Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Dus je krijgt geen gridstraf van een x-aantal plaatsen?

janke

Citaat van: Perton op 22 augustus 2015 - 07:49:24
Citaat van: Wings op 21 augustus 2015 - 23:19:06
Citaat van: Jeroen op 21 augustus 2015 - 17:18:07
hij zal het nodig hebben. Mag weer ns achteraan starten.

Alonso en Button toch?
nee. Die hebben hun straf eerder gekregen en schuiven dus weer een plekje naar voren Door Max.

De ene kreeg toch 25 en de ander 30 plaatsen gridstraf. Dus die twee staan toch gewoon achteraan???
Some things are too important to be left in the past.

0634

Klopt. Button kreeg 25 plekken aan de broek (debiel) en Alonso 30 plekken (nog debieler). Dus die starten in Brussel. Verstappen kreeg er maar 10 dus die start in Antwerpen.

Deze idioterie moet maar eens stoppen. Een gridstraf, okee, maar 30 plekken... welke mongool verzint zoiets? Er is geen reet meer van te begrijpen, compleet doorgeslagen in regelgeving en strafmaat.

Wings

Citaat van: janke op 22 augustus 2015 - 09:34:54
Citaat van: Perton op 22 augustus 2015 - 07:49:24
Citaat van: Wings op 21 augustus 2015 - 23:19:06
Citaat van: Jeroen op 21 augustus 2015 - 17:18:07
hij zal het nodig hebben. Mag weer ns achteraan starten.

Alonso en Button toch?
nee. Die hebben hun straf eerder gekregen en schuiven dus weer een plekje naar voren Door Max.

De ene kreeg toch 25 en de ander 30 plaatsen gridstraf. Dus die twee staan toch gewoon achteraan???

Dat dacht ik dus ook. Maar ik zie dat Max zelf ook spreekt over achteraan starten. Dus voor mij is het even niet helder.

Perton

Je kan niet meer naar achteren dan de laatste plek. Dus als je je als 15e kwalificeer en 10 plekken straf krijgt, wordt je achteraan gezet. Die motorwissel heeft op vrijdag plaatsgevonden. Pietje puk wisselt zijn motor op zaterdag en kwalificeert zich als 16e, en krijgt 5 plekken straf. Jantje (de eerste persoon uit dit voorbeeld) stond achteraan, maar schuift nu een plek naar voren. Dit is altijd zo geweest en het is altijd irrelevant geweest of jantje in eetste instantie 10, 20 of 393 plekken straf had. Want je kan niet meer straf krijgen dan achteraan starten. Dat kan gevoelsmatig raar zijn, dat verstappen achter mclaren start, maar regeltechnisch klopt het gewoon. Tenzij tijdslijntechnisch de negende motor van mclaren pas vandaag officieel is aangekondigd bij de wedstrijdleiding. Dan zou Max voor mclaren moeten starten. Maar de hoeveelheid plekken straf zijn daar niet relevant voor.

0634

Regeltechnisch kan het dan misschien kloppen, het is compleet doorgeslagen. Er klopt helemaal niks meer van deze regelgeving. Wat een onzinnigheid zeg.

janke

Volgens mij staan Button en Alonso gewoon achteraan. Ze qualificeren zich achter Verstappen. Maar we zullen het zien. Trouwens volledig met Jeroen eens. Een regeltje van lik mijn vessie.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Dat ze zich achter Max hebben gekwalificeerd is ook irrelevant. Waar het om gaat is wanneer de motorwissel officieel is aangegeven bij de fia. Max start dus als 18e, dus die 2e motorwissel van mclaren is schijnbaar na de motorwissel van Max doorgegeven.

Dat de regelgeving ridicuul is, zal ik niet betwisten. Het ging mij er alleen om dat het vrij logisch te verklaren was waarom Max als 20e gestart had kunnenzijn;)

0634

Het doek voor de Red Bull / Renault combi lijkt definitief te vallen. Red Bull is er helemaal klaar mee. Max zelf overigens ook. De vraag is: wat als Renault er helemaal mee stopt? Vier fabrikanten lijkt me toch wel noodzaak voor de sport.

janke

Citaat van: Jeroen op 22 augustus 2015 - 20:17:18
Het doek voor de Red Bull / Renault combi lijkt definitief te vallen. Red Bull is er helemaal klaar mee. Max zelf overigens ook. De vraag is: wat als Renault er helemaal mee stopt? Vier fabrikanten lijkt me toch wel noodzaak voor de sport.

Och, motorhandel brengt ook geld op. Even de produktie opschroeven. Nee serieus je hebt wel een punt. Audi en BMW die zouden dat wel kunnen. Maar hun prioriteiten liggen elders. Ik noem er maar twee.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Citaat van: Perton op 22 augustus 2015 - 13:19:21
Je kan niet meer naar achteren dan de laatste plek. Dus als je je als 15e kwalificeer en 10 plekken straf krijgt, wordt je achteraan gezet. Die motorwissel heeft op vrijdag plaatsgevonden. Pietje puk wisselt zijn motor op zaterdag en kwalificeert zich als 16e, en krijgt 5 plekken straf. Jantje (de eerste persoon uit dit voorbeeld) stond achteraan, maar schuift nu een plek naar voren. Dit is altijd zo geweest en het is altijd irrelevant geweest of jantje in eetste instantie 10, 20 of 393 plekken straf had. Want je kan niet meer straf krijgen dan achteraan starten. Dat kan gevoelsmatig raar zijn, dat verstappen achter mclaren start, maar regeltechnisch klopt het gewoon. Tenzij tijdslijntechnisch de negende motor van mclaren pas vandaag officieel is aangekondigd bij de wedstrijdleiding. Dan zou Max voor mclaren moeten starten. Maar de hoeveelheid plekken straf zijn daar niet relevant voor.

