Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Jeroen op 06 juli 2015 - 08:39:52
Behaalt hij betere resultaten dan in races? Ja, hij heeft 1 punt meer maar is dat niet gewoon aardig in evenwicht?

Zeker wel. Daarom ook non-info.

Wings

Citaat van: Fietser op 06 juli 2015 - 09:28:54
Ben het geheel met Perton eens dat kwalificatie-uitslagen wel degelijk relevant zijn. Het zegt veel over pure snelheid en over presteren onder grote druk en op het moment supreme en - vooral - hoe je je daarin verhoudt tot je teamgenoot.

Lees: @Pancake Shield: Ik had beloofd om terug te komen op je vraag. Zonder gedegen onderzoek het volgende; zover ik weet kun je sneller over een ronde met een agressievere afstelling van je auto (short-run), nadeel is echter dat dit meer vergt van vooral je banden en je doorgaans een auto hebt die veel nerveuzer is. Zo zag je afgelopen seizoen dat Rosberg op zaterdag sneller was maar op zondag minder goed zijn banden kon managen en meer brandstof verbruikte. Door je auto agressiever af te stellen kun je dus wat snelheidsvoordeel halen over een ronde maar boet je in over een complete raceafstand doordat de boel net wat harder slijt bij het zelfde tempo. Dat kun je compenseren door je tempo aan te passen. Gevolg was dat Hamilton met zijn afstelling veel harder kon om binnen de window te blijven waarin banden optimaal functioneren. Het heeft te maken met een verandering van de energie die in de banden gaat zitten en de relatieve temperatuur tussen voor en achter bij aanpassingen in de aerodynamische balans. Maar nogmaals, het is een vertaling van hoe ik het begrepen heb. Ik zal moeten nalezen en nazoeken in hoeverre ik hiermee op de juiste toonhoogte zit. Wellicht dat Jozef dit kan corrigeren/aanvullen. 

CitaatDaardoor is het een belangrijk onderdeel in het curriculum vitae van elke coureur en wordt het vaak meegenomen in displays, sheets en (officiƫle) statistieken.

Al zetten ze het op posters en delen ze het uit. Men kijkt niet louter naar statistieken. Hetgeen dat uiteindelijk telt is het complete plaatje maar ook de ontwikkeling (en potentie) die de  coureur doormaakt. Soms leidt dat tot onbegrijpelijke keuzes zoals die voor Kvyat dit seizoen.

Wings

Citaat van: Perton op 06 juli 2015 - 01:34:38
Vloer aanvegen is inderdaad misschien wat overdreven, maar een uitspraak die ik wel snap. Sainz pakt doorgaans (en doorgaans is uiteraard niet een synoniem van altijd) wel een beetje het resultaat wat je van hem mag verwachten in de kwalificatie, terwijl bij Verstappen soms (wat uiteraard helemaal geen synoniem is van altijd) het idee blijft hangen dat er veel meer in had gezeten. Dat wisselt hij af met enorm goede resultaten, dus wat er de reden van is, durf ik verder ook niet te zeggen.

Hoe je het ook wendt of keert, het contrast is te marginaal om de woorden 'de vloer aanvegen' in de mond te nemen, zelfs al zou je niet weten dat Verstappen de auto minder agressief afstelt wat het verschil kan verklaren.  Het scheelt vaak drie keer niks tussen beiden.

CitaatDat ie zich focust op long runs qua afstelling, dat is prima, maar Hamilton wint ook races vanaf pole, niet vanaf P5 omdat ie zijn kwalificatiesnelheid opoffert. En ik weet dat dit een erg matige vergelijking is, omdat Verstappen in het middenveld rijdt, dus al te veel gewicht moet je er ook niet aan hangen. Maar door zich te focussen op die long runs, komt ie in situaties waarbij hij wat goed te maken heeft in de race - wat tijd kost. En soms start hij om die reden ook op een afwijkende strategie, zoals dit weekend (daarbij besef ik me uiteraard dat ie ditmaal weinig kon doen aan het kwalificatieresultaat). En je ziet het: prompt gaat het mis op die hardere band. Was ie ook zo verrast na een SC op de option band? Dat zullen we natuurlijk nooit weten, maar de kwalificatieresultaten van Max vergroten in mijn ogen de risico's op dit soort gebeurtenissen en die op eventuele botsingen.

