Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Figge

Eens, dit heb ik laatst ook al eens gezegd. Maar toen waren wij het er hier niet over eens. De turbo's zouden het rijden juist moeilijker maken, vanwege het hoge koppel uit de bochten en dergelijke. Maar daarentegen ben ik het de kritiek uit F1 zelf eens. In de afgelopen 20 jaar F1 qua snelheid geknepen, met de veiligheid als argument. Dat was in de 90's zeker goed. Maar, nu?? F1 is mij gewoon te langzaam op het moment. F1 mag wat mij betreft minstens een 1000pk auto zijn. Gewoon 390 op Monza. Das indrukwekkend. Meer downforce. Gewoon 5 seconde sneller op Spa dan ze nu gaan. Das indrukwekkend. Los van dit alles.

Het topic gaat over Max. Hij doet het geweldig. F1 is niet alleen het rijden, maar ook het hele circus er om heen. Max is relaxed, geconcentreerd. En doet direct mee op snelheid. Ik ga ervan uit dat het qua snelheid helemaal goedkomt met hem. Als dit zn instapniveau is, dan mogen wij ons als Nederlanders toch opmaken voor een NLse rijder die obv eigen prestaties mee kan gaan doen voor podiums, misschien zelfs zegen, en heel misschien zelfs titels. In de STR niet uiteraard, maar als ie na 3 jaar klaar zou kunnen zijn voor RBR, dan is hij al 20. Ik denk dat Max een mooi Nederlands exportproduct kan worden :P

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 03 oktober 2014 - 09:04:54
Op de eerste plaats felicitaties aan Max om zijn meer dan verdienstelijk debuut.
Interessant om te zien dat de kritiek zich niet zozeer op hemzelf richt, maar op de F1 an sich. Zelfs de FIA vraagt zich af: als een 17-jarige geen probleem heeft om mee te komen, wat stelt F1 als koningsklasse van de autosport dan nog voor? O, o, als onze mythische status maar niet in gevaar komt, want da's voor een flink deel de kurk waar het circus op drijft... stel je voor dat over een paar jaar nog veel meer 17-jarigen rondrijden, misschien zelfs een 16-jarige. Dat is helemaal niet ondenkbaar aangezien al 10 jaar de snelheid niet meer omhoog is gegaan en ook ervaren coureurs toegeven dat F1 rijden makkelijk is dan ooit.
In die zin zou het F1 goed uitkomen als Max faalt.

En toch: Johan Cruijff debuteerde in het eerste van Ajax toen hij 16 was.
Boris Becker won Wimbledon toen hij 17 was, Martina Hingis zelfs op haar 15e. Maar ik hoor niemand klagen over dat de 'mytische status' van professioneel voetbal en Grand Slams zijn aangetast. Natuurlijk, het slaan van een tennisbal of het schieten van een voetbal is natuurlijk niks mytisch, maar presteren in een volgepakt stadion is dat natuurlijk wel. Qua druk op het kind is het niet anders dan de druk die Verstappen moet voelen.

Figge

Dat is niet helemaal hetzelfde he. Voetbal of Tennis is een directe kundigheid als sporter. Als je er niks van kunt kom je niet op het niveau om bij Ajax te spelen of in een grand slam. Wat je bij F1/motorsport hebt en bij andere sporten in minder mate is je in een door een technisch reglement omschreven product racet. Een voetballer heeft een paar schoenen en een bal. Een tennisser heeft schoenen en een racket. Het is verder een directe fysieke en psychische confrontatie. Dat Max op het gebied van het fysieke en psychische direct mee kan met de huidige F1 is niets meer dan hulde voor zijn kunnen. Alleen denk ik dat de auto's qua technisch reglement te makkelijk te besturen zijn. Dat is niet zijn schuld, maar van de FIA die de technische reglementen opstelt. Met weinig ervaring kunnen direct op snelheid meedoen. Dat lijkt in andere klassen als DTM, WEC of Indycars anders te zijn. 

Perton

Citaat van: Charrel op 03 oktober 2014 - 04:40:20
Totaly worth it!! Vanaf de eerste ronde maakte hij al indruk, niets verkeerd gedaan! Helaas met 6 min te gaan gaf de motor het op, dus moest hij zijn auto aan de kant zetten. Maar indruk heeft hij zeker gemaakt! Kan nu al niet wachten op de volgende sessie  ;D
Nu wil ik niet mierenneukerig doen, maar na zijn eerste ronde kwam hij binnen omdat zijn derde versnelling het niet deed. Dus om nou te zeggen dat ie vanaf de eerste ronde al indruk maakte, gaat me ook wat te ver...

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 03 oktober 2014 - 11:13:16

En toch: Johan Cruijff debuteerde in het eerste van Ajax toen hij 16 was.
Boris Becker won Wimbledon toen hij 17 was, Martina Hingis zelfs op haar 15e. Maar ik hoor niemand klagen over dat de 'mytische status' van professioneel voetbal en Grand Slams zijn aangetast. Natuurlijk, het slaan van een tennisbal of het schieten van een voetbal is natuurlijk niks mytisch, maar presteren in een volgepakt stadion is dat natuurlijk wel. Qua druk op het kind is het niet anders dan de druk die Verstappen moet voelen.
Ja maar twee van de drie waren op jonge leeftijd al opgebrand.

