Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

0634

Overigens lijkt het erop dat Renault stiekem wat betrouwbaarheid heeft gevonden. Complimenten voor hen. Kunnen ze eindelijk beginnen aan de snelheid.

Wings

Citaat van: Wings op 07 juni 2015 - 17:54:05
Citaat van: Kootje op 07 juni 2015 - 12:37:52
Citaat van: Van Wijk op 07 juni 2015 - 12:10:31
Citaat van: Wings op 07 juni 2015 - 09:51:26
Volgens mij mag hij die tien seconden ook combineren met een pitstop.
Kan iemand hier iets meer duidelijk of zekerheid over geven?
De berichten zijn redelijk tegenstrijdig.

Volgens Mol krijgt hij die tijdstraf aan het eind vd race opgeteld.

Mol... ::)

En? ;)

Wings

Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 22:15:08
Citaat van: Wings op 07 juni 2015 - 22:13:59
Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 21:32:28
Werd ie 13e/14e ipv 15. Resultaat blijft 0 punten. Zoveel had ie er ook niet mee gewonnen.

Dat weten ze op zaterdag niet. ;)
Nou bekijk een paar posts geleden van me nog maar. De kans op dusdanig veel uitvallers is in Canada vrij klein. Is sowieso erg klein in de huidige F1. Dan moeten echt alle planeten op één lijn staan voor Verstappen. Ik vind die kleine kans persoonlijk de gok niet waard. En Toro Rosso blijkbaar ook niet ;)

De kans op een SC is echter weer groot. En ook in die situatie kun je -veel- winnen of juist verliezen. Als je dan nog een set banden overhebt kan dat van doorslaggevend belang zijn. Het voorbeeld van Terminator was misschien niet het beste maar als je tussen de regels door leest staat er wel iets dat ergens op slaat. Dus zo dom is het niet. ;)

Pancake Shield

Ik meng me ff in de discussie. Ja, die kans op de SC is groot, maar dan alsnog hadden een groot aantal mensen moeten uitvallen. Kijk naar Sainz, die eindigt uiteindelijk ook maar als twaalfde. En die STR ging in Canada sowieso echt niet beter dan de Force India en de Lotus. Dus zelfs met een goede SC waren ze niet voorbij Perez en Grosjean gekomen (voor Verstappen waren het dan Sainz zelf, Ricciardo en Ericsson geweest), dus dan moet je al gaan hopen op een hoop uitvallers.

Als je daar tijdens de kwalificatie dus al op gaat hopen, dan is er iets structureel mis met je team. Je moet altijd uitgaan van de sterkte van je eigen team en niet de mogelijk zwakte van anderen.  "Ik kwalificeer mijzelf niet. Want ondanks dat ik dan een drive-through krijg, hoop ik op een SC en dat er vier tot vijf uitvallers zijn." Zo klinkt het toch wel een beetje raar, toch?
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

C.G. de Beaufort

Bij deze een slomo over de crash die Grosjean en Max hadden in Monaco in ronde 62 én ronde 63 :



Ik laat het aan jullie over om uit maken wie de oorzaak van de crash is.

Groet,

C.G. de Beaufort

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 21:32:28
Werd ie 13e/14e ipv 15. Resultaat blijft 0 punten. Zoveel had ie er ook niet mee gewonnen.

Aan het eind van het seizoen kan een 13e of 14e plaats nog veel verschil maken hoor bij de constructeurs.

Perton

Citaat van: Pancake Shield op 08 juni 2015 - 10:53:51
Ik meng me ff in de discussie. Ja, die kans op de SC is groot, maar dan alsnog hadden een groot aantal mensen moeten uitvallen. Kijk naar Sainz, die eindigt uiteindelijk ook maar als twaalfde. En die STR ging in Canada sowieso echt niet beter dan de Force India en de Lotus. Dus zelfs met een goede SC waren ze niet voorbij Perez en Grosjean gekomen (voor Verstappen waren het dan Sainz zelf, Ricciardo en Ericsson geweest), dus dan moet je al gaan hopen op een hoop uitvallers.

Als je daar tijdens de kwalificatie dus al op gaat hopen, dan is er iets structureel mis met je team. Je moet altijd uitgaan van de sterkte van je eigen team en niet de mogelijk zwakte van anderen.  "Ik kwalificeer mijzelf niet. Want ondanks dat ik dan een drive-through krijg, hoop ik op een SC en dat er vier tot vijf uitvallers zijn." Zo klinkt het toch wel een beetje raar, toch?
Dit dus inderdaad. Het slaat echt compleet nergens op. Kijk als je bijvoorbeeld in een Force India rijdt en je komt in Q3 niet in actie omdat dat het verschil kan maken tussen een 9e en een 7e plek aan de finish, dat snap ik nog wel. Dat hebben we in het verleden ook vaak genoeg gezien. Maar kom op, als laatste starten, hopen op een SC op het juiste moment (want het kan ook zomaar tegenwerken) én dan nog eens voldoende uitvallers? Want zelfs met een SC in de eindfase en verse banden, was die echt niet naar de tiende plek gereden. Daar had ie meer voor nodig had. En dat zijn te veel variabelen om daar maar rekening mee te houden dat het zo uitpakt zoals je hoopt.

