Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Fietser op 30 augustus 2014 - 12:42:54
Maar ik vraag me wel af of wij hier te lande net zo kritisch zouden reageren op de meningen van oud-coureurs als Hakkinen, Villeneuve en Salo als er een 16-jarige Colombiaan, Portugees of Est in een F1 zou stappen.

Natuurlijk niet. Maar wat is er mis met patriottisme? Iedereen die voetbal kijkt supporter toch ook Nederland omdat de voetballers in een oranje shirt spelen en ons land vertegenwoordigen op een groot toernooi? Daar is niks mis mee dus snap ook niet dat het telkens als een soort van verwijt wordt opgevoerd. Plus er zullen genoeg mensen zijn die Verstappen van jongs af aan op de voet volgen. Kritiek weerleggen op basis van een verwachtingspatroon vind ik dan net wat makkelijker. Het weerspreken direct linken aan het chauvinisme vind ik dan wel erg extreem doorschieten. Datzelfde deed je eerder ook toen mensen vonden dat Frijns een kans moest krijgen. Beetje vreemd.

Franky R.

Citaat van: Fietser op 30 augustus 2014 - 12:42:54
Even iets rechtzetten. Ik heb niets tegen enig chauvinisme, maar wel als men op basis daarvan gaat lopen roepen. Ikzelf heb geen flauw idee of het verstandig is dat M. Verstappen nu al instapt; de tijd zal het leren. Maar ik vraag me wel af of wij hier te lande net zo kritisch zouden reageren op de meningen van oud-coureurs als Hakkinen, Villeneuve en Salo als er een 16-jarige Colombiaan, Portugees of Est in een F1 zou stappen.
Voor alle duidelijkheid: ik hoop dat Verstappen een glanzende carrière tegemoet gaat, maar dat hoop ik ook voor Kvyat (ofschoon dat lastig zou zijn).


Ok, je punt heb ik begrepen. Maar...het is toch niet louter zijn nationaliteit [mag ik hopen]? Max heeft toch goede dingen laten zien. Net als Robin Frijns voor hem.


En er werd inderdaad kritisch gereageerd op een Rus van amper 17/18 jaar die mogelijk in de Sauber zou rijden. Maar dat was weer terecht, want Sirotkin had niets laten zien wat hem een plekje in een F1-auto zou geven.


Sirotkin zou louter vanwege geld instappen bij Sauber, alleen zijn de Russen niet bepaald goed van betalen geweest.


Dit even om het in perspectief te zetten... ;)

Perton

Oja goed dat je Sirotkin noemt. Mijn mening was daarover altijd dat 2014 een jaartje te vroeg voor hem was, maar dat hij genoeg basistalent in de Formule Renault 3.5 had getoond, dat 2015 een optie zou kunnen zijn. Posts daarover zullen ongetwijfeld terug te vinden zijn. En uiteindelijk is Sauber het met me eens geweest. Dus blijkbaar had ik met mijn kritiek toch een beetje gelijk inderdaad ;)

Niet dat ik 2015 nu wel geschikt vind.

Kootje

Los van het feit dat Verstappen Nederlander is, vind ik leeftijd er sowieso niet toe doen. Het gaat er toch om wat je presteert. Sirotkin had imo nog te weinig aansprekende resultaten geboekt om 'n stoeltje te verdienen en heeft dit nog steeds niet. Verstappen daarentegen zet zx'n debuut wel kracht bij door z'n resultaten. Neem bijvoorbeeld dat andere Nederlandse supertalent Nyck de Vries. Die stapte vorig jaar in de FR2.0 in, toch 'n iets lager aangeslagen klasse dan F3, maar kan pas in z'n 2e jaar laten zien wat hij echt waard is. Voor hem zou F1 imo zeker weten te vroeg komen, ondanks dat hij 3 jaar ouder is dan Max. Bij Max heb ik alleen twijfels omdat hij nog niet eens 'n jaar autosport op z'n naam heeft staan, maar ja ... dat had Kimi ook niet. Ander groot verschil dat in Verstappen's voordeel spreekt: Hij is geboren om F1 te rijden. Vanaf 4-jarige leeftijd draait z'n hele leven al om niets anders dan dat. Terwijl he gros begint te karten als hobby en pas langzaamaan gaan dromen van F1 en dan hun leven daar op in gaan richten, weet hij niet beter. Voor hem is het bij wijze van spreken geen droom of doel, maar 'n vanzelfsprekendheid.

Perton

Derde jaar voor De Vries, Kootje. Eerste jaar was vrij goed voor een rookie, tweede jaar matig maar begon hij later wel beetje te presteren (schijnbaar was er iets mis met de auto/het team, ik weet het niet, volg die klasse niet heel uitgebreid) en nu in zijn derde jaar valt alles samen.

Kootje

Oke, my bad!  :-[

Maar goed, dat versterkt mijn punt dat hij met z'n 19 jaar iig nog niet klaar is voor de F1 alleen maar en dat Verstappen het met z'n 16 jaar direct al veel beter voor elkaar heeft. (los van z'n STR contract natuurlijk)

Franky R.

Citaat van: Perton op 30 augustus 2014 - 12:55:16
Oja goed dat je Sirotkin noemt. Mijn mening was daarover altijd dat 2014 een jaartje te vroeg voor hem was, maar dat hij genoeg basistalent in de Formule Renault 3.5 had getoond, dat 2015 een optie zou kunnen zijn. Posts daarover zullen ongetwijfeld terug te vinden zijn. En uiteindelijk is Sauber het met me eens geweest. Dus blijkbaar had ik met mijn kritiek toch een beetje gelijk inderdaad ;)

Niet dat ik 2015 nu wel geschikt vind.


Er waren bijster weinig mensen die Sirotkin in de Sauber zagen zitten, als ik de pagina's terug lees... :P


@Kootje,


McLaren is van het lange termijn. Dat had ooit eens tot een botsing geleidt met de Hamilton-familie. Pa Hamilton wilde Lewis eerder laten promoveren naar een snellere klasse. Ik zal dat eens opzoeken.


Maar is het wel bitter voor De Vries dat hij in ingehaald door Max Verstappen. Zou de ervaring van Jos zijn zoon zo'n voorsprong hebben gegeven?

Perton

Citaat van: Franky R. op 30 augustus 2014 - 13:21:54
Er waren bijster weinig mensen die Sirotkin in de Sauber zagen zitten, als ik de pagina's terug lees... :P
Klopt, maar die waren er sowieso op tegen, en eerlijk is eerlijk, daar waren vaak wel chauvinistische argumenten bij (misschien niet per se op dit forum, maar op andere sites wel).

Kootje

McLaren kan dan wel vd lange termijn zijn, maar als hij net zo gepresteerd had als Max nu, dan had hij na één á twee seizoenen FR2.0 al gepromoveerd naar de F3 of GP3 ipv dat hij nu al 3 seizoenen FR2.0 rijdt.

Hamilton deed twee jaartjes FR2.0, twee jaartjes F3, 'n jaartje GP2 en toen al F1. Of kijk naar Magnussen die na één jaartje FR2.0 naar de F3 promoveerde, 2 jaar later FR3.5 en weer 2 jaar later F1. Of neem Vandoorne die 2 jaartjes FR2.0, 'n jaartje FR3.5 en 'n jaartje GP2 waarschijnlijk al de overstap naar F1 gaat maken. Dus ja ... bij McLaren doorloop je weliswaar het hele traject, maar neemt dat bij de toppers ook slechts 5 jaar in beslag. Nyck zit al in z'n 3e jaar en is nog geen stap verder.

