Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 04 maart 2014 - 23:26:05Daarnaast houdt ik wel van gewaagde keuzes, de echte toppers in de Formule 1 kwamen ook heel snel.

Wat is 'snel'?

Vettel:
2 jaar Formule BMW
2 jaar Formule 3
half jaar Formule Renault 3.5

Hamilton:
3 jaar Formule Renault 2.0
2 jaar Formule 3
1 jaar GP2

Toegegeven, Alonso en Raikkonen kwamen inderdaad heel snel.

Verstappen is een supertalent die heel snel leert. Dus als iemand het kan is hij het. Maar je kan ook te snel willen, zoals Jehoentelaar het uitstekend uitlegt. Het doel van Verstappen zal niet zijn om de Formule 1 te halen, maar om heel succesvol te worden in de Formule 1. En eenmaal in de Formule 1 is er geen tijd meer om te leren, dan moet je er in je eerste jaar al staan.

Kronos

Als Max zich veel prettiger voelt in een F3 wagen dan in een FR2.0 dan lijkt me de keuze toch prima te verklaren?
Wij hebben allemaal zo onze mening, sommige kritischer dan anderen, maar dat hij dan tenminste instapt bij een middenmoter die ook nog Nederlands is betoogt toch van bepaald realiteitsbesef!

Matthijs

#197
Citaat van: Kronos op 05 maart 2014 - 08:52:53
Als Max zich veel prettiger voelt in een F3 wagen dan in een FR2.0 dan lijkt me de keuze toch prima te verklaren?
Wij hebben allemaal zo onze mening, sommige kritischer dan anderen, maar dat hij dan tenminste instapt bij een middenmoter die ook nog Nederlands is betoogt toch van bepaald realiteitsbesef!

Het is inderdaad prima te verklaren en ik hoop ook van harte dat de keuze goed uitpakt. Maar ik moet zeggen dat ik me aansluit bij het betoog van Jehoentelaar: in de Formule 3 leer je over het algemeen andere dingen dan in de Formule Renault 2.0, Formule BMW of Formule Ford. Verstappen moet nu alles in 1 keer leren en dan zou ik zeggen: doe het stap voor stap en neem de tijd! Dat hebben coureurs als Vettel, Hamilton en Frijns ook gedaan en je ziet dat deze coureurs met de juiste brede basis vervolgens direct succesvol waren in de hogere regionen van de juniorseries. Maar nogmaals, als iemand in staat moet worden geacht om direct hoog in te kunnen stappen, dan is het Verstappen wel!

Breaktest

#198
Citaat van: Jehoentelaar op 04 maart 2014 - 16:41:41
Citaat van: Kootje op 04 maart 2014 - 16:25:04
Niet mee eens. Hij heeft in de Florida Series al enige ervaring opgedaan en dat ging hem gewoon redelijk goed af. Daar heeft hij laten zien het F3 nivo prima aan te kunnen. Men moet alleen wel begrijpen dat het nog steeds 'n leerjaar is en Van Amersfoort, hoewel 'n gerenomeerde naam, geen topteam is. We mogen hem dan ook niet voorin verwachten en 'n top 3 klassering vind ik dan ook geen reële verwachting. Toch denk ik dat het beter is voor zijn ontwikkeling als hij z'n leerjaar in de F3 doorloopt om in z'n 2e jaar voor de titel te gaan, dan eerst 'n WSR2.0 en dan overstappen naar de F3. Het verschil tussen die klasses is zodanig groot dat z'n eerste jaar F3 dan nog steeds 'n leerjaar zou zijn.

'Enige ervaring' is niet gelijk aan 'voldoende ervaring'. Hij heeft een serie races gereden tegen amper 10-12 concurrenten in een non-kampioenschap zonder druk. Dat is net even wat anders dan dertig races FR2.0 tegen dik dertig aan elkaar gewaagde concurrenten. Uit niks blijkt dat FWS de vervanger kan zijn van FR2.0.

FWS is op geen enkel front te vergelijken met het Europees Formule 3. De FWS-auto's zijn technisch eenvoudiger, en het kampioenschap veel kleinschaliger (FWS is niet eens een kampioenschap). Volgens mij is zelfs de Toyota Winter Series op dat gebied verder dan FWS, en dat is al een klasse die duidelijk onder de huidige generatie Formule 3-kampioenschappen staat.


