Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

0634

Dat lijkt mij dus ook.

Jozef

Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 22:07:04
Verstappen had dan 11-20 niet ingeloste plaatsen straf gehad en dat levert een DT op:

http://www.f1fanatic.co.uk/2015/03/08/the-new-f1-rules-for-2015-at-a-glance/ ergens op deze pagina staat dat.

Alhoewel daar ook staat dat het alleen om motorgerelateerde dingen gaat. Als dat klopt zou Verstappen hoe dan ook op 10 seconden hebben gezeten, maar ik weet niet of dat helemaal juist is.

Als je de regels strikt interpreteert, kunnen alleen gridstraffen voor het vervangen van onderdelen van de power unit omgezet worden in een andere straf tijdens de race. Gridstraffen voor het vervangen van de versnellingsbak of voor andere incidenten, komen gewoon te vervallen als ze niet ingelost kunnen worden (zoals het vroeger was).

Maar het is wel zo dat de gridstraffen worden toegepast in de volgorde waarin de overtredingen hebben plaatsgevonden. Dat betekent dat Max eerst is teruggezet van 12 naar 17 op basis van zijn straf in Monaco, en dan van 17 naar 19 op basis van de straf voor de nieuwe motor. 8 plaatsen bleven over, die dus resulteerden in een tijdstraf van 10 seconden.

Volgens mijn strikte interpretatie van de regels, zou Max net zo goed 10 seconden straf hebben gekregen wanneer hij zich als laatste had gekwalificeerd, want in de regels staat nergens dat een gridstraf voor een rijdersfout omgezet kan worden in een andere straf. Dan zou hij dus gewoon die 10 plaatsen omgezet zien worden, wat nog steeds neerkomt op 10 seconden tijdstraf. Maar misschien interpreteert de FIA zijn regels op een andere manier...

gloudiesaurus

Dit was niet het circuit voor Toro Rosso. De race was foutloos van Max maar dankzij de penalty's al kansloos.

Alleen een safety car had wat kunnen brengen. Maar die kwam dus niet  >:(
Jammer!

Ook Oostenrijk is niet echt een circuit voor de Toro Rosso maar daar kun je met mechanische grip (wat de Toro Rosso wel heeft) wat beter voor de dag komen als in Canada.

De echte Toro Rosso circuit gaan toch de korte baantjes worden met veel bochten... Hongarije en Singapore.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Klinkt als een logisch verhaal, Jozef.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 07 juni 2015 - 22:43:00
Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 22:07:04
Verstappen had dan 11-20 niet ingeloste plaatsen straf gehad en dat levert een DT op:

http://www.f1fanatic.co.uk/2015/03/08/the-new-f1-rules-for-2015-at-a-glance/ ergens op deze pagina staat dat.

Alhoewel daar ook staat dat het alleen om motorgerelateerde dingen gaat. Als dat klopt zou Verstappen hoe dan ook op 10 seconden hebben gezeten, maar ik weet niet of dat helemaal juist is.

Als je de regels strikt interpreteert, kunnen alleen gridstraffen voor het vervangen van onderdelen van de power unit omgezet worden in een andere straf tijdens de race. Gridstraffen voor het vervangen van de versnellingsbak of voor andere incidenten, komen gewoon te vervallen als ze niet ingelost kunnen worden (zoals het vroeger was).

Maar het is wel zo dat de gridstraffen worden toegepast in de volgorde waarin de overtredingen hebben plaatsgevonden. Dat betekent dat Max eerst is teruggezet van 12 naar 17 op basis van zijn straf in Monaco, en dan van 17 naar 19 op basis van de straf voor de nieuwe motor. 8 plaatsen bleven over, die dus resulteerden in een tijdstraf van 10 seconden.

Volgens mijn strikte interpretatie van de regels, zou Max net zo goed 10 seconden straf hebben gekregen wanneer hij zich als laatste had gekwalificeerd, want in de regels staat nergens dat een gridstraf voor een rijdersfout omgezet kan worden in een andere straf. Dan zou hij dus gewoon die 10 plaatsen omgezet zien worden, wat nog steeds neerkomt op 10 seconden tijdstraf. Maar misschien interpreteert de FIA zijn regels op een andere manier...
maar dan was ie toch in de 11-20 categorie terecht gekomen en dus een DT ipv 10 seconden tijdstraf?

