Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2015 - 17:43:45
Wat Kootje zegt: Perez week toen nogal van zijn lijn af, kon Massa ook weer niet zoveel aan doen.

Perez kan moeilijk door die auto voor hem heen rijden. Dit krijg je als je aan het racen bent, iets wat Massa niet zo heel goed beheerst. Hij kan redelijk hard rijden maar racen kan hij niet. Tenminste, dat heb ik hem in de F1 nooit zien doen.

0634

Citaat van: janke op 25 mei 2015 - 17:46:54
Citaat van: Jeroen op 25 mei 2015 - 17:43:45
Wat Kootje zegt: Perez week toen nogal van zijn lijn af, kon Massa ook weer niet zoveel aan doen.


Dat kon hij ook niet. Maar in 2013 had hij er een paar van: nou nou. En daar zat ook Monaco bij.

Dan zou ik deze als voorbeeld nemen:



100% Massa's fout. Op Monaco nog wel. Zelfde bocht zelfs.


Kootje

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2015 - 17:43:45
Wat Kootje zegt: Perez week toen nogal van zijn lijn af, kon Massa ook weer niet zoveel aan doen.

Staat me ook bij dat Perez toen bestraft is.


Citaat van: Tuesday op 25 mei 2015 - 17:44:28
Verstappen rijdt een andere lijn en zit dichter op Grosjean als de ronde daarvoor.

Of hij 'n andere lijn reed weet ik niet, al zijn daar niet veel lijnen mogelijk. Maar dichter op Grosjean? Hmmm ... kan nooit veel dichter geweest zijn, maar dan nog verklaart dat niet hoe hij achterop hem kan klappen als beide partijen de waarheid spreken over de telemetrie.

Stel, en ik gebruik hiervoor fictieve getallen, dat beide coureurs in de voorgaande ronde op 100 meter remden, dan blijft het gaatje, ondanks dat Max in tijd iets later remt, exact gelijk. Maar .... als Grosjean 'n ronde later pas op 90 meter remt terwijl Max dat al op 110 meter doet, dan wordt het gaatje hoe dan ook groter ipv kleiner, laat staan te klein.

Kootje

Mooi filmpje Jeroen :P, welke was dat? ???

Tuesday

Citaat van: Kootje op 25 mei 2015 - 18:00:31
Citaat van: Jeroen op 25 mei 2015 - 17:43:45
Wat Kootje zegt: Perez week toen nogal van zijn lijn af, kon Massa ook weer niet zoveel aan doen.

Staat me ook bij dat Perez toen bestraft is.


Citaat van: Tuesday op 25 mei 2015 - 17:44:28
Verstappen rijdt een andere lijn en zit dichter op Grosjean als de ronde daarvoor.

Of hij 'n andere lijn reed weet ik niet, al zijn daar niet veel lijnen mogelijk. Maar dichter op Grosjean? Hmmm ... kan nooit veel dichter geweest zijn, maar dan nog verklaart dat niet hoe hij achterop hem kan klappen als beide partijen de waarheid spreken over de telemetrie.

Stel, en ik gebruik hiervoor fictieve getallen, dat beide coureurs in de voorgaande ronde op 100 meter remden, dan blijft het gaatje, ondanks dat Max in tijd iets later remt, exact gelijk. Maar .... als Grosjean 'n ronde later pas op 90 meter remt terwijl Max dat al op 110 meter doet, dan wordt het gaatje hoe dan ook groter ipv kleiner, laat staan te klein.
maar je weet niet waar het rempunt van beide coureurs de ronde ervoor lag. Als het rempunt van Verstappen 10 meter verder lag als dat van Grosjean, dan hoeft dat bij een groter gat geen probleem te zijn. Als Verstappen de volgende ronde 5 meter eerder remt als de ronde ervoor dan remt ie alsnog 5 meter later als Grosjean en kan dat bij een kleinere afstand wel tot een aanrijding leiden. Is allemaal theorie, maar daarnaast zijn er nog zoveel variabelen die van invloed zijn dat je nooit kunt zeggen dat de gegevens van kamp Verstappen tegenstrijdig zijn met die van Grosjean

Kootje

Je hebt gelijk. Zo ver had ik er nog niet over nagedacht. :-[

Wings

Hoeft ook niet. Verstappen (Jos) zei dat Max zelfs eerder heeft geremd dan de ronde er voor en toen reed Verstappen ook al onder de achtervleugel van Romain. Hij maakte nog zelfs een schijnbeweging naar rechts maar kwam niet. Dus dat rempunt kan niet 10 meter verderop zijn.

"Het team kon in ieder geval zien dat Max niet later had geremd dan de ronde er voor. Zelfs iets eerder. Het was zeker geen kamikaze-actie omdat hij veel te laat remde."