Afgelopen zondag vond ik gewoon dom. Daar kan ik weinig anders van vinden. Het argument dat Verstappen nog moet leren vind ik niet opgaan. Dit had hij moeten weten. Verder begrijp ik je vergelijk naar Hamilton niet helemaal. Dat hij vanaf P1 wint, prima, hij is ook gewoon op alle fronten beter dan Rosberg. Als dat contrast wat minder is, zoals afgelopen seizoen, zie je dat Hamilton het op zondag pakt. Verschil is dat als Hamilton 0.2 laat liggen hij 0.1 achter Rosberg staat met een marge van een seconde naar P3. Laat Verstappen 0.2 liggen, zijn dat meteen -met een beetje pech- 2-3 plaatsen. Als je dan een auto hebt die qua snelheid rond P8/P9 zijn, kan dat verschil veel groter ogen dan het in werkelijkheid is. Achterin zit de zooi nu eenmaal korter op elkaar. Desalniettemin een weloverwogen besluit van kamp Verstappen. Dus het is verder geen uitvlucht.

CitaatIn dat opzicht vind ik kwalificatieresultaten wel degelijk relevant. Dat ie een betere coureur is dan Sainz en betere resultaten in de race behaalt, doet daar verder niet zoveel aan af. En ik verwacht ook absoluut dat het ook zeker beter gaan wanneer Verstappen in een betere auto rijdt, dus ik maak me er verder ook geen zorgen over.

Grappig dat je met je tweede zin je eerste zin eronderuit haalt. Bedoel ik overigens niet vervelend of zo. Zo relevant is het dus niet. Wel als je op alle fronten verliest natuurlijk.

0634

Citaat van: Wings op 06 juli 2015 - 18:19:03
Citaat van: Jeroen op 06 juli 2015 - 08:39:52
Behaalt hij betere resultaten dan in races? Ja, hij heeft 1 punt meer maar is dat niet gewoon aardig in evenwicht?

Zeker wel. Daarom ook non-info.

En dat allemaal vanwege 1 puntje?


Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 06 juli 2015 - 16:36:03
Oh dat zou kunnen, heb ik allemaal niet gelezen.

Je zegt specifiek "dat doet er niet toe", het probleem in kwali, maar dat is natuurlijk niet zo. Zonder dat probleem had hij gewoon top tien getraind.
Ik bedoelde dat zijn matige kwalificatieresultaat van Engeland niet relevant was voor mijn algemene opvatting over zijn kwalificaties, omdat er juist technische problemen waren. Als dat verkeerd overkwam, excuses. In het algemeen piekt ie niet tijdens kwalificaties en ook dan zal die wel eens op een andere strategie staan, en dat kan hem ook kwetsbaar maken. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Perton

Citaat van: Wings op 06 juli 2015 - 18:42:37
Grappig dat je met je tweede zin je eerste zin eronderuit haalt. Bedoel ik overigens niet vervelend of zo. Zo relevant is het dus niet. Wel als je op alle fronten verliest natuurlijk.
Ik haal het helemaal niet onderuit. Ik stel namelijk dat de kwalificatie nog een verbeterpunt voor Verstappen is, ondanks dat ie het op vrijwel alle andere punten beter doet dan Sainz. Die twee dingen kunnen prima samengaan. Laten we zeggen dat (technische problemen daargelaten) Verstappen nu 95% van zijn potentieel benut (dit is uiteraard volledig verzonnen en staat los van de werkelijkheid). Misschien kan dat 99% worden wanneer de kwalificaties beter verlopen. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dus persoonlijk van wel.

Fietser

Citaat van: Wings op 06 juli 2015 - 18:27:50
Citaat van: Fietser op 06 juli 2015 - 09:28:54
Ben het geheel met Perton eens dat kwalificatie-uitslagen wel degelijk relevant zijn. Het zegt veel over pure snelheid en over presteren onder grote druk en op het moment supreme en - vooral - hoe je je daarin verhoudt tot je teamgenoot.

Lees: @Pancake Shield: Ik had beloofd om terug te komen op je vraag. Zonder gedegen onderzoek het volgende; zover ik weet kun je sneller over een ronde met een agressievere afstelling van je auto (short-run), nadeel is echter dat dit meer vergt van vooral je banden en je doorgaans een auto hebt die veel nerveuzer is. Zo zag je afgelopen seizoen dat Rosberg op zaterdag sneller was maar op zondag minder goed zijn banden kon managen en meer brandstof verbruikte. Door je auto agressiever af te stellen kun je dus wat snelheidsvoordeel halen over een ronde maar boet je in over een complete raceafstand doordat de boel net wat harder slijt bij het zelfde tempo. Dat kun je compenseren door je tempo aan te passen. Gevolg was dat Hamilton met zijn afstelling veel harder kon om binnen de window te blijven waarin banden optimaal functioneren. Het heeft te maken met een verandering van de energie die in de banden gaat zitten en de relatieve temperatuur tussen voor en achter bij aanpassingen in de aerodynamische balans. Maar nogmaals, het is een vertaling van hoe ik het begrepen heb. Ik zal moeten nalezen en nazoeken in hoeverre ik hiermee op de juiste toonhoogte zit. Wellicht dat Jozef dit kan corrigeren/aanvullen. 

CitaatDaardoor is het een belangrijk onderdeel in het curriculum vitae van elke coureur en wordt het vaak meegenomen in displays, sheets en (officiƫle) statistieken.

Al zetten ze het op posters en delen ze het uit. Men kijkt niet louter naar statistieken. Hetgeen dat uiteindelijk telt is het complete plaatje maar ook de ontwikkeling (en potentie) die de  coureur doormaakt. Soms leidt dat tot onbegrijpelijke keuzes zoals die voor Kvyat dit seizoen.

Ik vind je betoog interessant en wellicht op bepaalde punten nog waar ook. Maar uiteindelijk blijft overeind dat - na de raceresultaten uiteraard - de kwalificatieresultaten van een coureur een zekere status hebben. Er is niet voor niets zelfs een soort van huldiging na afloop op zaterdagmiddag. Bovendien worden niet zelden de kwalificatieduels tussen oud-coureurs erbij gesleept om e.e.a. te duiden, vooral t.o.v. een teamgenoot. (Onlangs zag ik ergens weer eens de uitslagen Verstappen-Salo en Verstappen - De la Rosa voorbijkomen.)  Ondanks alle ins and outs die jij stelt, blijven die resultaten keihard overeind, zelfs na jaren.
Oranje heeft drie WK-finales verloren. En alle drie keer waren daar volgens kenners en beroepsduiders (bijzondere) redenen voor. Maar vrijwel iedereen (outsiders, het buitenland) onthoudt slechts dat Oranje drie finales heeft verloren.
Terug naar dit (Max Verstappen)-topic. Hij heeft laten zien een topper-in-de-dop te zijn. Maar toppers verslaan hun teamgenoten ook in de kwalificatie. Dat moet dus beter.

0634

Wat Fietser zegt. Dat is gewoon waar. Welke gedachtes er ook zijn over de devaluatie van Q, het is een belangrijk onderdeel van de racerij.

Matthijs

Ik had eerder al eens een korte analyse gemaakt dat Sainz en Verstappen elkaar even vaak aftroeven als alledrie de kwalificatiesessie (Q1, Q2 en Q3) bij elkaar opgeteld worden. Toch staat Sainz er op het moment supreme vaker voor (vandaar de 6-3 in kwalificatieduel). Daarmee kan wat mij betreft de stelling dat Verstappen zijn auto minder agressief afstelt nooit de hele waarheid zijn. Op de beslissende momenten gaat het niet altijd goed, dat lijkt met druk te maken te hebben. Geeft niet, Max is een 17-jarige debutant, maar het mag best als verbeterpunt benoemd worden.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 06 juli 2015 - 21:34:03
Citaat van: Wings op 06 juli 2015 - 18:42:37
Grappig dat je met je tweede zin je eerste zin eronderuit haalt. Bedoel ik overigens niet vervelend of zo. Zo relevant is het dus niet. Wel als je op alle fronten verliest natuurlijk.
Ik haal het helemaal niet onderuit. Ik stel namelijk dat de kwalificatie nog een verbeterpunt voor Verstappen is, ondanks dat ie het op vrijwel alle andere punten beter doet dan Sainz. Die twee dingen kunnen prima samengaan. Laten we zeggen dat (technische problemen daargelaten) Verstappen nu 95% van zijn potentieel benut (dit is uiteraard volledig verzonnen en staat los van de werkelijkheid). Misschien kan dat 99% worden wanneer de kwalificaties beter verlopen. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dus persoonlijk van wel.

Ik denk je als kant tekening vermeld dat het vooral om het benutten van de al aanwezige kwalificatie snelheid gaat, iedereen het wel met je eens is. Ik wel in ieder geval.

Ik denk echter dat Verstappen in kwali trim echter over het algemeen ook sneller is dan Sainz. Alleen weet hij dat vaak niet te verzilveren wanneer het erom gaat. Het is in mijn ogen zeker niet zo dat Sainz beter is over 1 rondje.

0634

Uiteindelijk schat ik VES ook hoger in, een stuk hoger zelfs. Maar het moet m.i. nog een beetje in elkaar vallen allemaal. Dat is een leerproces.

Sainz is een berekender rijder, minder pieken en dalen, meer vastigheid. Beetje Button vs Hamilton.

Hamilton#44

Ja dat denk ik ook maar dat is volgens mij meer omdat Hamilton en Verstappen het op talent beter doen dan die andere twee. Die andere twee moeten berekenend zijn om hun resultaten te halen dus zijn daar dan ook logischerwijs veel meer bedreven in.

0634

Marko haalt in De T nog maar eens aan dat Verstappen gewoon bij Red Bull blijft. Ferrari klinkt natuurlijk cool, maar ik denk dat de Red Bull optie op dit moment verstandiger is. Hij is toch nog steeds een ruwe diamant die in ontwikkeling zit.

Matthijs

Massa flopte als tweede coureur bij Ferrari maar leeft op bij Williams. Raikkonen leefde op bij Lotus maar flopt als tweede coureur bij Ferrari. Ik weet niet wat het is met die tweede Ferrari maar daar moet Verstappen echt nog niet heen. Naast Vettel in topvorm heeft hij voorlopig nog geen schijn van kans.

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 07 juli 2015 - 10:49:14
Citaat van: Perton op 06 juli 2015 - 21:34:03
Citaat van: Wings op 06 juli 2015 - 18:42:37
Grappig dat je met je tweede zin je eerste zin eronderuit haalt. Bedoel ik overigens niet vervelend of zo. Zo relevant is het dus niet. Wel als je op alle fronten verliest natuurlijk.
Ik haal het helemaal niet onderuit. Ik stel namelijk dat de kwalificatie nog een verbeterpunt voor Verstappen is, ondanks dat ie het op vrijwel alle andere punten beter doet dan Sainz. Die twee dingen kunnen prima samengaan. Laten we zeggen dat (technische problemen daargelaten) Verstappen nu 95% van zijn potentieel benut (dit is uiteraard volledig verzonnen en staat los van de werkelijkheid). Misschien kan dat 99% worden wanneer de kwalificaties beter verlopen. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dus persoonlijk van wel.

Ik denk je als kant tekening vermeld dat het vooral om het benutten van de al aanwezige kwalificatie snelheid gaat, iedereen het wel met je eens is. Ik wel in ieder geval.

Ik denk echter dat Verstappen in kwali trim echter over het algemeen ook sneller is dan Sainz. Alleen weet hij dat vaak niet te verzilveren wanneer het erom gaat. Het is in mijn ogen zeker niet zo dat Sainz beter is over 1 rondje.
dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat sainz beter presteert. Dat is niet hetzelfde dan beter zijn. Ajax won een paar jaar terug ook van Barcelona,  maakt ze ook niet de betere ploeg.