Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Ok dan zijn we het eens.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 07 juli 2015 - 12:54:20
Marko haalt in De T nog maar eens aan dat Verstappen gewoon bij Red Bull blijft. Ferrari klinkt natuurlijk cool, maar ik denk dat de Red Bull optie op dit moment verstandiger is. Hij is toch nog steeds een ruwe diamant die in ontwikkeling zit.

Hij moet in ieder geval geen overhaaste beslissing nemen. Laat em volgend jaar maar lekker Ricciardo vervangen bij Red Bull, dan kan hij ruiken aan het echte werk zonder al teveel druk meteen want Red Bull gaat dan toch niet voor het WK denk ik.

0634

Citaat van: Matthijs op 07 juli 2015 - 13:23:09
Massa flopte als tweede coureur bij Ferrari maar leeft op bij Williams. Raikkonen leefde op bij Lotus maar flopt als tweede coureur bij Ferrari. Ik weet niet wat het is met die tweede Ferrari maar daar moet Verstappen echt nog niet heen. Naast Vettel in topvorm heeft hij voorlopig nog geen schijn van kans.

Hoezo fflopte Massa bij Ferrari?  Deed ie niet gewoon hetzelfde als nu? Alleen is Bottas geen Alonso.

FolkertE

Citaat van: Hamilton#44 op 07 juli 2015 - 15:13:16
Citaat van: Jeroen op 07 juli 2015 - 12:54:20
Marko haalt in De T nog maar eens aan dat Verstappen gewoon bij Red Bull blijft. Ferrari klinkt natuurlijk cool, maar ik denk dat de Red Bull optie op dit moment verstandiger is. Hij is toch nog steeds een ruwe diamant die in ontwikkeling zit.

Hij moet in ieder geval geen overhaaste beslissing nemen. Laat em volgend jaar maar lekker Ricciardo vervangen bij Red Bull, dan kan hij ruiken aan het echte werk zonder al teveel druk meteen want Red Bull gaat dan toch niet voor het WK denk ik.
Ferrari voorlopig ook niet. En dit weekend was rbr beter dan Ferrari.

0634

Huh? Zowel in Q als in de race was Ferrari toch echt beter.

Wings

Citaat van: Fietser op 07 juli 2015 - 09:10:21
Citaat van: Wings op 06 juli 2015 - 18:27:50
Citaat van: Fietser op 06 juli 2015 - 09:28:54
Ben het geheel met Perton eens dat kwalificatie-uitslagen wel degelijk relevant zijn. Het zegt veel over pure snelheid en over presteren onder grote druk en op het moment supreme en - vooral - hoe je je daarin verhoudt tot je teamgenoot.

Lees: @Pancake Shield: Ik had beloofd om terug te komen op je vraag. Zonder gedegen onderzoek het volgende; zover ik weet kun je sneller over een ronde met een agressievere afstelling van je auto (short-run), nadeel is echter dat dit meer vergt van vooral je banden en je doorgaans een auto hebt die veel nerveuzer is. Zo zag je afgelopen seizoen dat Rosberg op zaterdag sneller was maar op zondag minder goed zijn banden kon managen en meer brandstof verbruikte. Door je auto agressiever af te stellen kun je dus wat snelheidsvoordeel halen over een ronde maar boet je in over een complete raceafstand doordat de boel net wat harder slijt bij het zelfde tempo. Dat kun je compenseren door je tempo aan te passen. Gevolg was dat Hamilton met zijn afstelling veel harder kon om binnen de window te blijven waarin banden optimaal functioneren. Het heeft te maken met een verandering van de energie die in de banden gaat zitten en de relatieve temperatuur tussen voor en achter bij aanpassingen in de aerodynamische balans. Maar nogmaals, het is een vertaling van hoe ik het begrepen heb. Ik zal moeten nalezen en nazoeken in hoeverre ik hiermee op de juiste toonhoogte zit. Wellicht dat Jozef dit kan corrigeren/aanvullen. 

CitaatDaardoor is het een belangrijk onderdeel in het curriculum vitae van elke coureur en wordt het vaak meegenomen in displays, sheets en (officiële) statistieken.

Al zetten ze het op posters en delen ze het uit. Men kijkt niet louter naar statistieken. Hetgeen dat uiteindelijk telt is het complete plaatje maar ook de ontwikkeling (en potentie) die de  coureur doormaakt. Soms leidt dat tot onbegrijpelijke keuzes zoals die voor Kvyat dit seizoen.