Perton

Wat eigenlijk een blessing in disguise is, want hij werd behoorlijk in verband gebracht met het Renault-project in de Formule 3, wat helemaal mis is gegaan. Als hij daadwerkelijk daarmee in zee was gegaan, was het goed misgegaan met zijn carrière. Maar goed, het was inderdaad wat beter geweest als zijn tweede 2.0-jaar gewoon stukken beter was verlopen, dan had ie denk ik wel gewoon bij een goed Formule 3-team gezeten dit jaar.

Dus ben het verder met je eens, maar er zitten wel wat positieve kanten aan het feit dat hij geen F3 is gaan doen in zijn omstandigheden.

Kootje

Achteraf gezien wel ja.  ;D

Perton

Daarom noemde ik het ook een blessing in disguise ;) In eerste instantie was ik er ook niet zo blij mee dat De Vries een derde jaar Renault ging doen, maar nu wel.

NielsD

Verstappen zegt dat vrijdagtrainingen nog helemaal niet zeker zijn? Wat bedoelt hij hier precies mee? Ik dacht dat er sowieso al drie bevestigd waren?

Citaat"Vrijdagtrainingen zijn nog niet zeker, dat willen we wel maar die beslissing laten we aan het team over."

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/315466/verstappen-sr-max-is-klaar-voor-zijn-formule-1-debuut/
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Fietser

Citaat van: Wings op 30 augustus 2014 - 12:53:04
Citaat van: Fietser op 30 augustus 2014 - 12:42:54
Maar ik vraag me wel af of wij hier te lande net zo kritisch zouden reageren op de meningen van oud-coureurs als Hakkinen, Villeneuve en Salo als er een 16-jarige Colombiaan, Portugees of Est in een F1 zou stappen.

Natuurlijk niet. Maar wat is er mis met patriottisme? Iedereen die voetbal kijkt supporter toch ook Nederland omdat de voetballers in een oranje shirt spelen en ons land vertegenwoordigen op een groot toernooi? Daar is niks mis mee dus snap ook niet dat het telkens als een soort van verwijt wordt opgevoerd. Plus er zullen genoeg mensen zijn die Verstappen van jongs af aan op de voet volgen. Kritiek weerleggen op basis van een verwachtingspatroon vind ik dan net wat makkelijker. Het weerspreken direct linken aan het chauvinisme vind ik dan wel erg extreem doorschieten. Datzelfde deed je eerder ook toen mensen vonden dat Frijns een kans moest krijgen. Beetje vreemd.

Als je goed hebt gelezen dan weet je dat ik geen probleem heb met enig chauvinisme/patriotisme, tenzij er, op basis hiervan, 'van alles en nog wat wordt geroepen'. Zo vind ik het opvallend dat er 'hier' veel kritiek is/was op de meningen van de heren Villeneuve, Salo en Hakkinen. Terwijl ik nauwelijks scherpe reacties waarneem omtrent de meningen van Coulthard en Button die vinden dat Verstappen groot gelijk heeft om zo vroeg te debuteren.
Je mag mijn postings misschien 'beetje vreemd' vinden (en Frijns erbij halen), maar als ik merk dat gekleurdheid eenzijdigheid oplevert, dan mag ik daar iets van vinden als je het niet erg vindt.

Een terzijde: ik support het Nederlands elftal op geen enkele manier. Wel hoop ik dat ze winnen. Een nuance.

En hier laat ik het bij.

0634

Citaat van: Kootje op 30 augustus 2014 - 10:36:07


Ik ben al 'n paar jaar fan van Max, zoals ik dat van alle Nederlandse rijders ben. Dat hij, in tegenstelling tot de meesten, dan ook nog eens extreem talentvol is, is mooi meegenomen. Maar chauvinisme is toch wel de hoofdreden bij mij.
Nee, dat ben ik dan weer niet van alle Nederlanders. Met paydrivers die zich zelf inkopen en simpelweg niet het talent hebben voor de F1 heb ik niks, ook niet als ze uit NL komen.