Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Maikel0230

Komt goed Niels, is nog maar de start up, kan nog serieus knallen eens de 15000 RPM gehaald wordt.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Niels: Klopt, de laatste jaren. Maar het is niet zo dat als iets de laatste paar jaar zo is geweest, dat men dat meteen moet vasthouden. Formule 1 kenmerkt zich juist door verschillende perioden met diverse technische reglementen. De sigaren van de jaren '50, de immens fragiele doosjes van de jaren '60, enzovoorts. Ik vind het mooi dat er nu weer iets compleet anders te horen is dan de afgelopen jaren.

Maar, nogmaals, die lage tonen hebben sowieso mijn voorkeur. Als je het WEC bezoekt (Spa, Le Mans, you name it) krijg je een bont gezelschap aan auto's en bijbehorende geluiden voor je kiezen. Daar had ik een sterke voorkeur voor de hele lage bromtoon van de Corvette ten opzichte van het hoge gekrijs van de Ferrari.

Lager qua toon staat ook niet gelijk aan lager qua volume (algemene opmerking). Die Corvette die ik noemde had zo'n zware toon dat het voelde alsof de organen in je buik gaan herpositioneren.

Overigens vind ik dit specifieke geluidsfragment een beetje weinigzeggend, maar dat kan aan mij liggen.

Tuesday

Citaat van: NielsD op 24 januari 2014 - 19:21:11
Citaat van: Jehoentelaar op 24 januari 2014 - 19:19:19
Hoezo? Het klinkt wat lager dan we gewend waren maar het is niet zo dat dit voor het eerst is in de Formule 1.

Je moet eens geluidsfragmenten horen van de echte turbo era, of iets anders met lage tonen (denk aan de V8's in pakweg 1994-96). Uiteraard heeft ieder zo zijn voorkeur, maar ik vind wat we tot nu toe konden horen best fraai.

Waar de Formule 1 zich de laatste jaren van onderscheidt van de rest is het hoge schelle geluid, nu klinkt het net als een Gallardo die voor een stoplicht staat te wachten. Hier gaan nog mensen over vallen..

En het klinkt wat lager? Het klinkt veel lager...
hier gaan zeker mensen over vallen.. bevooroordeelde mensen vooral. Na één zo'n fragmentje kun je toch niet al de hele boel afschieten??

NielsD

Citaat van: Jehoentelaar op 24 januari 2014 - 19:25:57
Niels: Klopt, de laatste jaren. Maar het is niet zo dat als iets de laatste paar jaar zo is geweest, dat men dat meteen moet vasthouden. Formule 1 kenmerkt zich juist door verschillende perioden met diverse technische reglementen. De sigaren van de jaren '50, de immens fragiele doosjes van de jaren '60, enzovoorts. Ik vind het mooi dat er nu weer iets compleet anders te horen is dan de afgelopen jaren.

Maar, nogmaals, die lage tonen hebben sowieso mijn voorkeur. Als je het WEC bezoekt (Spa, Le Mans, you name it) krijg je een bont gezelschap aan auto's en bijbehorende geluiden voor je kiezen. Daar had ik een sterke voorkeur voor de hele lage bromtoon van de Corvette ten opzichte van het hoge gekrijs van de Ferrari.

Lager qua toon staat ook niet gelijk aan lager qua volume (algemene opmerking). Die Corvette die ik noemde had zo'n zware toon dat het voelde alsof de organen in je buik gaan herpositioneren.

Overigens vind ik dit specifieke geluidsfragment een beetje weinigzeggend, maar dat kan aan mij liggen.

Ik hield van dat hoge geluid, dat schreeuwerige. Fantastisch. Maar het heeft dan inderdaad met voorkeur te maken, mij doet een hoge geluid meer dan een laag bromgeluid.

Dit geluidsfragment is misschien weinigzeggend, maar ik vergelijk alles met het opstarten van de V8-motoren. Misschien niet eerlijk, maar daar kreeg ik al de bibbers van. Dit doet me weinig.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Dat schreeuwerige was er al niet meer echt sinds de V12's kassiewijlen zijn.

Ik maak me geen zorgen om het geluid. Zal even wennen zijn, zoals met iedere verandering, maar na twee races weten we niet beter.

Maikel0230



Komaan jongens peer nu eens door, aan die lage toeren heb ik niks ;D

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Prima geluid. Donkerder, zoals de vroegere turbo's dat ook waren, maar wel prima hoor.

Jehoentelaar


Edwin90

Het is geen v12 of 10. Maar met dat Mercedes filmpje is inderdaad toch niet zoveel mis mee??

Franky R.

Tja,


Ik heb dan weer meer met de lage bromtonen van de Cosworth DFV V8...Zie oo het/mijn filmpje van de Historic Grand Prix op Zandvoort..

NielsD

Citaat van: Edwin90 op 24 januari 2014 - 23:56:32
Het is geen v12 of 10. Maar met dat Mercedes filmpje is inderdaad toch niet zoveel mis mee??

Ik vind het verschrikkelijk.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Wings

Wel als je het afzet tegen de V10-V12. Maar die turbo hoor je prima en ook dat bevalt me wel. Kwestie van wennen, denk ik.

NielsD

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 08:55:32
Kwestie van wennen, denk ik.

Ik hoop het. Waar ik wel heel erg naar uit kijk met de nieuwe motoren is de rangorde.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

robbert

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 08:55:32
Wel als je het afzet tegen de V10-V12. Maar die turbo hoor je prima en ook dat bevalt me wel. Kwestie van wennen, denk ik.

inderdaad, en als het geluid echt irriteert dan zet je gewoon je tv stil en plaats een cd met f1 v8geluiden in de cd speler ;D ;D

Edwin90

Citaat van: robbert op 25 januari 2014 - 09:41:10
Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 08:55:32
Wel als je het afzet tegen de V10-V12. Maar die turbo hoor je prima en ook dat bevalt me wel. Kwestie van wennen, denk ik.

inderdaad, en als het geluid echt irriteert dan zet je gewoon je tv stil en plaats een cd met f1 v8geluiden in de cd speler ;D ;D

Ik heb nog een cd met V12 klankjes liggen!  ;D