Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Volgens mij is dat ook wat Niels aangeeft - en waar ik het eveneens mee eens ben. :)

Perton


Breaktest

Soms zijn er momenten die ongemerkt voorbij gaan, twee lijnen die elkaar kruisen verborgen in een wolk van mist, onttrokken aan ieders waarneming. Momenten die totaal irrelevant en fascinerend tegelijk zijn, met name vanuit human interest oogpunt. Ik heb het gevoel dat zo'n moment momenteel gaande is. En om deze introductie het nog vager te maken dan ie al is: ik heb het over vader-zoon relaties.

Er zijn veel voorbeelden van coureurs die in de voetsporen van hun vader treden, vaak met opvallend veel succes. Slechts in een sporadisch geval zullen carrières elkaar op de baan kruisen (Bleekemolen, Andretti), maar meestal vindt zo'n snijpunt in het verborgene plaats, terwijl de zoon onder goedkeurend oog van de vader zijn trainingsrondjes draait. Het talent van de vader verwatert, door ouderdom of gebrek aan praktijkuren, terwijl de onervaren zoon met vallen en opstaan, stapje voor stapje zijn reis langs de raceladder maakt.
Het raakt aan vragen als: hoe lang mag iemand zich nog coureur noemen? Soms heeft de vadercoureur bij herintreden opvallend weinig van zijn oude vaardigheden verloren, maar soms juist wel. Soms is er bij rentree sprake van een ander soort coureur: andere klasse, ander soort coureur. In ieder geval moet er een moment zijn waarop de zoon meer het predicaat coureur of betere coureur verdient dan de vader. Ik heb het gevoel dat bij de Verstappens daar langzamerhand sprake van is. Misschien is het moment al voorbij, het is immers een gevoel, niet meetbaar, niet  tastbaar. Het gaat om appels die in peren veranderen. Maar leuk om over te speculeren is het wel. Wanneer geeft de vader zich gewonnen? Op het moment dat zijn zoon in de auto stapt of stribbelt hij nog wat tegen? Wat zou er gebeuren als Jos in een F3 zou stappen, zou jonge Max zich in een lange-afstandsrace staande houden? De enige instantie die hierop antwoord zou kunnen geven is misschien Top Gear. Of waarom geen apart programma?

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 08 juli 2014 - 14:20:36

Kan zijn, maar heel veel meer dan dit en een Clio Cup kun je in Nederland niet verwachten. En zelfs dat is door collectief mismanagement verkeerd aan het gaan in ons land.


Voor goedgevulde velden moet je tegenwoordig in de DNRT zijn. De besten die hieronder staan zou ik graag nog eens op een A-event willen zien:
Mazda MaX5 Cup: rijdt zo nu en dan mee met A-evenementen, en heeft alleen bij hoge uitzondering minder dan 25 deelnemers.
Westfield Cup: zit zo rond twintig auto's, maar wil weleens wat uitschieters hebben. Dertig is ook mogelijk.
Squadra Italia: het is een bij elkaar geraapt rommeltje, maar een stuk of vijftien auto's mag je wel verwachten.
Saker Sportscars: vrij grote auto's voor dergelijke evenementen, maar ze zijn in de regel met minstens vijftien man.

Verder heb je ook van die dingen als de BMW E30 Cup en de Volvo 360 Cup, met grote startvelden, maar dat lijkt toch weer net wat te veel op botsauto's. Wel erg leuk als je marshal bent.




Botsauto's of niet. Er is wel strijd op de baan en dat is wat zowel de racers als toeschouwers willen. Als ik zou gaan rijden, zou ik meer neigen naar de Volvo 360 Cup of Mazda MX-5. Flinke deelnemers aantallen en IMHO meer waar voor je geld.


