Dakar

Gestart door 3phasE, 11 december 2013 - 21:13:47

« vorige - volgende »

Wie wint Dakar 2014?

Peterhansel.
1 (33.3%)
Sainz.
1 (33.3%)
Gordon.
1 (33.3%)
Al-Attiyah.
0 (0%)
Iemand anders.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 01 januari 2014 - 16:32:41

Fabian

Toch wel wat problemen voor Robby Gordon. P36 bij CP1.

janke

Citaat van: Fabian op 05 januari 2014 - 18:42:16
Toch wel wat problemen voor Robby Gordon. P36 bij CP1.

Jammer hij ligt al meer dan 4 minuten achter. Come On Robby.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Ten Brinke met zijn HRX ook een snelle stop?? Zal Bernhardje niet blij mee zijn . Ik ken hem als perfectionist. Vorig jaar er niet bij door de ernstige gezondheids problemen en het overlijden van zijn moeder. Nu wil hij knallen.
Some things are too important to be left in the past.

shelby

Citaat van: Keijmel op 04 januari 2014 - 09:32:09
Over geldwolven gesproken, RTL7 is er ook één!
Vorig jaar werd Jan Lammers (een grote naam uit de Ned. autosport!) nog bewust buiten beeld gehouden omdat hij geen geld had overgemaakt op de bankrekening van RTL7 (ja serieus, coureurs moeten geld betalen om in beeld te komen!).
Het draait daar duidelijk om de centen, en niet om de sport....

Tijdens de eerste aflevering van 2014 heb ik Lammers weer niet voorbij zien komen op RTL7

Jehoentelaar

#49
Mardeev pakt de zege bij de trucks, vlak voor Loprais (+10s) en Van Vliet (+21s). De Rooy behaalt de voorlopige vierde plek (+1m33s).

De nieuwe man van Kamaz Shibalov zit er aardig bij (+7m5s), terwijl Karginov meteen veel tijd heeft verloren (+17m16s).

Sabai

Robbie Gordons klassement is alweer om zeep. Hij heeft zijn pechduivel weer mee.

Jehoentelaar

Peter Versluis heeft namens VeKa MAN meteen drie kwartier moeten toegeven door onder andere een lekke band. En ook Martin Kolomy (Tatra) heeft onderweg een band moeten fiksen.

Overigens overnacht het hele spul in de paddock van Potrero de los Funes.

Sphinx

De eerste etappe van Rosario naar San Luis was met 180km special niet zo heel lang, maar de 405km verbindingsroute leverden sommigen al direct problemen op. Robby Gordon's HST-buggy kreeg o.a last van een haperende irri-tracker en moest aan de start van de 'shakedown' zelf op een andere starttijd worden gezet. Het was droog, maar de route was een stuk gevaarlijker geworden door de vele regenval afgelopen week die her en der onverwachte kuilen en geulen creeërde.

Bij de motoren moest Despres het bal openen, en Coma zat al gauw in zijn kielzog, waar hij ook de hele verdere proef bleef rijden. Aan de finish bleek dat goed voor een tweede plaats, Despres zette een derde tijd. De overwinning was echter voor Joan Barreda, die in het begin van de etappe klaagde dat hij geen goed gevoel op zijn Honda had en zelfs een keer onderuit ging, maar toen hij rustiger ging rijden was het evengoed nog voldoende om de snelste tijd te noteren. Ook Alain Duclos deed voorin mee en haalde op een volledig verbouwde Sherco een vierde plaats op. Beste NL'er werd Frans Verhoeven, die het met een 18e plaats op 6m58s van Barreda rustig aandeed. Henk Knuiman werd 32e en debutant Hans Vogels 38e, wat hij zelf niet had verwacht: "Stof, stof, alleen maar stof." Maar de proef bleek Vogels wel te liggen en hij kon als de wind het stof de andere kant opblies nog aardig wat mannen inhalen. "Nou alleen niet te enthousiast worden."
Bij de quads pakte Ignacio Casale net als vorig jaar de eerste etappeoverwinning. Aan de finish had de Chileen 21sec voorsprong op Marcos Patronelli. Lucas Bonetto werd derde, Rafal Sonic vierde. Sebastien Husseini kwam op terrein waar hij zich niet zo thuisvoelt keurig als vijfde binnen, en zoals hij zelf al zei, de duinen komen nog.



