Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Perton

Niemand zegt dan ook dat Sainz een betere coureur is, alleen dat ie beter presteert in de kwalificatie. En inderdaad gaat het om zondag, maar (dit weekend dan niet) misschien mist Verstappen inderdaad wat scherpte als het gaat om net even op het beslissende moment te presteren. Dat kan, en dat is dan ook gewoon een verbeterpunt, ook al rijdt ie sterke races. Heidfeld reed ook uitermate sterke races in 2007, maar startte wel altijd tien plaatsen achter Kubica. Verstappen kan dus nóg sterkere weekenden hebben als zijn kwalificaties ook beter worden. Verliest is aan het begin van de race minder tijd in verkeer dat ie nog moet passeren, etc.

0634

Citaat van: Wings op 05 juli 2015 - 15:56:24
Citaat van: Jeroen op 05 juli 2015 - 15:42:40
Citaat van: Perton op 05 juli 2015 - 13:15:18
Citaat van: Wings op 05 juli 2015 - 12:01:59
Een kwalificatie is een onderdeel van een groot geheel waar het meetpunt op zondagmiddag ligt, na de race. Je kunt het niet op zichzelf staand beoordelen omdat het simpelweg niet op zichzelf staat. Daarom schreef ik: "De één doet dat door te proberen om zover als mogelijk voorin te starten, de ander levert 1-2 plaatsen in voor een betere race-afstelling".  En tot welk kamp ik daarmee behoor of niet, interesseert me verder geen reet en laat ik mijn reacties zeker niet door beïnvloeden (algemene opmerking).
Man, reageer es niet zo gepikeerd. Ben je ongesteld ofzo? Wat is het probleem precies als er mensen zijn die vinden dat Sainz het beter doet in de kwalificatie? Heb je ergens kwalificatietrauma's opgelopen ofzo

Sainz doet het ook beter in Q. Dat ziet iedereen.  Men kan elke theorie verzinnen maar het feit blijft overeind: 6-3. Aan Max om het om te draaien.  Het mooie is dat de theorieën dan ineens niet meer op zullen gaan.

Waarom moet Max het omdraaien? Natuurlijk altijd goed maar als je over een seizoen bekeken meer punten verzamelt doe je het gewoon beter. Zie mijn voorbeeld van Massa - Alonso. Ik denk niet dat ook maar één iemand twijfelt aan wie de betere was, ondanks dat Massa hem met regelmaat versloeg in de kwalificatie. Dat geldt ook voor Hamilton versus Rosberg 2014. Leuk dat Rosberg vaker voor Hamilton kwalificeerde maar het was Hamilton die op zondag de betere was, meer won, meer punten scoorde en kampioen werd. Die kwalificatie vind ik op die momenten bijzonder oninteressant en niks zeggend. Even oninteressant als de lofzang dat Verstappen op vrijdag op P2 of op P3 staat na de trainingen. Dus om dat er continue erbij te halen heeft voor mij geen meerwaarde.  Datzelfde zeg ik ook tegen de mensen die roepen 'jamaar Rosberg stond wel vaker voor Hamilton toen het er om ging na de kwalificatie'. Prima, maak een poster van die resultaten maar kom niet aan dat Rosberg op basis daarvan beter was. Dat was hij niet.

Dat geloof ik best van jou. Maar feit blijft dat veel coureurs mede beoordeelt worden op hun Q resultaten.  Veelal de rauwe snelheid wordt eraan afgemeten. Dan kan jij er wellicht anders over denken, prima, maar Q is m.i. onvergelijkbaar met VTs.

Zeker tegenwoordig is Q ontzettend belangrijk voor zondag. Het is dan ook een wezenlijk onderdeel van deze sport dat je niet zomaar kunt wegzetten imo..

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 juli 2015 - 16:03:41
Dat geloof ik best van jou. Maar feit blijft dat veel coureurs mede beoordeelt worden op hun Q resultaten.  Veelal de rauwe snelheid wordt eraan afgemeten. Dan kan jij er wellicht anders over denken, prima, maar Q is m.i. onvergelijkbaar met VTs.