In de UK doet men al tientallen jaren niet anders. Te gek voor worden dat er niet eerder naar de Britten is gekeken. Maar dat is ook typisch Nederlands; altijd zelf het wiel opnieuw willen uitvinden... ::) ::) ::)


Gewoon meer goedkope raceklasses zoals de Volvo Cup en je heb een volle bak in een raceweekeinde.

Franky R.

Maar volgens mij dwalen we [ik ook dus] weer af... :P
;)

Jehoentelaar

In het Caterhamtopic praten we over Max Verstappen en in het topic over Max Verstappen gaat het over de nationale autosport. Slechte dag vandaag. :P

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 09 juli 2014 - 15:20:03
In het Caterhamtopic praten we over Max Verstappen en in het topic over Max Verstappen gaat het over de nationale autosport. Slechte dag vandaag. :P


Ik geef toen...ik ben schuldig... ;D ;D ;D

Miguel

Citaat van: Perton op 08 juli 2014 - 21:17:05
Maar welk bestaansrecht heeft de Masters nog? Brits F3 is dood, Duits F3 ligt inmiddels ook aan een infuus en de twee willen volgend jaar zelfs qua kalender gaan samenwerken - maar de twee kampioenschappen mag niet volgens de regels. Dus het zullen twee halve kampioenschappen naast elkaar blijven. Japanners komen niet naar Europa, die doen alleen Macau. Dus de Masters blijft altijd een veredelde Europese F3-race met een handvol Britten en Duitsers erbij.

Dus zelfs als je Formule Renault NEC (2.0 en 1.6), voor mijn part ADAC Masters en weet ik het wat kan krijgen, het probleem blijft dat de Masters-race zelf binnen de Formule 3-wereld niks meer voorstelt. Dat los je niet op door leuke activiteiten om de race heen te plannen. De enige oplossing is voor mij juist wel deel gaan uitmaken van de Formule 3-kalender. Dat heeft Pau gedaan, gaat Monaco doen, en is voor Zandvoort de enige oplossing. Geef de coureur die in het weekend de meeste punten scoort een beker, noem hem de Master of Formula 3 en je geeft het evenement alsnog wat glans. Veel minder dan in de huidige situatie is het toch niet, en zo kan je lekker blijven racen in de duinen.

Dit ben ik volledig met je eens, maar probleem hierbij is de organisator van de Masters en als CPZ ergens goed in is, dan is het wel in het blijven vasthouden aan hun eigen falende ideeën. Ik ben bang dat de gloriedagen van de Masters achter ons liggen, zelfs als het onderdeel van de FIA F3-kalender zou worden, al is dat denk ik wel de enige redding om er nog iets van glans aan te geven. Specbanden hebben de race uiteindelijk de nek omgedraaid en een plaats op de FIA F3-kalender verandert daar niets aan.
Peace out yo.

NielsD

Citaat van: Miguel op 09 juli 2014 - 19:35:20
Citaat van: Perton op 08 juli 2014 - 21:17:05
Maar welk bestaansrecht heeft de Masters nog? Brits F3 is dood, Duits F3 ligt inmiddels ook aan een infuus en de twee willen volgend jaar zelfs qua kalender gaan samenwerken - maar de twee kampioenschappen mag niet volgens de regels. Dus het zullen twee halve kampioenschappen naast elkaar blijven. Japanners komen niet naar Europa, die doen alleen Macau. Dus de Masters blijft altijd een veredelde Europese F3-race met een handvol Britten en Duitsers erbij.

Dus zelfs als je Formule Renault NEC (2.0 en 1.6), voor mijn part ADAC Masters en weet ik het wat kan krijgen, het probleem blijft dat de Masters-race zelf binnen de Formule 3-wereld niks meer voorstelt. Dat los je niet op door leuke activiteiten om de race heen te plannen. De enige oplossing is voor mij juist wel deel gaan uitmaken van de Formule 3-kalender. Dat heeft Pau gedaan, gaat Monaco doen, en is voor Zandvoort de enige oplossing. Geef de coureur die in het weekend de meeste punten scoort een beker, noem hem de Master of Formula 3 en je geeft het evenement alsnog wat glans. Veel minder dan in de huidige situatie is het toch niet, en zo kan je lekker blijven racen in de duinen.

