Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 27 mei 2015 - 10:49:10
Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 09:10:38
Citaat van: Kootje op 27 mei 2015 - 08:54:31
Grtappige is dat Max zelf zegt dat hij helemaal geen inhaalpoging wou wagen en volgens zijn vader wordt dat door z'n telemetrie (waaruit te lezen valt dat Max juist eerder remde dan de ronde ervoor) onderstreept. Jeugdige overmoed kan dan ook direct in de prullenbak, gewoon 'n race-ongevalletje zoals vele andere coureurs, waaronder diverse grootheden, al gehad hebben.
Volgens mij zei hij dat het geen inhaalpoging was en dat was het ook nog niet, maar dat had ie op dat moment echt wel in zn hoofd. De ronde ervoor keek ie ook al aan de binnenkant. Hij was zn prooi wel aan het besluipen om het zo maar ff te zeggen. Hoe dan ook, hij knalt er vol achterop dus ik snap niet precies waarom dat jeugdige overmoed zou uitsluiten?

Ik denk dat jeugdige overmoed inderdaad een reden kan zijn. Daarbij meteen aangetekend dat dat niet per se zo is omdat hij 17 is. Rookie's van 19 of 21 kunnen daar ook onder lijden.
dat is zo, voor een 19 of 21-jarige kun je die term ook nog prima gebruiken, al zijn ze officieel dan misschien wel volwassen. We kunnen t ook gewoon op overmoed houden ;)
Ik heb trouwens de beelden nog ff nagekeken en Grosjean remde 2 ronden eerder al op een kleine 150 meter voor de bocht (zie screencaps), de crash vond een kleine 100 meter pas plaats. In dat tussenstuk besluit Verstappen nog om voor de binnenkant te gaan. Als hij dat niet had gedaan had hij Grosjean veel en veel gemakkelijker kunnen ontwijken. Tenminste, dat is wat ik er uit opmaak. De eerste screencap is van 2 ronden eerder, waar je kunt zien hoe vroeg Grosjean ook daar al remt (kleine 150m voor de bocht). De 2e is vlak voor de crash op zo'n 100m voor de bocht.




Matthijs

Nogmaals, het is best aannemelijk dat Grosjean later remde dan ZIJN normale rempunt én dat Verstappen vroeger remde dan ZIJN normale rempunt. Het één sluit het andere niet uit. Immers, Verstappen reed op veel versere en zachtere banden. Dit in combinatie met het harmonica-effect in de remzone eindigde helaas in een crash. In mijn ogen heeft Verstappen zeker aandeel in de crash, maar is het verder allemaal niet zo heftig.

0634

Nou ja, in mijn optiek is hij de hoofdschuldige, voor zeker 80-90%, zo niet 100.

Maar dan blijft mijn verdere standpunt in tact dat het een tamelijk normaal ongeval is. De overdreven aandacht komt door het leeftijdsissue. Normaal gesproken wordt Massa of Nasr maar zelden gevraagd naar de doorsnee crash waar zij verder niet bij betrokken waren.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 27 mei 2015 - 11:23:24
Nogmaals, het is best aannemelijk dat Grosjean later remde dan ZIJN normale rempunt én dat Verstappen vroeger remde dan ZIJN normale rempunt. Het één sluit het andere niet uit. Immers, Verstappen reed op veel versere en zachtere banden. Dit in combinatie met het harmonica-effect in de remzone eindigde helaas in een crash. In mijn ogen heeft Verstappen zeker aandeel in de crash, maar is het verder allemaal niet zo heftig.
dat weet ik, die (korte) discussie had ik nl al met Kootje gevoerd een paar dagen geleden. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat er uit het Verstappen kamp nog steeds andere verhalen blijven komen.

Perton

Citaat van: Jeroen op 27 mei 2015 - 11:38:53
Nou ja, in mijn optiek is hij de hoofdschuldige, voor zeker 80-90%, zo niet 100.

Maar dan blijft mijn verdere standpunt in tact dat het een tamelijk normaal ongeval is. De overdreven aandacht komt door het leeftijdsissue. Normaal gesproken wordt Massa of Nasr maar zelden gevraagd naar de doorsnee crash waar zij verder niet bij betrokken waren.
Ik snap dat inderdaad ook niet zo goed. Dat die twee antwoord geven op vragen, oké, dat vind ik prima. Ze hoeven van mij hun mond niet te houden. Maar dat de media ze opzoekt, vind ik het een beetje gek. Nu is dat in het geval van Massa nog wel logisch, gezien zijn uitspraken van afgelopen winter, maar het lijkt er toch sterk op dat de media een verhaal proberen te creëren dat er eigenlijk niet is. Zoals Matthijs al zei: die twee quotes van jou en Tuesday zijn de kern.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 11:50:28
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat er uit het Verstappen kamp nog steeds andere verhalen blijven komen.
Over de breaktest bedoel je? Ja vind ik ook, Verstappen bleef er volhardend over twitteren vandaag.

Robbert65

Citaat van: Jeroen op 26 mei 2015 - 21:38:01
Mja, ik vind het allemaal wat overdreven, die kritiek. Ik kijk toch al heel wat jaren F1 en ik zie met regelmaat crashes langskomen die vergelijkbaar zijn. Niks aan het handje. Alleen zijn het dan 18 plussers dus dan hoor je er niks ver. Max ligt wat dat betreft onder een vergrootglas. Maar dit was één fout. In een duel nog wel. Meer niet.

Deze is leuk: http://www.motorsport.com/f1/news/why-formula-1-needs-more-verstappens/

Dit artikel slaat de spijker op de kop. Het ongeluk heeft wel met onervarenheid, maar niks met leeftijd te maken. En wat ik al zei, dit soort rijden maakt F1 aantrekkelijk. En dan gaat er wel eens iets mis. Jonathan Noble weet waar het om gaat. En laten we eerlijk zijn, áls er dan fouten gemaakt mogen worden, dan mogen de stewards ook een missertje maken. MaxV heeft in ieder geval éen ding geleerd, namelijk wat 't betekent voor jou en je bolide als je over een achterwiel probeert te rijden van je voorligger. Lukt niet... :-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Citaat van: Matthijs op 27 mei 2015 - 12:46:51
Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 11:50:28
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat er uit het Verstappen kamp nog steeds andere verhalen blijven komen.
Over de breaktest bedoel je? Ja vind ik ook, Verstappen bleef er volhardend over twitteren vandaag.
Waar dan? Ik zie niks op zijn Twitteraccount.

Ah ik zie het al. De link naar het artikel op zijn eigen website. Ai, dat soort uitspraken moet ie niet gaan doen. Beetje des Maldonado's.

Perton

Mooi artikel dat van Motorsport, waarvan ik dit gedeelte eigenlijk wel perfect de essentie vind weergeven:

CitaatThere has been little to choose between Verstappen and Carlos Sainz this year. Indeed, in qualifying terms it's 4-2 in the Spaniard's favour and Sainz has scored three more points. Both men have bright futures.

But the results tell us only half the story, for it's some of Verstappen's magical moments in the car that have stood him out for special attention.

Matthijs

#2889
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 12:57:09
Citaat van: Matthijs op 27 mei 2015 - 12:46:51
Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 11:50:28
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat er uit het Verstappen kamp nog steeds andere verhalen blijven komen.
Over de breaktest bedoel je? Ja vind ik ook, Verstappen bleef er volhardend over twitteren vandaag.
Waar dan? Ik zie niks op zijn Twitteraccount.

Ah ik zie het al. De link naar het artikel op zijn eigen website. Ai, dat soort uitspraken moet ie niet gaan doen. Beetje des Maldonado's.
Sorry, ik zei het niet helemaal goed inderdaad. Ik vind ook dat hij dergelijke uitspraken niet moet doen, tenzij hij keihard bewijs heeft in telemetrie. Terecht of niet, een rookie moet zich wel een beetje gedeisd houden.

En toch, als ik er zo over nadenk: het is toch niet mogelijk om én een krappe verdedigende lijn aan te houden én 5 meter later te remmen dan normaal? Ik weet dat ik zelf gezegd heb dat we het misschien moeten laten rusten, maar het is toch wel raar.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 09:10:38
Citaat van: Kootje op 27 mei 2015 - 08:54:31
Grtappige is dat Max zelf zegt dat hij helemaal geen inhaalpoging wou wagen en volgens zijn vader wordt dat door z'n telemetrie (waaruit te lezen valt dat Max juist eerder remde dan de ronde ervoor) onderstreept. Jeugdige overmoed kan dan ook direct in de prullenbak, gewoon 'n race-ongevalletje zoals vele andere coureurs, waaronder diverse grootheden, al gehad hebben.
Volgens mij zei hij dat het geen inhaalpoging was en dat was het ook nog niet, maar dat had ie op dat moment echt wel in zn hoofd. De ronde ervoor keek ie ook al aan de binnenkant. Hij was zn prooi wel aan het besluipen om het zo maar ff te zeggen. Hoe dan ook, hij knalt er vol achterop dus ik snap niet precies waarom dat jeugdige overmoed zou uitsluiten?

