacio Casale en de Chileen Victor Manuel Gallegos-Lozic er nog tussen. Gallegos-Lozic viel echter terug met een lekke band en Casale werd door LaFuente ingehaald. Omdat Sonic in het tweede snelle deel aan topspeed inboette wist LaFuente nog heel dichtbij te komen, maar het was niet genoeg. Sonic hield 54sec over op Lafuente, Gallegos-Lozic werd op 3m43s derde en Casale was vierde binnen op 8 minuten. In de stand heeft LaFuente 22 minuten voorsprong op Sonic, Casale is derde op 24 minuten en Husseini doet eigenlijk niet meer mee voor het klassement op 3 uur 18 minuten. Maar wie weet, de duinen van Chili komen nog en wie weet kan Husseini daar nog tijd pakken.



Bij de auto's heersten de Mini's op de smalle paden naar Salta. Alle elf de auto's zijn nog in de race en zeven van de elf stond na de proef van 424 km in de top10. Peterhansel was opnieuw de snelste en komt daarmee gelijk met Vladimir Chagin voor wat betreft het aantal stagewins: 63. Nasser Al-Attiyah werd 2e op 2m43s, Orly Terranova 3e op 5m20s. Giniel de Villiers (4e) is samen met Carlos Sainz (5e) en Christian Lavielle (10e) de enige die niet in een Mini in de top10 staat. Nani Roma reed de rit als zesde uit zonder al te grote problemen. Erik van Loon zat ook een tijd in de top10 als 8e, maar in het tweede deel begon het gaspedaal van de Ford te haperen, zodat Van Loon terugviel naar plaats 22. Bernard ten Brinke reed de etappe als 17e en beste NL'er uit. Tim Coronel had een lastige etappe etappe gehad op donderdag, waarbij hij uiteindelijk door Kees Koolen werd binnengesleept, maar de vrijdag viel mee. "Al kwam ik achter een truck vast te zitten die niet aan de kant wilde." Dus reed Coronel maar rustig naar de finish en klokte een 42e tijd. In de stand is Roma de eerste van een drietal Mini's: Terranova is tweede met 30m30s achterstand, Peterhansel derde met 33m23s achterstand. De Villiers staat nog altijd vierde op 40m45s en is de laatste die nog binnen het uur van Roma staat. Door de tijdstraffen van eergisteren staan er ineens drie Poolse equipes in de top10: Dabrovski (7e), Holowczyc (8e) en Malysz (9e). Beste NL'er is Van Loon als 17e op 4u45m, Erik Wevers is 43e, Coronel 44e, Ten Brinke 49e en Gerard List nog steeds 60e.



Tevens werd het bivak gisteren door Sebastien Loeb bezocht, die een tijdje met Carlos Sainz stond te praten en meteen daarna een horde verslaggevers te woord stond die allemaal antwoord wilden op die ene vraag: Gaat Loeb meedoen aan Dakar? "Volgend jaar zeker niet. Het WTCC heeft prioriteit en ik wil niks half doen. Het is een leuk avontuur waar ik in de toekomst wel zin in zal krijgen."

Vandaag is het rustdag in Salta, zondag wacht een loop rond Salta die door de organisatie als de "All-inclusive" wordt omschreven. De motoren en quads beginnen aan hun tweede marathon stage met een rit van 401km, de auto's en trucks rijden respectievelijk 533 en 525 km voor stenig terrein, zoutvlaktes en bochtige onderdelen. En dat alles op een gemiddelde hoogte van 3500 meter.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

Slecht weer met regen en storm. Misschien wordt de route voor morgen aangepast. De leiding van Dakar is in beraad over hoe en wat er gaat gebeuren morgen.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Vorig jaar waren een paar iets vollere rivierbeddingen al genoeg om een halve etappe af te blazen, dus ik ben benieuwd.

