Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 06 juli 2014 - 22:45:43
Volgend jaar de boel logistiek iets beter afstemmen ten opzichte van het Europees kampioenschap Formule 3. Of er gewoon een onderdeel van uit gaan maken, maar dan heb je wel drie races i.p.v. eentje.

Precies ik zou het beter proberen te afstemmen.
Er zijn nog wel teams die willen rijden.
De afstemming dit jaar was echt dramatisch...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

#601
Leuk voor Max, maar volgens mij heeft de Masters al jaren geleden wat van zijn glans verloren, precies in die periode dat ze een tijdje naar Zolder moesten. Je hebt nog altijd elk jaar coureurs die speciaal voor Macau terugkeren in de F3, maar voor de Masters heb je dat niet. Dat kan ermee te maken hebben met wanneer de race wordt gehouden (na het seizoen is natuurlijk iets makkelijker), maar ik denk dat men bij de organisatie toch eens moet gaan nadenken wat men nou wil. Want uiteindelijk zijn de Masters een veredelde non-championship Euroseries/Euro F3-race geworden - met uitzondering van dit jaar dan.

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de Britse en Duitse F3-velden tegenwoordig vrij zwakjes zijn, dus helemaal de schuld van Zandvoort is het natuurlijk ook niet. Ze hebben een beetje pech met de omstandigheden. Maar ook voor de huidige problemen speelden lieten bijvoorbeeld de Italiaanse F3-teams (die nu natuurlijk niet meer bestaan) de race links liggen.

-edit- en los daarvan: het idee dat een zege in de Masters (of Macau) indruk maakt op teams, is ook behoorlijk achterhaald. Tegenwoordig ligt het niveau in de verschillende juniorcategorieën zó hoog en zijn de Masters- en Macau-race niet langer een competitie met de beste coureurs uit die verschillende klassen (op papier wel natuurlijk, in de praktijk allerminst, het blijven (met uitzondering van deze editie) veredelde Europese F3-races aangevuld met een handvol Britse/Duitse of Japanse coureurs, afhankelijk van of het de Masters of Macau betreft), dus het is eigenlijk niets anders dan een extra race waar toevallig een leuke winnaar uitkomt.

Dit overigens niks ten nadele van Verstappen, want ook in de omstandigheden moet je het maar wel flikken, en dat is hem prima gelukt.

Gerard

Eeuwig zonde!! De (Marlboro) Masters was toch altijd een ace waar iedereen (coureurs en publiek) naar uitkeek...  :(

Miguel

Masters probeert alles te veel zelf te regelen, en dan vooral het technisch reglement. Britse teams zitten bijvoorbeeld niet te wachten om eenmalig op banden te rijden die ze niet kennen. Gooi het reglement open en plan de race wat beter in, en het wordt vanzelf wel weer wat. Helpt natuurlijk ook niet dat er geen fatsoenlijke hoofdsponsor is met bijbehorende prijzengeld wat het voor de teams het risico waard maakt.

Hoe dan ook, de huidige staat van de Masters is niet meer dan een reflectie van de staat van de Nederlandse autosport in het algemeen.
Peace out yo.

NielsD

Citaat van: Miguel op 08 juli 2014 - 13:26:24
Hoe dan ook, de huidige staat van de Masters is niet meer dan een reflectie van de staat van de Nederlandse autosport in het algemeen.

De Nederlandse autosport is inderdaad niet meer wat het geweest, ook nu de HDI-Gerlin Dutch-klasse is opgeheven (wederom een geldkwestie). Gelukkig doen een aantal coureurs het internationaal gezien wel leuk, zoals Max en Nyck.

Maar voordat de nationale autosport weer wat op gang komt, duurt het nog wel even. In ieder geval red je het met een Swift Cupje niet! ;)
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

De Swift Cup was een succes, totdat Suzuki en Formido het lumineuze idee hadden om met het veel te dure nieuwe model te gaan rijden. Het ding kost naar verluidt evenveel als een Clio.

NielsD

Citaat van: Jehoentelaar op 08 juli 2014 - 13:49:40
De Swift Cup was een succes, totdat Suzuki en Formido het lumineuze idee hadden om met het veel te dure nieuwe model te gaan rijden. Het ding kost naar verluidt evenveel als een Clio.

Dat zal ongetwijfeld. Ik reis in ieder geval niet naar Zandvoort of Assen af om ze te zien rijden. Wel dom dat ze hebben gekozen om met het duurdere model te gaan sturen.

Hoe zit het met de Formule Ford dan?
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Wat is dat toch met al die raceklassen die niet doorhebben dat een uitbreiding van de klasse (qua races of auto) niet werkt als het veel geld kost? A1GP, Superleague, Auto GP (die kwamen gelukkig op tijd tot inkeer en zijn weer back to basic gegaan), Britse F3, GP2 (die een heel klein minibeetje tot inkeer zijn gekomen).