Dit ben ik volledig met je eens, maar probleem hierbij is de organisator van de Masters en als CPZ ergens goed in is, dan is het wel in het blijven vasthouden aan hun eigen falende ideeën. Ik ben bang dat de gloriedagen van de Masters achter ons liggen, zelfs als het onderdeel van de FIA F3-kalender zou worden, al is dat denk ik wel de enige redding om er nog iets van glans aan te geven. Specbanden hebben de race uiteindelijk de nek omgedraaid en een plaats op de FIA F3-kalender verandert daar niets aan.

Als het volledige startveld van de FIA F3 naar Zandvoort zou afreizen, dan krijg je zeker weer goed gevulde tribunes. Het deelnemersveld van de Masters bestond uit elf mensen, daar zou ik ook niet voor betalen, maar om Verstappen tegen Ocon, Auer, Rosenqvist etc. te zien vechten, daar wil ik wel een kaartje voor kopen.

De Masters en FIA F3 zijn mijns inziens niet te vergelijken.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Ja maar die gasten strijden elk weekend al tegen elkaar. Welke meerwaarde heeft een race in Zandvoort die niet voor het kampioenschap meetelt? En dan bedoel ik niet welke meerwaarde heeft het voor de fan, maar welke meerwaarde heeft het voor de autosport.

Jozef

Welke meerwaarde had het dan 10 jaar geleden voor de autosport? Toen werkte het toch wel gewoon heel goed?

Miguel

Tien jaar geleden kwam ook Duits F3, Spaans F3, Italiaans F3, soms zelfs Japans F3, naar de Masters. En vooral British F3 bracht altijd veel en grote teams mee en omdat dat toen nog een grote raceklasse was, werd er echt gestreden met teams waar ze de rest van het jaar, behalve Macau natuurlijk, niet tegen raceten. Inmiddels is het een non-championship Euro Series-race en dat voegt gewoon niets toe. Masters als onderdeel van FIA F3 houdt de race in leven en op een hoog niveau, maar meer ook niet.
Peace out yo.

Perton

Citaat van: Jozef op 10 juli 2014 - 03:04:42
Welke meerwaarde had het dan 10 jaar geleden voor de autosport? Toen werkte het toch wel gewoon heel goed?
zoals miguel zegt: het was een verzameling van beste coureurs uit soortgelijke raceklassen. Dat is het al een paar jaar niet meer.

Macau was het nog een beetje, maar aangezien japans f3  eigenlijk ook niet meer zoveel.voorstelt tegenwoordig,  valt dat tegenwoordig ook weer mee.

NielsD

Citaat van: Perton op 10 juli 2014 - 01:18:28
Ja maar die gasten strijden elk weekend al tegen elkaar. Welke meerwaarde heeft een race in Zandvoort die niet voor het kampioenschap meetelt? En dan bedoel ik niet welke meerwaarde heeft het voor de fan, maar welke meerwaarde heeft het voor de autosport.

Ik bedoel dat de FIA F3 Zandvoort aandoet, niet dat Ocon en die andere lui mee gaan doen met de Masters
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Citaat van: NielsD op 10 juli 2014 - 12:08:48
Citaat van: Perton op 10 juli 2014 - 01:18:28
Ja maar die gasten strijden elk weekend al tegen elkaar. Welke meerwaarde heeft een race in Zandvoort die niet voor het kampioenschap meetelt? En dan bedoel ik niet welke meerwaarde heeft het voor de fan, maar welke meerwaarde heeft het voor de autosport.

Ik bedoel dat de FIA F3 Zandvoort aandoet, niet dat Ocon en die andere lui mee gaan doen met de Masters
Ja, daar zou ik ook wel een kaartje voor kopen :P