Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

SDG

Citaat van: Kootje op 23 augustus 2014 - 10:58:48
Citaat van: Breaktest op 23 augustus 2014 - 10:41:10
Het gaat niet om leeftijd, maar of je boven het stuur uit kunt kijken...

Zoals Max zelf al aangaf: "Leeftijd is maar 'n getal in je paspoort."

Volgens Mateschitz en Marko is Max iig erg volwassen voor z'n leeftijd en uit ervaring weet ik dat dat meer zegt dan dat getal zelf. Wat dat betreft zie ik het probleem ook niet zo. Mijn grootste probleem is het gebrek aan ervaring dat Max heeft, maar ja .... wie ben ik om aan het oordeel van Dr Marko te twijfelen. Tot nog toe heeft hij het gelijk aan z'n zijde gehad, want op Bourdais* na zijn alle naar Toro Rosso gepromoveerde coureurs F1 waardig gebleken. Niet allemaal grootste kampioenen in spé, maar ook geen Mallenado's, Karthikeyan's of Chilton's.


*Was geen Red Bull protegé maar 'n groots CART kampioen en daardoor eigenlijk voor iedereen 'n zekerheidje. Iemand die beweerd dat hij/zij op voorhand wist dat Bourdais door de mand zou vallen, is voor mij volstrekt ongeloofwaardig.

De meeste kritiek die er op Bourdais gegeven wordt is doorgaans dan ook 'in hindsight'. Langs de andere kant, CART was in de jaren dat Bourdais de dominante rijder was al een tijdje over zijn hoogtepunt heen en de kwaliteit van het deelnemersveld was niet meer dat van eind jaren negentig. Ik heb hem altijd een beetje als 'koning eenoog in het land der blinden' aanzien. Het is ook tekenend dat het tot dit jaar geduurd heeft vooraleer hij ook in de Indycar Series eindelijk zijn eerste overwinning wist te boeken. Zeker geen slechte coureur en absoluut een goede all-rounder, gezien de diverse klassen waar hij actief is geweest, maar die vier titels in de Champ Cars geven hem een beetje een hogere status dan hij in werkelijkheid verdient.

Kootje

In hndsight wel ja, maar op dat moment leek die status niet meer dan terecht.

Pancake Shield

Eddie Jordan geeft bij de BBC nog een goed punt: 'wat als hij het nu niet zou halen'. Dan laat Red Bull ze gaan en dan verdwijnen ze van het platform hij gaf zelf het voorbeeld van Alguersuari. Die werd gezien als een groot talent en nadat hij bij Toro Rosso weg ging, is hij nergens meer te zien.

Dus dat ze nu met Verstappen/Kvyat een grote kans hebben om dat wel goed te doen als die jongens het niet halen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Kootje

Citaat van: Pancake Shield op 23 augustus 2014 - 13:39:07
Eddie Jordan geeft bij de BBC nog een goed punt: 'wat als hij het nu niet zou halen'. Dan laat Red Bull ze gaan en dan verdwijnen ze van het platform hij gaf zelf het voorbeeld van Alguersuari. Die werd gezien als een groot talent en nadat hij bij Toro Rosso weg ging, is hij nergens meer te zien.

Dus dat ze nu met Verstappen/Kvyat een grote kans hebben om dat wel goed te doen als die jongens het niet halen.

En Coulthard counterde met: Maar als ze na 3 jaar Toro Rosso vertrekken, hebben ze wel hun schaapjes op het droge. Dit in tegenstelling tot 'n normale 24-jarige die na zijn afstuderen met 'n studieschuld aan "het leven" begint.
Op Jordan's pleidooi dat Red Bull ze ook na die jaren STR 'n platform zou moeten bieden, gaf hij Eddie nog 'n fijne sneer in de zin van: "Toen jij nog teambaas was en iemand presteerde niet, danke je 'm ook gewoon af."

Pancake Shield

Citaat van: Kootje op 23 augustus 2014 - 13:57:20
Citaat van: Pancake Shield op 23 augustus 2014 - 13:39:07
Eddie Jordan geeft bij de BBC nog een goed punt: 'wat als hij het nu niet zou halen'. Dan laat Red Bull ze gaan en dan verdwijnen ze van het platform hij gaf zelf het voorbeeld van Alguersuari. Die werd gezien als een groot talent en nadat hij bij Toro Rosso weg ging, is hij nergens meer te zien.

Dus dat ze nu met Verstappen/Kvyat een grote kans hebben om dat wel goed te doen als die jongens het niet halen.

En Coulthard counterde met: Maar als ze na 3 jaar Toro Rosso vertrekken, hebben ze wel hun schaapjes op het droge. Dit in tegenstelling tot 'n normale 24-jarige die na zijn afstuderen met 'n studieschuld aan "het leven" begint.
Op Jordan's pleidooi dat Red Bull ze ook na die jaren STR 'n platform zou moeten bieden, gaf hij Eddie nog 'n fijne sneer in de zin van: "Toen jij nog teambaas was en iemand presteerde niet, danke je 'm ook gewoon af."

Ja, ok dat is ook weer zo. Zeker in zijn nadagen heeft Jordan veel jonge coureurs afgedankt.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Wat een onzin van Jordan.

Dat Alguersuari nergens in beeld was, was om de simpele reden dat hij zich op F1 bleef focussen en geen moeite deed ergens anders een stoeltje te vinden. Scott Speed heeft nog leuke NASCAR-carrière gehad, Buemi is prima sportscar-coureur geworden, Bourdais heeft weer succes in de VS. En zelfs Bortolotti die geen geld had, dook weer op in de Mégane Trophy.

Dus als Jordan Alguersuari als voorbeeld noemt wat er mis is met het programma Red Bull, dan ben ik het voor de verandering een keer compleet met hem oneens.

Breaktest

Citaat van: Breaktest op 22 augustus 2014 - 10:22:58
Het is wel grappig om te zien dat Max zich nergens zorgen over maakt. Hij bagatelliseert het zelfs enigszins met zijn uitspraak De overstap van kart naar F3 is groter dan van F3 naar F1
Ik had even tijd nodig om deze uitspraak te laten bezinken.
-Als we even aannemen dat het waar is, betekent het omgekeerd dat F1 dichter bij F3 staat dan menigeen denkt. En beetje een ontmaskering van een 'mytische' klasse dus. 
-Toont Max zich hiermee niet een typische exponent van de huidige generatie kids: blakend van zelfvertrouwen en niet altijd gehinderd door kennis van zaken. Vergeet hij niet een klein detail?
Een genuanceerdere uitspraak zou als volgt luiden: "De overstap van tien jaar kartervaring naar F3 is groter dan van één seizoen F3-ervaring  naar F1." Dit lijkt me een nauwkeuriger omschrijving van de situatie, maar of het inhoudelijk waar is, daar durf ik mijn hand niet in het vuur te steken. Waarmee ik overigens niet beweer of hij wel of niet succesvol zal zijn.
Blijf het na het lezen van alle commentaar toch een vrij opmerkelijke uitspraak vinden voor iemand die nog geen meter F1 heeft gereden. Op de eerste plaats denk ik, zoals elders al gezegd, dat je de Senna-tijd niet met nu kunt vergelijken. Voorts lijkt me de upscaling van G-krachten en afstelmogelijkheden van ongeveer dezelfde orde zijn. So far niks nieuws. Maar waarin F1 duidelijk verschilt is dat een race twee of drie keer zo lang duurt als in kart of F3. Daar moet je ook maar mee om kunnen gaan, zowel qua concentratie als impact op het lichaam. Ook de concurrentie lijkt me heviger; het blijven toch grotendeels de "uitverkorenen" van de autosport. Pakweg 80% van het deelnemersveld weet 90% van de tijd de auto tegen de limiet te rijden.

NielsD

#1132
Citaat van: Breaktest op 23 augustus 2014 - 14:26:32
Citaat van: Breaktest op 22 augustus 2014 - 10:22:58
Het is wel grappig om te zien dat Max zich nergens zorgen over maakt. Hij bagatelliseert het zelfs enigszins met zijn uitspraak De overstap van kart naar F3 is groter dan van F3 naar F1
Ik had even tijd nodig om deze uitspraak te laten bezinken.
-Als we even aannemen dat het waar is, betekent het omgekeerd dat F1 dichter bij F3 staat dan menigeen denkt. En beetje een ontmaskering van een 'mytische' klasse dus. 
-Toont Max zich hiermee niet een typische exponent van de huidige generatie kids: blakend van zelfvertrouwen en niet altijd gehinderd door kennis van zaken. Vergeet hij niet een klein detail?
Een genuanceerdere uitspraak zou als volgt luiden: "De overstap van tien jaar kartervaring naar F3 is groter dan van één seizoen F3-ervaring  naar F1." Dit lijkt me een nauwkeuriger omschrijving van de situatie, maar of het inhoudelijk waar is, daar durf ik mijn hand niet in het vuur te steken. Waarmee ik overigens niet beweer of hij wel of niet succesvol zal zijn.
Blijf het na het lezen van alle commentaar toch een vrij opmerkelijke uitspraak vinden voor iemand die nog geen meter F1 heeft gereden. Op de eerste plaats denk ik, zoals elders al gezegd, dat je de Senna-tijd niet met nu kunt vergelijken. Voorts lijkt me de upscaling van G-krachten en afstelmogelijkheden van ongeveer dezelfde orde zijn. So far niks nieuws. Maar waarin F1 duidelijk verschilt is dat een race twee of drie keer zo lang duurt als in kart of F3. Daar moet je ook maar mee om kunnen gaan, zowel qua concentratie als impact op het lichaam. Ook de concurrentie lijkt me heviger; het blijven toch grotendeels de "uitverkorenen" van de autosport. Pakweg 80% van het deelnemersveld weet 90% van de tijd de auto tegen de limiet te rijden.

Tijdens de persconferentie van afgelopen donderdag lieten bijna alle oude rotten weten dat het lichamelijk een stuk makkelijker is geworden dan een aantal jaren geleden. Als ik zie dat Kvyat ook met ''gemak'' een race uit weet te rijden dan maak ik mij daar totaal geen zorgen over. Hij stapte ook direct over van de GP3 naar de F1 en in de GP3 duren de races net zo lang als Europese Formule 3. En dan zegt die twee jaren verschil in leeftijd niets. Dat Verstappen sterker moet worden is een feit, maar dat is echt een minder groot probleem dan wij denken.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Ach .... voor dat sterker worden heeft hij nog ruim 'n half jaar de tijd. Met 'n intensief trainingsprogramma kun je in 'n half jaar heel veel bereiken.

Perton

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/315178/verstappen-plan-voor-rotterdam-auto-uit-de-muur-houden/

Misschien lees ik dit verkeerd hoor, maar het lijkt alsof die zegt dat Rotterdam wél zijn eerste keer in een F1-auto zal worden. Succes dan maar.

Kootje

Klopt, dat word idd z'n eerste keer, al zal hij (denk ik) wel al wat tijd in de simulator doorgebracht hebben.

0634

Vind ik wel raar hoor, zo'n demo als eerste keer.

Jozef

Ik vind dat zelfs onverantwoord en op het gevaarlijke af. Om te mogen racen in de F1 heb je een superlicentie nodig omdat je met je onkunde anderen in gevaar kunt brengen. Zo'n demo's vind ik echter véél gevaarlijker dan een race op een circuit en ik begrijp eigenlijk niet dat je daar mag rijden zonder superlicentie. Als er één plek is waar je geen aap achter het stuur wil hebben, is het daar waar de mensen rijen dik achter een dranghekje staan te kijken...

BMW.WilliamsF1

Heb ik ook nooit begrepen dat ze dit doen. Je aller 1e keer in een F1 auto zou je juist niet willen op een plek waar heel veel mensen dichtbij staan en waar alle ogen op je gericht zijn :)

Als ik Toro Rosso was zou ik hem de 1e keer in een F1 auto lekker op de A1 Ring laten doen zonder al teveel pottenkijkers :D

Laat hem die demo lekker in zijn F3 auto doen en dan volgend jaar in de Toro Rosso.

Sphinx

CitaatDat Alguersuari nergens in beeld was, was om de simpele reden dat hij zich op F1 bleef focussen en geen moeite deed ergens anders een stoeltje te vinden. Scott Speed heeft nog leuke NASCAR-carrière gehad, Buemi is prima sportscar-coureur geworden, Bourdais heeft weer succes in de VS. En zelfs Bortolotti die geen geld had, dook weer op in de Mégane Trophy.

En inmiddels is Jaime ook om, rijdt voor Mercedes in de ADAC GT Masters
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!