Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 12:54:58
Dat laatste is zeker waar! ;) Verder heeft Max minder brokken gemaakt met zijn rijstijl dan bijvoorbeeld een Hamilton en Rosberg die schijnbaar weten hoe het moet en het boegbeeld zijn voor veiligheid. Het laat zich makkelijk raden wat de basis is van de problemen. Niet de manier waarop Max verdedigt maar het feit dat hij verschrikkelijk moeilijk te passeren is, zelfs wanneer zijn belagers fors sneller zijn. Als het niet linksom op de baan lukt dan maar rechtsom via de media en de FIA. Mensen zijn nu eenmaal manipulators en indoctrineren om een doel te bereiken. En dat is nu -een soort van- gelukt.

Verder vind ik niet dat dingen nu duidelijker zijn geworden. Er is ook geen nieuwe regel toegevoegd aan de Formula One Sporting Regulations maar een passage dat als je van je lijn afwijkt in de remzone dat voortaan wordt als beschouwd 'potentieel gevaarlijk' en ter beoordeling wordt gerapporteerd. De stewards zullen vervolgens dus beoordelen of wordt bestraft.

Maar goed, Max zal er mee moeten dealen en zijn rijstijl moeten aanpassen. Superjammer als ik mij bedenk dat het fraaie racemomenten heeft opgeleverd. Zowel in Spanje, Spa alsook Suzuka zat ik op het puntje van mijn stoel met een een bloeddruk die zo hoog was dat je er een vrachtwagenband mee kon oppompen. Ik moet er niet aan denken dat dit soort gevechten geen bestaansrecht meer hebben en de voorliggende rijder gewoon de sitting-duck is zodra zijn belager de achtervleugel openklapt... Een doodsteek voor potentiële legendarische gevechten.
ik vind het toch wel opmerkelijk dat half NL niet iets nuchterder naar deze kleine regelwijziging kan kijken. Waarom moet er direct van alles achter gezocht worden. Het was altijd al een ongeschreven regel dat veranderen van lijn in de remzone 'not done' was. Max lapt dit als enige aan zn laars met als gevolg dat de ongeschreven regel nu zwart op wit staat. Ik dacht zelf altijd dat het ook al in de regels stond, maar in Hongarije bleek dat niet zo te zijn. Goed dat het er nu wel instaat. Verdedigen door de juiste lijnen te kiezen, dat is pas nl echt een kunst. Dat simplistische blokken van Verstappen stelde eigenlijk niet zoveel voor.

Robbert65

https://speld.nl/2016/10/22/coureurs-lijkt-wel-alsof-verstappen-formule-1-als-wedstrijd-ziet/
Hier een heldere kijk op de zaak.

Overigens: Je mag onder het aanremmen niet meer van je lijn. Dus als je de rem loslaat, stuurt en weer remt mag het wel? En als er een bozo recht op je afkomt met z'n voorwiel, mag het dan weer wel? Ik vind het maar een stomme "aanscherping".
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

@Tuesday: Ik begrijp geen bal van je reactie als ik eerlijk ben. Ik zou ook verder niet weten wat mijn nationaliteit te maken heeft met de manier waarop ik naar een regelwijziging kijk. En watanderen te maken hebben met dat wat ik vind. Ik representeer hier niet de meningen van half Nederland maar die van mijzelf als objectief Formule 1-fan.

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 14:10:34
@Tuesday: Ik begrijp geen bal van je reactie als ik eerlijk ben. Ik zou ook verder niet weten wat mijn nationaliteit te maken heeft met de manier waarop ik naar een regelwijziging kijk. En watanderen te maken hebben met dat wat ik vind. Ik representeer hier niet de meningen van half Nederland maar die van mijzelf als objectief Formule 1-fan.
nee, maar jouw mening komt wel overeen met half NL, namelijk dat de regel veranderd wordt omdat men bang is voor Verstappen. Ik geloof dat niet zo en geef aan wat in mijn ogen de reden van de verandering is.

Van Wijk

Dat simplistische blokken van Verstappen stelde eigenlijk niet zoveel voor.
Dit is redelijk "kort door de bocht " gedacht...

Wings

Citaat van: Robbert65 op 23 oktober 2016 - 14:02:16
https://speld.nl/2016/10/22/coureurs-lijkt-wel-alsof-verstappen-formule-1-als-wedstrijd-ziet/
Hier een heldere kijk op de zaak.

Overigens: Je mag onder het aanremmen niet meer van je lijn. Dus als je de rem loslaat, stuurt en weer remt mag het wel? En als er een bozo recht op je afkomt met z'n voorwiel, mag het dan weer wel? Ik vind het maar een stomme "aanscherping".

De stewards zullen het van geval tot geval bekijken. Dat neem althans ik aan. Verder vind ik de rijstijl van Max niet per sé gevaarlijker dan die van anderen. Als ik zie hoe vaak Hamilton en Rosberg elkaar hebben geraakt en Max en de rest van het veld kun je hardop afvragen hoe terecht dat zij juist wat willen vinden van de manier waarop een ander verdedigt. Niet dat ze geen punt hebben alleen is er ook genoeg te vinden van Lewis die Nico geen sportieve ruimte biedt of een Nico die niet instuurt. Moet het verdedigen van je positie dan zo? Ook dat zijn (risicovolle) momenten die onbestraft bleven en als het aan mij ligt, ook onbestraft moeten blijven. Ik ben in de basis tegen het ophangen van de velerlei restricties aan het voeren van gevechten en ik geniet juist van de momenten als op het scherpst van de snede wordt gestreden. Of dat nu Rosberg is die niet instuurt, Lewis die geen ruimte laat voor Rosberg of Max die zijn positie met hand en tand verdedigt. Dat zijn de dingen die een race (voor mij) interessant maken.

Tuesday

Citaat van: Van Wijk op 23 oktober 2016 - 14:19:35
Dat simplistische blokken van Verstappen stelde eigenlijk niet zoveel voor.
Dit is redelijk "kort door de bocht " gedacht...
dan heb ik het alleen over het blokken wat ie een paar keer heeft gedaan, dat kan iedereen als ze zouden willen. Ik heb het niet over de rest van het verdedigingswerk van Verstappen, want dat is geweldig (bv Canada om maar iets te noemen) en dat kan ie ook gewoon blijven doen.

Wings

Citaat van: Tuesday op 23 oktober 2016 - 14:17:06
Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 14:10:34
@Tuesday: Ik begrijp geen bal van je reactie als ik eerlijk ben. Ik zou ook verder niet weten wat mijn nationaliteit te maken heeft met de manier waarop ik naar een regelwijziging kijk. En watanderen te maken hebben met dat wat ik vind. Ik representeer hier niet de meningen van half Nederland maar die van mijzelf als objectief Formule 1-fan.
nee, maar jouw mening komt wel overeen met half NL, namelijk dat de regel veranderd wordt omdat men bang is voor Verstappen. Ik geloof dat niet zo en geef aan wat in mijn ogen de reden van de verandering is.

De FIA zal inderdaad geen regels wijzigen omdat rijders bang zijn. Maar volgens mij beweert niemand dat. De reden waarom rijders klagen is versie 2. Of eigenlijk 1. ;)

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 14:31:46
Citaat van: Tuesday op 23 oktober 2016 - 14:17:06
Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 14:10:34
@Tuesday: Ik begrijp geen bal van je reactie als ik eerlijk ben. Ik zou ook verder niet weten wat mijn nationaliteit te maken heeft met de manier waarop ik naar een regelwijziging kijk. En watanderen te maken hebben met dat wat ik vind. Ik representeer hier niet de meningen van half Nederland maar die van mijzelf als objectief Formule 1-fan.
nee, maar jouw mening komt wel overeen met half NL, namelijk dat de regel veranderd wordt omdat men bang is voor Verstappen. Ik geloof dat niet zo en geef aan wat in mijn ogen de reden van de verandering is.

De FIA zal inderdaad geen regels wijzigen omdat rijders bang zijn. Maar volgens mij beweert niemand dat. De reden waarom rijders klagen is versie 2. Of eigenlijk 1. ;)
ja, dat was ook waar ik op reageerde, ik geloof niet dat de rijders klagen omdat ze bang zijn voor Verstappen.

Wings

Wie beweert dat dan? Ik kan je niet echt volgen in dit topic.

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 15:21:32
Wie beweert dat dan? Ik kan je niet echt volgen in dit topic.
jij toch?

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 11:38:58
Niet alles! Maar een Max die een manier heeft gevonden om tegen DRS te verdedigen is natuurlijk wel een bedreiging voor de gevestigde orde. Die steigeren dan ook als nooit tevoren. Ergens vind ik jammer dat de boel niet de boel wordt gelaten. Altijd maar dat gezeur om regels. En als er dadelijk weer een pakket aan restricties ligt wordt weer gezeurd over hoe kunstmatig het racen is. Tsja, zo heb je wel altijd gespreksstof natuurlijk.

Arthur

Mwoah, voor mij is het wel duidelijk hoor. Hebben we eindelijk een coureur die weer voor reuring en echt racen kan zorgen begint de gevestigde orde te janken. Ze voelen zich bedreigd voor hun eigen hachje. En dan lukt het niet op de baan dan maar via de regelgevers/handhavers c.q. de media. Zijn acties scheppen gevaarlijke situaties, ja, duh, iedere coureur weet dan motorsport gevaarlijk is, dat heb je geaccepteerd toen je voor die sport gekozen hebt. We hebben het hier toch niet over biljarten of schaken?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 14:24:22Niet dat ze geen punt hebben alleen is er ook genoeg te vinden van Lewis die Nico geen sportieve ruimte biedt of een Nico die niet instuurt.

Nico die niet instuurt is dan ook zowel in Oostenrijk als in Engeland bestraft geweest...

Wings

Ik dacht dat Rosberg alleen was bestraft voor het doorrijden met een beschadigde auto maar zie nu dat de straf tweeledig was. Engeland was toch dat radio-incident? En verder blijft het 'niet bieden van sportieve ruimte' over. Dat heeft vaker geleid tot brokken. De rijstijl van Max niet. 

Matthijs

#5669
Citaat van: Arthur op 23 oktober 2016 - 17:53:16
Mwoah, voor mij is het wel duidelijk hoor. Hebben we eindelijk een coureur die weer voor reuring en echt racen kan zorgen begint de gevestigde orde te janken. Ze voelen zich bedreigd voor hun eigen hachje. En dan lukt het niet op de baan dan maar via de regelgevers/handhavers c.q. de media. Zijn acties scheppen gevaarlijke situaties, ja, duh, iedere coureur weet dan motorsport gevaarlijk is, dat heb je geaccepteerd toen je voor die sport gekozen hebt. We hebben het hier toch niet over biljarten of schaken?
Voor jou is het blijkbaar duidelijk, maar het is echt de vraag of 'angst' of 'bedreiging' de reden is dat de regels zijn aangescherpt. Ik kan me ook echt opwinden dat het zo simplistisch gesteld wordt: Max tart de gevestigde orde --> gevestigde orde voelt zich bedreigd --> Max moet worden ingedamd. Waarom willen jullie niet geloven dat 'moving in the breaking zone' echt onacceptabel gevaarlijk is? En kom dan niet met die dooddoener 'racen is gevaarlijk'. Ja precies, daarom zijn er regels over wat wel en niet mag. Net als in elke andere gevaarlijke sport. Juist als in elke gevaarlijke sport.

Waarom is 'moving under breaking' zo gevaarlijk: als je alle grip van de banden gebruikt voor remmen, heb je geen grip over om te sturen. Als je moet sturen kun je dus minder remmen en haal je de bocht niet. De snelheidsverschillen tussen de inhaler en de ingehaalde wordt zo groot dat het onacceptabel gevaarlijk is. De kern van het verhaal is niet of deze techniek gevaarlijk of verboden is, de kern is of Verstappen wel altijd over de grens gaat, ik vind van niet. Wat mij betreft had hij het in Japan wel goed uitgevoerd. Bovendien zijn er legio voorbeelden van inhalen en verdedigen die binnen de reglementen gaat dus we hoeven echt niet bang te zijn dat er niet meer geraced wordt. Kijk maar naar Verstappen in bocht 6 gisteren.

Ik ben het 100% eens met Tuesday in dit geval.