Wat je trouwens vergeet, en dat is niet erg maar ik vertel het nu wel even, is dat FR2.0 en F3 geen raceklassen zijn die je zo met elkaar kan vergelijken. We noemen de autosportladder niet voor niets een ladder; op elke trede leer je wat anders bij. Zoals aangegeven is FR2.0 zeer vaardigheidsgericht, waarin het omgaan met felle gevechten met een heleboel concurrenten het belangrijkste leerdoel is. Formule 3 is veel meer gericht op de technische ontwikkeling van de coureur; helemaal in het Europees Formule 3, waarin teams hun auto's mogen doorontwikkelen. Uiteraard wordt er ook geracet in Formule 3, maar op een heel andere (professionelere) manier.
Nou, da's een goed stuk van Jehoentelaar. Zo zeer zelfs dat ik niet langer geloof in mijn eigen bewering dat Max in zijn eerste jaar de top 3 kan halen. Maar ik heb inmiddels begrepen dat team Verstappen zelf ook lager mikt, namelijk op binnenhalen van de Rookie titel. Ik zou hun eigen overweging wel willen horen waarom zij menen FR 2.0 te moeten overslaan. Is dit een inschatting of overschatting van Max' supertalent?

Sphinx

Jos heeft in een interviewtje tegen racexpress ook verklaard dat het een leerjaar voor Max wordt beschouwd. "Hij mag en zal ook fouten maken". We kunnen wel allemaal gaan roepen dat ie dit of dat moet doen, maar als ie zelf vind dat de F3 auto het beste bij zijn rijstijl past en hij zo het beste kan leren, dan zij het zo.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Voor de liefhebbert: het F3 seizoen begint met een paar testdagen in de eerste en tweede week van april. Hier is de kalender:
http://www.fiaf3europe.com/

Franky R.

Citaat van: Sphinx op 05 maart 2014 - 10:18:38
Jos heeft in een interviewtje tegen racexpress ook verklaard dat het een leerjaar voor Max wordt beschouwd. "Hij mag en zal ook fouten maken". We kunnen wel allemaal gaan roepen dat ie dit of dat moet doen, maar als ie zelf vind dat de F3 auto het beste bij zijn rijstijl past en hij zo het beste kan leren, dan zij het zo.


Klopt, daarbij heeft Jos ook gezegd dat Max sowieso twee jaar F3 zal rijden. Dus zelfs Jos ziet zijn zoon niet meteen kampioen worden in zijn eerste jaar...

Perton

Zelfs in de hoogtijdagen van de Euroseries reed geen enkele coureur maar één seizoen F3 (ja behalve als ze talentloos waren en na een jaar verdwenen waren natuurlijk, maar dat is anders), dus het zou ook wel behoorlijk naïef zijn geweest van Verstappen als het niet sowieso al een meerjarenplan zou zijn geweest.

Perton

Overigens één ding nog. Naar mijn weten heeft Verstappen überhaupt nog geen Europese F3-auto getest (ik kan me natuurlijk vergissen) en die zijn met de nieuwe regels natuurlijk wel een stukje anders dan dat Duitse ding waar hij wel in testte. Dus allemaal heel leuk en aardig dat verhaal dat een F3-auto hem meer ligt, maar zo zwart-wit als ze daar bij Verstappen beweren, is het allemaal niet.

Dit overigens niet als kritiek hoor, want zij hebben natuurlijk goed over de beslissing nagedacht, ik bedoel alleen maar te zeggen dat de F3-auto van dit jaar toch net wat anders kan zijn dan de auto waarmee hij getest heeft.

Jehoentelaar

Voordeel is wél weer dat we Max het hele jaar live in actie kunnen zien op de site van de klasse. En MotorsTV doet hier en daar ook wat live coverage als ik mij niet vergis.

Perton


gloudiesaurus

Voor Verstappen is het 1e jaar vooral ervaring op doen denk ik. Dat zegt Jos Verstappen zelf ook. Met alles respect maar Van Amersfoort is geen topteam in de Formule 3, en Verstappen hoeft niet meteen te winnen in zijn 1e jaar. Ik zie Van Amersfoort wel als de perfecte leerschool voor de jonge Verstappen  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

ik ook en vind het ook geenszins bezwaarlijk dat hij direct in f3 aan de gang gaat

Jehoentelaar

Het team heeft zelf ook nog een hoop te leren, dus zo perfect zou ik die leerschool eigenlijk niet noemen. Maar dat is een detail.

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 05 maart 2014 - 22:49:03
Het team heeft zelf ook nog een hoop te leren, dus zo perfect zou ik die leerschool eigenlijk niet noemen. Maar dat is een detail.

Het is 'n perfecte leerschool omdat het team al jaren met wisselend succes meedraait in F3 en ze dus volop ervaring met hem kunnen delen. Het feit dat het geen topteam is, zorgt ervoor dat het verwachtingspatroon laag ligt en Max rustig de tijd kan nemen om alles onder de knie te krijgen. Dit in tegenstelling tot instappen bij 'n topteam waar direct presteren 'n vereiste is.