Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Matthijs op 21 oktober 2015 - 16:03:06
Citaat van: Perton op 21 oktober 2015 - 14:37:52
Die van renault was ook slechter dan die van vorig jaar.
Is dat zo? Ja, ten opzichte van Mercedes en Ferrari wel maar ten opzichte van zichzelf een jaar geleden?

Ik denk dat de relatie tot de concurrenten leidend is voor kreten als 'slechter' of juist 'beter'. Als Ferrari en Mercedes harder ontwikkelen dan Renault is de motor verhoudingsgewijs slechter dan een jaar eerder. Maar in dit specifiek geval durf ik zelfs met Perton mee te gaan in zijn gevoel op basis van de onbetrouwbaarheid. Het spul lijkt veel minder solide dan afgelopen seizoen.

C.G. de Beaufort

#4831
Lammers: "In een Mercedes was Max kampioen geweest"

Dat lijkt mij nogal veel, maar in ieder geval zal'ie in dit geval tenminste een paar overwinningen behaald hebben. Maar goed, Lammers is inderdaad een grote fan van Max. Ik dus ook, maar nog niet zoveel dat Max nu een kampioen was geweest. Ik denk misschien volgend jaar, dan heeft op elk circuit gereden.

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/332046/lammers-in-een-mercedes-was-max-kampioen-geweest/

Groet,

C.G. de Beaufort

Matthijs

Tja, overdrijven is ook een vak. Als hij in plaats van Hamilton had gereden misschien wel, misschien.

FolkertE

Max zou Rosberg wel kunnen verslaan denk ik. Als Hamilton Alonso kan verslaan in zijn debuut jaar, kan Max Rosberg makkelijk de baas.

Matthijs

Citaat van: FolkertE op 27 oktober 2015 - 13:51:55
Max zou Rosberg wel kunnen verslaan denk ik. Als Hamilton Alonso kan verslaan in zijn debuut jaar, kan Max Rosberg makkelijk de baas.
Ik ben het niet helemaal eens met je redenering. Hamilton versloeg Alonso niet in 2007 (zelfde aantal punten en zelfde aantal overwinningen). En dan was was 2007 nog een van de minste jaren van Alonso. Maar aangezien Rosberg dit jaar ook wel een beetje een matig seizoen heeft, zou debutant Verstappen het hem zeer lastig hebben kunnen maken.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2015 - 14:22:14
Citaat van: FolkertE op 27 oktober 2015 - 13:51:55
Max zou Rosberg wel kunnen verslaan denk ik. Als Hamilton Alonso kan verslaan in zijn debuut jaar, kan Max Rosberg makkelijk de baas.
Ik ben het niet helemaal eens met je redenering. Hamilton versloeg Alonso niet in 2007 (zelfde aantal punten en zelfde aantal overwinningen). En dan was was 2007 nog een van de minste jaren van Alonso. Maar aangezien Rosberg dit jaar ook wel een beetje een matig seizoen heeft, zou debutant Verstappen het hem zeer lastig hebben kunnen maken.
Hoezo was 2007 een van de minste jaren van Alonso? Heel strikt genomen heeft Hamilton Alonso wel verslagen, al is het wel het kleinste verschil ooit. En heeft Rosberg een matig jaar, of is dit gewoon zijn max? Maar Max zal Rosberg zeker lastig kunnen maken en verwacht ik dat hij hem ook (Makkelijk) verslaat.

Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2015 - 12:53:47
Tja, overdrijven is ook een vak. Als hij in plaats van Hamilton had gereden misschien wel, misschien.

Absoluut niet. Een rookiejaar waarin een heleboel mag en kan is niet te vergelijken met kampioensdruk. In de verste verte niet.

Mickey

Ik vraag me af of Max ooit überhaupt kampioensdruk zal ervaren. Die jongen weet niet beter dan racen, races winnen en kampioen worden. Ik denk niet dat hij de kampioensdruk van F1 als groter ervaart dan eerdere kampioenschappen waaraan hij deelnam.

Edit: indien het zover mag komen uiteraard.

Jehoentelaar

In welke grote autosportklasse is hij dan kampioen geworden? Formule 1 is in al zijn (haar?) facetten niet te vergelijken met welk kampioenschap dan ook als het gaat om de strijd om de hoofdprijs. Dat is heel wat anders dan WK-titels in de karts, wat uiteraard heel knap is maar gewoon onvergelijkbaar daarmee is. Een titelstrijd is wat anders dan driekwart van de races vooraan rijden en hopen aan het einde van het verhaal meer punten te hebben dan de concurrentie.

Hij weet overigens wel beter dan kampioen worden want in zijn Formule 3-jaar heeft hij zover ik weet geen kampioenschap gewonnen.

Mickey

In welke grote autosportklasse hij kampioen is geworden, is als op zichzelf staand gegeven niet relevant. Het gaat om het omgaan met druk in relatie tot een te behalen prestatie. En dat doet hij al sinds hij kan kruipen, zo ongeveer. Jaar na jaar na jaar. Hij weet dus niet beter dan het altijd in competitie zijn. Ik denk dat op basis daarvan, prima te veronderstellen is dat hij het niet anders zal ervaren als hij eenmaal aan de kop van het veld meerijdt.

