Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

FolkertE

Daarnaast waren de banden niet nieuw, maar al gebruikt. Misschien wel minder rondes, maar niet heel veel minder en dat in combinatie met het feit dat Pirelli zegt dat de banden en minder slijten door de regen en dat versleten banden soms zelfs beter waren, kan ik niet anders concluderen dat het grootste verschil zat in Max.

Matthijs

#5896
Citaat van: Wings op 15 november 2016 - 13:29:05Het enige waartegen je de prestaties kunt afzetten is Ricciardo en juist dat verschil was erg groot en maakt de prestatie ook zo bijzonder.
Heb je al naar de link gekeken die ik meestuurde? Daar zie je dat het verschil tussen Verstappen en Ricciardo qua rondetijden helemaal niet zo groot was. Samen waren ze beide de snelste op de baan. Waar het grote verschil tussen Verstappen en Ricciardo was dat Verstappen wel inhaalde en Ricciardo niet.

Het doet helemaal niks af van de fenomenale prestatie die Verstappen heeft geleverd, maar mensen moeten wel beseffen dat je niet zomaar twee seconden per ronde sneller bent. Dan rij je een briljante regenrace, maar dan helpt jouw auto ook mee. Senna in Monaco 1984 was mede zo snel omdat hij niet met een turbo-motor reed en daarom het gas beter kon doseren. Daarom was Stefan Bellof ook zo snel in de Tyrrell. Sebastian Vettel won Monza 2008 in een STR nota bene, maar zijn teamgenoot Bourdais liet in de kwalificatie zien dat de STR in de regen op dat moment misschien wel de beste auto was. Alonso was ook fenomenaal in de regen in Hongarije '06 maar hij had geluk dat zijn banden (Michelins) beter waren in de regen dan de Bridgestones van de meeste andere rijders. De voorbeelden hiervoor zijn van rijders die maximaal gebruik maakten van de voordelen die hun auto op dat moment boden en dit combineerden met waanzinnig wagenbeheersing en de juiste mate van agressie. Maar ook in de regen blijft de factor auto belangrijk.

Sorry dat het topic hiermee vervuild wordt. Willen de moderators deze discussie misschien verplaatsen?

gloudiesaurus

Alle Verstappen berichten weer in het Verstappen topic.

Vergeet overigens niet dat Verstappen niet alleen die eerste 15 ronden snel was maar daarvoor ook.
Hij reed samen met Hamilton verreweg de snelste tijden van de race.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

#5898
Citaat van: Matthijs op 15 november 2016 - 16:51:23
Sebastian Vettel won Monza 2008 in een STR nota bene, maar zijn teamgenoot Bourdais liet in de kwalificatie zien dat de STR in de regen op dat moment misschien wel de beste auto was
door bijna een seconde langzamer te zijn dan Kovalainen?

Ik ben het wel met de strekking van je verhaal eens overigens.

Jehoentelaar

Vooral door in diezelfde kwalificatiesessie de vierde plek te bemachtigen.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 15 november 2016 - 17:44:29
Vooral door in diezelfde kwalificatiesessie de vierde plek te bemachtigen.
maar wel op gepaste afstand van Kovalainen wat nou ook niet echt een hoogvlieger is. Daaruit mag je toch wel voorzichtig concluderen dat iig McLaren sneller was.

Jehoentelaar

Zal best, maar dat volledig voorbij aan het punt dat de Toro Rosso van 2008 echt geweldig was in die omstandigheden. Dat plaatst de prestatie van Vettel dat weekend enigszins in perspectief, zonder af te doen aan de grootsheid van zijn kunnen op dat moment. Idem voor Verstappen en Red Bull afgelopen zondag.

Disclaimer-want-over-Verstappen: ik doe dus niets af aan de prestatie van Verstappen in Brazilië, voordat volk en vaderland daarover valt.

Wings

Citaat van: Matthijs op 15 november 2016 - 16:51:23
Heb je al naar de link gekeken die ik meestuurde? Daar zie je dat het verschil tussen Verstappen en Ricciardo qua rondetijden helemaal niet zo groot was. Samen waren ze beide de snelste op de baan. Waar het grote verschil tussen Verstappen en Ricciardo was dat Verstappen wel inhaalde en Ricciardo niet.