Ik vind je betoog interessant en wellicht op bepaalde punten nog waar ook. Maar uiteindelijk blijft overeind dat - na de raceresultaten uiteraard - de kwalificatieresultaten van een coureur een zekere status hebben. Er is niet voor niets zelfs een soort van huldiging na afloop op zaterdagmiddag. Bovendien worden niet zelden de kwalificatieduels tussen oud-coureurs erbij gesleept om e.e.a. te duiden, vooral t.o.v. een teamgenoot. (Onlangs zag ik ergens weer eens de uitslagen Verstappen-Salo en Verstappen - De la Rosa voorbijkomen.)  Ondanks alle ins and outs die jij stelt, blijven die resultaten keihard overeind, zelfs na jaren.
Oranje heeft drie WK-finales verloren. En alle drie keer waren daar volgens kenners en beroepsduiders (bijzondere) redenen voor. Maar vrijwel iedereen (outsiders, het buitenland) onthoudt slechts dat Oranje drie finales heeft verloren.

O maar ik vind wat mensen vinden niet het criterium. Wel wat teambazen vinden. Dat mensen het gebruiken om iets te bewijzen zegt meer iets over mensen dan over de statistieken zelf. Zoals eerder gezegd, ik kan ook niet met de score van het kwalificatieduel aankomen om te bewijzen dat Massa niet veel slechter was dan Alonso. Dus zoveel waarde heeft het niet hoor. Of zou jij je laten overtuigen daarmee?

CitaatTerug naar dit (Max Verstappen)-topic. Hij heeft laten zien een topper-in-de-dop te zijn. Maar toppers verslaan hun teamgenoten ook in de kwalificatie. Dat moet dus beter.

Waarom zou dat beter moeten? Leuk voor de statistieken maar als twee rijders aan elkaar gewaagd zijn en Verstappen kiest voor een race-afstelling, even plat door de bocht, en scoort uiteindelijk meer punten en kan doorstromen naar Red Bull, zou ik niet weten waarom hij de focus moet gaan verleggen. Gelukkig dat hij de focus daar ook niet heeft liggen.

0634

Wanner zei hij dat? Ik heb het 1 keer gehoord en dat ging over die specifieke Q, niet over het algemeen.  En wat doet Sainz dan? Doet hij een pure Q-afstelling dan? En die teambazen, wat zeggen zei dan? Ik weet niet waar jij nou steeds op doelt om eerlijk te zijn.

Wings

Staat op de vorige pagina. Sainz schijnt de auto iets agressiever af te stellen. In het interview kreeg ik niet de indruk dat het hem echt kon deren dat Sainz op zaterdag voor hem staat. Hij zei ook niet dat er werk aan de winkel was om dat om te buigen maar zei kalm dat het verschil zich in de afstelling zit. Mol heeft dat al een paar keer herhaald.

0634

Jamaar rijders stellen hun wagen nou eenmaal naar eigen believen, voorkeur en rijstijl af. Ik snap de relevantie niet.

Wings

Ik denk dat we in cirkels gaan lullen nu. Mijn punt kort samenvattend: de afstelling is inderdaad een keuze. Daarom dat ik ook beweer dat indien Max een afstelling prefereert, die minder agressief is waardoor hij bewust inboet op zaterdag, het verder weinig waarde heeft in relatie tot het uiteindelijk meetpunt op zondag waar de punten worden verdeeld. Het wordt pas vermeldenswaardig op het moment dat hij op ieder onderdeel het onderspit delft. Pas dan wegen zulk soort dingen door.

Jehoentelaar

Dan is wel de vraag waarom je kiest voor een afstelling waarvan je weet dat je op zaterdag minder goed presteert. Uiteindelijk blijft het vanaf P8 makkelijker punten sprokkelen dan vanaf P13. Dus tenzij Max met een agressievere afstelling nóg slechter kwalificeert, zou ik niet weten waarom hij hiervoor zou kiezen.

