Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Reactie op de edit van Perton: ik zou niet weten waarom ik moet zoeken naar excuses. Hetgeen dat ik vermoed is onderstreept door Max en Jos. En op de straf van Verstappen na* heb ik geen enkel aanknopingspunt die dat vermoeden weerlegt. Een informeel gesprek met een steward vind ik onvoldoende om het naast me neer te leggen, net zo min als ik aan de hand van het betoog van kamp-Verstappen dat niet ombuig naar een feit dat Romain eerder remt. Die objectiviteit mis ik bij jou. Jij probeert uit alle berichten je gelijk te putten en als dat niet lukt kots je bagger over je gesprekspartner heen. Doe je goed.

*ik las dat de straf is gebaseerd op TV-beelden en op gesprekken. Er werd hier wel een aanname gedaan dat in de gesprekken data is overlegd, ik betwijfel dat om het simpel feit dat als op basis van data is bestraft, de beelden en gesprekken er niet toedoen. Dan ga je ook niet naar buiten brengen dat je op basis van beelden hebt bestraft.

Perton

Nee hoor, doe ik alleen bij jou, niet bij Kootje, terwijl die dezelfde mening heeft als jij volgens mij.

Eerst was het dat Grosjean te vroeg remde, vervolgens was het niet goed dat Lotus Grosjean liet rijden met versleten banden (iets wat al jaren bij vrijwel alle teams voorkomt sinds de FIA sneller slijtende banden heeft geïntroduceerd), vervolgens wanneer er iets komt dat een ander licht werd op de zaak van Grosjean, is het plotseling een onbetrouwbaar informeel gesprek of geloof je het zelfs niet eens "omdat ie versleten banden had".

Je mag me prima beschuldigen dat ik zoek naar mijn gelijk. Dat zal ongetwijfeld deels waar zijn n.a.v. allerlei bullshitreacties die ik elders ben tegengekomen. Maar je mag in dat opzicht je hand ook wel zeker in je eigen boezem steken, want je bent geen haar beter dan ik.

Hamilton#44

Doordat Verstappen een (dubbele) straf krijgt riekt het allemaal wel heel erg naar FIA politiek.
Op basis van de beelden zou ik zeggen fout van Verstappen maar Grosjean kan door en Verstappen valt uit, dat is in mijn ogen voldoende straf in zo'n geval. We willen toch gevechten zien, ja goed, dan gaat het ook een keer fout. Anders moet je maar op dammen gaan hoorde ik dit weekend iemand zeggen.  ;)

Ik vermoed dat de FIA dit incident aangrijpt om even te laten zien aan de wereld dat ze Verstappen goed kort houden. De FIA zit natuurlijk met de situatie in hun maag dat mocht er onverhoopt wat met Verstappen gebeuren of iets door zijn toedoen dat ze alle shit over zich heen krijgen dat ze hem een licentie gegeven hebben. Dat speelt naar mijn mening in dit geval zeker mee.

Ik irriteer me er wel aan dat iemand als Massa zich er nu weer mee gaat bemoeien. Hou gewoon je bek dicht over je collega's. Hoeveel Saubers heeft Massa in zijn debuutjaar wel niet afgeschreven?
En ja, een 17-jarige zal een andere risico analyse hebben dan een getrouwde huisvader, maar goed, misschien moet die getrouwde huisvader dan andere dingen gaan doen.

Verstappen is een aanvallende coureur zoals Schumacher en Hamilton bijvoorbeeld, en dat soort coureurs hebben nu eenmaal altijd incidenten. En dat zal ook de gehele carriere van Verstappen zo blijven, of hij moet rond gaan rijden zoals Massa. Kleurloos en alleen winnen in een Ferrari vanaf pole.

Perton

#2793
Nuja over Massa. Hij had eerder dit jaar wel gewaarschuwd dat Verstappen ongelukken zou veroorzaken en zei toen zelf ook al: "Ik was zelf eigenlijk te jong" (iets in die strekking). Dat hij daarop terugkomt (ongetwijfeld omdat journalisten hem aan die uitspraak hebben herinnerd, hij heeft niet zelf een column ofzo geschreven), snap ik dan nog wel. Ik ben het absoluut niet eens met hem, maar ik kan wel begrijpen waarom hem naar het incident is gevraagd en hij daar ook eerlijk (althans in zijn beleving eerlijk) antwoord op geeft. Heb ik eigenlijk niet zoveel moeite mee.

Welke dubbele straf heeft Verstappen gekregen? Strafpunten voor je licentie krijg je namelijk altijd wel erbij als je een ongeluk veroorzaakt dus gridstraf + strafpunten is niet dubbel. En als je uitvallen + straf bedoelt, dat ben ik eigenlijk niet met je eens. Ik vind dat als je uitvalt, dat geen excuus hoort te zijn om geen straf te krijgen. Waarbij ik uiteraard nog wel wil benadrukken dat ik het niet eens ben met de straf zelf. Ik vind er persoonlijk alleen niet zoveel dubbels aan.

Ik weet ook niet of het echt politiek is. Ik denk wel dat het een beetje een optelsom is. Zoals ik al eerder schreef dit weekend (en destijds ook): de eerste inhaalactie in China op Ericsson was gewoon erg gewaagd en had ook mis kunnen gaan. Vervolgens knalt ie op Maldonado en daarna ook nog dat ongeluk met Grosjean. Ik denk dat dat meer de reden is geweest om hem nu te straffen dan allerlei politieke achtergronden.

-edit- Met Schumacher en Hamilton is het wel zo dat die op een gegeven moment wel hebben geleerd hun kalmte te bewaren wanneer dat echt nodig was. Bij Hamilton heeft dat misschien iets langer geduurd en je zou je misschien kunnen afvragen of Bahrein vorig jaar wel slim was. Dat zal Verstappen ook wel leren, daar ben ik van overtuigd, want hij is geen Maldonado, maar het is niet verkeerd hem wel even terug te roepen na een race met meerdere incidentjes. Maar dat had in mijn ogen dus beter met een reprimande of voorwaardelijke straf gekund.

Misschien dat de FIA daarom ook wel even streng is nu: om te voorkomen dat Verstappen nu net zo'n jaar gaat krijgen als Grosjean een paar jaar terug.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 25 mei 2015 - 16:22:29
Nuja over Massa. Hij had eerder dit jaar wel gewaarschuwd dat Verstappen ongelukken zou veroorzaken en zei toen zelf ook al: "Ik was zelf eigenlijk te jong" (iets in die strekking). Dat hij daarop terugkomt (ongetwijfeld omdat journalisten hem aan die uitspraak hebben herinnerd, hij heeft niet zelf een column ofzo geschreven), snap ik dan nog wel. Ik ben het absoluut niet eens met hem, maar ik kan wel begrijpen waarom hem naar het incident is gevraagd en hij daar ook eerlijk (althans in zijn beleving eerlijk) antwoord op geeft. Heb ik eigenlijk niet zoveel moeite mee.

Je moet gewoon niet zeuren over je collega's, hij kan toch ook gewoon zeggen no comment. Nu wil hij weer zijn gelijk halen.
Als hij zo begaan is met veiligheid moet ie als oudere coureur ff naar Verstappen gaan, klap op de schouder geven en zeggen: "Dat doen we maar niet weer he?"
Dan ben je een persoonlijkheid, niet via de media een 17-jarige knul aanvallen omdat ie graag wil racen.

CitaatEn als je uitvallen + straf bedoelt, dat ben ik eigenlijk niet met je eens.

Hoe bedoel je? Natuurlijk is uitvallen een straf. Hij scoort toch geen resultaat voor STR?

CitaatIk vind dat als je uitvalt, dat geen excuus hoort te zijn om geen straf te krijgen.

Dat zei ik ook niet. Ik zeg dat in dit geval uitvallen voor mij voldoende straf is.

CitaatWaarbij ik uiteraard nog wel wil benadrukken dat ik het niet eens ben met de straf zelf. Ik vind er persoonlijk alleen niet zoveel dubbels aan.

De straf is in mijn ogen dubbel omdat hij bij de volgende race, die hier volledig los van staat, 5 plekken terug moet. En in deze race is hij uitgevallen.

Daar komt bij dat Grosjean gewoon door kan, als die een pitstop had moeten maken of was uitgevallen had Verstappen sowieso een straf moeten krijgen. In dit geval straft hij alleen zichzelf. Achteraf gezien moet Grosjean juist blij zijn.  ;D

CitaatIk weet ook niet of het echt politiek is. Ik denk wel dat het een beetje een optelsom is. Zoals ik al eerder schreef dit weekend (en destijds ook): de eerste inhaalactie in China op Ericsson was gewoon erg gewaagd en had ook mis kunnen gaan. Vervolgens knalt ie op Maldonado en daarna ook nog dat ongeluk met Grosjean. Ik denk dat dat meer de reden is geweest om hem nu te straffen dan allerlei politieke achtergronden.

Dan verschil ik op dit punt van jouw mening. Ik vind dat een coureur de ruimte gegeven moet worden. Je kan alles wel bestraffen maar dan krijgen we 20+ coureur die allemaal netjes achter elkaar naar de finish. En dan gaan we weer piepen en zeuren dat het saai is.
Waarom kijken we Formule 1? Omdat het spannend en spectaculair is en daar horen ook crashes bij. Crashes zorgen ervoor dat we coureurs adoreren omdat zij dat doen en durven. Als iedereen met 300 km per uur door een stad kan scheuren en het zou durven, zou ook iedereen het doen.
Elke coureur accepteert ook het risico. Natuurlijk moeten we alles aan veiligheid doen maar als je met 300 km door een stad rijdt wordt het nooit helemaal veilig.
En als je dan een fout maakt die alleen maar gevolgen voor jezelf heeft moet je niet zo moeilijk doen.


CitaatDat zal Verstappen ook wel leren, daar ben ik van overtuigd, want hij is geen Maldonado, maar het is niet verkeerd hem wel even terug te roepen na een race met meerdere incidentjes. Maar dat had in mijn ogen dus beter met een reprimande of voorwaardelijke straf gekund.

Misschien dat de FIA daarom ook wel even streng is nu: om te voorkomen dat Verstappen nu net zo'n jaar gaat krijgen als Grosjean een paar jaar terug.

Dat zou inderdaad kunnen.

0634

Ik ga verder de discussie over het al dan niet late remmen van Grosjean niet opnieuw voeren, maar één punt wil ik nog wel even aanhalen.

Natuurlijk jokken journalisten wel eens, maar dan over hele andere dingen als dit. Andrew Benson van de BBC jokt niet over iets als de telemetrie gegevens van een rijder. Daar ben ik 100% zeker van.

Wings


Hamilton#44

Het ligt er ook aan hoe je telemetrie gegeven interpreteert denk ik.
Ik denk dat de FIA gewoon het gemiddelde rempunt in die bocht neemt van de rondes waarin Verstappen achter Grosjean zat. En dan kijkt hoeveel het rempunt in de bewuste ronde daarvan af zit.
Grosjean zal natuurlijk nooit exact altijd op hetzelfde punt remmen met die snelheden en verstappen zal niet alle rondes zo dicht achter hem gezeten hebben. Dus beiden kunnen vanuit hun standpunt nog wel eens gelijk hebben.

Tuesday

Citaat van: Hamilton#44 op 25 mei 2015 - 16:16:18
Doordat Verstappen een (dubbele) straf krijgt riekt het allemaal wel heel erg naar FIA politiek.
maar wel politiek die is vastgelegd in regelgeving. Ondanks dat er steeds verschillende stewards zitten wordt dit vrij consequent uitgevoerd. Verstappen is echt niet de eerste die een gridstraf voor de volgende wedstrijd krijg

Kootje

@Jeroen,

Niemand zegt dat Benson liegt over die telemetrie, ik stel mezelf alleen de vraag: Heeft hij die telemetrie zelf ingezien, of is hem vertel dat dit in de telemetrie staat? Daarom ga ik er niet klakkeloos vanuit dat het maar zo is omdat Benson het zegt. Het kan ook misinformatie zijn.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 24 mei 2015 - 21:47:13
Alle excuses zoeken ten spijt: Grosjeam remde 5 m later dan een ronde ervoor. De crash is 110% Verstappen's schuld.

Andrew Benson ‏@andrewbensonf1  46 min.46 minuten geleden
@markjw975135 @Max33Verstappen @RGrosjean He didn't. Grosjean braked 5m later than on the previous lap


Dan zijn we uitgeluld... :P

Tuesday

als Grosjean idd eerder zou hebben geremd dan denk ik dat het oordeel van de stewards anders was uitgevallen. Dus wat Benson zegt is wel in lijn met het oordeel van de stewards. Waarom wordt hier aan getwijfeld?

Franky R.

En inderdaad vond ik de reactie van Massa behoorlijk onprofessioneel...Max Verstappen heeft meermaals mensen op de banken gekregen, dus om nu weer op zijn leeftijd te gaan hakken na een incident, overigens de eerste echte crash van Verstappen... ::)


Niemand heeft gezegd dat Max nooit zou crashen. Toch?

Kootje

@Tuesday,

Omdat wat kamp Verstappen zegt, en ja ... ook die hebben telemetrie, niet in lijn is met wat Benson zegt. Daarbij twijfelt niemand aan de schuldvraag (nou ja ... alkleen Wings 'n beetje), maar slechts aan het rempunt van Grosjean. Lag dat idd vroeger dan de ronde ervoor of niet? Waren er dus verzachtende omstandigheden en is de straf te hoog en slechts bedoeld om 'n punt te maken, of is het toch 'n stomme fout?


@Franky,

Massa mag z'n mening hebben, maar hij is duidelijk vergeten dat hij ook genoeg auto's af heeft geschreven. ;)


Hamilton#44

Citaat van: Franky R. op 25 mei 2015 - 17:23:41
En inderdaad vond ik de reactie van Massa behoorlijk onprofessioneel...Max Verstappen heeft meermaals mensen op de banken gekregen, dus om nu weer op zijn leeftijd te gaan hakken na een incident, overigens de eerste echte crash van Verstappen... ::)


Niemand heeft gezegd dat Max nooit zou crashen. Toch?

Precies, krijg ook een beetje de indruk dat het bij Massa afgunst is ofzo. Zijn carriere zit er bijna op, gezien de auto's waarin hij heeft gereden een beetje mager, en nu komt er zo'n jong broekie binnen die alles nog te winnen heeft.

Maar goed, dit gezeik over leeftijd ga je nu iedere keer krijgen.