Jehoentelaar

Ik denk dat er op basis daarvan helemaal niets anders te zeggen is dan dat we daar nog niets over kunnen zeggen. Hij heeft niet sinds hij kan kruipen te maken gehad met de druk van de titelstrijd in de Formule 1. Racetalent en een uitstekende autocontrole zijn niet hetzelfde als dat. Die druk gaat veel verder: media, verwachtingen van fans, enorme belangen van sponsoren, ga zo maar door. Daar heeft hij als kartingtalent en in de Formule 3 absoluut niet mee te maken gehad.

Ik heb ook nu te maken met de druk om een prestatie neer te zetten. Dat maakt mij echter nog geen geschikte titelkandidaat in de Formule 1. Laten we in vredesnaam ophouden met bizarre assumpties als waarheid neer te zetten omdat Verstappen zo'n groot talent met zich meedraagt. We kunnen niet alles maar aannemen omdat hij drie topraces heeft gereden dit jaar (zonder die prestaties te bagatelliseren, maar het zegt werkelijk niets over het wel of niet aankunnen van de titelstrijd).

FolkertE

Gezien zijn talent en het overslaan van bijna alle klassen tussen karten en F1 heeft over geslagen, acht ik de kans ook erg groot dat hij de kruip fase ook gewoon heeft overgeslagen.

Pancake Shield

Een kampioenschapsdruk brengt sowieso al een heel andere aanpak mee dan wat dan ook. Dan kun je zo briljant zijn, dan kun je zo geweldig zijn. Die druk is er sowieso. In alle sporten kun je tientallen voorbeelden aanwijzen van grootheden die geknakt zijn onder de druk van een naderend kampioenschap. Zelfs de kampioen van dit jaar, Hamilton, heeft in het verleden gezwoegd onder de kampioensdruk. Kijk naar 2007 toen hij in China en Brazilie beginnersfouten maakten. En dat terwijl Hamilton het jaar daarvoor GP2-kampioen geworden is.

Waarom denk je dat vaak coureurs de kaart nooit bij zichzelf leggen van: 'Ik? Ik word wel even kampioen ja'. Het is vaak: 'Ja, we maken wel een kans, maar team A heeft natuurlijk Coureur 1 in dienst en die zie ik eigenlijk als grootste kanshebber'. Ik heb ook wel eens in een interview met Alonso gelezen dat Alonso de kampioenschapsdruk juist niet als fijn ervaart, omdat dat een hele andere druk is dan in een race aan kop rijden.

Dus ja, Verstappen gaat (als het ooit zover zou komen uberhaupt) echt wel ervaren wat kampioenschapsdruk is. En er zal ook echt wel een punt komen dat hij er onder bezwijkt. Verstappen is geen robot of geen god. Hij is gewoon een mens en heeft ook gewoon met belevingen en gevoelens en dergelijke te maken.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Citaat van: FolkertE op 27 oktober 2015 - 16:13:12
Gezien zijn talent en het overslaan van bijna alle klassen tussen karten en F1 heeft over geslagen, acht ik de kans ook erg groot dat hij de kruip fase ook gewoon heeft overgeslagen.
Aangezien hij volgens sommigen hier geen normaal mens is met een uitzonderlijk talent voor alles sluit ik dat niet uit.

Mickey

Citaat van: Jehoentelaar op 27 oktober 2015 - 16:05:57
Ik denk dat er op basis daarvan helemaal niets anders te zeggen is dan dat we daar nog niets over kunnen zeggen. Hij heeft niet sinds hij kan kruipen te maken gehad met de druk van de titelstrijd in de Formule 1. Racetalent en een uitstekende autocontrole zijn niet hetzelfde als dat. Die druk gaat veel verder: media, verwachtingen van fans, enorme belangen van sponsoren, ga zo maar door. Daar heeft hij als kartingtalent en in de Formule 3 absoluut niet mee te maken gehad.

Ik heb ook nu te maken met de druk om een prestatie neer te zetten. Dat maakt mij echter nog geen geschikte titelkandidaat in de Formule 1. Laten we in vredesnaam ophouden met bizarre assumpties als waarheid neer te zetten omdat Verstappen zo'n groot talent met zich meedraagt. We kunnen niet alles maar aannemen omdat hij drie topraces heeft gereden dit jaar (zonder die prestaties te bagatelliseren, maar het zegt werkelijk niets over het wel of niet aankunnen van de titelstrijd).

Ik ben met je eens dat de aanname van Lammers nergens op slaat. Die slaat een beetje door in zijn fan zijn.

Mocht het echter zou zijn dat Max zich in het titelgevecht kan gaan mengen, dan denk ik dat hij daar op zich niet een andere druk door zal voelen. En ja, ook dat is een aanname, maar die kan je dan in ieder geval nog doen op basis van zijn jarenlange ervaring met competitie an sich. Ook denk ik dat de media geen extra druk voor hem zal betekenen. Het omgaan hiermee lijkt hem ook met de paplepel te zijn ingegoten en gaat hem erg natuurlijk af. Laten we in ieder geval hopen dat we het straks allemaal mee gaan maken. ;)