Je prooi besluipen is iets anders als je prooi bespringen. Zou hij z'n prooi idd te vroeg besprongen zijn, dan zou je van overmoed kunnen spreken, maar naar eigen zrggen besprong hij z'n prooi dus niet. Dan is er van overmoed dus geen sprake.

Perton

Citaat van: Matthijs op 27 mei 2015 - 13:28:28
Citaat van: Perton op 27 mei 2015 - 12:57:09
Citaat van: Matthijs op 27 mei 2015 - 12:46:51
Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 11:50:28
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat er uit het Verstappen kamp nog steeds andere verhalen blijven komen.
Over de breaktest bedoel je? Ja vind ik ook, Verstappen bleef er volhardend over twitteren vandaag.
Waar dan? Ik zie niks op zijn Twitteraccount.

Ah ik zie het al. De link naar het artikel op zijn eigen website. Ai, dat soort uitspraken moet ie niet gaan doen. Beetje des Maldonado's.
Sorry, ik zei het niet helemaal goed inderdaad. Ik vind ook dat hij dergelijke uitspraken niet moet doen, tenzij hij keihard bewijs heeft in telemetrie. Terecht of niet, een rookie moet zich wel een beetje gedeisd houden.

En toch, als ik er zo over nadenk: het is toch niet mogelijk om én een krappe verdedigende lijn aan te houden én 5 meter later te remmen dan normaal? Ik weet dat ik zelf gezegd heb dat we het misschien moeten laten rusten, maar het is toch wel raar.
Misschien was Grosjean anders wel rechtdoor geschoten als ie niet door Verstappen was geraakt, of remde die de ronden ervoor juist conservatief  vroeg vanwege zijn banden en wilde hij nu wel tot het uiterste gaan. Zijn uiteraard maar theorieën.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 27 mei 2015 - 13:40:01
Citaat van: Tuesday op 27 mei 2015 - 09:10:38
Citaat van: Kootje op 27 mei 2015 - 08:54:31
Grtappige is dat Max zelf zegt dat hij helemaal geen inhaalpoging wou wagen en volgens zijn vader wordt dat door z'n telemetrie (waaruit te lezen valt dat Max juist eerder remde dan de ronde ervoor) onderstreept. Jeugdige overmoed kan dan ook direct in de prullenbak, gewoon 'n race-ongevalletje zoals vele andere coureurs, waaronder diverse grootheden, al gehad hebben.
Volgens mij zei hij dat het geen inhaalpoging was en dat was het ook nog niet, maar dat had ie op dat moment echt wel in zn hoofd. De ronde ervoor keek ie ook al aan de binnenkant. Hij was zn prooi wel aan het besluipen om het zo maar ff te zeggen. Hoe dan ook, hij knalt er vol achterop dus ik snap niet precies waarom dat jeugdige overmoed zou uitsluiten?

Je prooi besluipen is iets anders als je prooi bespringen. Zou hij z'n prooi idd te vroeg besprongen zijn, dan zou je van overmoed kunnen spreken, maar naar eigen zrggen besprong hij z'n prooi dus niet. Dan is er van overmoed dus geen sprake.
daarom zei ik ook besluipen. En bij het besluipen moet je net zo goed voorzichtig zijn, dat hebben wel gezien. Maar goed, als jij er een ander woord op wilt plakken of helemaal niks vind ik het ook prima. Feit is dat het heel erg lekker ging en dat het toen ineens over was. Dan is de link met overmoed snel gemaakt. Of het ook daadwerkelijk zo was weet ik niet, maar het heeft er wel enige schijn van.

Wings

Mika Häkkinen had het over een andere lijn met een andere snelheid. Het kan dus wel zo zijn dat Grosjean op de data later remt maar in de praktijk rijdt hij op dat punt langzamer. Verstappen ervoer dat als eerder remmen en zo zag het volgens velen ook uit. Anderen vinden weer dat de achterop rijdende beter moet opletten. De FIA wijst Verstappen aan als verantwoordelijke. Daarmee is alles gezegd. ;)

Kootje

Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoelde, want ik wil er geenszins 'n ander woord aanplakken. Maar bij besluipen, jouw metafoor, denk ik aan de aanval opzetten, niet bij het plaatsen vd aanval zelf. De aanval zelf zie ik, om in de roofdiermetafoor te blijven, dan toch meer als het bespringen van de prooi. Bij het eerste zie ik niet hoe hoogmoed 'n rol kan spelen, je besluipt je prooi of je besluipt 'm niet. Bij het bespringen vd prooi zie ik dat verband wel. Echter beweerd hijzelf dus dat hij z'n prooi nog helemaal niet wou bespringen, wat betekend dat hij hem nog aan het besluipen was. Geen hoogmoed dus, hooguit onvoorzichtigheid.