Sphinx

Gisteren stak de karavaan in de 7e etappe de grens over naar het 28e land dat de Dakar aandoet. Voor het eerst was de Dakar ook live te volgen dankzij een live-stream die mooie beelden afwisselde met foute muziek (synthesizers, gitaarrock, zelfs incapamfluiten). In de neutrale zone werd local hero Juan Carlos Salvatierra zowat bestormd door zijn landgenoten, die er zowat een volksfeest van maakten. Van protesterende minderheden is nog niets vernomen, maar dat kan vanmiddag nog komen. De start moest trouwens uitgesteld worden, want door laaghangende mist konden de helicopters niet opstijgen. Tevens is er het een en ander duidelijk geworden over Eric Palante. De Belg is naar verluidt aan hyperthermie overleden. In zijn laatste update voor de fatale etappe stond al dat hij door problemen weinig geslapen had en het lijkt dus aannemelijk dat hij door de extreme hitte onwel is geworden.

Palante's collega's begonnen hun tweede marathone-etappe die eindigde in Unuyi, 401km verderop. Door de latere start werd de grens al in de verbinding overgestoken en vertrok men bij CP3. Alain Duclos moest de etappe openen en maakte al snel een navigatiefout, die hem acht minuten kostte. Joan Barreda dook een paar CP's helemaal niet op, maar CP8 was een stempelpost en daar stond de Spanjaard 1e. Aan de finish was Barredade eerste winnaar op Boliviaanse bodem, vier minuten sneller dan Marc Coma. Cyril Despres reed een solide etappe en werd derde op vijf minuten, Juan Pedrero Garcia zette zijn Sherco op vier neer en Jakub "Kuba" Przygonski (spreek uit: Psigonski) haalde op de Orlen KTM een top5 plek op. Beste NL'er was Henk Knuiman als 24e, hij gaf ook 24m50s toe. Robert van Pelt werd 25e (u raadt het al, op 25m48s). Hans Vogels kreeg hoogteziekte van de ijle lucht en kwam slap als een vaatdoek als 30e binnen. Bas Nijen Twilhaar werd 68e en Michel de Groot 72e. In de stand heeft Coma 38m14s op Barreda, Jordi Viladoms springt over Duclos heen, die door zijn fout in totaal 19 minuten verloor en naar de 4e plek zakt. Knuiman staat 18e op 4u21m, Van Pelt is 22e, Vogels 24e, Nijen Twilhaar 51 en De Groot 71e op 20u26m



"Ik heb Dakar altijd al zwaar gevonden, maar serieus, ze verwennen ons dit jaar" aldus de Franse quad-rijder Jean Claude Thamas, die na aanhoudende motorproblemen alsnog probeerde de start in Salta te halen, maar op de verbinding strandde en de reden van uitval aan een camerateam van Eurosport mocht verklaren. Hij wist uiteindelijk een lift naar het bivak te krijgen in ruil voor zijn helm.  Ignacio Casale koos in de zevende etappe zijn moment uitstekend. Een dag voor de Chileen zijn thuisland mag binnenrijden, pakt hij niet alleen zijn derde stagewin, maar ook de leiding in het klassement. Sergio Lafuente verloor acht minuten (lekke band, getuigd het verfrommelde reservewiel dat achterop zijn quad bungelde) en kwam als 3e binnen. Seb Husseini had naar eigen zeggen de snelheid om de etappe te kunnen winnen, maar dat was buiten Ilja Kiriyakin gerekend, die hem 100 km in de weg reed. Husseini kwam er in een rio alsnog voorbij, maar had al zeven minuten verloren op Casale, waardoor hij tweede werd. In de stand heeft Casale 6m15s voorsprong op LaFuente. Rafal Sonik is derde op 29 minuten en de Maxxis Honda's van Husseini en Abu-Issa staat 4e en 5e op meer dan drie uur.

De auto's en trucks reden een all-inclusive rondje rond Salta waarvan een flink stuk door Bolivia ging. Voor Orly Terranova begon de dag slecht. Hij had op etappe 6 per ongeluk een motorrijder aangetikt en die had nadien een klacht ingediend, waardoor de Argentijn 15 minuten tijdstraf kreeg en zijn derde plaats algemeen aan Giniel de Villiers kwijtraakte nog voor er gestart was. Het kan zijn dat Terranova daarom probeerde iets te forceren, maar veel haalde dat niet uit, want hij verloor 18 minuten met een lekke band en strandde op negen. Zijn geluk was dat De Villiers ook lekreed en 16 minuten verloor, waardoor hij slechts 2 minuten uitliep op Terranova. De eerste twee CP's lagen de Mini's van Stephane Peterhansel en Nasser Al-Attiyah nog aan de leiding, maar vanaf CP3 was het uit met de pret. Carlos Sainz nam daar de leiding en wist 26 tellen bij CP3 op te laten lopen tot 4m45s bij de finish. Al-Attiyah werd 2e, Peterhansel 3e op 7m26s en tot De Villiers op acht kwamen er alleen maar Mini's binnen in de top10: klassementsleider Roma, de Pool Holowczyc, ex-wrc deelnemer Villagra en tot slot de Rus Vasiliev op zeven. De beste NL'er haalde ook de top10, Bernard ten Brinke werd 10e op 20 minuten van Sainz, maar het had gemakkelijk 10 minuten sneller gekund omdat de Twent een tijdlang achter Guillermo Spinelli bleef hangen. Erik van Loon hoorde bij de pluk auto's die door Ten Brinke werden ingehaald, de Brabander was als 11e binnen op 25 minuten binnen in een "wat saaie etappe", waarin alle HRX-fords goed gingen, want ook Erik Wevers haalde als 16e de top20. De Suzuki=buggy van Tim Coronel was als 51e binnen op bijna twee uur: Henk Theunisse en Gerard List waren na het sluiten van de tracking-site nog onderweg, List schijnt o.a. 2 uur met pech te hebben gestaan tussen CP2 en CP3. In de stand is Roma de leider met 31m53s voorsprong op huisgenoot Peterhansel (de twee delen een motorhome in het bivak om een uur extra slaap te krijgen, terwijl de meeste andere teamleden van en naar de site komen per auto of soms helikopter). Op drie heeft De Villiers een kleine voorsprong van 6 minuten op Terranova, Al-Attiyah is 6e op 1u18m. Van Loon is 16e op 5u02m, Wevers 39e, Coronel 45e en Ten Brinke 47e.



In de trucks was de etappe voor een keer op maat gemaakt voor Kamaz, weinig navigeren en veel rechtdoor rijden. Voor het eerst deze rally slaagde Eduard Nikolaev er ook in om de Liebherr-Kamaz van start tot finish de snelste tijden te laten draaien, waarmee alle Kamazki's (dus ook de uitgevallen Mardeev) minstens één etappezege op hun naam hebben. Dimitri Sotnikov werd 2e in de YAMZ-Kamaz op 3m45s. Gerard de Rooy consolideerde zijn leidende positie met een derde plek op 4m34s. Ook Peter Versluis en Ales Loprais deden in deze snelle etappe voorin mee met een vierde en vijfde plek. Andrey Karginov verloor 13 minuten en zag De Rooy weer een paar minuten uitlopen. Ook Martin vd Brink wist de top10 te halen en kon rustig met 140 een sigaretje draaien, zoveel rechte stukken waren er te vinden. Ook Frits van Eerd en Kees Koolen hadden het over een makkelijke etappe. Jos Smink is helaas uit de race. Bij een sprong landde de Ginaf ongelukkig in een gat, waardoor monteur Peter Nieuwenburg een ruggewervel brak. Volgens de regels zou Smink verder kunnen met alleen de navigator, maar dat heeft hij niet gedaan. Peter Rotsaert, die voor Van Vliet en co de snelle assistentie-truck bestuurt, ging op zijn kant tussen CP11 en de finish, of ie nog in het bivak is aangekomen is niet bekend, maar het lijkt er wel op aangezien hij een starttijd heeft (14.24u). In de stand heeft De Rooy nu 37m50s op Karginov, Nikolaev staat op 1u03m derde en Sotnikov op 1u21m vierde. HAns Stacey is vijfde, Rene Kuipers 8e en Van Vliet 10e op 2u49m.



De rit voor vandaag is opnieuw gescheiden. De motoren en quads hebben de afsluiting van hun marathonstage tussen Uyuni en Calama over 462km, de auto;s en trucks rijden vanuit Salta naar Calama over 522 km verbinding en 302km special stage.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!