Toch vind ik het raar want Button en Alonso kwalificeren zich achter Verstappen met gelijk of meer plaatsen penalty. Een straf van meer dan 20 plaatsen heeft dus ook geen enkele toegevoegde waarde en ik snap dat ook niet dat het kan. Ik dacht (maar dat zal wel een denkfout van mij zijn) dat ze die plaatsen straf erbij optellen en dan toespitsen op het huidig systeem. Om daar beeld bij te verschaffen: Jan, Piet en Kees kwalificeren zich als 5de, 10de en 15de, hebben allen een straf van 25 plaatsen, virtueel starten ze vanaf P30, 35 en 40ste wat in de praktijk zou betekenen dat ze als 20ste, 21ste en 22ste starten en die volgorde.

Wings

Citaat van: Perton op 22 augustus 2015 - 17:37:41
Dat ze zich achter Max hebben gekwalificeerd is ook irrelevant. Waar het om gaat is wanneer de motorwissel officieel is aangegeven bij de fia. Max start dus als 18e, dus die 2e motorwissel van mclaren is schijnbaar na de motorwissel van Max doorgegeven.

Dat de regelgeving ridicuul is, zal ik niet betwisten. Het ging mij er alleen om dat het vrij logisch te verklaren was waarom Max als 20e gestart had kunnenzijn;)

Wat ik niet snap is als Max 25 plaatsen straf heeft, Alonso (of Button) had een straf van 30 plaatsen, kwalificeert zich achter Max, dat hij er dan toch voor kan staan. Dan heb je niet alleen een gap in de uitvoering maar heeft de strafmaat ook geen enkele consequentie en is de tijd waarop deze wordt toebedeeld bepalend. Indien dan klopt vind ik het echt idioterie. Volstrekt onlogisch.

Perton

#3957
Omdat op het moment dat de straf bij Button wordt toegepast hij 'gewoon' als 20e start. Je kan niet lager dan dat starten. Wanneer die straf is toegepast, pas daarna wordt de straf van de andere coureur toegepast. Maar goed, ik ging er daarbij vanuit dat de motorwissels van McLaren eerder bij de FIA waren aangegeven dan die van Verstappen, omdat het voor het weekend al bekend was. Dat bleek ik mis te hebben. Ik snap echt niet waarom mensen het niet snappen, want dit systeem is al jaren zo. Dat er dit jaar wat extremere straffen worden uitgedeeld, verandert daar helemaal niets aan.

Dat het onlogisch is, zeker met de belachelijke straffen van dit jaar, ben ik ook met je eens. Maar er bestaan geen virtuele gridplaatsen. Zo schrijft Autosport:

However, the total amount of grid penalties is meaningless given the recent change to the rules as the most a driver can now be penalised is to be demoted to the back of the grid.

Dat is dus hoe het is gegaan: op vrijdag (of beter gezegd: aan het begin van dit weekend) kregen Button en Alonso nieuwe motoren, waardoor ze zoveel plaatsen straf kregen dat ze achteraan zouden moeten starten. Daarna kwam de motorwissel en de straf van Verstappen. Die werd toegepast, en dus stond hij achteraan (of niet per se achteraan, maar de verwachting was wel dat ie zich buiten de top tien zou kwalificeren, wat op hetzelfde neerkwam met tien plaatsen straf). En vervolgens kwam weer de tweede straf van McLaren. Dus staan zij weer achteraan.

Het gaat om de volgorde waarin de straffen worden uitgeeld, niet om de straffen zelf (dat laatste wordt alleen relevant als de straf zodanig laag is en/of de startpositie dusdanig hoog, dat de laatste plek niet bereikt wordt). Dat was vorig jaar al zo, dat was drie jaar geleden al zo, en dat was tien jaar geleden al zo. Vanaf het moment dat gridstraffen zijn ingevoerd. Daar is helemaal niets nieuws aan. En toch is er elke keer weer verbazing over wanneer meerdere coureurs hoge straffen krijgen. Sorry, maar dan hebben jullie in het verleden gewoon niet op zitten letten in die weekenden dat drie, vier coureurs een gridstraf kregen.

Nogmaals, het is natuurlijk een dom systeem, dat ben ik volledig met je eens. Maar dat Max (althans, voor de tweede wissel van McLaren) achteraan had moeten starten, was volkomen logisch volgens regels die al meer dan tien jaar bestaan.

Het is niets anders dan vroeger dan bijvoorbeeld Ricciardo die nog een gridstraf van vijf plaatsen heeft voor een botsing uit de vorige race en zich als dertiende kwalificeert. Hij wordt daardoor na de kwalificatie naar de achttiende plek gezet, met Grosjean op plek zestien. Op zondag vindt er een versnellingsbakwissel plaats voor Grosjean, die nu zakt naar P20. Ricciardo start daardoor als zeventiende. Grosjean valt immers voor hem weg. Als de straf van Grosjean (chronologisch gezien) eerder in het weekend had plaatsgevonden, had Ricciardo wel vanaf P18 gestart.

Perton

Korte versie van mijn verhaal: ze passen één straf toe en wat ze dan hebben is de op dat moment 'officiële' startgrid. Daarna passen ze de volgende straf toe en dat proces herhalen ze voor elke straf, in chronologische volgorde dat de wedstrijdleiding er melding van heeft gemaakt / gekregen. Het aantal plekken straf maakt voor het invullen van de laatste startplek helemaal niets uit. Dat is gevoelsmatig krom, en gezien de heftige straffen die McLaren dit weekend heeft gekregen inderdaad niet helemaal fair misschien. Maar het klopt wel.

0634

Nog kortere versie van het verhaal: de F1 maakt zich belachelijk.