Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 17:47:08
Het zal commotie blijven veroorzaken zolang de FIA niet zwart op wit enkele regels opstelt. Want de bestaande regels zijn écht onvolledig, en wat er wel in staat is ook nog eens onduidelijk.

Zo staat erin: voor de remzone mag je de hele breedte van de baan gebruiken om je positie te verdedigen. Dat is duidelijk. Maar dat geldt dus alleen vóór de remzone. Wat in de remzone is toegelaten, staat niet in de regels.

Er staat ook: zolang je voor je belager rijdt, mag je één keer van richting veranderen. Dat kan feitelijk niet correct zijn, want als ik op een rechte baan éénmaal m'n richting verander, hang ik een paar honderd meter verder in de muur. Maar goed, dat is een pietluttigheid, iedereen leest dit als "eenmaal van lijn veranderen" en dat is prima. Dit wordt echter alweer tegengesproken in een ander artikel, waarin staat dat je weer naar de racelijn mag als je daarvoor van de racelijn bent afgeweken om je positie te verdedigen, zolang je aan elke kant van de baan ruimte laat voor één auto. Dat betekent dus dat je niet één keer van richting (lijn) mag veranderen, maar twee.

Als je zulke onvolledige, onduidelijke en dubbelzinnige regels opstelt, is het niet gek dat er geruzie over ontstaat.

Ik heb ook de indruk dat de rijders momenteel niet zozeer richting Max roepen, maar meer richting de FIA.
mwah, het betekend dus wel dat je als achterligger duidelijkheid hebt. Kiest de voorste auto voor de binnenkant, dan weet je dat je aan de buitenkant kunt inhalen omdat er altijd een autobreedte ruimte gegeven moet worden. De regel is vooral bedoeld om te zorgen dat je na het verdedigen van de binnenkant wel nog de bocht enigzins normaal kunt aansnijden.

Van Wijk

Precies zo is het. Max weet echter precies ( daar is hij op getraind ) hoe je op het randje van een verdedigende actie en het terugkomen naar je race lijn ( in de remzone ) kan balanceren.
Dit is gewoon een " kunstje " en is door iedereen aan te leren.
Sommigen zeggen: gevaarlijk, anderen zeggen: Hoezo gevaarlijk, je bent toch aan het racen, en als de volgende bocht naar rechts,dan gaat Max toch richting de apex van die bocht......

Jozef

Citaat van: Tuesday op 22 oktober 2016 - 18:04:26
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 17:47:08
Het zal commotie blijven veroorzaken zolang de FIA niet zwart op wit enkele regels opstelt. Want de bestaande regels zijn écht onvolledig, en wat er wel in staat is ook nog eens onduidelijk.

Zo staat erin: voor de remzone mag je de hele breedte van de baan gebruiken om je positie te verdedigen. Dat is duidelijk. Maar dat geldt dus alleen vóór de remzone. Wat in de remzone is toegelaten, staat niet in de regels.

Er staat ook: zolang je voor je belager rijdt, mag je één keer van richting veranderen. Dat kan feitelijk niet correct zijn, want als ik op een rechte baan éénmaal m'n richting verander, hang ik een paar honderd meter verder in de muur. Maar goed, dat is een pietluttigheid, iedereen leest dit als "eenmaal van lijn veranderen" en dat is prima. Dit wordt echter alweer tegengesproken in een ander artikel, waarin staat dat je weer naar de racelijn mag als je daarvoor van de racelijn bent afgeweken om je positie te verdedigen, zolang je aan elke kant van de baan ruimte laat voor één auto. Dat betekent dus dat je niet één keer van richting (lijn) mag veranderen, maar twee.

Als je zulke onvolledige, onduidelijke en dubbelzinnige regels opstelt, is het niet gek dat er geruzie over ontstaat.

Ik heb ook de indruk dat de rijders momenteel niet zozeer richting Max roepen, maar meer richting de FIA.
mwah, het betekend dus wel dat je als achterligger duidelijkheid hebt. Kiest de voorste auto voor de binnenkant, dan weet je dat je aan de buitenkant kunt inhalen omdat er altijd een autobreedte ruimte gegeven moet worden. De regel is vooral bedoeld om te zorgen dat je na het verdedigen van de binnenkant wel nog de bocht enigzins normaal kunt aansnijden.

Dat probeerde Räikkönen in Les Combes maar Verstappen duwde hem alsnog gewoon van de baan en behield de positie (eigenlijk pakte Kimi 'm eerst en gaf hij hem terug uit angst voor een straf voor het afsnijden van de chicane)... Dus ofwel is de regel toch niet zo duidelijk, ofwel wordt hij niet gehandhaafd door de FIA. Dan kom je opnieuw uit bij een probleem met de FIA, zonder Max te bekritiseren.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 18:49:35
Citaat van: Tuesday op 22 oktober 2016 - 18:04:26
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 17:47:08
Het zal commotie blijven veroorzaken zolang de FIA niet zwart op wit enkele regels opstelt. Want de bestaande regels zijn écht onvolledig, en wat er wel in staat is ook nog eens onduidelijk.