Bij de auto's zou je met 12 voertuigen (11 Mini's en 1 BMW) grote kans op een overwinning voor X-Raid kunnen zien, maar dat liep even anders. Orlando Terranova had wel lang de snelste tijd, maar kwam toch 11sec te kort. De Chinezen halen hun eerste dagsucces op in de Dakar. Great Wall doet al een tijdje mee aan de rally en heeft dit jaar een Haval H8 ingeschreven: motorblok van Mitsubishi, ophanging van Toyota en een bodywork van Isuzu. Met Carlos Sousa hadden ze al een ervaren coureur, met het aantrekken van Christian Lavielle is daar alleen nog maar meer ervaring aan toegevoegd. Sousa had wel erg afgezien om de overwinning te halen, want onderweg raakten de luchtinlaten verstopt en door een defect aan de turbo-outlet werd er hete lucht de auto ingeblazen. "Het moet wel 70 graden warm geweest zijn, ik kon bijna niet meer ademhalen." aldus de rood-aangelopen Portugees. Terranova eindigde dus als tweede, Nasser Al-Attiyah en Nani Roma werden als 3e en 4e geklasseerd. Roma had na de finish nog even mot met Carlos Sainz, omdat Roma vond dat zijn landgenoot hem onnodig lang zou hebben opgehouden. Beste NL'er werd Erik van Loon, die vooral probeerde zo weinig risico's te nemen, maar toch bijna op zn kant ging door een onverwachtse kuil in de weg. Erik Wevers kwam als 12e binnen en had het over een lastig parcours met veel haakse bochten. Peter van Merksteijn was als 24e aan de finish, Gert Huzink als 26e. Bernard ten Brinke (30e) verloor wat veel tijd door lekke banden, Giniel de Villiers (27e) stond een kwartier stil met een haperende stuurbekrachtiging. Allemaal peanuts vergeleken bij wat de Amerikaanse merken mee maakten. Robbie Gordon had na zijn late start al vlug problemen met oververhitting en moest een aantal korte stops maken. Aan de finish had hij zelfs de overkapping van zijn motor gehaald, hij verloor als 133e meteen twee uur. Ook Chevrolet en Ford kregen flinke tegenslag. Guirlain Chicerit kreeg al op de verbindingsroute pech aan de aandrijfas en op de proef zelf moesten zowel hij als teamgenoot BJ Baldwin stoppen met verdampende benzine. Baldwin verloor 53m30s, Chicherit zelfs 1u14m. De Ford-pickups kregen ook beide met technische problemen af te rekenen, Lucio Alvarez werd als 130e geklasseerd, Chris Visser als 141e en voorlaatste op vier uur van Sousa



Bij de trucks weer een overwinning voor Kamaz, maar het was niet titelverdediger Eduard Nikolaev. Aryat Mardeev zette in San Luis de snelste tijd neer, tien tellen voor Ales Loprais. De Tsjech, die Serge Bruynkens weer als copiloot mee heeft, leek lang op weg naar de overwinning, maar kort voor de finish moest hij inhouden omdat de remmen te warm werden. Marcel van Vliet is zoals ieder jaar goed bij de les op de eerste dag en zette een derde tijd neer. Veel kopmannen besloten het rustig aan te doen gisteren door de vele stenige wegen waarop je gemakkelijk een lekke band kreeg. Jack Brouwers (22e) zag in de eerste kilometers al gelijk vijf trucks langs de weg met problemen en was doordat iedereen wat rustiger reed de hele dag aan het inhalen. O.a. de Tatra-rijders Tomas Vratny (1x lek), Artur Ardavikus (1x lek) en Martin Kolomy (2x lek) moesten onvrijwillig stoppen en verloren 15 minuten en in Kolomy's geval zelfs een half uur. Frits van Eerd en Peter Versluis zagen een top10 klassering wegvallen door bandenproblemen. Nikolaev en Gerard de Rooy lieten zich niet opjagen, reden op eigen tempo naar de finish en werden als 4e en 5e afgevlagd.