Kanttekening: er wordt hier gesproken over meters, ik heb al eens gelezen dat het grootste verschil van rempunt in een race van Webber slechts een paar centimeter betrof.

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 25 mei 2015 - 16:45:13

[quote[Dan verschil ik op dit punt van jouw mening. Ik vind dat een coureur de ruimte gegeven moet worden. Je kan alles wel bestraffen maar dan krijgen we 20+ coureur die allemaal netjes achter elkaar naar de finish. En dan gaan we weer piepen en zeuren dat het saai is.
Waarom kijken we Formule 1? Omdat het spannend en spectaculair is en daar horen ook crashes bij. Crashes zorgen ervoor dat we coureurs adoreren omdat zij dat doen en durven. Als iedereen met 300 km per uur door een stad kan scheuren en het zou durven, zou ook iedereen het doen.
Elke coureur accepteert ook het risico. Natuurlijk moeten we alles aan veiligheid doen maar als je met 300 km door een stad rijdt wordt het nooit helemaal veilig.
En als je dan een fout maakt die alleen maar gevolgen voor jezelf heeft moet je niet zo moeilijk doen.
Ho ho, even voor de duidelijkheid. Dit was dus NIET mijn mening! Dit was wat ik beschouwde als mogelijke redenatie van de FIA.

Overigens denk ik niet dat Grosjean zo blij moet zijn, aangezien die geen punt heeft gescoord ;)

Kootje

Citaat van: Wings op 25 mei 2015 - 19:01:34
Kanttekening: er wordt hier gesproken over meters, ik heb al eens gelezen dat het grootste verschil van rempunt in een race van Webber slechts een paar centimeter betrof.

Kan, maar ik denk niet dat je dan van vroeger of later remmen kunt spreken. Dat cemtimeterwerk zal eerder zijn wanneer men zelf denkt iedere ronde op exact hetzelfde punt te remmen, wat in zekere zin ook zo is op dat moment.

Perton

Als het trouwens om centimeters gaat, vind ik het enorm knap dat Verstappen "duidelijk" kon zien dat Grosjean eerder remde. Dan heeft Verstappen echt de ogen van havikken. (Dat zijn toch die beesten aan wie heel scherp zicht wordt toegeschreven?)

Dat vind ik dus eerlijk gezegd niet echt met elkaar overeenkomen. Of dat verhaal van de centimers klopt niet helemaal (en dan zou het verhaal van Kootje wel eens plausibel kunnen zijn), of Verstappen overdrijft een beetje (let op: ik zeg niet dat ie niet de waarheid spreekt) met hoe duidelijk het allemaal geweest zou zijn.

Perton

Max had simply misjudged it – and the Toro Rosso's left front hit the Lotus's right rear with a big speed differential, launching Max into the air, and from there, hard into the St Dévote SAFER barriers. "He was just way, way too late with his move," said Grosjean. "The data shows I actually braked five metres later than on the lap before. I was braking as late as I could with my tyres as they were."

http://www.motorsportmagazine.com/f1/reports/2015-monaco-gp-report/

Dus nu beweert Grosjean het zelf ook, van die vijf meter. Het is niet meer een informeel gesprekje met de stewards geweest. Is dit al bewijs genoeg voor de sceptici, of gaan we alleen Verstappen op zijn mooie ogen geloven en Grosjean niet?

-edit- voor mensen gaan zeggen dat ze deze site niet kennen, dit is de site van Mark Hughes.

Kootje

Ik heb 'n aantal posts terug al toegegeven dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. :o

Perton

In dat geval was die post niet aan jou gericht, schat :-*

Van Wijk

Max zat al ronden in de " winning " flow.
Grosjean pikt dit niet en zegt: No way, ik laat mij niet belachelijk maken door die Max.
Resultaat : race incident. ( met max als schuldige,terecht )
Hier zit veel meer achter als de meeste denken en hier schrijven.
Mijn respect voor Max is ieder giga gestegen !

Matthijs

Ooit gehoord van het harmonica-effect bij het remmen? Omdat de eerste altijd (in tijd) eerder remt dan de achterste, zal het veld altijd in elkaar schuiven bij het aanremmen, ook als iedereen exact op hetzelfde punt. Om achter elkaar aan te rijden, zal de achterste auto altijd eerder moeten remmen dan als hij alleen rijdt, om te voorkomen dat hij er niet achterop knalt. Kortom: beide verhalen kunnen waar zijn.

Heeft iemand trouwens nog die enorme fuck up van Sainz gezien? Knalde met hoge snelheid rechtdoor bij de chicane in de haven en moest een Sauber (meen ik) ontwijken. Had net zo goed in tranen kunnen eindigen, gelukkig was daar iets meer uitwijkruimte.