Ja, ik heb de verschillen gezien maar zie ook dat de verschillen met anderen niet groter waren dan eerder. En ik zie ook dat Max in deze omstandigheden de Mercedessen kan aanvallen. En dat het verschil tussen Vettel en Ricciardo even groot is als tussen Max en Daniel. Dat Rosberg de eerste 5 ronden sneller was na de laatste wissel van Max. Als ik het betoog van Pirelli ernaast leg is dat wel plausibel. En verder zou ik niet weten waarom forummers beter weten dan Pirelli wat de slijtage is van hun regenbanden. Bedoel ik niet vervelend overigens.

CitaatHet doet helemaal niks af van de fenomenale prestatie die Verstappen heeft geleverd, maar mensen moeten wel beseffen dat je niet zomaar twee seconden per ronde sneller bent. Dan rij je een briljante regenrace, maar dan helpt jouw auto ook mee. Senna in Monaco 1984 was mede zo snel omdat hij niet met een turbo-motor reed en daarom het gas beter kon doseren. Daarom was Stefan Bellof ook zo snel in de Tyrell. Sebastian Vettel won Monza 2008 in een STR nota bene, maar zijn teamgenoot Bourdais liet in de kwalificatie zien dat de STR in de regen op dat moment misschien wel de beste auto was. Alonso was ook fenomenaal in de regen in Hongarije '06 maar hij had geluk dat zijn banden (Michelins) beter waren in de regen dan de Bridgestones van de meeste andere rijders. De voorbeelden hiervoor zijn van rijders die maximaal gebruik maakten van de voordelen die hun auto op dat moment boden en dit combineerden met waanzinnig wagenbeheersing en de juiste mate van agressie. Maar ook in de regen blijft de factor auto belangrijk.

Sorry dat het topic hiermee vervuild wordt. Willen de moderators deze discussie misschien verplaatsen?

Tsja, maar als de situatie of de auto niet naar je toekomt kun je niet succesvol zijn. En ik kijk ook wel naar de manier waarop zoiets gebeurt. Max imponeert mij hoe hij de race naar zich toehaalt. En nee dat doet hij niet met een auto die voor geen meter gaat in de regen.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 15 november 2016 - 17:47:39
Zal best, maar dat volledig voorbij aan het punt dat de Toro Rosso van 2008 echt geweldig was in die omstandigheden. Dat plaatst de prestatie van Vettel dat weekend enigszins in perspectief, zonder af te doen aan de grootsheid van zijn kunnen op dat moment. Idem voor Verstappen en Red Bull afgelopen zondag.

Disclaimer-want-over-Verstappen: ik doe dus niets af aan de prestatie van Verstappen in Brazilië, voordat volk en vaderland daarover valt.
zoals ik hierboven al had gezegd, ik snap de strekking van het verhaal wel en ben het er verder ook helemaal mee eens.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 15 november 2016 - 17:47:39
Zal best, maar dat volledig voorbij aan het punt dat de Toro Rosso van 2008 echt geweldig was in die omstandigheden. Dat plaatst de prestatie van Vettel dat weekend enigszins in perspectief, zonder af te doen aan de grootsheid van zijn kunnen op dat moment. Idem voor Verstappen en Red Bull afgelopen zondag.

Disclaimer-want-over-Verstappen: ik doe dus niets af aan de prestatie van Verstappen in Brazilië, voordat volk en vaderland daarover valt.

;D ;D ;D

Overigens was die STR van dat jaar met Ferrari motor vaak beter, zeker aan het einde van het seizoen, dan moederteam Red Bull.
Dit seizoen ondenkbaar.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 15 november 2016 - 18:24:15
Citaat van: Jehoentelaar op 15 november 2016 - 17:47:39
Zal best, maar dat volledig voorbij aan het punt dat de Toro Rosso van 2008 echt geweldig was in die omstandigheden. Dat plaatst de prestatie van Vettel dat weekend enigszins in perspectief, zonder af te doen aan de grootsheid van zijn kunnen op dat moment. Idem voor Verstappen en Red Bull afgelopen zondag.

