Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Kootje op 21 december 2015 - 13:34:30
@Wings,

A, Het is geen straf op 'n straf, het is onderdeel van.
B, Het niet uitdelen van dat laatste punt zou niet mogelijk zijn indien de straffen per vergrijp vast zouden staan, ipv open voor vrije interpretatie. Dat is juist wat ik aankaartte, de stewards die niet consequent zijn.
C, Met de rest van je post ben ik het volledig eens, van mij hoeven al die straffen ook niet. Dat was echter niet de discussie naar mijn weten.

Welk facet je benoemd maakt eigenlijk niet veel uit. Het straffen nam ik over de gehele breedte waarmee ik natuurlijk ook het strafpuntensysteem bedoel. Dus ook al zoom ik dan niet in op het strafpuntensysteem gaat deze wel mee op in mijn standpunt omtrent het straffen. Ik vind dat de FIA te ver is doorgeschoten hierin en wat mij betreft mogen zij de teugels laten vieren. Zoals eerder aangegeven: de boel de boel laten.

Matthijs

Op F1Fanatic staat een reactie op het penalty points systeem. Een goed verhaal waar ik het roerend mee eens ben. Zie onderstaande quote.

Strekking van het verhaal: de punten waren wellicht wel terecht, maar anderen kregen voor een vergelijkbaar vergrijp geen of minder punten. Dat is het grote probleem: consistentie van de FIA. Ik ben nog steeds van mening dat de FIA Verstappen als 17-jarig jochie scherp wilden houden. Ik verwacht dan ook dat Verstappen volgend jaar bijna geen punten meer krijgt, ook bij agressief rijgedrag.

CitaatI think Verstappen is not against the penalty points as a principle or even a rule, he's against the arbitrary nature by which they're enforced, the egregious lack of consistency in application and the effect that will have on his conduct in the next few races. And he's right. He got penalty points for Grosjean. Fair. Was that consistently the case all season? No. He got penalty points for speeding under the safety car. Fair? Yes. Consistent? Yes. Penalty points for ignoring blue flags. Fair? No. Consistent? H*ll no! Penalty points for overtaking off the track. Fair? Arguable. Consistent? Incredibly not. Penalty points are doled out on a whim by stewards on an inconsistent and unfair basis, to the extent that Verstappen is now genuinely close to a ban. And much as everyone loves to make him look like some ridiculously rash and unready kid, he's been a fair and aware driver all season long. He doesn't deserve that, and he rightly points out that some of the penalties have been either handed down in a draconian manner, or have been inconsistently and unfairly applied. And he's right. Whatever you think of Verstappen, I will bet you any money he agrees with penalty points in theory, but the practice is unfair and uneven, and he is right there.

Jozef

Citaat van: Hamilton#44 op 21 december 2015 - 13:37:32
Citaat van: Kootje op 21 december 2015 - 13:28:42
Jij kan echt niet lezen he? Als het systeem op de schop moet, gaat dat echt niet over 'n individuele straf hoor.

Hoezo? Hij zegt concreet dat, als je 12 punten hebt. je niet een schorsing moet krijgen maar een boete.
Hij zegt nergens expliciet dat dat 12 punten systeem veranderd moet worden.  :)

Je hebt een erg rijke fantasie. Hij zegt letterlijk "het strafpuntensysteem moet op de schop". Geef nu eens gewoon je fout toe, het zou je sieren.

Wings

@Matthijs: Volledig mee eens. Een sanctiebeleid moet een overtreding van het reglement bestraffen en niet dienen als opvoedkundig middel.

Hamilton#44

#5224
Citaat van: Jozef op 21 december 2015 - 14:06:32
Citaat van: Hamilton#44 op 21 december 2015 - 13:37:32
Citaat van: Kootje op 21 december 2015 - 13:28:42
Jij kan echt niet lezen he? Als het systeem op de schop moet, gaat dat echt niet over 'n individuele straf hoor.

Hoezo? Hij zegt concreet dat, als je 12 punten hebt. je niet een schorsing moet krijgen maar een boete.
Hij zegt nergens expliciet dat dat 12 punten systeem veranderd moet worden.  :)

Je hebt een erg rijke fantasie. Hij zegt letterlijk "het strafpuntensysteem moet op de schop". Geef nu eens gewoon je fout toe, het zou je sieren.

Nou nee, want ik maak nergens een fout.  :)

Verstappen zegt nergens dat hij vind dat het systeem perse moet veranderen, wat hij feitelijk alleen zegt is dat de straf veranderd moet worden naar een boete of iets dergelijks.

Als ik een fout zou maken zou ik de eerste zijn om dat toe te geven.  :)

Je moet kijken naar wat hij feitelijk zegt, niet welk verhaal men er van wil maken.


FolkertE

Citaat van: Wings op 21 december 2015 - 13:12:36
Citaat van: Kootje op 21 december 2015 - 13:03:59
Puntensysteem is niets mis mee. Het probleem zit hem bij de stewards die niet consequent zijn in het uitdelen van ... en de hoeveelheid waarmee. Zou Max daarover gevallen zijn, dan had hij idd 'n punt gehad. Nu niet.

Ik begrijp niet helemaal waarom je moet straffen over een straf. Bovendien gaat men dadelijk bij het uitdelen van het laatste punt oordelen of de overtreding op zichzelf zwaar genoeg is om een rijder een race te schorsen.
Dat zou iig wel een goede oplossing zijn, want als je een dat laatste punt krijgt omdat je een blauwe vlag negeert of iemand buiten de baan om inhaalt, zou het wel erg hard zijn om je dan 1 race te schorsen. Al moet ik wel zeggen dat coureurs die te vaak bij crashes betrokken zijn ( en waar zij ook daadwerkelijk de schuldige waren) geschorst moeten worden. Zoals Maldonado vorig jaar in Bahrein.

Jozef

Citaat van: Hamilton#44 op 21 december 2015 - 16:23:49
Citaat van: Jozef op 21 december 2015 - 14:06:32
Citaat van: Hamilton#44 op 21 december 2015 - 13:37:32
Hoezo? Hij zegt concreet dat, als je 12 punten hebt. je niet een schorsing moet krijgen maar een boete.
Hij zegt nergens expliciet dat dat 12 punten systeem veranderd moet worden.  :)

Je hebt een erg rijke fantasie. Hij zegt letterlijk "het strafpuntensysteem moet op de schop". Geef nu eens gewoon je fout toe, het zou je sieren.

Nou nee, want ik maak nergens een fout.  :)

Verstappen zegt nergens dat hij vind dat het systeem perse moet veranderen, wat hij feitelijk alleen zegt is dat de straf veranderd moet worden naar een boete of iets dergelijks.

Als ik een fout zou maken zou ik de eerste zijn om dat toe te geven.  :)

Je moet kijken naar wat hij feitelijk zegt, niet welk verhaal men er van wil maken.

Oké, voor de derde keer.

Hij zegt feitelijk: "We have to maybe revise the system a bit." Dat is geen 'verhaal ervan maken', dat is een letterlijk citaat. Jij bent echt de ergste wijsneus die ik ken. Zelf verzinnen dat hij iets zegt over 12 punten, en dan de rest van de wereld beschuldigen dat men 'een verhaal maakt'. Niet te geloven. Ik ben hier wel klaar mee.

FolkertE

Citaat van: Wings op 21 december 2015 - 10:05:51
Citaat van: FolkertE op 20 december 2015 - 14:50:46
Ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt of dat ik het niet duidelijk genoeg heb uitgelegd. Maar met moeilijk jaar bedoel ik dat ze langzaam naar achteren zullen gaan gedurende het seizoen. En ook al eindigen ze 4de, kan het nog moeilijk zijn om dat te halen. Of het resultaat goed of slecht is, is niet heel relevant voor mij in dat opzicht.

Ik begrijp je prima hoor: sterk begin en naarmate het seizoen vordert zakken ze weg. Dan nog zou ik P4 als eindstand een droomresultaat.
Maar dan nog kan het een moeilijk of zwaar seizoen worden. 4de is natuurlijk geweldig, maar als je van af Duitsland tot Abu Dhabi keihard moet vechten tegen auto's die eigenlijk sneller, is dat natuurlijk moeilijk. Zeker als je je voorsprong op die manier moet vast houden. Maar goed, ik verwacht dat ze begin van het jaar 4de beste team zijn, naar mate het jaar zullen ze langzaam afzakken.

Maar Ik weet niet of er iemand al had geantwoord, maar mag er aan die 2015 motor helemaal niks meer gedaan worden?

Kootje

Citaat van: FolkertE op 21 december 2015 - 20:07:50
Maar Ik weet niet of er iemand al had geantwoord, maar mag er aan die 2015 motor helemaal niks meer gedaan worden?

Tuurlijk mag dat wel, maar dat kost tokens waar iedere motorbouwer er 'n x-aantal van krijgt. Niet per motor, maar per seizoen. Ferrari krijgt geen dubbele tokens omdat ze twee specs leveren en zal deze liever voor hun 2016 motor gebruiken lijkt me zo.

Daarbij vraag ik me eigenlijk af of men überhaupt wel met 'n compleet nieuwe motor deel mag nemen, of dat de '16 spec geen doorontwikkeling vd '15 specis en daarbij al de nodige tokens zijn gebruikt? Volgens mij is dat namelijk de gedachte achter de engine-freeze, de torenhoge kosten die het ieder jaar ontwikkelen van 'n nieuwe krachtbron met zich meebrengt indammen.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 22 december 2015 - 06:19:26
Citaat van: FolkertE op 21 december 2015 - 20:07:50
Maar Ik weet niet of er iemand al had geantwoord, maar mag er aan die 2015 motor helemaal niks meer gedaan worden?

Tuurlijk mag dat wel, maar dat kost tokens waar iedere motorbouwer er 'n x-aantal van krijgt. Niet per motor, maar per seizoen. Ferrari krijgt geen dubbele tokens omdat ze twee specs leveren en zal deze liever voor hun 2016 motor gebruiken lijkt me zo.

Daarbij vraag ik me eigenlijk af of men überhaupt wel met 'n compleet nieuwe motor deel mag nemen, of dat de '16 spec geen doorontwikkeling vd '15 specis en daarbij al de nodige tokens zijn gebruikt? Volgens mij is dat namelijk de gedachte achter de engine-freeze, de torenhoge kosten die het ieder jaar ontwikkelen van 'n nieuwe krachtbron met zich meebrengt indammen.
Ja dat was een beetje mijn punt. Maar dat word hem niet dus, want Ferrari gaat echt geen tokens besteden aan de oude motor.

Kootje

Precies.

Ik denk zelfs dat men al tokens in heeft moeten zetten om vd '15 spec een '16 spec te maken.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 22 december 2015 - 08:53:50
Precies.

Ik denk zelfs dat men al tokens in heeft moeten zetten om vd '15 spec een '16 spec te maken.
Dat laatste snap ik even niet. Is dat niet het hele punt van het reglement? Ieder team gebruikt toch tokens om van '15 spec een '16 spec te maken?

Kootje

Had het ook niet specifiek over Ferrari alleen. Maar als dat dus juist het punt is, dan is dat toch ook al het antwoord op je eerdere vraag? Een geupdate 2015 is immers de 2016 en die krijgt STR dus niet.

FolkertE

Oh zo. Ja dat klopt.
Wat een pure ellende met al die regeltjes. De motoren en de tokens zijn op zich nog niet eens zo slecht, maar alles daar omheen is zo ingewikkeld. Ze zouden eens een keer de ballen moeten hebben en de regels terug brengen naar ergens tussen 2000-2008.

Jozef

Het is toch niet moeilijk, een motor uit 2015 is een motor uit 2015. Dat is wat Toro Rosso krijgt en niks anders. Daar mag niet meer aan gesleuteld worden. Toro Rosso heeft ook van in het begin duidelijk gecommuniceerd dat ze het hele jaar lang zullen rijden met de spec waar Ferrari in Abu Dhabi mee reed.

Ferrari mag tokens gebruiken om de 2015-spec te upgraden, en dan wordt het een nieuwe spec (die Toro Rosso niet krijgt).