Perton

#3202
Citaat van: Hamilton#44 op 08 juni 2015 - 12:02:28
Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 21:32:28
Werd ie 13e/14e ipv 15. Resultaat blijft 0 punten. Zoveel had ie er ook niet mee gewonnen.

Aan het eind van het seizoen kan een 13e of 14e plaats nog veel verschil maken hoor bij de constructeurs.
In theorie heb je gelijk, maar wanneer was de laatste keer dat een plek bij de constructeurs (die punten hebben gehaald, ik bedoel niet de puntloze teams) door een countback in de regionen van een dertiende of veertiende plek is beslist? Ik ga het niet opzoeken, maar ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat het antwoord daarop 'nog nooit' is. En ja, voor 2008 hebben we ook nooit een WK in de laatste bocht beslist zien worden, dus alles is mogelijk, maar kom op, als je je als team met zaken bezig moet gaan houden waarvan de kans nog kleiner is dan dat ik ooit een F1-auto ga besturen, dan is de sport wat mij betreft écht dood.

Hamilton#44

Je moet altijd je resultaat maximaliseren, hoe klein de kans ook is, hij is er wel.  :)

Perton

Citaat van: C.G. de Beaufort op 08 juni 2015 - 11:47:12
Bij deze een slomo over de crash die Grosjean en Max hadden in Monaco in ronde 62 én ronde 63 :

[youtube-linkje]

Ik laat het aan jullie over om uit maken wie de oorzaak van de crash is.

Groet,

C.G. de Beaufort
Nou, ik vind het allereerst niet echt een slomo, ik moest wel heel vaak op de pauzeknop drukken om het echt te kunnen analyseren. Maar los daarvan: tsja het is wat vertekend omdat je onboard bij Verstappen zit. Net als bij Wegmisbruikers wanneer de camera vol ingezoomd is, dan lijkt het ook alsof ze een achtervolging met 30 km/u doen terwijl het in werkelijkheid 100 km/u is. Dus het is heel lastig inschatten. Maar je ziet dat ie in ronde 62 verder van Grosjean weg zit en in de remzone wel wat dichter bij komt. Da's het harmonica-effect dat Matthijs al omschreef. In ronde 63 zit ie op het rechte stuk al dichter op Grosjean, en zal dat harmonica-effect ook groter zijn. Ik vind dit filmpje dus eerder tegen dan voor Max spreken, als ik heel eerlijk ben. Want als ik (voor zover dat mogelijk is via deze onboard-beelden) de rempunten van Grosjean probeer te bekijken, kan ik geen verschil ontdekken. Dat Max snel dichtbij komt in ronde 63 wel, maar dat wisten we al, aangezien ze gecrasht zijn.

Hamilton#44

Nog even over dat filmpje met Max en Grosjean, is er alleen gemeten door de FIA wanneer Grosjean remde? Misschien is dit allang besproken hoor maar kan het niet zijn dat hij eerder van zijn gas ging, dan hoeft hij in wezen nog lang niet te remmen maar verminderd hij natuurlijk wel eerder snelheid.

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 08 juni 2015 - 12:17:30
Je moet altijd je resultaat maximaliseren, hoe klein de kans ook is, hij is er wel.  :)
Als dat zo zou zijn, zou er nooit een team de auto in de garage zetten. Tenslotte kan je ook rondcruisen en hopen op nog wat uitvallers.

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 08 juni 2015 - 12:19:43
Nog even over dat filmpje met Max en Grosjean, is er alleen gemeten door de FIA wanneer Grosjean remde? Misschien is dit allang besproken hoor maar kan het niet zijn dat hij eerder van zijn gas ging, dan hoeft hij in wezen nog lang niet te remmen maar verminderd hij natuurlijk wel eerder snelheid.
Grosjean zelf zegt van niet, en Alan Permane was daar vorige week op Twitter ook heel stellig over: hij heeft 5 meter later geremd en is NIET eerder van zijn gas gegaan. Zulke dingen ga je niet op Twitter rondschreeuwen als je er ongelijk in hebt, lijkt me. Natuurlijk werkt Permane wel voor een team dat ooit loog over een crash, maar toch ;). Grosjean en Permane zijn er zo stellig in, dat lijkt me wel de waarheid.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 08 juni 2015 - 12:21:47
Citaat van: Hamilton#44 op 08 juni 2015 - 12:17:30
Je moet altijd je resultaat maximaliseren, hoe klein de kans ook is, hij is er wel.  :)
Als dat zo zou zijn, zou er nooit een team de auto in de garage zetten. Tenslotte kan je ook rondcruisen en hopen op nog wat uitvallers.

Toen je nog single lap qualifing had ging men inderdaad zelf na 10 ronden nog weer de baan op om misschien nog een betere positie te krijgen voor de volgende race. Dat is net zo'n marginaal verschil.

Jehoentelaar

Slecht voorbeeld, want dat is iets wat (dus) geregeld gebeurde en waarbij de kans op verbetering dus goed aanwezig was. In de situatie van Max gisteren was die kans door alle factoren die samen moesten vallen zo klein dat dat verre van vergelijkbaar is.