De tweede etappe gaat vandaag van San Luis naar San Rafael, waarvan 300 km verbinding en zo'n 400 km special
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Ardavichus mag na de enorme deceptie van 2013 hopen op meer geluk dit jaar. Na een sterk 2012 was hij met zijn Kamaz/Astanacombinatie een geduchte outsider voor de prijzen, dus dat mag er dit jaar wel uitkomen. Moet alleen wel zeggen dat ik de ontwikkeling van zijn ploeg niet bepaald heb gevolgd.

Jehoentelaar

Lekkere chaos meteen op de tweede dag bij de trucks. Loprais verloor een halfuur en Mardeev lijken we helemaal kwijt te zijn. Ook Jaroslav Valtr (Liaz) ontbreekt nog bij de eindtijden.

Sphinx

Bijltjesdag. Een andere omschrijving is er niet voor de tweede etappe, waarin vooral de Grijze Duinen hun tol eisten. Het eerste deel van de rit was door de organisatie als het snelste stuk van de hele rally omschreven. En dat klopte ook als je ziet dat sommige motoren bijna 170km/h haalden en sommige auto's de 190 km/h aantikten. Maar het tweede deel bevatte Grijze Duinen bij Nihuil. De hoofdletters zijn toepasselijk want als Nihuil vaker wordt aangedaan zullen deze duinen dezelfde reputatie krijgen als de zandvlakte bij Fiambala en de steile afdaling bij Iquique.

Honda ging gewoon door waar ze mee waren opgehouden. Joan Barreda vertrok als eerste, maar net als vorig jaar maakte een klein foutje zijn dag nogal moeilijk. Hij ging namelijk onderuit en beschadigde daarbij zijn navigatietoren en roadbook, dat hij de rest van de rally met de hand moest bedienen. Hoewel hij daarna rustiger aandeed, kostte het akkefietje hem toch 2 minuten. Achteraf kan het Barreda weinig schelen, want zowel KTM als Yamaha hadden hun eigen problemen. Marc Coma stond acht minuten bovenop een duin geparkeerd, niet omdat hij vast zat, maar omdat hij een defecte versnellingsbak moest repareren; er bleek een steentje in het mechaniek van de koppeling te zitten. De Spanjaard kwam als 9e binnen op 8m23s van de winnaar. Cyril Despres werd na een lastige dag tiende, twintig tellen langzamer dan Coma. De Fransman ging onderuit in de duinen en viel zo hard op zn rug dat zijn camelback scheurde (waterzak die in zijn motorpak is verwerkt en drinkflessen vervangt). Gevolg was dat Despres meer dan 100 km in de brandende hitte zonder water moest afleggen. Hij zag ook letterlijk sterren voor zijn ogen aan de finish en moest even zijn dorst lessen voor er iets van een verklaring uit zijn mond kwam. De verrassende winnaar in San Rafael werd Sam Sunderland, die letterlijk vloog in de laatste 50 km en zich als een van de weinigen gisteren amuseerde in de duinen. De Brit was op de streep 39sec sneller dan Chaleco Lopez en Barreda, die toch nog derde werd. Frans Verhoeven reed opnieuw eigen tempo en werd 16e. Henk Knuiman was als 29e binnen en Hans Vogels 31e. Eerste uitvallers zijn ook al te melden. waaronder Alessandro Botturi, vorig jaar nog etappewinnaar, Walter van Sinten, en ook Pal Anders Ullevalseter. Voor de Noor is het helemaal zuur aangezien hij met pech strandde en vervolgens zijn motor werd gestolen. Humphrey Senn van Basel reed de etappe wel uit, maar had na een val zijn sleutelbeen gebroken. Of hij nog kan starten is dus maar de vraag. In het klassement profiteert Barreda van het feit dat hij de minste pech heeft, hij staat aan de leiding met 2m03s op Lopez. Sunderland is naar drie geklommen op 2m33s, Coma vinden we als 5e terug, Depres staat 8e. Beste NL'er blijft Verhoeven op plaats 15, 19m37s achter Barreda
Bij de quads was Marcos Patronelli niet te houden. De Argentijn kwam met 2m54s voorsprong op Lucas Bonetto aan in San Rafael. Rafal Sonic werd opnieuw 3e, en verklaarde dat dat vooral aan tactisch rijden lag. "Sebastian (Husseini) passeerde me al snel na de start. Mijn quad is langzamer vergeleken met de rest van de top, dus ik moet het van constant rijden hebben." En een beetje geluk is ook nooit weg, want Husseini kreeg een klapband en verloor 10 minuten met sleutelen. Hij maakte in de duinen weer 4 minuten goed en kwam met 6m06 achterstand op Patronelli binnen. "Nou, ze hebben een zware Dakar beloofd. Dat is het ook!"



