Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Tuesday op 05 februari 2017 - 16:55:51
ok, punt 1 kun je over discussieren, volgens mij was het redelijk vergelijkbaar, waarbij Raikkonen zich iig beter op zn gemak leek te voelen dan het jaar ervoor. Het verschil was iig veel groter dan het destijds tussen Massa en Raikkonen was.
punt 2: Nee, als het alleen daar bij blijft niet, maar het kan er juist voor zorgen dat de auto beter wordt. Natuurlijk kan Vettel met alles wel hard rijden, maar vaak is het beter om juist op zoek te gaan naar verbeteringen. Bv in samenwerking met Newey. Uiteindelijk heeft dat hem wel het kampioenschap gebracht. En nee, dat hoeft echt niet perse een blown diffuser te zijn, of iets wat het nabootst. Vettel reed in 2008,2009 en 2015 ook geweldig zonder blown diffuser. Daarnaast is Vettel ook een uitstekende regenrijder, waarbij er dus juist geen grip is. Doen alsof het een one trick pony is slaat echt nergens op. Hij is in de afgelopen 10 jaar 1x verslagen door een teamgenoot.

Ik vind je reactie onsamenhangend maar bovenal geen correcte weergave van dat wat ik schrijf. Zo schrijf je in je reactie naar mij dat doen alsof het een 'one trick pony' is nergens op slaat. Daarmee wek je de suggestie dat ik de kampioenschappen van Vettel wegzet als een eenmalig trucje. Dat is feitelijk incorrect. Ik zeg juist Vettel samen met Hamilton en Alonso de maatstaf te vinden van de huidige Formule 1 en dat ik overtuigd ben dat als Ferrari het klaarkrijgt Vettel een auto te geven met een aerodynamisch-pakket die hem op het lijf is geschreven hij kan doen wat hij bij Red Bull deed. Alleen rommelt het bij Ferrari en zal Vettel zich minder moeten opwinden (aldus  Marchionne).

Tuesday

Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 17:24:29
Citaat van: Tuesday op 05 februari 2017 - 16:55:51
ok, punt 1 kun je over discussieren, volgens mij was het redelijk vergelijkbaar, waarbij Raikkonen zich iig beter op zn gemak leek te voelen dan het jaar ervoor. Het verschil was iig veel groter dan het destijds tussen Massa en Raikkonen was.
punt 2: Nee, als het alleen daar bij blijft niet, maar het kan er juist voor zorgen dat de auto beter wordt. Natuurlijk kan Vettel met alles wel hard rijden, maar vaak is het beter om juist op zoek te gaan naar verbeteringen. Bv in samenwerking met Newey. Uiteindelijk heeft dat hem wel het kampioenschap gebracht. En nee, dat hoeft echt niet perse een blown diffuser te zijn, of iets wat het nabootst. Vettel reed in 2008,2009 en 2015 ook geweldig zonder blown diffuser. Daarnaast is Vettel ook een uitstekende regenrijder, waarbij er dus juist geen grip is. Doen alsof het een one trick pony is slaat echt nergens op. Hij is in de afgelopen 10 jaar 1x verslagen door een teamgenoot.

Ik vind je reactie onsamenhangend maar bovenal geen correcte weergave van dat wat ik schrijf. Zo schrijf je in je reactie naar mij dat doen alsof het een 'one trick pony' is nergens op slaat. Daarmee wek je de suggestie dat ik de kampioenschappen van Vettel wegzet als een eenmalig trucje. Dat is feitelijk incorrect. Ik zeg juist Vettel samen met Hamilton en Alonso de maatstaf te vinden van de huidige Formule 1 en dat ik overtuigd ben dat als Ferrari het klaarkrijgt Vettel een auto te geven met een aerodynamisch-pakket die hem op het lijf is geschreven hij kan doen wat hij bij Red Bull deed. Alleen rommelt het bij Ferrari en zal Vettel zich minder moeten opwinden (aldus  Marchionne).
ik heb ook geen samenhangend verhaal, ik ga alleen in op punten die jij aanhaalt. En je zegt hierboven wel degelijk dat de dominatie van Vettel te danken was aan de blown diffuser en dat er zonder geen magie was. Dan kun je vallen over het woord 'one trick pony', wat misschien letterlijk niet geheel juist is dan, maar je snapt wel ongeveer waar ik op doel toch?

Tuesday

maar goed, wat mij betreft wel genoeg Vettel, zeker voor dit topic. Misschien zijn deze opmerkingen van Webber een leuke aanleiding om het weer over Max te gaan hebben?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/128000/webber-ricciardo-has-upper-hand-on-verstappen

ik zelf neig toch wel meer naar Verstappen, zeker op basis van afgelopen seizoen. Maar wellicht liggen de kaarten wat anders onder de nieuwe regels?

Jozef

Ik denk dat het argument dat Ricciardo met verschillende auto's heeft gereden niet echt op gaat. Het was zo ongeveer eergisteren dat Max de overstap maakte van kart naar F3 naar F1 en dat ging allemaal wonderbaarlijk goed.

Webber steunt uiteraard zijn maatje en landgenoot, dat is logisch en toegestaan. Maar zijn belangrijkste woorden zijn: het zal een serieuze strijd worden tussen die twee. Ik kijk er samen met hem naar uit. :)

FolkertE

Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 08:44:29
Citaat van: Sphinx op 02 februari 2017 - 15:21:02
De auto's van de afgelopen drie jaar lagen m niet zo,  bij RBR niet en bij Ferrari ook niet. Hopelijk bevalt de nieuwe richting van de F1 hem beter.

Ik hoop het ook! Vettel was enkel dominant bij Red Bull die over Exhaust Blown Diffuser beschikte. Toen het verbod kwam wist Newey daarom ook niet hoe snel hij dat effect moest nabootsen. De race daartussen was het verschil naar Webber niet groot en de magie verdwenen. Die magie verdween opnieuw bij de introductie van de geblazen motoren. Daarmee verdween het Exhaust Blown Diffuser Effect voorgoed. Van de meet af aan riep ik dat ik mij afvroeg of Vettel nog steeds in staat zou zijn om anderen te overstijgen en te behoren tot de buitencategorie. Als we de balans nu opmaken ziet het er niet veelbelovend uit. Vettel heeft Ricciardo niet verslagen en hij is Räikkönen met veel pijn en moeite kunnen voorblijven afgelopen seizoen. De prestaties vind ik wat flauw.

Ik lees dan dat robbert schrijft dat hij Verstappen beter vindt en dat Robbert dat op zijn beurt wegzet als 'kort door de bocht'. Ik vind dat niet kort door de bocht. Mij bekruipt dat zelfde gevoel. Schumacher (en ook Alonso) piekte juist op momenten dat ze wind tegen hadden en konden een auto dan veel verder brengen dan zijn potentie. Datzelfde heb ik Max zien doen bij Toro Rosso. En verder heeft Newey in de tijd dat Vettel succesvol was het meeste krediet gekregen en vroeg men hardop af wat Seb kon in een auto dat niet als een maatpak om hem heen gesneden is, een auto zonder Exhaust Blown Diffuser of Exhaust Blown Diffuser Effect. Dat antwoord hebben we nu dus tijd om de balans op te maken. 

-edit-

Overigens, begrijp me niet verkeerd, ik vind Vettel nog steeds samen met Hamilton de maatstaf van de huidige Formule 1.  Ook vond en vind ik dat Vettel te kort wordt gedaan als Newey het meeste krediet krijgt voor de successen van Red Bull / Vettel. Ik ben er van overtuigd dat als Ferrari het klaarkrijgt Vettel een auto te geven met een aerodynamisch-pakket die Vettel op het lijf is geschreven hij kan doen wat hij bij Red Bull deed. Maar heeft hij wind tegen raakt hij gefrustreerd en straalt dat af op zijn rijden en presteren. Hij laat zich leiden door frustratie en zet frustratie niet om naar motivatie zichzelf te ontstijgen. Dat zie ik Max doen, dat heb ik Alonso zien doen en ook Hamilton afgelopen jaar.
Het schijnt dat de RBR's zulke geavanceerde auto's waren, dat Vettel en Webber hun complete rijstijl moesten aanpassen om dat ding over het circuit te jagen. Zeker met de geblazen, dubbel en al die diffusors moesten beide rijders  contra intuïtief rijden. In feiten moesten ze alles wat ze afgelopen jaren eigen hadden gemaakt, overboord gooien. Gas geven waar je normaal gas losliet of remde, insturen waar je normaal pas ging remmen etc. Omdat dat effect na 2013 werd verboden, moest Vettel weer overstappen van rijstijl.

Daarnaast denk ik dat het ongeluk van Schumacher hem ook heel veel heeft gedaan( en misschien nu nog steeds.) Kijk maar naar Hamilton in 2011. RElatie liep op de klippen, 2 goede vrienden van hem overleden en 1 in het ziekenhuis. Rampzalig jaar. Dat zou bij Vettel ook zeker mee spelen.
Ik merk het nu zelf ook, een overleden geliefde heeft zo'n impact dat je het altijd bezig houd, of je nou topsporter bent of niet, zoiets schuif je niet zomaar weg.

Ontopic:
Daniel was Max over het hele jaar misschien de baas, maar ik denk dat Max soms iets te gretig was en best wel wat ongelukkige momenten heeft gehad die hem punten koste( Spa, USA, Singapore, Maleisië.) Max was over het algemeen sneller en beter, maar moet soms misschien iets meer geduld hebben.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 05 februari 2017 - 18:18:37
Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 08:44:29
Citaat van: Sphinx op 02 februari 2017 - 15:21:02
De auto's van de afgelopen drie jaar lagen m niet zo,  bij RBR niet en bij Ferrari ook niet. Hopelijk bevalt de nieuwe richting van de F1 hem beter.

Ik hoop het ook! Vettel was enkel dominant bij Red Bull die over Exhaust Blown Diffuser beschikte. Toen het verbod kwam wist Newey daarom ook niet hoe snel hij dat effect moest nabootsen. De race daartussen was het verschil naar Webber niet groot en de magie verdwenen. Die magie verdween opnieuw bij de introductie van de geblazen motoren. Daarmee verdween het Exhaust Blown Diffuser Effect voorgoed. Van de meet af aan riep ik dat ik mij afvroeg of Vettel nog steeds in staat zou zijn om anderen te overstijgen en te behoren tot de buitencategorie. Als we de balans nu opmaken ziet het er niet veelbelovend uit. Vettel heeft Ricciardo niet verslagen en hij is Räikkönen met veel pijn en moeite kunnen voorblijven afgelopen seizoen. De prestaties vind ik wat flauw.

Ik lees dan dat robbert schrijft dat hij Verstappen beter vindt en dat Robbert dat op zijn beurt wegzet als 'kort door de bocht'. Ik vind dat niet kort door de bocht. Mij bekruipt dat zelfde gevoel. Schumacher (en ook Alonso) piekte juist op momenten dat ze wind tegen hadden en konden een auto dan veel verder brengen dan zijn potentie. Datzelfde heb ik Max zien doen bij Toro Rosso. En verder heeft Newey in de tijd dat Vettel succesvol was het meeste krediet gekregen en vroeg men hardop af wat Seb kon in een auto dat niet als een maatpak om hem heen gesneden is, een auto zonder Exhaust Blown Diffuser of Exhaust Blown Diffuser Effect. Dat antwoord hebben we nu dus tijd om de balans op te maken. 

-edit-

Overigens, begrijp me niet verkeerd, ik vind Vettel nog steeds samen met Hamilton de maatstaf van de huidige Formule 1.  Ook vond en vind ik dat Vettel te kort wordt gedaan als Newey het meeste krediet krijgt voor de successen van Red Bull / Vettel. Ik ben er van overtuigd dat als Ferrari het klaarkrijgt Vettel een auto te geven met een aerodynamisch-pakket die Vettel op het lijf is geschreven hij kan doen wat hij bij Red Bull deed. Maar heeft hij wind tegen raakt hij gefrustreerd en straalt dat af op zijn rijden en presteren. Hij laat zich leiden door frustratie en zet frustratie niet om naar motivatie zichzelf te ontstijgen. Dat zie ik Max doen, dat heb ik Alonso zien doen en ook Hamilton afgelopen jaar.
Het schijnt dat de RBR's zulke geavanceerde auto's waren, dat Vettel en Webber hun complete rijstijl moesten aanpassen om dat ding over het circuit te jagen. Zeker met de geblazen, dubbel en al die diffusors moesten beide rijders  contra intuïtief rijden. In feiten moesten ze alles wat ze afgelopen jaren eigen hadden gemaakt, overboord gooien. Gas geven waar je normaal gas losliet of remde, insturen waar je normaal pas ging remmen etc. Omdat dat effect na 2013 werd verboden, moest Vettel weer overstappen van rijstijl.
volgens mij gold dat uiteindelijk voor iedereen wel. RBR is er mee begonnen, maar andere teams namen het al snel over. En zo zijn er vele uitvindingen die enig aanpassingsvermogen vergen van de coureur.

max1102

#6037
Citaat van: FolkertE op 05 februari 2017 - 18:18:37
Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 08:44:29
Citaat van: Sphinx op 02 februari 2017 - 15:21:02
De auto's van de afgelopen drie jaar lagen m niet zo,  bij RBR niet en bij Ferrari ook niet. Hopelijk bevalt de nieuwe richting van de F1 hem beter.

Ik hoop het ook! Vettel was enkel dominant bij Red Bull die over Exhaust Blown Diffuser beschikte. Toen het verbod kwam wist Newey daarom ook niet hoe snel hij dat effect moest nabootsen. De race daartussen was het verschil naar Webber niet groot en de magie verdwenen. Die magie verdween opnieuw bij de introductie van de geblazen motoren. Daarmee verdween het Exhaust Blown Diffuser Effect voorgoed. Van de meet af aan riep ik dat ik mij afvroeg of Vettel nog steeds in staat zou zijn om anderen te overstijgen en te behoren tot de buitencategorie. Als we de balans nu opmaken ziet het er niet veelbelovend uit. Vettel heeft Ricciardo niet verslagen en hij is Räikkönen met veel pijn en moeite kunnen voorblijven afgelopen seizoen. De prestaties vind ik wat flauw.

Ik lees dan dat robbert schrijft dat hij Verstappen beter vindt en dat Robbert dat op zijn beurt wegzet als 'kort door de bocht'. Ik vind dat niet kort door de bocht. Mij bekruipt dat zelfde gevoel. Schumacher (en ook Alonso) piekte juist op momenten dat ze wind tegen hadden en konden een auto dan veel verder brengen dan zijn potentie. Datzelfde heb ik Max zien doen bij Toro Rosso. En verder heeft Newey in de tijd dat Vettel succesvol was het meeste krediet gekregen en vroeg men hardop af wat Seb kon in een auto dat niet als een maatpak om hem heen gesneden is, een auto zonder Exhaust Blown Diffuser of Exhaust Blown Diffuser Effect. Dat antwoord hebben we nu dus tijd om de balans op te maken. 

-edit-

Overigens, begrijp me niet verkeerd, ik vind Vettel nog steeds samen met Hamilton de maatstaf van de huidige Formule 1.  Ook vond en vind ik dat Vettel te kort wordt gedaan als Newey het meeste krediet krijgt voor de successen van Red Bull / Vettel. Ik ben er van overtuigd dat als Ferrari het klaarkrijgt Vettel een auto te geven met een aerodynamisch-pakket die Vettel op het lijf is geschreven hij kan doen wat hij bij Red Bull deed. Maar heeft hij wind tegen raakt hij gefrustreerd en straalt dat af op zijn rijden en presteren. Hij laat zich leiden door frustratie en zet frustratie niet om naar motivatie zichzelf te ontstijgen. Dat zie ik Max doen, dat heb ik Alonso zien doen en ook Hamilton afgelopen jaar.
Het schijnt dat de RBR's zulke geavanceerde auto's waren, dat Vettel en Webber hun complete rijstijl moesten aanpassen om dat ding over het circuit te jagen. Zeker met de geblazen, dubbel en al die diffusors moesten beide rijders  contra intuïtief rijden. In feiten moesten ze alles wat ze afgelopen jaren eigen hadden gemaakt, overboord gooien. Gas geven waar je normaal gas losliet of remde, insturen waar je normaal pas ging remmen etc. Omdat dat effect na 2013 werd verboden, moest Vettel weer overstappen van rijstijl.

Daarnaast denk ik dat het ongeluk van Schumacher hem ook heel veel heeft gedaan( en misschien nu nog steeds.) Kijk maar naar Hamilton in 2011. RElatie liep op de klippen, 2 goede vrienden van hem overleden en 1 in het ziekenhuis. Rampzalig jaar. Dat zou bij Vettel ook zeker mee spelen.
Ik merk het nu zelf ook, een overleden geliefde heeft zo'n impact dat je het altijd bezig houd, of je nou topsporter bent of niet, zoiets schuif je niet zomaar weg.

Ontopic:
Daniel was Max over het hele jaar misschien de baas, maar ik denk dat Max soms iets te gretig was en best wel wat ongelukkige momenten heeft gehad die hem punten koste( Spa, USA, Singapore, Maleisië.) Max was over het algemeen sneller en beter, maar moet soms misschien iets meer geduld hebben.

Verstappen heeft over het hele jaar gezien meer pech gehad, anders had hij Ricciardo wel verslagen.
De 'leerjaren' zijn nu voorbij en als hij dit jaar niet meer die ongeduldige momenten heeft (Monaco, Abu Dhabi) dan komt het wel goed  :P

Wat Vettel/Ferrari betreft; ze moesten en zouden dit jaar voor de titel gaan, daardoor zijn ze fouten gaan maken.
en met de problemen/vertrek van Allison kwam de ontwikkeling stil te liggen (zoals hier al eerder besproken 'het leek wel alsof niemand die auto begreep') Red Bull ontwikkelde wel en zo kwamen ze voor Ferrari in de pikorde.

Als er 1 persoon is die weet wat Schumacher gepresteerd heeft is het Vettel wel, natuurlijk is hij niet zo goed als Schumacher maar hij wil hard werken voor het team, hij is zelf een Ferrari-fan.

Ik zat gister toevallig wat interviews van hem uit 2015 te kijken, hij zag er 'happy' en gemotiveerd uit. zat lekker in zijn vel en zijn droom leek uit te komen. Alleen zijn ze in 2016 te hard van stapel gelopen. Hij raakte gefrustreerd en ging over de radio lopen mekkeren.

Ik hoop dat Ferrari zich herpakt en in ieder geval een aantal races wint en dan hopelijk in 2018 mee kan doen voor de titel

robbert

Citaat van: Jozef op 05 februari 2017 - 10:15:25
Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 08:44:29Datzelfde heb ik Max zien doen bij Toro Rosso.

Maar Vettel nog meer.
Ja? Daarom dat hij nu van die ferrari geen topwagen kan maken. En zoals Wings zegt, we zien nu wat vettel kan in een wagen die niet zo snel is. Niet veel dus, buiten klagen... Dus we kunnen eruit concluderen dat de 4 titels van vettel toch wel dankzij het inbreng van newey is en de snelheid van de redbull.

Let op, ik zeg nu niet dat vettel geen goeie piloot is, maar ik vermoed toch dat verstappen niet moet onderdoen en regelmatig toch beter is. Hij kan beter onder druk rijden dan vettel. Als vettel onder druk rijd, dan begint hij te roepen zoals die keer in mexico

Matthijs

Citaat van: max1102 op 06 februari 2017 - 10:20:42
Verstappen heeft over het hele jaar gezien meer pech gehad, anders had hij Ricciardo wel verslagen.
Dat vind ik wel kort door de bocht. De pieken van Verstappen waren hoger maar de dalen waren dieper. Hoeveel pech heeft hij nu echt gehad? Een keer een kapotte motor in 21 races? Een keer een haperende start?

Maargoed, het maakt ook allemaal niet meer uit het is nu 2017 en iedereen begint weer bij nul.

robbert

Citaat van: Matthijs op 06 februari 2017 - 11:52:02
Citaat van: max1102 op 06 februari 2017 - 10:20:42
Verstappen heeft over het hele jaar gezien meer pech gehad, anders had hij Ricciardo wel verslagen.
Dat vind ik wel kort door de bocht. De pieken van Verstappen waren hoger maar de dalen waren dieper. Hoeveel pech heeft hij nu echt gehad? Een keer een kapotte motor in 21 races? Een keer een haperende start?

Maargoed, het maakt ook allemaal niet meer uit het is nu 2017 en iedereen begint weer bij nul.

het contact bij de start in spa
de bestraffing in mexico terwijl hamilton voor hetzelfde niet bestraft werd

Matthijs

Citaat van: robbert op 06 februari 2017 - 12:09:51
het contact bij de start in spa
de bestraffing in mexico terwijl hamilton voor hetzelfde niet bestraft werd

Laten we het erbij houden dat ik dat geen pech vind.

Matthijs

Citaat van: robbert op 06 februari 2017 - 10:25:12We zien nu wat vettel kan in een wagen die niet zo snel is. Niet veel dus, buiten klagen...
Vettel had in 2016 zonder meer een tegenvallend jaar maar dan nog werd hij vierde in het kampioenschap met een auto die slechts derde in snelheid was, daarnaast versloeg hij 'gewoon' zijn teamgenoot die toch ook een ex-wereldkampioen is. Dus niet veel...?

max1102

Citaat van: robbert op 06 februari 2017 - 12:09:51
Citaat van: Matthijs op 06 februari 2017 - 11:52:02
Citaat van: max1102 op 06 februari 2017 - 10:20:42
Verstappen heeft over het hele jaar gezien meer pech gehad, anders had hij Ricciardo wel verslagen.
Dat vind ik wel kort door de bocht. De pieken van Verstappen waren hoger maar de dalen waren dieper. Hoeveel pech heeft hij nu echt gehad? Een keer een kapotte motor in 21 races? Een keer een haperende start?

Maargoed, het maakt ook allemaal niet meer uit het is nu 2017 en iedereen begint weer bij nul.

het contact bij de start in spa
de bestraffing in mexico terwijl hamilton voor hetzelfde niet bestraft werd
Baku bij kwalificatie, Spa, Italie, Singapore en USA
En dan het ongeduldige van Monaco, Abu Dhabi en Mexico
Dat scheelt toch een hoop punten

robbert

Citaat van: max1102 op 06 februari 2017 - 14:17:24
Citaat van: robbert op 06 februari 2017 - 12:09:51
Citaat van: Matthijs op 06 februari 2017 - 11:52:02
Citaat van: max1102 op 06 februari 2017 - 10:20:42
Verstappen heeft over het hele jaar gezien meer pech gehad, anders had hij Ricciardo wel verslagen.
Dat vind ik wel kort door de bocht. De pieken van Verstappen waren hoger maar de dalen waren dieper. Hoeveel pech heeft hij nu echt gehad? Een keer een kapotte motor in 21 races? Een keer een haperende start?

Maargoed, het maakt ook allemaal niet meer uit het is nu 2017 en iedereen begint weer bij nul.

het contact bij de start in spa
de bestraffing in mexico terwijl hamilton voor hetzelfde niet bestraft werd
Baku bij kwalificatie, Spa, Italie, Singapore en USA
En dan het ongeduldige van Monaco, Abu Dhabi en Mexico
Dat scheelt toch een hoop punten

ja idd, dat vind ik toch dat dat bij de pechzaken hoort