Perton

Misschien weegt het wel ontzettend veel waarde voor de zondag. Als Verstappen 5 van zijn 10 kwalificaties de potentie heeft om 8e te worden, maar 14e wordt (ik noem even fictieve cijfers), dan zal hij op zondag eerst met verkeer moeten afrekenen, voor hij op die achtste plek terechtkomt, terwijl als hij 'gewoon' vanaf P8 start, er misschien wel een zesde plek aan de finish in zit. Maarja, dat is natuurlijk lastig in te schatten.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 09 juli 2015 - 15:24:44
Dan is wel de vraag waarom je kiest voor een afstelling waarvan je weet dat je op zaterdag minder goed presteert. Uiteindelijk blijft het vanaf P8 makkelijker punten sprokkelen dan vanaf P13. Dus tenzij Max met een agressievere afstelling nóg slechter kwalificeert, zou ik niet weten waarom hij hiervoor zou kiezen.

Als je het zo aanvliegt niet nee. Maar vind het een beetje apart. De afweging tussen het inboeten op zaterdag en de winst op zondag staat er niet in opgenomen en afgelopen race-weekend vind ik ook geen goede vertegenwoordiging van hetgeen dat ik schrijf. Beetje aparte manier om 'de stelling' aan te vliegen eigenlijk. Kan er weinig mee.

Wings

Citaat van: Perton op 09 juli 2015 - 15:25:50
Misschien weegt het wel ontzettend veel waarde voor de zondag. Als Verstappen 5 van zijn 10 kwalificaties de potentie heeft om 8e te worden, maar 14e wordt (ik noem even fictieve cijfers), dan zal hij op zondag eerst met verkeer moeten afrekenen, voor hij op die achtste plek terechtkomt, terwijl als hij 'gewoon' vanaf P8 start, er misschien wel een zesde plek aan de finish in zit. Maarja, dat is natuurlijk lastig in te schatten.

Het contrast in de door jou genoemde cijfers is wel erg groot. Ik denk niet dat Verstappen, met welke legale afstelling dan ook, 6 plaatsen naar voren kan. Bovendien kan het ook nog eens meewegen dat Verstappen zich prettiger voelt in een auto die minder nerveus staat afgesteld. Als je dat een plaats, hooguit twee kost tijdens de kwalificatie til je dat niet boven twee uren racen met een wagen die niet prettig aanvoelt. Wat ik vaststel is dat Verstappen dat tijdens het interview met Mol kon verklaren en de focus daar niet legt. Het kwam meer over als een bewuste keuze dat hij daar fractioneel inboet. Even heel plat hé. Als je zijn betoog naast de overige resultaten legt en het raceverloop bekijkt van beiden, geloof ik niet dat het uit de lucht gegrepen is.

Jehoentelaar

Citaat van: Wings op 09 juli 2015 - 15:36:09
Citaat van: Jehoentelaar op 09 juli 2015 - 15:24:44
Dan is wel de vraag waarom je kiest voor een afstelling waarvan je weet dat je op zaterdag minder goed presteert. Uiteindelijk blijft het vanaf P8 makkelijker punten sprokkelen dan vanaf P13. Dus tenzij Max met een agressievere afstelling nóg slechter kwalificeert, zou ik niet weten waarom hij hiervoor zou kiezen.

Als je het zo aanvliegt niet nee. Maar vind het een beetje apart. De afweging tussen het inboeten op zaterdag en de winst op zondag staat er niet in opgenomen en afgelopen race-weekend vind ik ook geen goede vertegenwoordiging van hetgeen dat ik schrijf. Beetje aparte manier om 'de stelling' aan te vliegen eigenlijk. Kan er weinig mee.

Tja, ik schrijf vanuit mijn perspectief, niet vanuit die van jou. Er stond geen disclaimer bij je post vermeld met vereisten waaraan een reactie op jouw post moet voldoen. Bovendien gaat het hier al pagina's lang over Silverstone maar nu is het 'geen goede vertegenwoordiging van wat je schrijft'.

Blijft de vraag staan: waarom zou Max kiezen voor een afstelling waarbij hij op zondag verder van de puntenposities moet starten? De winst die je op zondag boekt is geen gegeven omdat een race geen rechtlijnig gebeuren is met een vaste prestatiecurve. Je bent van talloze externe factoren afhankelijk die de zekerheid op klimmen van pakweg P13 naar pakweg P8 kunnen bemoeilijken. Waarom zou je dan toch bewust kiezen voor verder naar achter starten dan misschien mogelijk is?