Denken die organisatoren alleen aan hun eigen portemonnee ofzo?


Niels: welke Formule Ford? De Nederlandse is in 2013 opgegaan in de North Sea Formula Ford, maar ik kan me niet herinneren dat daar ook maar één race van is gereden ooit. Volgens mij is de Formule Ford dus zo dood als maar kan, maar misschien weet Jehoentelaar dat beter dan ik.

NielsD

Citaat van: Perton op 08 juli 2014 - 13:53:46
Niels: welke Formule Ford? De Nederlandse is in 2013 opgegaan in de North Sea Formula Ford, maar ik kan me niet herinneren dat daar ook maar één race van is gereden ooit. Volgens mij is de Formule Ford dus zo dood als maar kan, maar misschien weet Jehoentelaar dat beter dan ik.

Oh, ben in de war. Was twee jaar geleden aanwezig bij de ADAC GT Masters op Zandvoort en daar reed toen de Formule ADAC, met Beitske Visser. Dus niet de Formule Ford.

Maar ben wel benieuwd of dat soort Formule-wagentjes nog rijden, dat vind ik altijd wel geinig om te zien.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

Formula Ford North Sea bestond vorig jaar nog wel, maar had nooit meer dan vijftien auto's. Dit jaar is er niks meer van vernomen.

Citaat van: NielsD op 08 juli 2014 - 13:51:49
Citaat van: Jehoentelaar op 08 juli 2014 - 13:49:40
De Swift Cup was een succes, totdat Suzuki en Formido het lumineuze idee hadden om met het veel te dure nieuwe model te gaan rijden. Het ding kost naar verluidt evenveel als een Clio.

Dat zal ongetwijfeld. Ik reis in ieder geval niet naar Zandvoort of Assen af om ze te zien rijden. Wel dom dat ze hebben gekozen om met het duurdere model te gaan sturen.
Kan zijn, maar heel veel meer dan dit en een Clio Cup kun je in Nederland niet verwachten. En zelfs dat is door collectief mismanagement verkeerd aan het gaan in ons land.

Wat gegevens van afgelopen weekend:
Burando Production Open: zeven inschrijvingen. Haalde met Pasen nog meer dan het dubbele, dus dit lijkt een incident. Dan nog is deze klasse een fantastische misser, aangezien het materiaal nauwelijks beter is dan DNRT maar de inschrijfgelden wel tig keer zo veel bedragen.
Porsche GT3 Benelux: zeven inschrijvingen, waarvan een door een klapper op vrijdag niet heeft geracet. Tevens combineerde een deel van het veld het weekend met deelnames aan het BRCC, dus het aantal auto's wat alleen voor deze klasse naar Zandvoort kwam is niet meer dan vijf.
GT4 European Series (oude Dutch GT4): ik telde negen auto's van bijna alleen maar Nederlandse teams. Lijkt snel einde oefening te zijn.

Voor goedgevulde velden moet je tegenwoordig in de DNRT zijn. De besten die hieronder staan zou ik graag nog eens op een A-event willen zien:
Mazda MaX5 Cup: rijdt zo nu en dan mee met A-evenementen, en heeft alleen bij hoge uitzondering minder dan 25 deelnemers.
Westfield Cup: zit zo rond twintig auto's, maar wil weleens wat uitschieters hebben. Dertig is ook mogelijk.
Squadra Italia: het is een bij elkaar geraapt rommeltje, maar een stuk of vijftien auto's mag je wel verwachten.
Saker Sportscars: vrij grote auto's voor dergelijke evenementen, maar ze zijn in de regel met minstens vijftien man.

Verder heb je ook van die dingen als de BMW E30 Cup en de Volvo 360 Cup, met grote startvelden, maar dat lijkt toch weer net wat te veel op botsauto's. Wel erg leuk als je marshal bent.

Anyway, wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat we in Nederland zoveel mogelijk moeten proberen om buitenlandse raceklassen hierheen te halen, en die te combineren met B-klassen of DNRT-spul. Dan haal je wat leuke namen en auto's uit het buitenland, en zorg je voor spektakel uit eigen land. Die onzin met nationale profklassen waar geen hond in rijdt en geen hond op af komt is met de beste wil van de wereld niet meer te verantwoorden. Gelukkig voor CPZ dat zij op tijd met de organisatie ervan zijn gestopt.

Miguel

Vergeet de Supercar Challenge niet. Hoewel het ragtag aandoet, rijden daar toch nog wel wat serieuze teams en coureurs in mee. Zegt echter, wederom, genoeg over de staat van de Nederlandse autosport, dat de Supercar Challenge het hoogste niveau in Nederland is. Dat meer dan de helft van de races in het buitenland verreden worden, geeft ook wel weer aan dat dit soort raceklassen het op grotendeels Nederlandse bodem niet uithouden.

Het blijft mij iedere keer weer verbazen dat ondanks veertien jaar mismanagement we toch nog zoveel Nederlandse topcoureurs hebben: Bleekemolen, Catsburg, Coronel, Kox, etc. Overigens allemaal coureurs in sports cars en touring cars, waar coureurs betaald worden in plaats van betalen. Gaat er al een belletje rinkelen waar we ons in Nederland op moeten focussen als we er nog wat van willen maken? Open wheel racing is dood.
Peace out yo.

Jehoentelaar

Supercar Challenge zou ik inderdaad zomaar vergeten. Prima raceklasse met leuke startvelden, waar de organisatie de boel prima op orde heeft. En enkele keer zie je zelfs een nog wat groter team eenmalig meedoen, zoals gebeurde met de Paasraces in Zandvoort (een team uit de ADAC GT Masters was het volgens mij).

Het enige wat redelijk de mist in is gegaan zijn de Superlights, maar dat moet gewoon samengevoegd worden in een combirace met een andere klasse en dan is het weer leuk.

Het zou mooi zijn als ADAC GT, Blancpain Sprint (en Endurance?) en dat soort klassen een vaste waarde worden in Zandvoort. WTCC is niet mijn ding maar heeft wel de exposure, evenals de DTM (waarvan de kans niet geheel verdwenen is dat het terugkeert).

NielsD

Citaat van: Jehoentelaar op 08 juli 2014 - 19:56:20
Supercar Challenge zou ik inderdaad zomaar vergeten. Prima raceklasse met leuke startvelden, waar de organisatie de boel prima op orde heeft. En enkele keer zie je zelfs een nog wat groter team eenmalig meedoen, zoals gebeurde met de Paasraces in Zandvoort (een team uit de ADAC GT Masters was het volgens mij).

Het enige wat redelijk de mist in is gegaan zijn de Superlights, maar dat moet gewoon samengevoegd worden in een combirace met een andere klasse en dan is het weer leuk.

Het zou mooi zijn als ADAC GT, Blancpain Sprint (en Endurance?) en dat soort klassen een vaste waarde worden in Zandvoort. WTCC is niet mijn ding maar heeft wel de exposure, evenals de DTM (waarvan de kans niet geheel verdwenen is dat het terugkeert).

Daarnaast zie ik liever de Masters verdwijnen en dat de FIA F3 Zandvoort aan haar kalender toevoegt. Het lijkt mij enorm leuk om dat startveld live te zien en ik denk dat de F3 daar perfect past. Ook mag het WTCC wel naar Zandvoort gaan, DTM heb ik iets minder mee, maar kan mij voorstellen dat sommigen dat heel erg gaaf vinden.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

F3 kun je alleen niet echt als stand-alone event doen, tenzij je ook bijvoorbeeld FR2.0 NEC en FR1.6 NEC erbij kan krijgen. Laat die jongens van de BossGP nog een keer opdraven en je hebt ineens een bijzonder fraai formuleweekend welke je verder kan aanvullen met wat losse klassen uit België, Duitsland of de DNRT.

Perton

Maar welk bestaansrecht heeft de Masters nog? Brits F3 is dood, Duits F3 ligt inmiddels ook aan een infuus en de twee willen volgend jaar zelfs qua kalender gaan samenwerken - maar de twee kampioenschappen mag niet volgens de regels. Dus het zullen twee halve kampioenschappen naast elkaar blijven. Japanners komen niet naar Europa, die doen alleen Macau. Dus de Masters blijft altijd een veredelde Europese F3-race met een handvol Britten en Duitsers erbij.

Dus zelfs als je Formule Renault NEC (2.0 en 1.6), voor mijn part ADAC Masters en weet ik het wat kan krijgen, het probleem blijft dat de Masters-race zelf binnen de Formule 3-wereld niks meer voorstelt. Dat los je niet op door leuke activiteiten om de race heen te plannen. De enige oplossing is voor mij juist wel deel gaan uitmaken van de Formule 3-kalender. Dat heeft Pau gedaan, gaat Monaco doen, en is voor Zandvoort de enige oplossing. Geef de coureur die in het weekend de meeste punten scoort een beker, noem hem de Master of Formula 3 en je geeft het evenement alsnog wat glans. Veel minder dan in de huidige situatie is het toch niet, en zo kan je lekker blijven racen in de duinen.