Zeker tegenwoordig is Q ontzettend belangrijk voor zondag. Het is dan ook een wezenlijk onderdeel van deze sport dat je niet zomaar kunt wegzetten imo..
als je het hele weekend sneller bent en vervolgens in de kwalificatie een probleem hebt dan zien de teambazen dat ook wel. Daarom maak ik me wat dat betreft dit weekend totaal geen zorgen, maar blijkbaar moet ik dat wel doen van een aantal hier. In t begin van het jaar was Sainz vaak het hele weekend sneller over 1 ronde, dat beeld zie ik nu niet meer.

0634

Nee hoor. Dat hoef je helemaal niet. Ik zou niet weten waarom jij er geen eigen standpunt op na mag houden.

Daarbij: ik maak me ook geen zorgen om Max.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 juli 2015 - 16:20:31
Nee hoor. Dat hoef je helemaal niet. Ik zou niet weten waarom jij er geen eigen standpunt op na mag houden.

Daarbij: ik maak me ook geen zorgen om Max.
nee, maar de discussie begon ook niet bij jou.

Pancake Shield

Citaat van: Ruby Tuesday op 05 juli 2015 - 16:15:07
Citaat van: Jeroen op 05 juli 2015 - 16:03:41
Dat geloof ik best van jou. Maar feit blijft dat veel coureurs mede beoordeelt worden op hun Q resultaten.  Veelal de rauwe snelheid wordt eraan afgemeten. Dan kan jij er wellicht anders over denken, prima, maar Q is m.i. onvergelijkbaar met VTs.

Zeker tegenwoordig is Q ontzettend belangrijk voor zondag. Het is dan ook een wezenlijk onderdeel van deze sport dat je niet zomaar kunt wegzetten imo..
als je het hele weekend sneller bent en vervolgens in de kwalificatie een probleem hebt dan zien de teambazen dat ook wel. Daarom maak ik me wat dat betreft dit weekend totaal geen zorgen, maar blijkbaar moet ik dat wel doen van een aantal hier. In t begin van het jaar was Sainz vaak het hele weekend sneller over 1 ronde, dat beeld zie ik nu niet meer.

Ik zie helemaal niemand zeggen dat men zich zorgen moet gaan maken, omdat Sainz deze kwalificatie (dus die in Silverstone) sneller was dan Verstappen. Het enige wat ik volgens mij zie is dat mensen zeggen dat Verstappen minder goed in kwalificeren is dan Sainz. En waardoor dat komt, durf ik niet te zeggen. Is het vanwege zijn afstelling of vanwege zenuwen/onervarenheid? No idea. Het is gewoon minder dan Sainz in de kwalificatie. Als hij daar nu op zou trainen of aan zou werken, dan komt hij wellicht dichter bij de Spanjaard te staan of hij komt ervoor te staan. Dat maakt voor hem wellicht de race ook makkelijker dat hij in plaats van achtervolgen en inhalen aan consolideren van zijn plek kan doen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Wings

@Perton: Er werd gezegd dat de vloer met Verstappen werd aangeveegd. Zo is dat balletje gaan rollen. Maar los daarvan -en dat is ook de strekking- vind ik het non-info. Zo las ik laatst dat iemand geanalyseerd heeft dat Verstappen over de hele linie bekeken (trainingen, kwalificatie en race) sneller is door puur en alleen eindresultaten op te tellen en het aantal ronden dat hij voor Sainz rijdt en andersom natuurlijk. Compleet onzinnig. Daarom dat ik ook zeg, "niet onwaar, maar het voegt verder ook niks toe". Die 6-3 zegt mij evenveel als die 3 centimeter dat Verstappen langer is dan Sainz. Of was het nu korter?

@Jeroen: Tegenwoordig kunnen teams en rijders geen afstellingen meer aanpassen tussen de race en kwalificatie, hebben ze een beperkt aantal set banden waarmee ze het moeten doen, een beperkt aantal motoren, kortom allemaal factoren die invloed -kunnen- hebben op je race. Eerder heeft Verstappen dat in een interview met Mol uitgelegd dat Sainz meer accent legt op de zaterdag dan Verstappen die met een race-afstelling kwalificeert. Uiteindelijk telt het eindresultaat en niet de stappen die je hebt doorlopen om tot dat resultaat te komen. Trainingen en kwalificaties vind ik niet meer dan een aanloop voor het echte werk op zondag.

@Pancake Shield: Ik had beloofd om terug te komen op je vraag. Zonder gedegen onderzoek het volgende; zover ik weet kun je sneller over een ronde met een agressievere afstelling van je auto (short-run), nadeel is echter dat dit meer vergt van vooral je banden en je doorgaans een auto hebt die veel nerveuzer is. Zo zag je afgelopen seizoen dat Rosberg op zaterdag sneller was maar op zondag minder goed zijn banden kon managen en meer brandstof verbruikte. Door je auto agressiever af te stellen kun je dus wat snelheidsvoordeel halen over een ronde maar boet je in over een complete raceafstand doordat de boel net wat harder slijt bij het zelfde tempo. Dat kun je compenseren door je tempo aan te passen. Gevolg was dat Hamilton met zijn afstelling veel harder kon om binnen de window te blijven waarin banden optimaal functioneren. Het heeft te maken met een verandering van de energie die in de banden gaat zitten en de relatieve temperatuur tussen voor en achter bij aanpassingen in de aerodynamische balans. Maar nogmaals, het is een vertaling van hoe ik het begrepen heb. Ik zal moeten nalezen en nazoeken in hoeverre ik hiermee op de juiste toonhoogte zit. Wellicht dat Jozef dit kan corrigeren/aanvullen. 

rafael25

Waarschijnlijk had verstappen hetzelfde probleem als in de kwalificatie(?)

0634

Citaat van: Ruby Tuesday op 05 juli 2015 - 16:22:49
Citaat van: Jeroen op 05 juli 2015 - 16:20:31
Nee hoor. Dat hoef je helemaal niet. Ik zou niet weten waarom jij er geen eigen standpunt op na mag houden.

Daarbij: ik maak me ook geen zorgen om Max.
nee, maar de discussie begon ook niet bij jou.

O. Goh.

Wings

#3489
@rafael25: In de race? Zou kunnen. Zoiets heeft hij geloof ik wel verklaart. Ik kan me echter niet geheel onthouden van de indruk dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt door met koude(re -dan zijn concurrenten-) banden voluit te willen. Toch wel een knullige fout hoor als je mij vraagt. En ook geen fout die ik plaats in de categorie 'rookie fout' of 'onervarenheid' dus het mag. Dat je banden op temperatuur moeten zijn leer je al als je gaat karten. Dus dit had hij moeten weten. Wellicht ietwat te gretig in een raceweekend waar dingen sowieso al niet heel lekker liepen. Begrijp me niet verkeerd, het overkomt de besten, maar neemt niet weg dat ik het een knullige fout vind.

-edit-

Ik lees nu dat Verstappen insinueert dat zijn banden op temperatuur waren en de wagen opnieuw wegbrak. Ik heb toch wel de indruk dat Verstappen zo nu en dan te trekken van zijn vader vertoond door de schuld telkens buiten zichzelf te leggen. Niet dat het per definitie onwaar is maar ik lees zelden 'eigen schuld, dikke bult' waar deze hier wel terecht was. Maar goed, dat is niks meer dan mijn persoonlijke waarneming.

0634

Citaat van: rafael25 op 05 juli 2015 - 16:43:40
Waarschijnlijk had verstappen hetzelfde probleem als in de kwalificatie(?)

Wat dan?

( serieuze vraag overigens, want dit lijkt mij een koude banden-probleem...)

Tuesday

ja, lijkt me gewoon een domme fout. Iemand die met koude banden zn controle verliest hebben ze bij Ferrari al, dus de Ferrari geruchten kunnen wel weer ff de kast in ;)

0634

Hehe. Das wel een scherpe ;).

Overigens vind ik dat hij gewoon twee jaar bij STR moet rijden. Prima leerschool. Al ben ik het met Max eens dat je grote kansen niet moet laten lopen. Wat dat betreft kan Ferrari beter maar niet serieus worden.

janke

Volgens Verstappen waren de bandjes prima in orde, zie site.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Ik edit zojuist mijn post. ;)