Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Wings op 27 mei 2015 - 18:48:14
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:23:31
Uit het artikel op GPUpdate, de quote van Permane.

"Hij remde vijf meter later dan in de vorige ronde. De FIA heeft die data gezien

Goh. Wie had dat nou gedacht? Oja. Ik was dat.

Zonder het gelezen te hebben: Lotus/Romain die het roept. En Toro Rosso/Verstappen beweren anders, ondanks de straf.
Tsja je argument was eerst dat de journalisten die het beweerden het alleen uit een informeel gesprek hadden. Nu komt er een wat officiëler kanaal (namelijk Lotus zelf), en dan is het blijkbaar weer niet goed. Dat vind ik zacht gezegd een beetje flauw van je. Moet Jean Todt je persoonlijk opbellen voor je het een keer gelooft?

Wings

Citaat van: Robbert65 op 27 mei 2015 - 18:50:10
Citaat van: Wings op 27 mei 2015 - 18:48:14
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:23:31
Uit het artikel op GPUpdate, de quote van Permane.

"Hij remde vijf meter later dan in de vorige ronde. De FIA heeft die data gezien

Goh. Wie had dat nou gedacht? Oja. Ik was dat.

Zonder het gelezen te hebben: Lotus/Romain die het roept. En Toro Rosso/Verstappen beweren anders, ondanks de straf.

Mja... zo blijven we wel lekker bezig tot aan Canada :-D

Zo is het ook. Beiden hebben data die hun 'gelijk' bewijzen. Toro Rosso beweert dat Max eerder heeft geremd, Lotus dat Romain later heeft geremd. En toch is er contact geweest. Dus zonder te roepen dat iemand liegt vind ik het verhaal van Mika wel plausibel. Ondertussen hebben beide kampen hun sympathisanten: de één vind dat Max beter had moeten uitkijken, de ander dat Romain hier andere lijnen rijdt met een andere snelheid en dat Verstappen hier onmogelijk op kon anticiperen. Als de ervaren vakspecialisten het al niet eens kunnen worden dan vind ik dat ik als leek mag afgaan op mijn gevoel. Natuurlijk was Verstappen hier gretig, helemaal mee eens, ook dat hij niet geheel vrijuit gaat, maar ik kan mij niet geheel ontdoen van het gevoel dat Romain hier ook aandeel aan heeft.

Wings

Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:50:20Tsja je argument was eerst dat de journalisten die het beweerden het alleen uit een informeel gesprek hadden. Nu komt er een wat officiëler kanaal (namelijk Lotus zelf), en dan is het blijkbaar weer niet goed. Dat vind ik zacht gezegd een beetje flauw van je. Moet Jean Todt je persoonlijk opbellen voor je het een keer gelooft?

O dat mag. Ik geloof beiden: Romain zal wel later geremd hebben en Max eerder. Blijft over, de verklaring van Mika waarom het, ondanks dat gegeven, toch mis kan gaan. De waarheid is niet zwart-wit Perton. Soms zien wij leken dingen over het hoofd uit onwetendheid. Dus geen onwelwillendheid. Door te stellen dat ik beiden geloof heb ik mijn standpunt al flink bijgesteld. De conclusie van Mika vond ik wat dat aangaat wel een frisse wind in deze discussie waar ik mij bij neerleg.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 mei 2015 - 19:00:44
Citaat van: Robbert65 op 27 mei 2015 - 18:50:10
Citaat van: Wings op 27 mei 2015 - 18:48:14
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:23:31
Uit het artikel op GPUpdate, de quote van Permane.

"Hij remde vijf meter later dan in de vorige ronde. De FIA heeft die data gezien

Goh. Wie had dat nou gedacht? Oja. Ik was dat.

Zonder het gelezen te hebben: Lotus/Romain die het roept. En Toro Rosso/Verstappen beweren anders, ondanks de straf.

Mja... zo blijven we wel lekker bezig tot aan Canada :-D

Zo is het ook. Beiden hebben data die hun 'gelijk' bewijzen. Toro Rosso beweert dat Max eerder heeft geremd, Lotus dat Romain later heeft geremd. En toch is er contact geweest. Dus zonder te roepen dat iemand liegt vind ik het verhaal van Mika wel plausibel. Ondertussen hebben beide kampen hun sympathisanten: de één vind dat Max beter had moeten uitkijken, de ander dat Romain hier andere lijnen rijdt met een andere snelheid en dat Verstappen hier onmogelijk op kon anticiperen. Als de ervaren vakspecialisten het al niet eens kunnen worden dan vind ik dat ik als leek mag afgaan op mijn gevoel. Natuurlijk was Verstappen hier gretig, helemaal mee eens, ook dat hij niet geheel vrijuit gaat, maar ik kan mij niet geheel ontdoen van het gevoel dat Romain hier ook aandeel aan heeft.
dat laatste had ik in eerste instantie ook, maar na nog een paar keer te hebben terug gekeken kan ik met het blote oog geen duidelijke verschillen zien. Het enige wat er dan overblijft zijn de verklaringen uit het kamp Verstappen.