Zo staat erin: voor de remzone mag je de hele breedte van de baan gebruiken om je positie te verdedigen. Dat is duidelijk. Maar dat geldt dus alleen vóór de remzone. Wat in de remzone is toegelaten, staat niet in de regels.

Er staat ook: zolang je voor je belager rijdt, mag je één keer van richting veranderen. Dat kan feitelijk niet correct zijn, want als ik op een rechte baan éénmaal m'n richting verander, hang ik een paar honderd meter verder in de muur. Maar goed, dat is een pietluttigheid, iedereen leest dit als "eenmaal van lijn veranderen" en dat is prima. Dit wordt echter alweer tegengesproken in een ander artikel, waarin staat dat je weer naar de racelijn mag als je daarvoor van de racelijn bent afgeweken om je positie te verdedigen, zolang je aan elke kant van de baan ruimte laat voor één auto. Dat betekent dus dat je niet één keer van richting (lijn) mag veranderen, maar twee.

Als je zulke onvolledige, onduidelijke en dubbelzinnige regels opstelt, is het niet gek dat er geruzie over ontstaat.

Ik heb ook de indruk dat de rijders momenteel niet zozeer richting Max roepen, maar meer richting de FIA.
mwah, het betekend dus wel dat je als achterligger duidelijkheid hebt. Kiest de voorste auto voor de binnenkant, dan weet je dat je aan de buitenkant kunt inhalen omdat er altijd een autobreedte ruimte gegeven moet worden. De regel is vooral bedoeld om te zorgen dat je na het verdedigen van de binnenkant wel nog de bocht enigzins normaal kunt aansnijden.

Dat probeerde Räikkönen in Les Combes maar Verstappen duwde hem alsnog gewoon van de baan en behield de positie (eigenlijk pakte Kimi 'm eerst en gaf hij hem terug uit angst voor een straf voor het afsnijden van de chicane)... Dus ofwel is de regel toch niet zo duidelijk, ofwel wordt hij niet gehandhaafd door de FIA. Dan kom je opnieuw uit bij een probleem met de FIA, zonder Max te bekritiseren.
maar dat was al in de bocht zelf, daar begint een nieuwe situatie.

Jozef

Oh, dat is al helemaal een interpretatie van de regels die nergens geschreven staat... Een die ik ook nog nooit gehoord heb.

En dan nog, stel dat dat zo zou zijn. Wat in elk geval expliciet verboden is in de regels, is een andere auto van de baan dwingen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 19:09:47
Oh, dat is al helemaal een interpretatie van de regels die nergens geschreven staat... Een die ik ook nog nooit gehoord heb.

En dan nog, stel dat dat zo zou zijn. Wat in elk geval expliciet verboden is in de regels, is een andere auto van de baan dwingen.
jij denkt dat die regel voor een heel rondje geldt dan? en auto's van de baan dwingen, dat gebeurd all the time en vaak zonder straf.

Van Wijk


Jozef

Citaat van: Tuesday op 22 oktober 2016 - 19:25:55
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 19:09:47
Oh, dat is al helemaal een interpretatie van de regels die nergens geschreven staat... Een die ik ook nog nooit gehoord heb.

En dan nog, stel dat dat zo zou zijn. Wat in elk geval expliciet verboden is in de regels, is een andere auto van de baan dwingen.
jij denkt dat die regel voor een heel rondje geldt dan? en auto's van de baan dwingen, dat gebeurd all the time en vaak zonder straf.

Waarom zou een regel op de ene plek wel gelden en op de andere plek niet (behalve wanneer er expliciet staat "voor de remzone")? ???

Tuesday

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 21:09:20
Citaat van: Tuesday op 22 oktober 2016 - 19:25:55
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2016 - 19:09:47
Oh, dat is al helemaal een interpretatie van de regels die nergens geschreven staat... Een die ik ook nog nooit gehoord heb.

En dan nog, stel dat dat zo zou zijn. Wat in elk geval expliciet verboden is in de regels, is een andere auto van de baan dwingen.
jij denkt dat die regel voor een heel rondje geldt dan? en auto's van de baan dwingen, dat gebeurd all the time en vaak zonder straf.

Waarom zou een regel op de ene plek wel gelden en op de andere plek niet (behalve wanneer er expliciet staat "voor de remzone")? ???
die regel geldt in principe wel overal, maar na elke bocht begin je wel weer op 0 natuurlijk. Les Combes bestaat uit 2 bochten, op de plek waar Verstappen zn auto naar buiten laat lopen begint de 2e bocht alweer.

Wings


Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 19 oktober 2016 - 15:02:45
Nah moet je alles gaan verbieden? Ik vind dat het oke is. Tot nu toe is het altijd goed gegaan en Verstappen zorgt tenminste voor leven in de brouwerij!

