Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

0634

Ik weet eigenlijk niet waarom Sainz over de hele breedte iets beter is dan Verstappen. Niet omdat ik chauvinistisch wil zijn of omdat ik meen dat Max de beste ooit is of zo, maar waar is Sainz dan net iets 'beter'?

In Q zijn ze beiden een keer sneller geweest. In de race vandaag was Verstappen een toefje beter, twee weken geleden reed hij toch ook voor Sainz toen hij uitviel. Fysiek zie ik geen problemen bij Verstappen. Qua rust en volwassenheid in de presentatie ook niet (Sainz lijkt me trouwens best een aardige vent). Overall zitten ze dicht op elkaar, al geef ik Sainz het voordeel als het gaat om starts.

Resumé: Sainz is een uitstekend coureur, maar waarom zou hij momenteel over de hele breedte iets beter zijn dan Verstappen?

gloudiesaurus

Voor mij gaan ze gelijk op hoor...

En zoals ik al zei moeten we niet vergeten dat Sainz meer ervaring heeft.

Maar ik denk dat ze allebei erg goed zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

Citaat van: gloudiesaurus op 29 maart 2015 - 16:52:53
Voor mij gaan ze gelijk op hoor...

En zoals ik al zei moeten we niet vergeten dat Sainz meer ervaring heeft.

Maar ik denk dat ze allebei erg goed zijn.

Daarom zeg ik ook, gezonde concurrentie. Brengt beide heren en STR alleen maar op een hoger level.
Some things are too important to be left in the past.

NielsD

Ik vind het juist vet dat ze enorm aan elkaar gewaagd zijn. Dat zorgt ervoor dat je elkaar aan het opjutten bent. Als het een Vettel/Webber-verhouding zou worden, dan was ik er snel klaar mee.

En daarbij vind ik het tof dat er met Max een nieuw en groot talent de Formule 1 is binnengekomen, maar met Sainz erbij zijn dat er twee en dat vind ik nog veel gaver. Geeft - zoals eerder gezegd is in dit op topic - de komende tien jaar genoeg leuks om naar te kijken.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 29 maart 2015 - 16:44:34
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 16:43:06
Sainz doet het uitstekend inderdaad. Ik vind hem over de hele breedte eigenlijk net iets beter dan Verstappen momenteel, al is hij naar mijn idee denk ik ook net wat wisselvalliger. Het gaat sowieso een spannende strijd worden daar.

Klopt... we moeten ook niet vergeten dat Sainz wat meer ervaring heeft dan Max. Zeker in Formule-auto's. Zo had Sainz ook al eerder op Sepang geracet, Max niet. Maar ze zijn zeker aan elkaar gewaagd.
Ik vind dat persoonlijk altijd een beetje een onzin-argument dat Sainz meer ervaring heeft. De hele reden dat Verstappen op zijn 17e in de F1 zit is omdat hij zo'n exceptioneel talent zou zijn en er nu al klaar voor zou zijn. Dan zou dat gebrek aan ervaring geen issue moeten zijn, anders had ie nu wel GP2 gereden.

Perton

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 16:50:53
Ik weet eigenlijk niet waarom Sainz over de hele breedte iets beter is dan Verstappen. Niet omdat ik chauvinistisch wil zijn of omdat ik meen dat Max de beste ooit is of zo, maar waar is Sainz dan net iets 'beter'?

In Q zijn ze beiden een keer sneller geweest. In de race vandaag was Verstappen een toefje beter, twee weken geleden reed hij toch ook voor Sainz toen hij uitviel.
Ja nogal wiedes als Sainz een mislukte pitstop heeft. Zo ken ik er ook nog wel een paar.

In de trainingen is Sainz doorgaans net wat sneller (maar goed, dat zijn trainingen, dat zegt verder niet zoveel) en in Australië zat ie er in de race goed bij tot het mis ging bij de stop. Misschien was Verstappen onder normale onstandigheden voor hem geëindigd, misschien ook niet. En nu in Maleisië reed Verstappen dan weer de sterkere race. Ze ontlopen elkaar niet zoveel.

Overigens denk ik ook dat het komt omdat Verstappen iets conservatiever te werk gaat (behalve in de gevechten dan), zoals je ook bij de start van vandaag kon zien. Zodra die zijn flow in dat opzicht wat meer vindt, verwacht ik hem wat regelmatiger voor Sainz.

0634

Ach die pitstop was ik idd vergeten. Mea culpa. Maar goed, die race kon beide kanten nog op voordat Max wegviel denk ik.

Verder wat je zegt eigenlijk. Daarom snap ik je eerdere opmerking niet zo dat Sainz beter zou zijn over de hele breedte genomen.

Fietser

Net zoals Perton vind ik Sainz – op dit moment, na 2 races – in de breedte een fractie beter van Verstappen. Een kwestie van gevoel. Voorbeeldje: Sainz miste – net zoals Raikkonen – op Sepang de boot tijdens dat chaosrondje in Q2. Hij verklaarde zich na afloop niet alleen teleurgesteld dat hij daardoor Q3 miste, hij wist ook dat hij daarin heel, heel hoog had kunnen eindigen. Hij voelde dat hij snel was, zelfs even snel als Vettel in Q1. (En een stukje sneller dan zijn teamgenoot!) Het is m.i. dan ook best redelijk te veronderstellen dat Sainz zich onder 'normale omstandigheden' bij de vijf snelsten op de grid had kwalificeren. Natuurlijk kun je stellen dat hij dat rondje in Q2 maar niet had moeten verpesten. Oké, maar zeker is dat de jonge Spanjaard buitengewoon snel is, m.i. minstens zo snel als de (piep)jonge Nederlander. In de races zijn de twee tot nu toe lastig te vergelijken. Door omstandigheden reden ze zowel in Melbourne als in Kuala Lumpur niet op parallel rubber.
Let wel: ik wil de prestaties van Verstappen zeker niet bagatelliseren. Hij presteerde geweldig! Maar de verrichtingen van zijn teamgenoot kunnen (ook) bijzonder relevant zijn. Vandaar dat ik hierboven al iets schreef als: als Sainz de nieuwe Alonso is, dan komt het allemaal goed.


0634

Ja, maar ja, daar kan ik niet zoveel mee. Wat hij dacht te kunnen rijden is niet wat hij gereden heeft. Vergeet niet, in Australie maakte Max een foutje waardoor hij Q3 mistte. Misschien dacht hij toen net de pole te kunnen rijden. Ik chargeer wat, maar daar kunnen we niet veel mee. Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat Sainz, die ik echt uitstekend vind verder, of wie dan ook, in de regen nog heel veel meer uit de wagen had kunnen persen in de regen van Q3.

0634

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 18:17:10
Citaat van: gloudiesaurus op 29 maart 2015 - 16:44:34
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 16:43:06
Sainz doet het uitstekend inderdaad. Ik vind hem over de hele breedte eigenlijk net iets beter dan Verstappen momenteel, al is hij naar mijn idee denk ik ook net wat wisselvalliger. Het gaat sowieso een spannende strijd worden daar.

Klopt... we moeten ook niet vergeten dat Sainz wat meer ervaring heeft dan Max. Zeker in Formule-auto's. Zo had Sainz ook al eerder op Sepang geracet, Max niet. Maar ze zijn zeker aan elkaar gewaagd.
Ik vind dat persoonlijk altijd een beetje een onzin-argument dat Sainz meer ervaring heeft. De hele reden dat Verstappen op zijn 17e in de F1 zit is omdat hij zo'n exceptioneel talent zou zijn en er nu al klaar voor zou zijn. Dan zou dat gebrek aan ervaring geen issue moeten zijn, anders had ie nu wel GP2 gereden.

Dat is natuurlijk ook maar deels waar. Sainz was bekend op Maleisie. Het scheelt gewoon als je de circuits kent. Voor de rest onderschrijf ik het wel.

Perton

Dat deel van het circuit kennen ben ik het  dan ook wel mee eens, maar ik heb wel vaker voorbij zien komen dat Sainz meer ervaring in het autoracen heeft en dat vind ik overdreven.

En over Sainz en Verstappen, de voornaamste rode draad wat ik uiteindelijk toch duidelijk wilde maken is dat ik ze aan elkaar gewaagd vind en ik denk dat het per weekend wel zal verschillen wie net wat beter uit de verf komt. Over een heel seizoen genomen verwacht ik dat dat Verstappen zal zijn uiteindelijk.

Kootje

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 20:59:46
Dat deel van het circuit kennen ben ik het  dan ook wel mee eens, maar ik heb wel vaker voorbij zien komen dat Sainz meer ervaring in het autoracen heeft en dat vind ik overdreven.

Hoezo is dat overdreven dan, het is toch gewoon 'n feit?

16 races Formule BMW Europe (2010)
  9 races Formule BMW Pacific (2010)
18 races Formule Renault 2.0 Eurocup (4x 2010, 14x 2011)
  2 races Formule Renault 2.0 UK Winterseries (2010)
20 races Formule Renault 2.0 Northern European Cup (2011)
  4 races European Formule 3 Open (2010)
27 races Formule 3 Euroseries ( 3x 2011, 24x 2012)
26 races Brits Formule 3 (2012)
  6 races Macau GP (3x 2011, 3x 2012)
20 races FIA European Formula 3 Championship (2012)
  1 race  Masters of Formula 3 (2012)
16 races GP3 (2013)
26 races Formule Renault 3.5 (9x 2013, 17x 2014)
  2 races Formule 1 (2015)

193 races totaal, daar waar Max het met 49 races moet doen.

12 races Florida Winter Series
33 races FIA European Formula 3 Championship
  1 race  Masters of Formula 3
  1 race  Macau GP
  2 races Formule 1

Sainz jr. heft dus 4x zoveel autosportervaring dan Max. Dat kun je dan wel bagatelliseren, maar zal toch echt niet in het voordeel van Max werken.




Arthur

Uiteindelijk wel dus als hij die ruimere ervaring ook in zijn rugzak heeft. Voor nu zijn ze i.d.d. aan elkaar gewaagd. Maar gedurende het seizoen zie ik Max toch wel de overhand krijgen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Als verstappen last heeft van een gebrek aan ervaring had ie maar een jaar gp2 moeten rijden en is de f1 een jaar te vroeg gebleken. Ik zeg nergens dat hij niet minder ervaring heeft, ik vind het alleen geen excuus om te gebruiken. Hij is met een reden op zijn 17e gekomen.

FolkertE

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 22:33:18
Als verstappen last heeft van een gebrek aan ervaring had ie maar een jaar gp2 moeten rijden en is de f1 een jaar te vroeg gebleken. Ik zeg nergens dat hij niet minder ervaring heeft, ik vind het alleen geen excuus om te gebruiken. Hij is met een reden op zijn 17e gekomen.
Dan is hij er ook vrij laat bij tegenwoordig.....

Maar serieus, het word niet als excuus gebruikt, maar als verklaring waarom Sainz soms nog iets beter lijkt. Het kan zeker mee spelen allemaal en dat is voor beiden helemaal niet erg. Verstappen leert het wel en Saintz gebruikt het nu.