0634

Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:23:31
Uit het artikel op GPUpdate, de quote van Permane.

"Hij remde vijf meter later dan in de vorige ronde. De FIA heeft die data gezien

Goh. Wie had dat nou gedacht? Oja. Ik was dat.

Nou ik ook. Ik kwam met de Benson-quotes maar die werden als onbetrouwbaar aan de kant geschoven.

0634

Citaat van: Robbert65 op 27 mei 2015 - 18:50:10
Citaat van: Wings op 27 mei 2015 - 18:48:14
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:23:31
Uit het artikel op GPUpdate, de quote van Permane.

"Hij remde vijf meter later dan in de vorige ronde. De FIA heeft die data gezien

Goh. Wie had dat nou gedacht? Oja. Ik was dat.

Zonder het gelezen te hebben: Lotus/Romain die het roept. En Toro Rosso/Verstappen beweren anders, ondanks de straf.

Mja... zo blijven we wel lekker bezig tot aan Canada :-D

Lotus gaat niet liegen over data die ze aan de FIA hebben laten zien. Dan zouden ze het er gewoon niet over hebben. Dan zeggen ze wel geen commentaar of zo.

Perton

Citaat van: Wings op 27 mei 2015 - 19:12:36
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 18:50:20Tsja je argument was eerst dat de journalisten die het beweerden het alleen uit een informeel gesprek hadden. Nu komt er een wat officiëler kanaal (namelijk Lotus zelf), en dan is het blijkbaar weer niet goed. Dat vind ik zacht gezegd een beetje flauw van je. Moet Jean Todt je persoonlijk opbellen voor je het een keer gelooft?

O dat mag. Ik geloof beiden: Romain zal wel later geremd hebben en Max eerder. Blijft over, de verklaring van Mika waarom het, ondanks dat gegeven, toch mis kan gaan. De waarheid is niet zwart-wit Perton. Soms zien wij leken dingen over het hoofd uit onwetendheid. Dus geen onwelwillendheid. Door te stellen dat ik beiden geloof heb ik mijn standpunt al flink bijgesteld. De conclusie van Mika vond ik wat dat aangaat wel een frisse wind in deze discussie waar ik mij bij neerleg.
Je post kwam een beetje over alsof je het verhaal van Hakkinen plausibel vond, maar tegelijk het verhaal van Lotus niet geloofde. Dat heb ik dan of verkeerd begrepen, of jij was onduidelijk, of (net als bij Verstappen/Grosjean) was het ergens daar tussenin ;).

Mijn mening, zeker aan de hand van Hakkinen zijn verhaal is dat het een flinke fout was van Verstappen om niet in te schatten dat Grosjean bij andere lijnen andere rempunten zou hebben. Maar goed, dat is dus die onervarenheid, en hij zal daar de volgende keer ongetwijfeld rekening mee houden. Maar ik vind in tegenstelling tot anderen (en dat vind ik prima, is het discussiëren ook niet zo waard denk ik) dat Grosjean daarin niks te verwijten valt. Het hele doel van verdedigende lijnen rijden is juist je tegenstander te dwingen ook andere lijnen te rijden. Als Verstappen dan als een lompe boer (even chargerend, een term die jij ook wel eens gebruikt ;)) gewoon zijn eigen lijn gaat behouden, dan komt dat op mij over als iemand die bij een groen stoplicht het kruispunt op gaat, ondanks dat het kruispunt geblokkeerd staat. Waarbij mijn voorbeeld naar mijn weten zelfs illegaal is, dus misschien een slechte vergelijking.

Robbert65

Ik vind de redenering dat als MaxV eerder remt en Grosjean later remt een botsing onlogisch is de meest steekhoudende van alle redeneringen tot nu toe.

Ik heb ook wel geprobeerd om de beelden van de ronde voor het ongeluk en die van het ongeluk met elkaar te vergelijken, maar ik kan echt niet zien wie waar eerder of later remt. Wat ik wel duidelijk zie is dat Max Verstappen een veel hogere snelheid heeft dan Romain Grosjean op het moment van impact.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 27 mei 2015 - 20:16:54
Ik vind de redenering dat als MaxV eerder remt en Grosjean later remt een botsing onlogisch is de meest steekhoudende van alle redeneringen tot nu toe.

Ik niet. Het gaat er constant om of ieder eerder of later heeft geremd ten opzichte van diens eigen ronde ervoor, niet ten opzichte van elkaar. Beide teams kunnen ondanks de botsing dus gewoon de waarheid spreken.