Disclaimer-want-over-Verstappen: ik doe dus niets af aan de prestatie van Verstappen in Brazilië, voordat volk en vaderland daarover valt.

;D ;D ;D

Overigens was die STR van dat jaar met Ferrari motor vaak beter, zeker aan het einde van het seizoen, dan moederteam Red Bull.
Dit seizoen ondenkbaar.
Vettel heeft in de regen Webber wel vaker op meer dan een halve seconde gereden, ook in dezelfde auto, dus vergeet daar ook vooral de factor coureur niet.

Tuesday

#5906
Citaat van: FolkertE op 15 november 2016 - 16:21:13
Daarnaast waren de banden niet nieuw, maar al gebruikt. Misschien wel minder rondes, maar niet heel veel minder en dat in combinatie met het feit dat Pirelli zegt dat de banden en minder slijten door de regen en dat versleten banden soms zelfs beter waren, kan ik niet anders concluderen dat het grootste verschil zat in Max.
om hier nog even op terug te komen. Het lijkt me dat regenbanden meer slijten naarmate het droger wordt. Dus de ronden waarop RBR op intermediates reed sleten de regenbanden het hardst bij de concurrentie omdat het toen relatief 'droog' was. En naarmate het droger wordt wil je idd misschien ook wat minder profiel en zouden licht versleten banden misschien wel beter werken,. Ik kan me  wel een race herinneren waarbij  compleet versleten inters het beste werkten. Maar in de stromende regen op het eind in Brazilië wil je volgens mij alleen de best mogelijke regenbanden. En die hadden ze bij RBR.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 16 november 2016 - 06:29:31
Citaat van: FolkertE op 15 november 2016 - 16:21:13
Daarnaast waren de banden niet nieuw, maar al gebruikt. Misschien wel minder rondes, maar niet heel veel minder en dat in combinatie met het feit dat Pirelli zegt dat de banden en minder slijten door de regen en dat versleten banden soms zelfs beter waren, kan ik niet anders concluderen dat het grootste verschil zat in Max.
om hier nog even op terug te komen. Het lijkt me dat regenbanden meer slijten naarmate het droger wordt. Dus de ronden waarop RBR op intermediates reed sleten de regenbanden het hardst bij de concurrentie omdat het toen relatief 'droog' was. En naarmate het droger wordt wil je idd misschien ook wat minder profiel en zouden licht versleten banden misschien wel beter werken,. Ik kan me  wel een race herinneren waarbij  compleet versleten inters het beste werkten. Maar in de stromende regen op het eind in Brazilië wil je volgens mij alleen de best mogelijke regenbanden. En die hadden ze bij RBR.
Klopt, maar wat ik van Pirelli's bericht begreep, was dat
1) De banden niet bijzonder hard sleten in de race van Zondag.
2) Dat de banden van Max ook al 10+ ronden oud waren. Het heeft zeker geholpen, ben ik ook van overtuigd, maar zoals ik Pirelli's bericht lees, is het grootste verschil Max en niet de betere banden.

FolkertE

Citaat van: Wings op 15 november 2016 - 17:48:48
Citaat van: Matthijs op 15 november 2016 - 16:51:23
Heb je al naar de link gekeken die ik meestuurde? Daar zie je dat het verschil tussen Verstappen en Ricciardo qua rondetijden helemaal niet zo groot was. Samen waren ze beide de snelste op de baan. Waar het grote verschil tussen Verstappen en Ricciardo was dat Verstappen wel inhaalde en Ricciardo niet.

Ja, ik heb de verschillen gezien maar zie ook dat de verschillen met anderen niet groter waren dan eerder. En ik zie ook dat Max in deze omstandigheden de Mercedessen kan aanvallen. En dat het verschil tussen Vettel en Ricciardo even groot is als tussen Max en Daniel. Dat Rosberg de eerste 5 ronden sneller was na de laatste wissel van Max. Als ik het betoog van Pirelli ernaast leg is dat wel plausibel. En verder zou ik niet weten waarom forummers beter weten dan Pirelli wat de slijtage is van hun regenbanden. Bedoel ik niet vervelend overigens.

