Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Jozef

Nog maar eens opgezocht: voor 2015 mogen ze 48% van de power unit aanpassen. Dit percentage wordt bepaald door elk onderdeel een bepaald aantal "punten" toe te kennen en dan mag je dus 48% van de punten van de hele PU veranderen.

Welke onderdelen je aanpast, is bijna volledig vrij. 8% van de onderdelen is bevroren, daar mag je niks meer aan doen. In de loop der jaren zal het aantal bevroren onderdelen toenemen en het percentage dat je ieder jaar mag veranderen, zal afnemen.

Tussen 2015 en 2016 zal al 23% van de onderdelen bevroren zijn, en mag je 38% van de unit aanpassen. Na 2018 is 95% bevroren, de overige 5% mag je dan allemaal nog aanpassen (dat gaat eigenlijk alleen over de bekabeling en een stukje verbinding tussen de uitlaat en de turbo of zoiets).

3phasE

Goed om te lezen dat de motorenleveranciers (of power-unitleveranciers  ;) ) naar hartelust hun gang kunnen gaan.
Is volgend jaar het onderlinge verschil in vermogen wat kleiner hopelijk...
The future is electric!

Wings

#1127
http://www.omnicorse.it/magazine/42815/f1-tecnmica-mercedes-sviluppa-una-nuova-iniziezione-diretta

Even snel vertaald: Mercedes heeft iets gevonden waardoor motoren maar liefst 40PK meer kunnen leveren.

0634

Dat is niet veel dan, voor een F1-wagen ;).

Wings

Er staat overduidelijk 40PK meer. Je leest (weer eens) niet. :-*

0634


FolkertE

Citaat van: Wings op 19 oktober 2014 - 21:59:46
Er staat overduidelijk 40PK meer. Je leest (weer eens) niet. :-*
Is dat boven op de vermeende 180?PK die ze al meer zouden hebben ten opzichte van Renault en Ferrari?
Want ergens dit jaar (begin geloof ik) heb ik al eens een artikel gelezen dat Mercedes zo'n 780 PK zou hebben. ( Of 980, weet het niet zeker meer.)
Want is er ook geen limiet van het aantal PK's dat een motor standaard mag hebben.

Perton

Prima, concurrentie, gewoon die engine freeze opengooien, kijken hoeveel Mercedes er dan nog bij weet te ontwikkelen.

Jozef

Het gaat er blijkbaar om dat ze straks brandstof kunnen injecteren aan 500 bar terwijl ze nu 'maar' rond de 250 bar zitten. Ferrari kan al injecteren met 500 bar, Honda zal het ook kunnen. Renault niet, maar zij wijzen erop dat het niet zo veel boeit want boven 10.500 RPM zit je toch aan de fuel flow limit, zolang je die maar kunt halen zit je goed.

En daar heeft Renault volgens mij wel een punt, de winst voor Mercedes zal dus alleen onder de 10.500 RPM als ik het goed begrijp.

3phasE

#1134
Ik geloof niet dat we echt inzicht gaan krijgen over hoe de één wat extra pk's weet te winnen ten opzichte van de ander.
PU-leveranciers zijn logischerwijs erg terughoudend met het vrijgeven van dergelijke informatie.
Het verschil zou ook kunnen zitten in de turbo-druk, of in het aantal RPM's, of in de benzine/lucht verhouding, er zijn allerlei mogelijkheden.
Of de Mercedesmotor heeft simpelweg een hoger koppel en zodoende ook meer pk's bij een gelijk toerental ten opzichte v/d concurrentie.
En dan is er ook nog het hybride gedeelte, de elektrische pk's zeg maar.

Dat "injecteren bij 500 bar" het verschil maakt lijkt mij dan weer niet aannemelijk.
Vanwege het beperkte brandstofverbruik zijn de toerentallen zo hoog niet meer, en bovendien zijn de huidige f1-motoren direct ingespoten (inspuiting in cilinder ipv erbuiten), en niet zoals voorgaande jaren indirect-ingespoten (met bovendien toerentallen van 18.000 rpm!).

Maar goed, we zullen er niet achter komen als je het mij vraagt.
Het is in ieder geval goed om te lezen dat Renault en Ferrari de mogelijkheid krijgen om het gat t.o.v. Mercedes te gaan dichten....  :)
The future is electric!

Franky R.

Citaat van: Perton op 19 oktober 2014 - 23:20:17
Prima, concurrentie, gewoon die engine freeze opengooien, kijken hoeveel Mercedes er dan nog bij weet te ontwikkelen.
:P

Jozef

Citaat van: Keijmel op 20 oktober 2014 - 08:56:49
Ik geloof niet dat we echt inzicht gaan krijgen over hoe de één wat extra pk's weet te winnen ten opzichte van de ander.
PU-leveranciers zijn logischerwijs erg terughoudend met het vrijgeven van dergelijke informatie.
Het verschil zou ook kunnen zitten in de turbo-druk, of in het aantal RPM's, of in de benzine/lucht verhouding, er zijn allerlei mogelijkheden.
Of de Mercedesmotor heeft simpelweg een hoger koppel en zodoende ook meer pk's bij een gelijk toerental ten opzichte v/d concurrentie.
En dan is er ook nog het hybride gedeelte, de elektrische pk's zeg maar.

Dat "injecteren bij 500 bar" het verschil maakt lijkt mij dan weer niet aannemelijk.
Vanwege het beperkte brandstofverbruik zijn de toerentallen zo hoog niet meer, en bovendien zijn de huidige f1-motoren direct ingespoten (inspuiting in cilinder ipv erbuiten), en niet zoals voorgaande jaren indirect-ingespoten (met bovendien toerentallen van 18.000 rpm!).

Maar goed, we zullen er niet achter komen als je het mij vraagt.
Het is in ieder geval goed om te lezen dat Renault en Ferrari de mogelijkheid krijgen om het gat t.o.v. Mercedes te gaan dichten....  :)

Het gaat inderdaad over die directe injectie, dan heb je toch juist een hogere injectiedruk nodig dan wanneer je injecteert in de de airbox? Je moet dan alle brandstof injecteren tijdens de inlaatslag, die maar heel kort duurt, in plaats van dat je bijna continu kunt spuiten omdat het op een gegeven moment toch wel samen met de lucht in de cilinder terechtkomt.

3phasE

Dat is inderdaad wel waar, Jozef, maar het toerental ligt wel 30% lager dan in voorgaande jaren.
Ik denk echt niet dat Mercedes die 40pk extra aan alleen die 500bar injectiedruk te danken heeft, zal veel eerder een combinatie van factoren zijn (turbodruk, benzine/lucht verhouding, rpm en hybride technologie)....
The future is electric!


Tuesday