Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

sjakie

Citaat van: Jehoentelaar op 15 januari 2015 - 22:36:12
Citaat van: sjakie op 15 januari 2015 - 08:38:49
Tsja, als Honda er dit jaar bekaaid vanaf komt en de achterstand op de huidige leveranciers ziet oplopen dan zullen er niet veel nieuwe gegadigden bijkomen om een motor te gaan leveren. En aangezien de huidige markt al niet heel breed is....

maar er is nog altijd een WEC. Eens zien wanneer de FIA en Bernie die serie de nek gaan dichtknijpen...
De FIA is hartstikke blij met de recente successen van het FIA WEC en Bernie heeft er verder niks over te zeggen.

De FIA was ook o zo blij eind jaren 80 met de Groep C die de formule 1 benaderde in populariteit voor wat fabrieksdeelname betreft. En Bernie had daar niets te zeggen. En toch was binnen 3 jaar groep C de nek omgedraaid....

Jehoentelaar

Oprechte vraag daarover: was Group C destijds een officieel FIA-kampioenschap? Want dat is wel van belang bij de vraag of die vergelijking relevant is of niet.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 16 januari 2015 - 15:11:50
Oprechte vraag daarover: was Group C destijds een officieel FIA-kampioenschap? Want dat is wel van belang bij de vraag of die vergelijking relevant is of niet.


Ik dacht van wel...weet het niet helemaal zeker. Maar je had destijds ook de groep B rallymonsters waarvan ik het zeker weet dat ze onder  de FIA vielen... ;)

sjakie

Groep C was een officieel FIA kampioenschap. De organisatie was uiteraard nog in handen van de FISA, voordat deze opging in de FIA. Enig verschil met nu is dat de ACO een enorme vinger in de pap heeft, iets wat hopelijk ook zo blijft.

In 1986 was het meen ik dat Bernie Ecclestone voor het eerst vond dat Groep C moest verdwijnen ten faveure van een silhouette kampioenschap: wagens die dezelfde eigenschappen hadden als Groep C maar met een koetswerk dat leek, of exact hetzelfde was als een auto in de straat. Volgens mij heeft alleen Alfa een prototype gebouwd voor deze doodgeboren serie.

Nadien kregen de fabrikanten de atmosferische (F1) motoren door de strot gedouwd en daardoor werd de overstap wel heel aantrekkelijk. Daarbij werden de Groep C wedstrijden steeds slechter gepromoot en daarbij werden ze ook steeds korter. hierdoor werd de vergelijking met F1 Grand Prix steeds vaker gemaakt en bleef er eigenlijk alleen maar F1 met een dak over. Dan kon je net zo goed meteen F1 gaan rijden. En dat was het einde van Groep C.

En dat betekende ook een bijzonder kwade ACO die zijn startveld voor de 24 uur zag wegvallen. In 1992 reden er maar 29 wagens mee. Bijna een halvering van wat er normaal rijdt. Mijn hoop is dan ook dat de ACO strak de regie in handen houdt voor de WEC en zich meteen los maakt van de FIA als het mis dreigt te gaan.

Maar dit was even een uitstapje, het ging over motoren. Eerlijk gezegd horen dezelfde regels te gelden voor iedereen, dus een ieder krijgt gedurende het jaar dezelfde freeze of dezelfde testmogelijkheden. En dat Honda een jaar heeft kunnen ontwikkelen omdat ze dit jaar pas instappen? That's life, face it....

0634

Dat jaar hebben ze in feite allemaal gehad, want de regelwijziging was al een tijd bekend. Bij Ferrari hadden ze zelfs Rory Byrne er permanent opgezet, al meer dan een jaar voor de introductie.

FolkertE

Het linkt er op dat Honda toch toestemming krijgt van de FIA om hun motoren aan te passen tijdens het seizoe .

http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/320935/ook-honda-mag-komend-seizoen-aan-motor-sleutelen/

Kootje

Nou ... das ook 'n BS oplossing. Even het voorbeeld volgend van GPUpdate, dan nog hebben Ferrari, Mercedes en Renault 26 tokens meer te besteden dan Honda. Nee ... er zijn maar 2 eerlijke oplossingen imo. De eerste is het simpelst, geef Honda ook die 32 tokens, zoniet .... dan mag Honda gedurende 2015 niet ontwikkelen omdat de andere fabrikanten dat in hun eerste seizoen ook niet mochten, maar krijgt net als die andere fabrikanten voor hun 2e seizoen de beschikking over 32 tokens, 3e seizoen 25 etc. Alle andere oplossingen zijn onacceptabel wat mij betreft.

Jozef

Nou, als de andere fabrikanten er nu 26 besteden en dan nog 6 tijdens het seizoen, dan is het toch eerlijk als Honda er ook 6 krijgt? Honda mag er op dit moment (tot 28/2) oneindig veel besteden...

Kootje

Dat mochten Mercedes, Ferrari en Renault ook voor aanvang van seizoen 2014, dus nee ... dat vind ik dan nog steeds niet eerlijk. Of je geeft iedereen dezelfde vrijheid, of je geeft 'm niemand. Niet de een wel en de ander niet.

Jozef

Iedereen niet betekent dat Honda niet meer zou mogen instappen in 2015...

Iedereen wel betekent dat Honda ten eerste in 2014 kan kijken wat er bij de anderen mis gaat, alles vrij kan aanpassen voor 28/2/2015 en dan ook nog eens 32 tokens extra krijgt, en dus tijdens het seizoen 2015 meer mogelijkheden heeft om te ontwikkelen dan de anderen.

Tuesday

Op f1today staat dat Mercedes met de oude motor gaat starten (onbevestigd), dat haalt het gemiddelde voor Honda lekker omhoog. Ik denk dat Honda hier niks te klagen heeft.

Perton

Ik vind het ook wel een prima oplossing voor Honda. Regeltechnisch zijn ze eigenlijk gewoon de lul, maar nu kunnen ze in ieder geval iets. En als Mercedes inderdaad met de oude motor start, dan scheelt dat ook al een stuk.

0634

Renault gaat wel al een hoop wijzigen voor het seizoen (goh, echt).

Jozef

Tuurlijk, Renault en Ferrari staan zo ver achter dat ze gewoon keihard aan de bak moeten. Mercedes kan gewoon nog rustig even afwachten en kijken hoe de anderen het doen, waarschijnlijk zijn ze nog steeds het sterkste team in Melbourne. Williams, Force India en Lotus zijn er de slachtoffers van - hoe meer wijzigingen tijdens het seizoen, hoe groter de kans dat ze aan het eind van het seizoen een vijfde onderdeel/motor nodig hebben.

Als Mercedes werkelijk niks wijzigt (kan ik me niet voorstellen trouwens, ik zou toch denken dat ze een stuk of 15 tokens al meteen gebruiken), zou Honda al 10 tokens op zak hebben. Niet verkeerd.

0634

Zoiets lijkt me ook wel realistisch, toch? Stuk of tien. Lijkt mij ook weer niet dat Renault en Ferrari al hun 32 tokens op zullen maken deze winter, daar zal vast nog wel wat van overblijven. Dus tien moet voor Honda zeker haalbaar zijn. Misschien nog iets meer als Merc inderdaad vrij weinig zal doen voor Melbourne.

Ben wel heel benieuwd overigens hoe Honda het zal doen met hun turbo. Geen idee eigenlijk.