CitaatHet doet helemaal niks af van de fenomenale prestatie die Verstappen heeft geleverd, maar mensen moeten wel beseffen dat je niet zomaar twee seconden per ronde sneller bent. Dan rij je een briljante regenrace, maar dan helpt jouw auto ook mee. Senna in Monaco 1984 was mede zo snel omdat hij niet met een turbo-motor reed en daarom het gas beter kon doseren. Daarom was Stefan Bellof ook zo snel in de Tyrell. Sebastian Vettel won Monza 2008 in een STR nota bene, maar zijn teamgenoot Bourdais liet in de kwalificatie zien dat de STR in de regen op dat moment misschien wel de beste auto was. Alonso was ook fenomenaal in de regen in Hongarije '06 maar hij had geluk dat zijn banden (Michelins) beter waren in de regen dan de Bridgestones van de meeste andere rijders. De voorbeelden hiervoor zijn van rijders die maximaal gebruik maakten van de voordelen die hun auto op dat moment boden en dit combineerden met waanzinnig wagenbeheersing en de juiste mate van agressie. Maar ook in de regen blijft de factor auto belangrijk.

Sorry dat het topic hiermee vervuild wordt. Willen de moderators deze discussie misschien verplaatsen?

Tsja, maar als de situatie of de auto niet naar je toekomt kun je niet succesvol zijn. En ik kijk ook wel naar de manier waarop zoiets gebeurt. Max imponeert mij hoe hij de race naar zich toehaalt. En nee dat doet hij niet met een auto die voor geen meter gaat in de regen.
Ik snap de opmerking: "maar als de situatie of auto niet naar je toe komt kun je niet succesvol zijn." niet zo. Je zei het ook bij Rosberg over zijn succes dit jaar, maar het verschil met goede coureurs en extreem goede coureurs is in mijn ogen dat zij er 9 van de 10 keer voor zorgen dat het naar hen toe komt. Of dat ze ook het verschil laten zien als de situatie niet naar hun komt.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 16 november 2016 - 09:54:38
Citaat van: Tuesday op 16 november 2016 - 06:29:31
Citaat van: FolkertE op 15 november 2016 - 16:21:13
Daarnaast waren de banden niet nieuw, maar al gebruikt. Misschien wel minder rondes, maar niet heel veel minder en dat in combinatie met het feit dat Pirelli zegt dat de banden en minder slijten door de regen en dat versleten banden soms zelfs beter waren, kan ik niet anders concluderen dat het grootste verschil zat in Max.
om hier nog even op terug te komen. Het lijkt me dat regenbanden meer slijten naarmate het droger wordt. Dus de ronden waarop RBR op intermediates reed sleten de regenbanden het hardst bij de concurrentie omdat het toen relatief 'droog' was. En naarmate het droger wordt wil je idd misschien ook wat minder profiel en zouden licht versleten banden misschien wel beter werken,. Ik kan me  wel een race herinneren waarbij  compleet versleten inters het beste werkten. Maar in de stromende regen op het eind in Brazilië wil je volgens mij alleen de best mogelijke regenbanden. En die hadden ze bij RBR.
Klopt, maar wat ik van Pirelli's bericht begreep, was dat
1) De banden niet bijzonder hard sleten in de race van Zondag.
2) Dat de banden van Max ook al 10+ ronden oud waren. Het heeft zeker geholpen, ben ik ook van overtuigd, maar zoals ik Pirelli's bericht lees, is het grootste verschil Max en niet de betere banden.
persoonlijk denk ik dat het grootste verschil m in de auto's zit, daarna Max en daarna de banden. De rol van een coureur is in het nat een stuk groter dan op het droog, maar zoals Matthijs al aangaf speelt de auto ook in de regen een prominente rol. Mercedes en RBR zijn wat dat betreft gewoon een klap beter dan de rest.