Perton

Volgens mij niet. Volgens mij leverde zijn motorwissel 10 plaatsen straf op, en doen die vijf plaatsen straf voor de botsing niet mee. Dus hij had dan maximaal 10 niet ingeloste plaatsen straf gehad die relevant waren voor een extra straf.

Conclusie: FIA moet even duidelijke regels maken.

Jozef

Het is inderdaad eigenlijk niet duidelijk in de regels. Dat omzetten van gridstraffen, staat in de Sporting Regulations letterlijk in dezelfde paragraaf als de uitleg over hoe je bestraft wordt voor een motorwissel. Daarom ga ik ervan uit dat het ook enkel van toepassing is op die paragraaf. Maar zo expliciet staat dat er niet, dus je zou kunnen beargumenteren dat het toch voor alle gridstraffen geldt.

(Voor wie het zelf wil nalezen, de Sporting Regs vind je hier en het artikel in kwestie is 28.4, paragraaf c.)

Tuesday

Citaat van: Jozef op 07 juni 2015 - 23:07:48
Het is inderdaad eigenlijk niet duidelijk in de regels. Dat omzetten van gridstraffen, staat in de Sporting Regulations letterlijk in dezelfde paragraaf als de uitleg over hoe je bestraft wordt voor een motorwissel. Daarom ga ik ervan uit dat het ook enkel van toepassing is op die paragraaf. Maar zo expliciet staat dat er niet, dus je zou kunnen beargumenteren dat het toch voor alle gridstraffen geldt.

(Voor wie het zelf wil nalezen, de Sporting Regs vind je hier en het artikel in kwestie is 28.4, paragraaf c.)
zoals ik het lees geldt het voor alle gridstraffen, ook al staat er in het f1fanatic artikel wat anders. Dus dan zou het of een DT worden of 10 + 5 seconden tijdstraf. Ik denk het eerste.

Jozef

Mja, ik interpreteer het zoals F1fanactic. Maar dit is verder een discussie die weinig toevoegt, dus ik hou erover op. ;)

Perton

Om het dan weer over Max te hebben. Hij heeft precies gedaan wat ik hoopte: gewoon lekker de auto aan de finish brengen, geen gekke dingen doen en de schade beperken. China was natuurlijk racetechnisch zijn sterkste optreden, maar ik denk dat qua gewoon je werk doen dit een van zijn meest nuttige weekenden was.

Pancake Shield

Ik denk dat hij een hele belangrijke race gereden heeft vandaag. Volwassen weten om te gaan met de situatie en geen al te gekke dingen gedaan. En het meest belangrijke de auto aan de finish gebracht.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Tuesday

Citaat van: Perton op 07 juni 2015 - 23:30:50
Om het dan weer over Max te hebben. Hij heeft precies gedaan wat ik hoopte: gewoon lekker de auto aan de finish brengen, geen gekke dingen doen en de schade beperken. China was natuurlijk racetechnisch zijn sterkste optreden, maar ik denk dat qua gewoon je werk doen dit een van zijn meest nuttige weekenden was.
niks anders als zn andere weekenden, Monaco uitgezonderd.

Perton

Dat weet ik. Alleen kwam hij toen niet uit een controversieel weekend. Sommige jonge gasten gaan dan overcompenseren omdat ze zich willen bewijzen. Verstappen niet. Dat is wat ik ermee bedoelde. Dat ie dergelijke hobbels gemakkelijk achter zich kan laten.

gloudiesaurus

Valt me alleen steeds op dat Max op de soft-banden wat minder gaat dan op de hard banden.
Dat zag ik ook in de andere races.

Ook hier ging 2e sint op soft ook pas echt lekker nadat hij enkele ronden gereden.

Verder een volwassen race en geen gekke dingen gedaan.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Pancake Shield

Citaat van: gloudiesaurus op 08 juni 2015 - 00:12:44
Valt me alleen steeds op dat Max op de soft-banden wat minder gaat dan op de hard banden.
Dat zag ik ook in de andere races.

Ja, bij Sport1 heeft Verstappen ook al een aantal keer gezegd dat de harde banden hem beter liggen. Dat was destijds ook de reden dat hij in de laatste stint in Spanje op die harde banden rondkarde.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock