Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Wings

@Tuesday: Dus kan je niet meteen -met hand en tand- je positie verdedigen. Als de staat van de band verschil maakt met je voorganger maakt dat ook in de toekomst verschil. Daarin verandert niks. Wel zal je nu de eerste paar meters moeten zorgen voor temperatuur in je banden dus mocht je in een gevecht verwikkeld raken bestaat de kans dat je daarom moet afhaken.

@Jeroen: Dat is dus mijn punt. Ik kan geen voorstander zijn omdat ik mij afvraag wat het nut is. Het milieuargument vind ik noch kan noch wal raken. Als autosportliefhebber druk maken om stroomverbruik voor bandenwarmers? Alsof daardoor de Formule 1 ineens groen kleurt.....

janke

Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 20:03:58
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)
Ja, maar dat geldt voor alles. Kunnen we ook HANS weer wegdoen of de hoge cockpitranden. Ik vind dat geen argument.

Nogmaals, ik vind het prima als het iets minder veilig is, op zich geen problemen mee, maar het moet wel een functie hebben. En het nut van de afschaffing van bandenwarmers zie ik nog steeds niet echt.

Wat heeft het HANS-systeem ermee te maken. Dat is passieve veiligheid.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 20:03:58
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)
Ja, maar dat geldt voor alles. Kunnen we ook HANS weer wegdoen of de hoge cockpitranden. Ik vind dat geen argument.

Nogmaals, ik vind het prima als het iets minder veilig is, op zich geen problemen mee, maar het moet wel een functie hebben. En het nut van de afschaffing van bandenwarmers zie ik nog steeds niet echt.


Als het dan toch een functie moet hebben...Het zet de rijders veel meer aan het werk. Het racen wordt IMHO puurder. Enne, HANS  plus de hogere cockpitranden beschermen het leven van een coureur, in geval van een ongeluk. Want een crash KAN niet te vermijden zijn...van je lijn af dwarrelen met koude banden [Jos Verstappen in 1994, Aida?] is een eigen keuze. Vind ik dan...

Perton

Imago. Groen. Nogmaals: imago. Effectief zal het natuurlijk bijna geen reet schelen, maar qua imago wel. Al vraag ik me af in hoeverre niet-F1-fans überhaupt weten dat er bandenwarmers zijn, maar goed. Los van het vergroten van het groene imago, zou ik ook geen specifieke reden weten te bedenken.


Ik zie dat Wings tussendoor is geglipt met een reactie. Uiteraard is de F1 dan niet plots groen en de fans zal het niet kunnen schelen, maar het is toch weer een beetje uitstraling. FIA kan dat zomaar leuk verpakken. Wellicht niet naar het grote publiek, maar wel naar regeringen en zulks. "Kijk ons werken om wat aan het vervuilende te doen", en men trapt daar dan ook wel in.

Je moet het effect ook niet in de sport zelf zien of naar de fans toe, want dan is het effect uiteraard verwaarloosbaar klein of zelfs nul. Maar op andere vlakken, politieke vlakken wellicht, kan het wel degelijk wat uitmaken. Is dat voor ons fans reden om voor de afschaffing te zijn? Neuh niet per se natuurlijk.

Wings

@Franky: Het racen wordt niet puurder doordat rijders een paar bochten de temperatuur in hun banden moeten rijden na de pitstop. Ik denk juist dat het negatief effect groter is doordat ze hun positie niet kunnen verdedigen noch kunnen aanvallen. Wat heeft dat met racen te maken?

0634

Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 20:10:15
Als het dan toch een functie moet hebben...Het zet de rijders veel meer aan het werk. Het racen wordt IMHO puurder. Enne, HANS  plus de hogere cockpitranden beschermen het leven van een coureur, in geval van een ongeluk. Want een crash KAN niet te vermijden zijn...van je lijn af dwarrelen met koude banden [Jos Verstappen in 1994, Aida?] is een eigen keuze. Vind ik dan...
In een raceauto stappen is sowieso een keuze. Ik vind dat allemaal geen argument. Op koude banden rijden geeft weinig grip. Hoe je het went of keert: het is gevaarlijker dan banden op temperatuur. Dat kan je best afschaffen, maar dan moet er wel voordeel bij zijn en dat zie ik niet. Maar okee, dat heb ik al gezegd, dus ik laat het er even bij, no offence.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 20:08:08
@Tuesday: Dus kan je niet meteen -met hand en tand- je positie verdedigen. Als de staat van de band verschil maakt met je voorganger maakt dat ook in de toekomst verschil. Daarin verandert niks. Wel zal je nu de eerste paar meters moeten zorgen voor temperatuur in je banden dus mocht je in een gevecht verwikkeld raken bestaat de kans dat je daarom moet afhaken.
nee, maar je krijgt iig wel de kans. Met de huidige undercut wordt je gewoon via de pitstop gepasseerd. Nu verkrijg je dus nog steeds hetzelfde voordeel, maar komt dat pas later en moet je de inhaalactie alsnog zelf plaatsen. Nogmaals, het klinkt heel ingewikkeld, maar ik denk wel dat dat zo gaat werken (kan gaan werken).
Maar goed, ik denk sowieso dat als je met een versleten setje banden de pits in komt, een koud maar nieuw setje niet eens zo grote overgang is. En vanaf daar komt de grip weer naar je toe. Kunst is dan wel omdat zo snel mogelijk te doen en in geval van gevechten om daarbij geen fouten te maken.

Franky R.

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 20:13:29
@Franky: Het racen wordt niet puurder doordat rijders een paar bochten de temperatuur in hun banden moeten rijden na de pitstop. Ik denk juist dat het negatief effect groter is doordat ze hun positie niet kunnen verdedigen noch kunnen aanvallen. Wat heeft dat met racen te maken?


Dat kan ik mooi doortrekken naar de DRS... ::)
En puur in de zin van karting of FF1600. Daar hebben ze toch ook geen bandenwarmers en die beschouw ik als pure vormen van motorsport...

0634

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 20:11:35
Imago. Groen. Nogmaals: imago. Effectief zal het natuurlijk bijna geen reet schelen, maar qua imago wel. Al vraag ik me af in hoeverre niet-F1-fans überhaupt weten dat er bandenwarmers zijn, maar goed. Los van het vergroten van het groene imago, zou ik ook geen specifieke reden weten te bedenken.

Ik kan me niet voorstellen dat het imago veranderd van een milieuverwoestende sport (in de opinie van de leek) omdat totaal onbekende bandenwarmers worden afgeschaft die helemaal niet zo verwoestend zijn in verhouding tot zo'n beetje de rest van de sport.

Ik ben er overigens helemaal niet op tegen hoor, maar ik zie eigenlijk geen enkele reden om er voor te zijn.

0634

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 20:09:09
Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 20:03:58
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)
Ja, maar dat geldt voor alles. Kunnen we ook HANS weer wegdoen of de hoge cockpitranden. Ik vind dat geen argument.

Nogmaals, ik vind het prima als het iets minder veilig is, op zich geen problemen mee, maar het moet wel een functie hebben. En het nut van de afschaffing van bandenwarmers zie ik nog steeds niet echt.

Wat heeft het HANS-systeem ermee te maken. Dat is passieve veiligheid.

Prima. Maar wat heeft het racen van voor 1995 ermee te maken?

Wings

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 20:11:35
Imago. Groen. Nogmaals: imago. Effectief zal het natuurlijk bijna geen reet schelen, maar qua imago wel. Al vraag ik me af in hoeverre niet-F1-fans überhaupt weten dat er bandenwarmers zijn, maar goed. Los van het vergroten van het groene imago, zou ik ook geen specifieke reden weten te bedenken.


Ik zie dat Wings tussendoor is geglipt met een reactie. Uiteraard is de F1 dan niet plots groen en de fans zal het niet kunnen schelen, maar het is toch weer een beetje uitstraling. FIA kan dat zomaar leuk verpakken. Wellicht niet naar het grote publiek, maar wel naar regeringen en zulks. "Kijk ons werken om wat aan het vervuilende te doen", en men trapt daar dan ook wel in.

Je moet het effect ook niet in de sport zelf zien of naar de fans toe, want dan is het effect uiteraard verwaarloosbaar klein of zelfs nul. Maar op andere vlakken, politieke vlakken wellicht, kan het wel degelijk wat uitmaken. Is dat voor ons fans reden om voor de afschaffing te zijn? Neuh niet per se natuurlijk.

Aan de andere kant zijn de stereo-milieu-types ook geen autosport fanaten. In mijn optiek zijn dit significante details die niemand boeit. Oftewel, of er wel of geen bandenwarmers zijn, ik denk dat weinigen het boeit en het geen invloed heeft op hoe mensen naar de sport kijken. Vandaar dat ik het ook oneens was met je argumenten over kostenbesparing enzo.

Perton

Uiteindelijk zal iedereen het erover eens dat het maar een detail is. Mij maakt het ook niet uit of het wel of niet gebeurt. Als ik zou moeten kiezen, zou ik het afschaffen, omdat banden warmen in mijn ogen onnodig is, maar voor de rest maakt het me niet zo uit.

Franky R.

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 20:20:57
Uiteindelijk zal iedereen het erover eens dat het maar een detail is. Mij maakt het ook niet uit of het wel of niet gebeurt. Als ik zou moeten kiezen, zou ik het afschaffen, omdat banden warmen in mijn ogen onnodig is, maar voor de rest maakt het me niet zo uit.


Het is idd. een detail...


janke

Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 20:23:04
Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 20:20:57
Uiteindelijk zal iedereen het erover eens dat het maar een detail is. Mij maakt het ook niet uit of het wel of niet gebeurt. Als ik zou moeten kiezen, zou ik het afschaffen, omdat banden warmen in mijn ogen onnodig is, maar voor de rest maakt het me niet zo uit.


Het is idd. een detail...

Heerlijk, zijn we het daar over eens.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 20:20:57
Uiteindelijk zal iedereen het erover eens dat het maar een detail is. Mij maakt het ook niet uit of het wel of niet gebeurt. Als ik zou moeten kiezen, zou ik het afschaffen, omdat banden warmen in mijn ogen onnodig is, maar voor de rest maakt het me niet zo uit.

Ik heb het andersom. Meer omdat ik het nut van afschaffen niet inzie. Voordeel is dat rijders meteen kunnen strijden om positie en ik zou niet weten waarom ze dit nu willen afschaffen. Als er nu een goed argument achter werd geniet kon ik er wat mee. Verder zal ik er ook geen halszaak van maken als ze het afschaffen.