Bij de auto's werd het een slagveld, nog voor de duinen bereikt werden. Carlos Sousa maakte na 30km al kennis met het gezegde "zo gewonnen, zo geronnen" toen zijn turbo stuk ging. De Portugees twijfelde voor de camera tussen omkeren, repareren en met de maximale tijdstraf uitrijden, of doorgaan zonder turbo. Er is daarna taal noch teken van hem vernomen, dus waarschijnlijk is ie uitgevallen. Zeker uitgevallen is Peter van Merksteijn. Dakar en Van Merksteijn lijken geen gelukkige combinatie, want nog op het snelle gedeelte ging de aandrijflijn stuk. Niet meer te repareren. Ook Erik van Loon had een tobdag. Eerst ging er een remklauw stuk, daarna kreeg hij een klapband, kwam in de duinen vast te zitten en liep de multiriem eraf. Zeven uur en drie minuten was Van Loon bezig om aan de streep te komen, en tot overmaat van ramp bleek dat 3 minuten te lang. Maximale tijd was zeven uur, dus kwam er nog een tijdstraf van twee uur bovenop. Bernard ten Brinke zat in het zelfde schuitje; hij strandde ook in de duinen werd als 99e het bivak ingesleept en Gert Huzink is helemaal niet binnengekomen, staat nog ergens met pech in de duinen. De winnaar van vandaag was Stephane Peterhansel, die het naar eigen zeggen makkelijk had met navigeren door alle mensen langs het parcours. Carlos Sainz deed het naar eigen zeggen rustig aan, om geen lekke banden te krijgen, en kwam aan de streep maar 46sec later dan Peterhansel binnen. Giniel de Villiers maakte na zijn slechte start veel tijd goed met een derde plaats, nog voor de Mini's van Roma, Al-Attiyah en Terranova. Erik Wevers kwam zonder al te veel problemen door de duinen en was als 12e binnen. Tim Coronel kwam als 54e binnenknetteren. Robbie Gordon finishte ook de tweede dag achter een sleepkabel en verloor nog maar eens 1u13m, BJ Baldwin verloor na optelling van straftijd zelfs 6u36m. In het klassement is Peterhansel nu ook de leider met 28sec op Sainz en 4m11s op Al-Attiyah. Wevers staat 11e op 38m19s, dan volgt een groot gat naar Coronel op plaats 49, al bijna 3 uur achter de Mini's



