Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Matthijs

De filosofie van Red Bull is simpel: ben je potentieel kampioenschapsmateriaal, dan ga je van Toro Rosso naar Red Bull, ben je dat niet, dan ben je na maximaal 3 jaar verdwenen.

Red Bull is keihard, waardoor de loopbanen van een aantal coureurs is geknakt. Maar laten we eerlijk zijn, waren coureurs als Liuzzi, Speed, Bourdais, Buemi en Alguersuari (en Beitske Visser en Felix Da Costa) nu echt kampioenschapsmateriaal? Ik vond het heel zuur voor Alguersuari dat hij weg moest, want ik vond hem een prima coureur, maar competitief gezien was de keuze voor Ricciardo als vervanger van Alguersuari de juiste. Vergne is ook een prima coureur, deed nauwelijks onder voor Ricciardo, maar waarschijnlijk is hij niet zo getalenteerd als Verstappen. Red Bull is heel zwart-wit.

Jehoentelaar

Zeven uit twee. Vier wereldtitels en een aanstaande wereldkampioen erbij. Dat is bijzonder goed voor een opleidingsprogramma. Dat niet iedereen die de F1 haalt Sebastian Vettel heet kan Red Bull ook weinig aan doen.

SDG

Citaat van: Breaktest op 19 augustus 2014 - 13:47:38
Even een kritisch geluidje. Nu Max tot de Red Bull club is toegetreden (hoeveel van de eigen coureurs zuipen die troep eigenlijk?)

Nu je het zegt. In de drie MotoGP-klassen zie ik met de regelmaat van de klok rijders een blikje Red Bull of Monster opentrekken. In de Formule 1 heb ik het eigenlijk nog maar amper of zelfs helemaal niet gezien, moet ik toegeven.

Edwin90

Hoeveel andere coureurs uit een opleidingsprogramma halen überhaupt de Formule 1? Daarnaast is een stoeltje bij een topteam zeer zeldzaam. Daar zijn er in een seizoen maar 4, 6 of hoogstens 8 van. De coureurs die Breaktest noemt waren inderdaad (op Vettel en Ricciardo na) geen kampioenschapmateriaal. Zoals zoveel (zeg gerust het overgrote deel) coureurs die de Formule 1 halen

Perton

Tsja het doel is om racewinnaars en wereldkampioenen te creëren. Dat is ze nu twee keer gelukt.

Het is een systeem waarbij alles wat een beetje talent wordt opgepikt en ook even makkelijk weer wordt geloosd. Dan zal je vanzelf een keer een succesverhaal of twee (en met Max hopelijk drie) te pakken hebben. Je kan ook de McLaren-tactiek hanteren waarbij je maar een handvol coureurs jarenlang blijft steunen. Dat heeft ook al een wereldkampioen opgeleverd.

Dus of Red Bull wel of geen succesvol programma heeft.... ligt eraan hoe je het succes meet. Ik zelf vind het een rukprogramma, omdat het vooral bestaat uit gefaalde coureurs, en bestaat bij de gratie van de 'toevals'treffers. Maar dat heeft ze al wel vier titels opgeleverd, dus de tactiek werkt wel.

Vieze baas

Citaat van: Breaktest op 19 augustus 2014 - 13:47:38

Het is vooral opvallend hoe weinig belangstelling buiten de Red Bull club voor de coureurs te vinden is. Alleen Liuzzi heeft zijn carrière nog korte tijd daarbuiten kunnen voortzetten.

Zal denk ik ook te maken hebben met het feit dat die afgeschreven mannen hun hele carriere zijn gesponsort door red bull en dus nooit zelf sponsors hebben moeten vinden. Als ze dan worden afgeserveerd en de hele red bull sponsoring vervalt hebben ze dus niks, Aangezien als rijder zelf geld meebrengen erg belangrijk is in de huidige formule 1 zal dat ongetwijfeld meespelen in het dan niet vinden van een stoeltje.

Matthijs

Citaat van: Vieze baas op 19 augustus 2014 - 15:43:54
Citaat van: Breaktest op 19 augustus 2014 - 13:47:38

Het is vooral opvallend hoe weinig belangstelling buiten de Red Bull club voor de coureurs te vinden is. Alleen Liuzzi heeft zijn carrière nog korte tijd daarbuiten kunnen voortzetten.

Zal denk ik ook te maken hebben met het feit dat die afgeschreven mannen hun hele carriere zijn gesponsort door red bull en dus nooit zelf sponsors hebben moeten vinden. Als ze dan worden afgeserveerd en de hele red bull sponsoring vervalt hebben ze dus niks, Aangezien als rijder zelf geld meebrengen erg belangrijk is in de huidige formule 1 zal dat ongetwijfeld meespelen in het dan niet vinden van een stoeltje.
Goed punt, dat zal zeker meespelen. Elk voordeel heb z'n nadeel...

0634

Citaat van: SDG op 19 augustus 2014 - 06:50:59
Niet alleen omwille van Verstappen betreft, maar ook wat de Formule 1 in zijn geheel betreft. De generatiewissel zit er nu echt wel aan te komen: de generatie Alonso-Button-Räikkönen-Massa-... die de Formule 1 jarenlang beheerst heeft loopt stilaan op zijn laatste benen.

Op Alonso zit geen enkele sleet. Kan nog zeker vier jaar mee.

0634

Citaat van: Perton op 19 augustus 2014 - 15:20:36
Tsja het doel is om racewinnaars en wereldkampioenen te creëren. Dat is ze nu twee keer gelukt.

Het is een systeem waarbij alles wat een beetje talent wordt opgepikt en ook even makkelijk weer wordt geloosd. Dan zal je vanzelf een keer een succesverhaal of twee (en met Max hopelijk drie) te pakken hebben.

We moeten m.i, niet praten over Max alsof hij Red Bull-kweek is. Hij is niet door heb gebracht en opgeleid, hij is aangetrokken om F1 te rijden. Hij is eigenlijk gewoon gescout, maar geen echt Red Bull-product.

Kootje

In zekere zin wel, want laten we eerlijk wezen ... die Red Bull opleiding begint normaliter in series als de FR2.0, GP3 of F3. Daarna door naar GP2 of WSR3.5 en zo naar de F1. Voor Max hebben ze echter 'n spoedcursus in gedachten. Steun in de resterende 3 (nu nog 2) F3 weekends, ondertussen veelal testen in GP2, WSR3.5, verouderde F1's en simulator, om gelijk de overstap naar F1 te maken. Hij krijgt er dus wel degelijk z'n resterende opleiding wat hem dan toch 'n product van Red Bull maakt.

Arthur

Je kunt ook concluderen dat RBR de weg volgt van of presteren of exit. Maximaal 3 jaar de tijd. Als je dan niet overtuigt is het einde verhaal. Hard? Keihard! Maar laten we wel wezen, F1 is geen filantropische instelling en de kosten zijn ook niet gering. Ik kan deze keuze wel begrijpen. Je krijgt een kans en of je bent goed genoeg of niet. Period!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Kootje op 19 augustus 2014 - 18:32:42
In zekere zin wel, want laten we eerlijk wezen ... die Red Bull opleiding begint normaliter in series als de FR2.0, GP3 of F3. Daarna door naar GP2 of WSR3.5 en zo naar de F1. Voor Max hebben ze echter 'n spoedcursus in gedachten. Steun in de resterende 3 (nu nog 2) F3 weekends, ondertussen veelal testen in GP2, WSR3.5, verouderde F1's en simulator, om gelijk de overstap naar F1 te maken. Hij krijgt er dus wel degelijk z'n resterende opleiding wat hem dan toch 'n product van Red Bull maakt.

Vind ik niet. Als je eerste wedstrijd voor Ajax in het eerste is ben je gewoon een aankoop en niet eigen kweek.  Ik zou niet weten waarom dat bij Red Bull niet op zou gaan. Hij is niet opgeleid door Red Bull, hij gaat er rijden.

Kootje

Klopt, maar hij rijd nu 6 wedstrijden in de F3 als Red Bull protegé alvorens hij voor STR in de F1 gaat rijden.. Dat is dus vergelijkbaar met iemand die bij Ajax in de A-jeugd binnenkomt alvorens door te stromen naar het 1e. Bij Ajax zien ze dat toch echt als eigen kweek.

Maar goed, ik begrijp je standpunt en in zekere zin heb je gewoon gelijk. Echter vraag ik me dan wel weer af in hoeverre Vettel eigen kweek is. Die kwam via BMW alvorens hij opgepikt werd, maar toch ziet iedereen hem als eigen kweek. Een Vitantonio Liuzzi kwam vanuit de GP2 bij Red Bull terecht, maar had in die GP2 geen Red Bull connectie. Toch wordt ook hij gezien als eigen kweek. Vraag is dan ook eigenlijk: Waar begint die kweek?

Arthur

Citaat van: Kootje op 19 augustus 2014 - 18:59:00
Klopt, maar hij rijd nu 6 wedstrijden in de F3 als Red Bull protegé alvorens hij voor STR in de F1 gaat rijden.. Dat is dus vergelijkbaar met iemand die bij Ajax in de A-jeugd binnenkomt alvorens door te stromen naar het 1e. Bij Ajax zien ze dat toch echt als eigen kweek.

Maar goed, ik begrijp je standpunt en in zekere zin heb je gewoon gelijk. Echter vraag ik me dan wel weer af in hoeverre Vettel eigen kweek is. Die kwam via BMW alvorens hij opgepikt werd, maar toch ziet iedereen hem als eigen kweek. Een Vitantonio Liuzzi kwam vanuit de GP2 bij Red Bull terecht, maar had in die GP2 geen Red Bull connectie. Toch wordt ook hij gezien als eigen kweek. Vraag is dan ook eigenlijk: Waar begint die kweek?

Die begint als ze talent spotten dat zou kunnen doorstoten tot een RBR auto. Hebben ze een eigen kartteam dan voor de F-jes [zoals in het voetbal]? Dat gaat te ver denk ik voor opleiding in de F1.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Dimensie

Citaat van: SDG op 19 augustus 2014 - 14:57:54
Citaat van: Breaktest op 19 augustus 2014 - 13:47:38
Even een kritisch geluidje. Nu Max tot de Red Bull club is toegetreden (hoeveel van de eigen coureurs zuipen die troep eigenlijk?)

Nu je het zegt. In de drie MotoGP-klassen zie ik met de regelmaat van de klok rijders een blikje Red Bull of Monster opentrekken. In de Formule 1 heb ik het eigenlijk nog maar amper of zelfs helemaal niet gezien, moet ik toegeven.
De drinkflessen hebben het RB embleem.
Verder is niet heel interessant welk merk ze persoonlijk drinken denk ik.
De coureurs hebben ook niet allemaal prive auto's van de merken waar ze voor rijden en ik weet van de moto gp dat niet alle teams de olië en brandstoffen van de sponsor gebruiken.