Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Kootje

Geloof daar niet zo in. Nog niet iig. Dat zou namelijk betekenen dat de STR het beste chassis van het veld heeft. En dat lijkt me sterk.

C.G. de Beaufort

Citaat van: gloudiesaurus op 06 april 2016 - 13:27:24
Citaat van: C.G. de Beaufort op 06 april 2016 - 13:09:31
(..)Paddy Lowe van Mercedes legde aan ESPN F1 uit: "Niet iedereen weet dit, maar de zwakste motor op de grid is de Ferrari achterin de Toro Rosso's(..)

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/210324/motor-toro-rosso-minst-krachtige-van-het-veld

Nog meer saluut voor Max ennuh.... Sainz.

Groet,

C.G. de Beaufort

Verrassend als Honda en Renault de 2015-Ferrari nu al voorbij zijn. Het gat was eind vorig jaar toch 80 PK.

Wel slecht nieuws voor Verstappen als de ontwikkeling zo snel gaat. Want gedurende het seizoen zullen de andere motoren updates krijgen en Toro Rosso niet... en het verschil in het middenveld is als zo klein. Die ontwikkeling qua motoren kan Toro Rosso met ontwikkeling van haar chassis niet compenseren ben ik bang.

Goed, maar dan weten ze tenminste wanneer Red Bull, Mercedes of Ferrari een contract onder z'n neus legt in 2017...

Groet,

C.G. de Beaufort

gloudiesaurus

Citaat van: Kootje op 06 april 2016 - 13:42:04
Geloof daar niet zo in. Nog niet iig. Dat zou namelijk betekenen dat de STR het beste chassis van het veld heeft. En dat lijkt me sterk.

Ik ook. En een gat van 80 PK heb je zomaar niet gedicht...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Citaat van: Kootje op 06 april 2016 - 13:42:04
Geloof daar niet zo in. Nog niet iig. Dat zou namelijk betekenen dat de STR het beste chassis van het veld heeft. En dat lijkt me sterk.

Precies dit. Bovendien, hoe kan je sec o.b.v. GPS-gegevens beoordelen of de motor het sterkste is? Er zijn toch teveel onbekende variabelen, ook als je bocht-uit-opkomen-rechte-stuk als uitgangspunt zou hanteren? Denk alleen al aan de verschillende bandensoorten en voertuiggewicht.

BMW.WilliamsF1

ja inderdaad, lijkt me een beetje onzin wat er door Mercedes gezegd wordt.

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 06 april 2016 - 15:27:54
Citaat van: Kootje op 06 april 2016 - 13:42:04
Geloof daar niet zo in. Nog niet iig. Dat zou namelijk betekenen dat de STR het beste chassis van het veld heeft. En dat lijkt me sterk.

Precies dit. Bovendien, hoe kan je sec o.b.v. GPS-gegevens beoordelen of de motor het sterkste is? Er zijn toch teveel onbekende variabelen, ook als je bocht-uit-opkomen-rechte-stuk als uitgangspunt zou hanteren? Denk alleen al aan de verschillende bandensoorten en voertuiggewicht.

En niet te vergeten de stand van de vleugels  :) Als Toro Rosso bijv. met meer downforce rijdt dan zal de topsnelheid ook lager zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: Kootje op 06 april 2016 - 13:42:04
Geloof daar niet zo in. Nog niet iig. Dat zou namelijk betekenen dat de STR het beste chassis van het veld heeft. En dat lijkt me sterk.

Welke logica zit er achter deze redenering? ??? Toro Rosso zit meer dan 2 seconden van de pace...

Kootje

Op de pace van Mercedes en Ferrari zelf ja, maar niet op de pace van hun klantenteams en de door Renault aangedreven teams. Aan die teams zijn ze gelijkwaardig, aan het grootste deel zelfs sneller. Als ze dat voor elkaar weten te krijgen met de nu al zwakste motor, dan moet het chassis niet alleen verdomd goed zijn, maar ook nog eens het beste.

Overigens weet ik niet waar jij die 2 sec vandaan haalt, maar dat is wel heel erg overdreven. Als dat zo zou zijn, dan was Max in Bahrein wel gedubbeld. Een rondje aldaar kost gem 1m35s, terwijl 2 sec X 57 rondjes nog altijd 1m54s bedraagt. Bij ruim 2 sec zou Verstappen dus ruimschoots op 'n ronde gereden zijn. De 1m.20s die hij nu toegaf is slechts 1,4 sec per rondje tov de leider, die in tegenstelling tot Max ook nog eens vrij baan had. Het werkelijke verschil zal daarom dichter bij krap 'n seconde liggen, dan bij ruim twee.

Jozef

Rosberg heeft een hele race met twee vingers in z'n neus gereden. Als hij een beetje door had gereden kon hij onderweg nog bij de McDonald's langs en nog winnen... In de kwalificatie zat Max 2.3 seconden van de pole af.

En als jij zegt "het beste chassis" dan snap ik niet waarom Mercedes en Ferrari plots niet meer meetellen. Volgens die logica was Williams vorig jaar wereldkampioen.

Maar goed, ik snap je punt. Je bedoelt dus: als ze echt de slechtste motor hebben, dan hebben ze het beste chassis op Mercedes en Ferrari na. Dat lijkt me niet onmogelijk hoor. Al zou je in principe toch verwachten dat RBR een beter chassis heeft.

Kootje

In Q koos Max er bewust voor genoegen te nemen met z'n tijd om banden te sparen. De daar gezette tijd is geenszins representatief voor z'n werkelijke pace.   

Jozef

Natuurlijk, geenszins representatief. Want ook die eerste poging was natuurlijk maar een plezierrondje. ???

Kootje

#5336
Dat niet, maar dat was het voor Hulkenberg ook niet toen hij z'n eerste rondje in Q2 afwerkte. Net als in Q1 was Max daarin de snellere vd twee. Aangezien Hulkenberg zich in z'n tweede rondje wist te verbeteren, lijkt het mij niet onaannemelijk dat ook Max dit gekund had en wederom de snellere zou zijn geweest. Daarom is zijn tijd niet representatief.

Daarbij gaat het wat mij betreft om racepace, want daar worden de punten vergeven. En goed ... dan geef ik jouw je cruisende Rosberg, maar Kimi cruiste niet. Die was wel constant aan het trappen om A: Z'n slechte start goed te maken, en B: Het gat naar Nico te dichten. Het feit dat hij (samen met Lewis) steeds maar weer de snelste ronde reed is daar onomstotelijk bewijs van. Het gat met Kimi (die ca de halve race onder gelijke omstandigheden reed qua verkeer en daarna net als Nico ook vrij baan had) was 1m10s. wat neerkomt op 1.2 seconde per rondje. Dan kan je 'n hoop roepen, maar niet dat hij ruim 2 seconden vd pace zit.

Matthijs

Ik kan nog steeds rustig slapen.

1. De achterstand van STR op de topmotoren is niet groot en kleiner dan vorig jaar.
2. De motor is heel betrouwbaar. De 2016-Ferrari is dit jaar al twee keer stuk gegaan.

Matthijs

CitaatQ: From what we've seen so far, the Toro Rosso youngsters may well give your two drivers a hard time this year. Is their 2015-spec Ferrari engine still superior to the 2016 Renault power unit?

Christian Horner: We estimated the gap in Melbourne to be 0.8 seconds [per lap] between the power units. They have a good power unit and you can see the benefits from that - especially in the first half of the season. We hope to catch them by then.

Quote van Formula1.com.

Dus óf de teambazen weten het niet, óf ze kiezen er bewust voor om de waarheid te verdraaien. Ik gok allebei een beetje.

Jozef

Bij Mercedes willen ze uiteraard de schijn geven dat zij níét mijlenver voor de rest uit rijden. Want wanneer de voorsprong te groot is/wordt/blijft, komen er misschien regels in het nadeel van Mercedes. Daarom de onzinnige uitspraak vanuit het Mercedes-kamp, dat er maar weinig verschil is tussen de PU's van 2016.

Nu, uit GPS-data kunnen ze donders goed afleiden wie hoeveel vermogen heeft. Afstelling, luchtweerstand, staat van de banden, ze kunnen het allemaal loskoppelen omdat ze simpelweg heel veel data hebben (verschillende auto's van verschillende teams over verschillende sessies en verschillende circuits). Ik ben ervan overtuigd dat de teams allemaal elkaars vermogen kennen met een foutenmarge van minder dan een procent.

Maar dat betekent niet dat ze daarover de waarheid zeggen natuurlijk. Mercedes wil doen alsof ze helemaal geen voorsprong hebben, terwijl Red Bull het huilteam is dat wil laten zien hoe zielig het wel is met die Renault, sorry TAG-motoren.

Renault komt wel met een enorme upgrade in Canada waar erg veel van wordt verwacht. Als dat goed uitpakt, zou het wel eens gedaan kunnen zijn met strijd tussen RBR en STR.