Bij de trucks werd het een verwarrende dag, mede door de slecht werkende irri-tracker. Het valt sowieso op dat er al twee etappes lang bijna geen enkel waypoint of checkpoint met tussentijden kan komen. Marcel van Vliet was als eerste truck in het bivak, maar de WitRus Sergei Viazovich prijkte bovenaan de uitslag. Dat werd later teruggedraaid en Anton Shibalov werd als winnaar uitgeroepen. Echter, Gerard de Rooy claimde bij de organisatie 22 minuten tijdverlies omdat hij was gaan helpen toen Aryat Mardeev over de kop ging (hij kon ook weinig anders want de Rus blokkeerde de doorgang). Die tijd kreeg de man uit Son terug, maar daar tegen zou Van Vliet dan weer protest aan hebben getekend. Vooralsnog is De Rooy daarmee winnaar van stage 2, 13m20s sneller dan Shibalov en 15m09s voor Van Vliet. Hans Stacey was als vierde binnen, Martin Kolomy als vijfde. Ales Loprais verloor 45 minuten in de duinen en strandde op veertien, Eduard Nikolaev haalde wel de top10 als 8e op 29 minuten van De Rooy. Peter Versluis kan zijn klassement vergeten nadat zijn MAN strandde met problemen aan de stroomvoorziening en Johan Elfrink is helaas uitgevallen met een kapotte zuiger. Ook Pierre Blom, Paul Verheyden en Daniël Bruinsma staan nog ergens op de proef of zijn uitgevallen. In het klassement heeft de Rooy de leiding voor Van Vliet en Shibalov. Stacey is vierde en Nikolaev vijfde.



Etappe drie gaat van San Luis naar San Rafael. De eerste 292km zijn verbindingsroute, daarna volgt nog zo'n 300 km special stage voor de auto's en trucks en 373km voor de motoren en quads.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

Berhard ten Brinke deed het vandaag beduidend beter. Gisteren gesneuveld door een gebroken aandrijfas en door Mammoetracing naar het kamp gesleept. Vandaag gestart als #98 en gefinished als #27. Dat zijn de laatste berichten van hem.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Peterhansel heeft bij de auto's een dik halfuur verloren op Nani Roma. Bij de quads zou titelverdediger Marcos Patronelli uit de race zijn.

Frans Verhoeven heeft volgens het team zijn rally moeten staken na een valpartij, welke - volgens enkele bronnen - een armbreuk tot gevolg had.

Sphinx

Na drie dagen lijkt het wel alsof de Dakar al een week onderweg is, zoveel is er al gebeurd aan pech en ongelukken. De winnaars van gisteren kwamen bijna allemaal wel iets tegen op weg naar San Rafael. De etappe was sowieso al iets ingekort en de start verschoven, niet alleen door de Grijze Duinen in etappe 2, maar ook omdat de beoogde route door regenval nog zwaarder was geworden. Een stuk liep namelijk door opgedroogde rivierbeddingen, die nu helemaal niet zo opgedroogd meer waren. Voor Humphrey Senn van Basel was er geen etappe 3 meer, de Hagenaar had zijn sleutelbeen gebroken maar was toch opgestapt. Aan het einde van de verbinding werd hij echter door Dakarbaas Etienne Lavignè hoogstpersoonlijk van de motor gehaald en in een heli naar het ziekenhuis gezet. Ook Gert Huzink is uitgevallen nadat hij strandde met een kapotte oliepomp. Carlos Sousa keerde uiteindelijk terug naar de startplaats San Rafael, maar zelfs een nacht sleutelen kon de Haval niet meer aan de praat krijgen.