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 03 oktober 2014 - 13:19:27
Citaat van: Matthijs op 03 oktober 2014 - 11:13:16

En toch: Johan Cruijff debuteerde in het eerste van Ajax toen hij 16 was.
Boris Becker won Wimbledon toen hij 17 was, Martina Hingis zelfs op haar 15e. Maar ik hoor niemand klagen over dat de 'mytische status' van professioneel voetbal en Grand Slams zijn aangetast. Natuurlijk, het slaan van een tennisbal of het schieten van een voetbal is natuurlijk niks mytisch, maar presteren in een volgepakt stadion is dat natuurlijk wel. Qua druk op het kind is het niet anders dan de druk die Verstappen moet voelen.
Ja maar twee van de drie waren op jonge leeftijd al opgebrand.
Maar wel pas nadat ze supersuccesvol waren en dus een mooie carrière hadden gehad. Ik verwacht ook niet dat Verstappen tot zijn 40e in de F1 blijft.

Wings

Citaat van: Perton op 03 oktober 2014 - 13:15:32
Citaat van: Charrel op 03 oktober 2014 - 04:40:20
Totaly worth it!! Vanaf de eerste ronde maakte hij al indruk, niets verkeerd gedaan! Helaas met 6 min te gaan gaf de motor het op, dus moest hij zijn auto aan de kant zetten. Maar indruk heeft hij zeker gemaakt! Kan nu al niet wachten op de volgende sessie  ;D
Nu wil ik niet mierenneukerig doen, maar na zijn eerste ronde kwam hij binnen omdat zijn derde versnelling het niet deed. Dus om nou te zeggen dat ie vanaf de eerste ronde al indruk maakte, gaat me ook wat te ver...

Dat de derde versnelling het niet deed kan anders wel veel indruk maken. Zeker als dat in de eerste ronde van je carrière is. Indruk is immers onderhevig aan verschillende criteria....

Franky R.

@Breaktest,


Ik vind alle ophef overdreven...Jaren terug moest je met de pook schakelen en hadden de auto's 1000 pk. Toch kropen er genoeg jonkies in een dergelijke auto. Ik heb toen niemand gehoord over dat de F1 te makkelijk was.


Ayrton Senna stapte over van een F3 met pakweg 180 pk [1983] in een Toleman met 700 á 800 pk. Ook geen klachten gelezen, destijds...


Het is gewoon een teken van de tijd dat jonge coureurs steeds eerder in een auto mogen racen. Vroeger was Jan Lammers een uitzondering met zijn 16 jaar, tegenwoordig is het de norm. En dan kan het best zo zijn dat er een 17 jarige F1-coureur komt.


Als men zo bang is voor een 16-jarige in een F1, dan moet men de grens om in een auto te racen weer terugdraaien naar pakweg 1991. Dus 18 jaar en/of een rijbewijs in land van herkomst...IMHO

Wings

Mee eens. Los hiervan is Verstappen de uitzondering die de regel bevestigd en natuurlijk niet zomaar een willekeurig persoon uit een lagere klasse.

NielsD

Citaat van: Wings op 03 oktober 2014 - 17:11:46
Mee eens. Los hiervan is Verstappen de uitzondering die de regel bevestigd en natuurlijk niet zomaar een willekeurig persoon uit een lagere klasse.

Precies. Het had ook Esteban Ocon kunnen zijn (los van zijn connectie met Lotus), want dat is ook geen pannenkoek.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Daarom vind ik alle heise ook overdreven. Toen Raikkonen met zijn 3 autoraces ervaring bij Sauber mocht testen was dat ook gewoon een uitzondering, dat is Verstappen nu ook. Als er nu structureel gastjes van 17 hun F1-debuut zouden maken, dan is er misschien iets aan de hand. Nu niet. Hij is gewoon heel erg goed.

Hamilton#44

Grappig en hoe typisch Nederlands dat er altijd weer landgenoten zijn die iets moois moeten afkraken. Wees gewoon blij dat we eindelijk een coureur in huis hebben die de top kan halen.
Dit opent ook deuren voor toekomstige Nederlandse coureurs.

Perton

Waarom moet ik blij zijn omdat iemand Nederlands is? Ik ben blij omdat Max Verstappen een geweldige coureur is en dat ie Nederlands is, is voor mij een hartstikke mooie bonus. Zo blij als ik nu ben, zo blij was ik ook toen Grosjean zijn tweede kans kreeg.

Verder zie ik niet waar in de laatste posts iets afgekraakt wordt.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 05 oktober 2014 - 16:46:26
Waarom moet ik blij zijn omdat iemand Nederlands is? Ik ben blij omdat Max Verstappen een geweldige coureur is en dat ie Nederlands is, is voor mij een hartstikke mooie bonus.

Ik heb het ook over sommigen in dit topic in het algemeen, niet alles gaat over jou.

Ik zeg ook niet dat je hem goed moet vinden omdat hij Nederlands is, ik zie alleen dat het bij sommigen lijkt dat ze hem juist niet goed vinden OMDAT hij Nederlands is en/of omdat hij de zoon van is.

Een ventje van krap 17 jaar die vorig jaar nog met karts reed maakt een nagenoeg foutloos debuut onder het oog van de wereld. We mogen heel erg blij zijn dat zo'n uniek talent zijn roots in Nederland heeft.

0634

Met heel veel NLers had ik zelf overigens niet veel. Albers. Vd Garde. Heb ik weinig mee. Deden mijn hart nooit sneller kloppen, al lijkt Giedo mij wel een geschikte vent, maar op de baan vind ik het niet veel soeps.