Iemand hier postte iets soortgelijks al met de term 'harmonica-effect', maar dat is - niet geheel verrassend - grandioos ondergesneeuwd onder alle gevoelsmatige en soms ongefundeerde beweringen die hier rondvliegen.

Mickey

Het meeste is inmiddels wel gezegd, de laatste paar pagina's. Toch even inhaken; wat me vooral opvalt bij het herhaaldelijk kijken van de crash, is het immense snelheidsverschil dat er ineens tussen RG en MV lijkt te zijn. Ik vraag me dan af waardoor dat verschil er lijkt te zijn. Is het puur het blokkeren van Max' rechtervoorwiel, waardoor hij zoveel snelheid vasthoudt? Is het alleen het lossen van het gas van Grosjean, of toch ook het remmen? Het verschil lijkt gigantisch te zijn als er nog behoorlijk veel ruimte tussen de auto's zit. Hoeveel is lastig in te schatten, maar vanaf de onboard van Max' lijkt het een meter of 25. Ineens is daar dat verschil en het leek Max kennelijk te verrassen.

Als ik dan toch een schuldige móet aanwijzen, want ik zou het denk ik op een race-ongeval houden, dan zou het denk ik toch Max' zijn. Simpelweg omdat hij de aanvallende partij is en daarbij ook iets meer voorzichtigheid had moeten betrachten. In de eerdere actie met Knaldonado zat hij er ook al zo ontzettend dicht op. Met tot daar gelukkig alleen een wing end plate als schade. Ik denk dat het aan dat beetje voorzichtigheid nou net ontbrak, omdat het juist zo lekker ging in de rondes daarvoor met zijn geslaagde inhaalacties. Pompend adrenaline, testosteron, overmoedigheid, een combinatie hiervan, zeg het maar.

Voor de duidelijkheid, ben absoluut fan van deze jongen en hij laat fantastische dingen zien, geweldig om naar te kijken. Gewoon vooral lekker zo doorgaan en deze ervaring in z'n zak steken. :)

Perton

Citaat van: Mickey op 27 mei 2015 - 21:10:20
Is het alleen het lossen van het gas van Grosjean, of toch ook het remmen?
Volgens Permane is ook dit niet gebeurd. Dat gaf hij aan in een reactie op Twitter.

Alan Permane @AlanPermane  ·  31 min 31 minuten geleden
Final word on this for the many people asking, @RGrosjean lifted off over 5m later than the previous lap and braked 5m later.

Of naja hij heeft het gas dus wel losgelaten, maar dat dus ook later dan in de voorgaande ronde.



Ik kan me trouwens niet heugen wanneer er voor het laatste zoveel Twitter-commotie (waarbij ook teamleden zich ermee gingen bemoeien) rondom een crash heeft plaatsgevonden. Volgens mij was dat zelfs niet zo bij de Pérez/Massa-crash, of ik moet me sterk vergissen. Zou dat komen door de Nederlandse fans (en dat bedoel ik in positieve zin) of omdat Verstappen zo'n hype is? Of een combinatie van natuurlijk.

Zeeuw

Nederlanders zijn natuurlijk vocaal goed aanwezig op Twitter, maar ook uit andere hoeken komt er wel commentaar. Hype rondom Max en een van de opvallendste acties uit de race zorgen voor een goede combo om over te discusseren ;)

Gelukkig dat Mercedes er nog was, anders was het heel eenzijdig geweest :D

Perton

Ik wil overigens nog aanvullen dat ik het juist als positief ervaar dat er zoveel over gesproken wordt. Daar hou ik van.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 21:16:00
Citaat van: Mickey op 27 mei 2015 - 21:10:20
Is het alleen het lossen van het gas van Grosjean, of toch ook het remmen?
Volgens Permane is ook dit niet gebeurd. Dat gaf hij aan in een reactie op Twitter.

Alan Permane @AlanPermane  ·  31 min 31 minuten geleden
Final word on this for the many people asking, @RGrosjean lifted off over 5m later than the previous lap and braked 5m later.

Of naja hij heeft het gas dus wel losgelaten, maar dat dus ook later dan in de voorgaande ronde.



Ik kan me trouwens niet heugen wanneer er voor het laatste zoveel Twitter-commotie (waarbij ook teamleden zich ermee gingen bemoeien) rondom een crash heeft plaatsgevonden. Volgens mij was dat zelfs niet zo bij de Pérez/Massa-crash, of ik moet me sterk vergissen. Zou dat komen door de Nederlandse fans (en dat bedoel ik in positieve zin) of omdat Verstappen zo'n hype is? Of een combinatie van natuurlijk.

Ik denk dat het nu meer gevolgd wordt door Nederlanders omdat het een Nederlandse coureur betreft.

Hamilton#44

Ze hadden gewoon moeten zeggen race incident, Grosjean kan door en Verstappen valt uit = voldoende straf.