Bij de motoren moest Sam Sunderland de gevaarlijke route openen, die behalve rivierpaden ook een paar beklimmingen in de Pre-Andes in petto had. De Engelsman slaagde erin 1 minuut weg te lopen bij zijn achtervolgers, maar presteerde het om na CP1 helemaal verkeerd te rijden, evenals Chaleco Lopez en Joan Barreda. Barreda kwam daar snel genoeg achter en keerde om, Lopez verloor al een kwartier met zoeken. Sunderland maakte het zichzelf helemaal moeilijk en verloor meer dan twee uur. Honda had sowieso een mindere dag, want Paulo Gonçalves kreeg pech en strandde 30 km voor de aankomst en verloor 2 uur met sleutelen. De Portugees was na 2u13m als 65e binnen, zijn Engelse teamgenoot moest het doen met een 74e plaats op 2u28m. Barreda had er na zijn korte dwaalactie goed de vaart in en wist in San Rafael toch de snelste tijd te zetten. Cyril Despres en Marc Coma bleven de hele dag bij elkaar in de buurt, in het eerste deel pakte Coma een kleine voorsprong, in het tweede deel in de bergen haalde Despres hem weer bij. De twee kwamen samen over de streep, maar Despres had de 2e tijd 4m41s langzamer dan Barreda, terwijl Coma 3e was geworden met 6m56s. Frans Verhoeven is helaas uit de race na een val in de afdaling van een hoge bergtop waarbij hij een breuk in zijn elleboog heeft opgelopen. Ook Ruben Faria, waterdrager van Coma, is hard ten val gekomen en moest opgehaald worden. Jan van Gerven en Hans Vogels reden ook verkeerd. Vogels verloor meer dan 2 uur met zoeken en kwam gesloopt als 78e binnen. Van Gerven raakte klem in een ravijntje waar hij de motor niet meer uitkreeg, ook uitgevallen. Beste NL'er gisteren was Robert van Pelt op plaats 23, 1u08s achter Barreda. Henk Knuiman werd 28e, Bas Nijen Twilhaar 70e.
In het klassement heeft Barreda nu 13m04s voorsprong op Despres, Coma klimt naar plaats 3 op 13m56s en Alain Duclos profiteert met een constante rijstijl van ieders malheur door in de top5 op te duiken als 4e. Lopez zakt naar plaats 5 en heeft inmiddels David Casteu in zijn nek hijgen, die in de uitzending van Eurosport het niet kon laten om boven op een duintop zijn beroemde "DAKAR!!"-brul te herhalen. Knuiman is beste NL'er als 22e, Van Pelt is 27e en Vogels zakt naar plaats 50.



Bij de quads bleek vandaag opnieuw dat snelheid alleen niet voldoende is om te winnen. Marcos Patronelli won gisteren wel de etappe, maar meldde zich tevens met uitdrogingsverschijnselen bij de doktor. Hij kon wel van start, maar deed het wat rustiger aan dan eerdere dagen. Het ging echter mis in de bergen waar hij te snel een afdaling inging en nog net van zijn quad kon springen voor die van de weg ging en een ravijn in dook. De Yamaha was onherstelbaar beschadigd, dus einde Dakar. Ook de nummer 2, Lucas Bonetto, kwam ten val en is uit de race, waardoor het klassement ineens onthoofd is. Sebastien Husseini deed het goed vandaag met een vierde plaats, maar hij kreeg problemen met een lekke band. Aangezien het een marathon-etappe is, mag die niet vervangen worden. Winnaar in San Rafael was opnieuw Rafal " The Hedgehog" Sonic, die door gewoon constant tempo te rijden iedereen achter zich laat. Ignacio Casale werd 2e, Sergio Lafuente derde. Verder achter de top4 komt Husseini's teamgenoot Mohammed Abu-Issa steeds beter in zijn ritme, hij werd 5e op drie kwartier en klimt ook meteen naar de top5 van het klassement. Sonic is ook daar de leider met 6m10s op Casale en 7m19s op Husseini. Verder staat alleen Lafuente nog binnen schootsafstand (4e op 7m26s), want de achterstand van Abu-Issa is al bijna 2 uur



Bij de auto's had Stephane Peterhansel geen goede dag. Hij moest de stage openen en kreeg een ongebruikelijk hoog aantal lekke banden, waarvan bij een passage door de bush ineens drie slow-leaks tegelijk. Hij moest dus een paar keer wachten op reservewielen van teamgenoten en verloor daarmee 28 minuten. Nani Roma reed een foutloze etappe en kwam als winnaar aan de finish, maar hij kreeg het nog even warm toen de laat gestarte Kristoff Holowczyc en Leroy Poulter nog heel dichtbij kwamen. Holowczyc kwam 1m09s tekort, Poulter strandde als 3e met 3m19s achterstand. Ook de buggy's lieten weer eens van zich horen met Guirlain Chicherit op de 5e en Robbie Gordon op de 6e plaats. Volgens Gordon was de slechte kwaliteit van de brandstof zijn grootste probleem. "We hebben de motor nagelopen, fuel-additive erin gegooid en ineens liep alles perfect." Ook Erik en Erik gingen weer goed mee in de top10. Wevers werd 8e op 10m39s, Van Loon 10e op 11m01s. Bernard ten Brinke werd vandaag 27e, twee plaatsen hoger dan een geïrriteerde Peterhansel, die de leiding in het klassement kwijt is.
Roma neemt de leiding namelijk over, voor teamgenoten Terranova en Al-Attiyah. op negen en tien minuten achterstand. Ook Carlos Sainz had het lastig, maar verloor maar een kwartier, waardoor hij nog altijd 4e is op 12 minuten van Roma. Peterhansel zakt naar vijf, De Villiers staat kort achter hem zesde. Beste NL'er is Wevers als 9e op 44m09s, Van Loon staat 39e en de 2 uur tijdstraf die hij gisteren kreeg lijkt te zijn kwijtgescholden, al is 3 uur 20 minuten evengoed fors.



Bij de trucks begint op te vallen dat de kopmannen het zwaar hebben. Eduard Nikolaev en Aryat Mardeev startten deze rally met een geheel nieuwe truck, die aan de nieuwe regels moest voldoen en daarom nieuwe Liebherr motoren kreeg, lichter, kleiner en efficiënter. Hun oude trucks gingen naar waterdragers Anton Shibalov en Andrey Karginov, en die hebben nog de zwaardere YAMZ-motoren aan boord, minder zuinig, maar veel meer koppel. En laten het nu die oude YAMZ-trucks zijn die het beste tegen de omstandigheden zijn opgewassen. Gisteren won Shibalov een etappe, vandaag was het de beurt aan Karginov. Nikolaev probeerde wel tijd goed te maken vooraan en wist Gerard de Rooy ook te passeren, maar even later reed de Rus twee banden lek en kon ie weer vooraan beginnen. De Rooy reed rustig zijn tempo en zette een 2e tijd op 2m42s van Karginov. De Tatra's van Ales Loprais en Martin Kolomy kwamen als 3e en 4e binnen, Pep Vila Rocca werd vijfde. Peter Versluis zat opnieuw in de hoek waar de klappen vielen, maar als we Jack Brouwers mogen geloven was dat zijn eigen schuld. "Versluis en die MAZ (Viazovich) kwamen ons samen voorbij, ze gingen later zo hard over een paar bulten dat ze wel schade moeten hebben opgegelopen." Bij Viazovich viel dat nog mee (7e op op 10 minuten) maar Versluis kreeg problemen met de hydraulica en had alleen nog de zesde versnelling werkend. Hij verloor nog maar eens 3 uur en heeft nog geen dag zonder pech gehad. Marcel van Vliet wist zich wel mooi te handhaven met een 6e plaats. Ook de XDakar Daf van Frits van Eerd is stilletjes aan een goede race bezig, de gele Jumbo-truck was lang op weg naar een zesde plek, maar opnieuw een lekke band wierp Van Eerd terug naar een 16e plaats. Hans Stacey verloor tijd vandaag met een 11e plaats door o.a. lekke banden, een kapotte koelbox en persoonlijk ongemak voor Detlef Ruf, die na de stage even langs de dokter moest. In het klassement is De Rooy 18 minuten los van de rest. Van Vliet is 2e en Karginov 3e op 39 minuten. Stacey staat nog vierde op drie kwartier, al zal hij in zijn spiegels vier trucks zien die binnen de drie minuten staan (Loprais, Shibalov, Nikolaev en Viazovich)



Etappe van vandaag is voor de motoren en quads het tweede deel van de marathonstage. Zij leggen tussen San Rafael en Chilecito 352 km special stage af. De auto's en trucks hebben maar liefst 652km special stage voor de kiezen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Mooi verslag spihnx  :) Wat me wel opvalt is dat er elk jaar geklaagd word over de brandstof. Je zou toch van de organisatie mogen verwachten dat ze dat op orde hebben.