Niet alles! Maar een Max die een manier heeft gevonden om tegen DRS te verdedigen is natuurlijk wel een bedreiging voor de gevestigde orde. Die steigeren dan ook als nooit tevoren. Ergens vind ik jammer dat de boel niet de boel wordt gelaten. Altijd maar dat gezeur om regels. En als er dadelijk weer een pakket aan restricties ligt wordt weer gezeurd over hoe kunstmatig het racen is. Tsja, zo heb je wel altijd gespreksstof natuurlijk.

Van Wijk

@wings , je slaat de spijker op zijn kop!
Als er morgen iemand anders op staat met " afwijkende " rijstijl waamee winst wordt geboekt, begint de gevestigde orde weer te mauwen.
Laat de boel lekker de boel, gevaarlijk? If you can't stand the heat, don't play with fire.

Wings

Dat laatste is zeker waar! ;) Verder heeft Max minder brokken gemaakt met zijn rijstijl dan bijvoorbeeld een Hamilton en Rosberg die schijnbaar weten hoe het moet en het boegbeeld zijn voor veiligheid. Het laat zich makkelijk raden wat de basis is van de problemen. Niet de manier waarop Max verdedigt maar het feit dat hij verschrikkelijk moeilijk te passeren is, zelfs wanneer zijn belagers fors sneller zijn. Als het niet linksom op de baan lukt dan maar rechtsom via de media en de FIA. Mensen zijn nu eenmaal manipulators en indoctrineren om een doel te bereiken. En dat is nu -een soort van- gelukt.

Verder vind ik niet dat dingen nu duidelijker zijn geworden. Er is ook geen nieuwe regel toegevoegd aan de Formula One Sporting Regulations maar een passage dat als je van je lijn afwijkt in de remzone dat voortaan wordt als beschouwd 'potentieel gevaarlijk' en ter beoordeling wordt gerapporteerd. De stewards zullen vervolgens dus beoordelen of wordt bestraft.

Maar goed, Max zal er mee moeten dealen en zijn rijstijl moeten aanpassen. Superjammer als ik mij bedenk dat het fraaie racemomenten heeft opgeleverd. Zowel in Spanje, Spa alsook Suzuka zat ik op het puntje van mijn stoel met een een bloeddruk die zo hoog was dat je er een vrachtwagenband mee kon oppompen. Ik moet er niet aan denken dat dit soort gevechten geen bestaansrecht meer hebben en de voorliggende rijder gewoon de sitting-duck is zodra zijn belager de achtervleugel openklapt... Een doodsteek voor potentiële legendarische gevechten.

Wings

#5653
Hieronder het legendarisch gevecht tussen Villeneuve en Arnoux. Misschien wel één van de meest bekende duels van de historie van Formule 1. Veel Formule 1-fans kijken met weemoed terug naar gevechten als deze, waar tot op het bot werd geracet voor iedere millimeter asfalt. Onbegrijpelijk dat wanneer deze gevechten op de dag van vandaag worden gevoerd, mensen in de vlekken schieten:



-edit-

Dan moet ik 'm ook bijvoegen natuurlijk. ;)

Arthur

Citaat van: Wings op 23 oktober 2016 - 12:54:58
Dat laatste is zeker waar! ;) Verder heeft Max minder brokken gemaakt met zijn rijstijl dan bijvoorbeeld een Hamilton en Rosberg die schijnbaar weten hoe het moet en het boegbeeld zijn voor veiligheid. Het laat zich makkelijk raden wat de basis is van de problemen. Niet de manier waarop Max verdedigt maar het feit dat hij verschrikkelijk moeilijk te passeren is, zelfs wanneer zijn belagers fors sneller zijn. Als het niet linksom op de baan lukt dan maar rechtsom via de media en de FIA. Mensen zijn nu eenmaal manipulators en indoctrineren om een doel te bereiken. En dat is nu -een soort van- gelukt.

Verder vind ik niet dat dingen nu duidelijker zijn geworden. Er is ook geen nieuwe regel toegevoegd aan de Formula One Sporting Regulations maar een passage dat als je van je lijn afwijkt in de remzone dat voortaan wordt als beschouwd 'potentieel gevaarlijk' en ter beoordeling wordt gerapporteerd. De stewards zullen vervolgens dus beoordelen of wordt bestraft.

Maar goed, Max zal er mee moeten dealen en zijn rijstijl moeten aanpassen. Superjammer als ik mij bedenk dat het fraaie racemomenten heeft opgeleverd. Zowel in Spanje, Spa alsook Suzuka zat ik op het puntje van mijn stoel met een een bloeddruk die zo hoog was dat je er een vrachtwagenband mee kon oppompen. Ik moet er niet aan denken dat dit soort gevechten geen bestaansrecht meer hebben en de voorliggende rijder gewoon de sitting-duck is zodra zijn belager de achtervleugel openklapt... Een doodsteek voor potentiële legendarische gevechten.

"met een een bloeddruk die zo hoog was dat je er een vrachtwagenband mee kon oppompen."  ;D ;D ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel