Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Tuesday

#2850
Citaat van: Matthijs op 26 mei 2015 - 14:06:57
Max is controversieel maar dat is precies wat de F1 nu nodig heeft. Max gaf een saaie race in Monaco kleur, rijders als Max doen alle problemen in de F1 eventjes vergeten. Dankzij Max had ik zondag een levendige discussie met een buurman die ik zelden spreek.
was natuurlijk ook vooral aan STR te danken die eerst zn stop verklootten en m later omzetten naar een 2 stopper met een korte stint op de supersofts. Zonder dat alles was ie waarschijnlijk ook kleurloos 8e geworden achter Perez.  De inhaalactie op Bottas was geniaal en de snelheid was erg goed, maar verder was het een hele rommelige race. Eigenlijk moet je je afvragen of STR een 17 jarige debutant wel op zo'n agressieve strategie moet zetten in Monaco. Voor ons kijkers hartstikke leuk natuurlijk, maar velen voelden een crash al een beetje aankomen.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 26 mei 2015 - 14:46:09
tja, weet je wat het is. Het zijn de coureurs zelf die altijd vragen om straffen. Uiteraard niet voor zichzelf, maar voor anderen. Ikzelf zie straffen dan ook vooral als een compensatie/genoegdoening voor het slachtoffer. Als iemand jou iets misdoet wil je doorgaans ook graag dat die persoon daarvoor gestraft wordt, ook al levert het jou verder niets op. Ik geloof iig niet dat straffen gaat leiden tot ander rijgedrag. Zeker die 5 seconden niet, want als je 1 keer een bocht mist ben je ook zo 5 seconden kwijt, als je al verder kunt. Kortom, ik geloof niet dat de straffen echt veel effect hebben op de racekwaliteit of het nemen van risico's, maar vanuit het rechtvaardigheidsaspect vind ik wel dat ze een functie hebben.
Goed punt.

Citaat van: Tuesday op 26 mei 2015 - 14:46:09Persoonlijk wordt ik een beetje moe van het gezeur over straffen. Elke sport heeft ze en helaas zijn ze gewoon nodig. Zonder straffen geen regels.
Maar hier wringt de schoen wat mij betreft. Er zou volgens mij geen regel hoeven te zijn dat de 'aanstichter' van een aanrijding straf moet krijgen. Soms is er sprake van een race-incident (zie Raikkonen-Ricciardo) en is in mijn ogen terecht geen straf nodig. Soms is er sprake van duidelijk gevaarlijk rijgedrag (bijvoorbeeld Perez op Massa Canada 2014 of nog duidelijker Maldonado op Gutierrez Bahrain 2014) en is een straf terecht. Het incident Verstappen-Grosjean is wat mij betreft een twijfegevalletje.

Sowieso valt het me op dat een incident met schade wel/zwaarder wordt bestraft dan een identiek incident zonder schade. Ik vind dit niet altijd terecht maar het past wel goed bij jouw eerste punt.

Perton

Naja je kan een ander strafsysteem verzinnen natuurlijk, zoals in mijn vorige post. Waarbij ik natuurlijk niet wil zeggen dat dat per se de oplossing is, het was namelijk gewoon een hersenspinseltje. Er zullen ongetwijfeld andere en betere oplossingen zijn. En misschien is het huidige systeem ook wel het beste, dat kan natuurlijk ook de conclusie zijn.

Om een vergelijking met voetbal te trekken (wat altijd gevaarlijk is, want het is een heel ander soort sport). Daar mag je ook wel een keer flink de fout in gaan zonder consequenties. Tenminste, je krijgt wel geel, maar je kan zonder problemen en zonder oponthoud door. Het verpest je wedstrijd niet. Dat ontbreekt denk ik eigenlijk een beetje in de F1. Of het is een straf die eigenlijk niks voorstelt (de 5 seconden waar je het over hebt), of het is bij een crash vaak (gevoelsmatig) dubbelop: en uitgevallen en een gridstraf. Maar goed, dat is wat zeg, het is gevoelsmatig. In de praktijk zal het wel meevallen.

Je laatste twee zinnen (van Tuesday dus, Matthijs kwam tussendoor) ben ik het overigens volkomen mee eens, maar dat betekent niet dat de kritiek op de huidige manier van straffen gezeur is. Waar ik voornamelijk kritiek op heb, zijn niet de straffen die worden uitgedeeld, maar dat de FIA nog een jaar geleden riep: we gaan niet alles meer bestraffen en de boel de boel laten, terwijl we volgens mij dit jaar elke race of bijna elke race wel weer coureurs bestraft hebben zien worden. Inconsistentie in de straffen, of de straffen zelf, vind ik jammer, maar lever ik niet eens zoveel kritiek op. Maar het weer eens niet nakomen van beloftes (net als de belofte dat de verklaringen van stewards veel uitgebreider zouden worden, wat behalve bij Ricciardo in Australië vorig jaar volgens mij niet is voorgekomen) vind ik in dat opzicht kwalijker. Niet dat ik er dagelijks van huilend in slaap val overigens, daar hoeft niemand zich zorgen over te maken. Maar het is mij onduidelijk wat de FIA nou echt wil bereiken. Is het die genoegdoening / rechtvaardigheidsaspect? Prima, maar zeg als FIA dan niet dat je coulanter wordt om er vervolgens na een half jaar weer mee te stoppen.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 26 mei 2015 - 14:52:10
Citaat van: Matthijs op 26 mei 2015 - 14:06:57
Max is controversieel maar dat is precies wat de F1 nu nodig heeft. Max gaf een saaie race in Monaco kleur, rijders als Max doen alle problemen in de F1 eventjes vergeten. Dankzij Max had ik zondag een levendige discussie met een buurman die ik zelden spreek.
was natuurlijk ook vooral aan STR te danken die eerst zn stop verklootten en m later omzetten naar een 2 stopper met een korte stint op de supersofts. Zonder dat alles was ie waarschijnlijk ook kleurloos 8e geworden achter Perez.  De inhaalactie op Bottas was geniaal en de snelheid was erg goed, maar verder was het een hele rommelige race. Eigenlijk moet je je afvragen of STR een 17 jarige debutant wel op zo'n agressieve strategie moet zetten in Monaco. Voor ons kijkers hartstikke leuk natuurlijk, maar velen voelden een crash al een beetje aankomen.
Nouja, de agressie zat niet alleen in de strategie, maar ook in de coureur. Zonder mislukte pitstop had Verstappen het vast wel geprobeerd bij Pérez, hij zat al op zijn staart.

Perton

Klopt, maar waar Tuesday denk ik wel gelijk in heeft, is dat juist wat de race van Verstappen zo spectaculair maakte (de inhaalacties met hulp van blauwe vlaggen bijvoorbeeld) dan niet zo zichtbaar geweest zou zijn. Het zou dan gewoon een prima sterke race zijn geweest, maar geen bijzondere. Dat was het nu wel.

Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwaliteit. Die tegenslag ombuigen tot iets positiefs. Al met al denk ik dat er genoeg aanmerkingen kunnen zijn op het weekend van Verstappen in Monaco, maar dat de positieve zaken wel duidelijk de boventoon voeren.

Tuesday

Citaat van: Perton op 26 mei 2015 - 15:00:56
Klopt, maar waar Tuesday denk ik wel gelijk in heeft, is dat juist wat de race van Verstappen zo spectaculair maakte (de inhaalacties met hulp van blauwe vlaggen bijvoorbeeld) dan niet zo zichtbaar geweest zou zijn. Het zou dan gewoon een prima sterke race zijn geweest, maar geen bijzondere. Dat was het nu wel.

Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwaliteit. Die tegenslag ombuigen tot iets positiefs. Al met al denk ik dat er genoeg aanmerkingen kunnen zijn op het weekend van Verstappen in Monaco, maar dat de positieve zaken wel duidelijk de boventoon voeren.
tuurlijk, hij heeft zich nadrukkelijk laten zien als 17 jarige debutant, dus het positieve overheerst in dit geval zeker. Maar als hij over een paar jaar mee wil doen om het WK, dan zou dit een slechte race zijn.

Perton

http://motorsport.nextgen-auto.com/Nasr-critique-egalement-Verstappen,90974.html

Nasr ook kritisch over Verstappen. Ik snap zijn argumentatie wel, maar het is niet zo dat Verstappen aan de lopende band bij incidenten is betrokken. Vandaar dat ik het ook niet helemaal eens ben met Nasr. Als Verstappen nou fouten blijft maken (wat me sterk lijkt, het is immers vijf races wél goed gegaan), dan zou ik het wel met hem eens zijn.

Matthijs

Citaat van: Perton op 26 mei 2015 - 15:21:38
http://motorsport.nextgen-auto.com/Nasr-critique-egalement-Verstappen,90974.html

Nasr ook kritisch over Verstappen. Ik snap zijn argumentatie wel, maar het is niet zo dat Verstappen aan de lopende band bij incidenten is betrokken. Vandaar dat ik het ook niet helemaal eens ben met Nasr. Als Verstappen nou fouten blijft maken (wat me sterk lijkt, het is immers vijf races wél goed gegaan), dan zou ik het wel met hem eens zijn.

Ik snap best dat coureurs kritiek hebben op Verstappen, hij ging ook zeker niet vrijuit (vind ik). Maar het lijkt er wel op dat rijders kritiek uiten om zo hun eigen sterke punten te accentueren en dat vind ik misplaatst. Massa: ervaring is toch belangrijk. Nasr: uitgebreide opleiding in juniorklassen is toch belangrijk.

Perton

Ben ik met je eens, het is wat makkelijk gegeven kritiek. Maar goed, laten we eerlijk zijn, het is eigenlijk ook geen verrassing dat Verstappen onder een vergrootglas zou komen te liggen dit jaar. Wat dat betreft vind ik dat de kritiek op zijn eerste grote crash nog redelijk meevalt. Ik had erger verwacht. En ik denk dat de reden dat het meevalt is, omdat hij ook zo sterk presteert.

Robbert65

http://motorsport.nextgen-auto.com/Mad-Max-Verstappen-fait-beaucoup-parler-de-lui,90939.html

In de franse tekst zegt Grosjean iets over zijn eigen "erreur" in 2013: J'ai fait la même erreur en 2013 ici, j'avais alors pris 10 places sur la grille au Canada. Cet accident va certainement lui apporter un peu d'expérience." (Ik maakte dezelfde fout in 2013, ik kreeg een penalty van 10 plaatsen voor de grid in Canada. Dit ongeluk zal hem zeker een beeje ervarener maken."

In de engelse versie van het artikel (Mad Max) http://motorsport.nextgen-auto.com/Crash-criticism-for-Mad-Max-Verstappen,90952.html
is Grosjean veel minder genuanceerd. De teneur van het franse artikel komt er op neer, dat mensen fouten maken en dat dat moet kunnen, de teneur in de engelse tekst is een tikje negatiever.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

tja, Romain was vrij hardleers, pas na een wedstrijd schorsing leek ie de boodschap echt te begrijpen. Nu zie ik Verstappen absoluut niet die kant opgaan, maar ik vind het wel enigzins zorgwekkend dat alles in zijn omgeving alles maar goed praat en zelfs de schuld bij Grosjean legt. Op zo'n moment kan zo'n straf ook averechts gaan werken. Zal allemaal wel meevallen, maar k vind dat bepaalde mensen in zijn omgeving ook hier en daar wel wat kritischer mogen zijn. Ook al remde Grosjean 5 meter eerder, dan vind ik dat persoonlijk nog steeds een slecht excuus. Daar moet je ook op kunnen anticiperen, zeker als je weet dat de coureur voor je moeite heeft met zn banden.

Robbert65

Ik kan me voorstellen, dat hierover binnen het team, maar ook binnen de familie serieus geëvalueerd wordt. Als die -5 meter van Grosjean klopt en de +10-15 meter van Max Verstappen onjuist blijkt, zal hij (Max) ook voor Canada nog wel publiekelijk excuus maken verwacht ik.

Als je jong debuteert en alles lijkt goed te gaan kun je verwachten dat er ook een dip komt en dan ook meteen een enorme berg kritiek. 
Denk maar eens aan voetballers die jong debuteren, meteen lekker scoren, onbevangen zijn en dan na een tijdje in de bijna altijd voorkomende dip duiken. Wat de vaderlandse sportpers dan allemaal niet over zo'n gassie durft te zeggen! Dat staat MaxV allemaal nog te wachten... De kritieken die hij nu over zich heen krijgt, terecht of niet zijn een mooie oefening, om vast te wennen straks als het eens écht tegenzit, als er écht iets mis gaat. Want fouten maken we allemaal. Ook Schumacher deed dat. Denk eens aan dat wereldkampioenschap dat hij won door zijn tegenstander van de baan te raggen. Goedemorgen, waar waren de stewards toen :-D Die fout van Mercedes met Hamilton dan. Ik bedoel maar, er worden aan de lopende band fouten gemaakt, ook door de mensen en teams die we doorgaans flawless bezig zien, nietwaar?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Heeft Verstappen eigenlijk al wel eens echte kritiek gehad? Ik heb zijn kartperiode niet bijzonder gedetailleerd gevolgd en volgens mij is het vorig jaar in de F3 gebleven bij enkele "Hij rijdt wel wat agressief"-opmerkingen. In dat opzicht natuurlijk goed om het eens mee te maken, zoals Robbert ook al zegt.

Kootje

In z'n kartperiode kon men geen kritiek hebben, hij won toen alles wat er te winnen viel. De races die hij niet won zijn op één hand te tellen. ;)

Perton

Da's ook wel weer waar inderdaad :P