Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Kootje

Klopt, maar die verwachting zal er bij Max niet minder om zijn, waarschijnlijk is die zelfs nog hoger. WSR 2.0 of F3 maakt voor dat soort mensen echt niets uit, die kijken toch alleen maar naar het scorebord.

Jehoentelaar

Maar 'dat soort mensen' spelen dan ook absoluut geen rol. De mensen die echt van invloed kunnen zijn op de carrières van Nyck en Max zijn ook de personen die er - doorgaans - meer verstand van hebben dan Jan met de Pet, die af en toe autosport kijkt en opeens wat Nederlandse namen bij het sportjournaal voorbij ziet komen.

Tot zover mijn open deur van vandaag. :)

Kootje

Snap ik.

Maar dat soort mens, die wel belangrijk kunnen zijn voor Max, die zullen hem echt niet afschrijven om fouten die hij in F3 maakt, terwijl ze hem diezelfde fouten in WSR 2.0 wel vergeven zouden hebben. Voor hen maakt het niet uit, omdat zij snappen dat het pas z'n eerste jaar autosport is.

Andersom kan direct instappen in F3 wel weer positief werken. Niemand heeft hoge verwachtingen van hem, juist omdat hij autosportrooky is. Mocht hij dan toch goed mee kunnen komen, dan zal dat zijn status als supertalent nog meer versterken dat wanneer hij eenzelfde seizoen WSR 2.0 zou draaien.

En tsja .... als hij zich er lekker in voelt, waarom niet? Hij heeft afgelopen weekend ondanks z'n foutjes, de snelheid te hebben.

Jehoentelaar

Uiteraard, maar er is ook wel een moment dat je je afvraagt of het wel goed is voor zijn ontwikkeling om meteen een stap over te slaan. Een keer testen met zo'n F3-Dallara is natuurlijk niks mis mee, maar een vol seizoen is anders. Die Floridachallenge is natuurlijk leuk om mee te beginnen, maar welgeteld één raceweekend geeft geen garantie dat je een complete stap van de autosportladder kunt overslaan. Ik durf hem daarom, naast het gegeven dat een goede basis uit de karting geen garanties geeft, op dit moment niet zomaar een 'supertalent' te noemen. Wel een mannetje om in de gaten te houden voor de toekomst, maar zo zijn er elk jaar een heleboel coureurs.

In de Formule 3 leren coureurs bijvoorbeeld een heleboel dingen wat ontwikkeling en afstelling van auto's betreft (vooral in het EK F3), terwijl de Formule Renault 2.0 zich veel meer richt op het leren omgaan met zeer close racing. En wat geeft het uiteindelijk om wel gewoon in te stappen in de FR2.0? Of je nou drie jaar Formule 3 doet (en daarmee het risico neemt dat je ontwikkeling scheef loopt), of je twee jaar FR2.0 rijdt en dan de Formule 3 in duikt? Bovendien zet de FR2.0 een deur open naar de FR3.5, en dan heb je naast Formule 3 opeens nog een optie.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 30 januari 2014 - 14:57:43
Uiteraard, maar er is ook wel een moment dat je je afvraagt of het wel goed is voor zijn ontwikkeling om meteen een stap over te slaan. Een keer testen met zo'n F3-Dallara is natuurlijk niks mis mee, maar een vol seizoen is anders. Die Floridachallenge is natuurlijk leuk om mee te beginnen, maar welgeteld één raceweekend geeft geen garantie dat je een complete stap van de autosportladder kunt overslaan. Ik durf hem daarom, naast het gegeven dat een goede basis uit de karting geen garanties geeft, op dit moment niet zomaar een 'supertalent' te noemen. Wel een mannetje om in de gaten te houden voor de toekomst, maar zo zijn er elk jaar een heleboel coureurs.

In de Formule 3 leren coureurs bijvoorbeeld een heleboel dingen wat ontwikkeling en afstelling van auto's betreft (vooral in het EK F3), terwijl de Formule Renault 2.0 zich veel meer richt op het leren omgaan met zeer close racing. En wat geeft het uiteindelijk om wel gewoon in te stappen in de FR2.0? Of je nou drie jaar Formule 3 doet (en daarmee het risico neemt dat je ontwikkeling scheef loopt), of je twee jaar FR2.0 rijdt en dan de Formule 3 in duikt? Bovendien zet de FR2.0 een deur open naar de FR3.5, en dan heb je naast Formule 3 opeens nog een optie.

Ik durf Verstappen wel een supertalent te noemen. Hij heeft in enkele weken laten zien te domineren in de karts, maar ook supertijden te rijden in een Formule Abarth, een Formule Renault 2.0 en een Formule 3. Alleen, hij heeft in Florida laten zien dat hij nog héél veel te leren heeft. Hell, Nyck de Vries heeft laten zien dat het niet alleen lastig kan zijn in je debuutjaar, maar ook in je 2e jaar kan je tegenslag op tegenslag krijgen. Hoeveel geduld heeft Nederland (die zoveel druk legt op Verstappen) als Max in zijn eerste jaar veel fouten maakt, maar in zijn tweede jaar tegenslagen kent als Nyck? Want tegenslag ga je toch vroeg of laat krijgen in je carriere.

Kootje

Citaat van: Matthijs
Hoeveel geduld heeft Nederland (die zoveel druk legt op Verstappen) als Max in zijn eerste jaar veel fouten maakt, maar in zijn tweede jaar tegenslagen kent als Nyck? Want tegenslag ga je toch vroeg of laat krijgen in je carriere.

Precies, al gaat dat wat mij betreft niet alleen op voor Nederland. Ik denk namelijk dat de hele internationale autosportwereld hem op de voet volgt, wat automatisch druk met zich meebrengt. Maar juist daarom ben ik dus van mening dat het niet veel uitmaakt of hij eerst WSR 2.0 gaat doen, of direct in de F3 stapt. Die druk is er hoe dan ook, fouten gaat hij sowieso wel maken en die tegenslag komt ook nog wel. Het gaat erom dat hij zich in z'n fout- en tegenslagloze races laat zien en ik heb er alle vertrouwen in dat hem dat lukt, ongeacht de klasse waarin hij uitkomt. Wat goed is komt nu eenmaal snel.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 31 januari 2014 - 09:42:17Het gaat erom dat hij zich in z'n fout- en tegenslagloze races laat zien en ik heb er alle vertrouwen in dat hem dat lukt, ongeacht de klasse waarin hij uitkomt. Wat goed is komt nu eenmaal snel.

Amen. Zijn snelheid en aanpassingsvermogen is op dit moment zeer indrukwekkend.

Jozef

Toch moet hij ervoor zorgen dat hij ook in de media positief belicht blijft worden (al is het maar om meer kans op sponsoring te hebben). Aangezien het gemiddelde talent van de coureurs in de FR2.0 nu eenmaal lager is dan in de F3, heeft hij meer kans op positieve media-aandacht in de FR2.0. Daarom zou ik het niet opportuun vinden om meteen naar de formule 3 te gaan.

Perton

Wat ook een rol speelt (ik heb de laatste posts eerlijk gezegd niet gevolgd, dus misschien is het al gezegd, maar Jozef zijn opmerking over sponsoring zette me aan het denken) is natuurlijk een eventueel programma bij een Formule 1-team. Ik weet dat Verstappen (Jos althans) het zo lang mogelijk zónder wil doen, maar stel men krijgt nu een geweldig goede kans van Ferrari n.a.v. de prestaties in Florida (is zeker niet onmogelijk), dan kunnen Max en Jos wel ontzettend graag direct de F3 in willen, maar als Ferrari zegt dat ze beter eerst een jaar iets anders kunnen doen, is het dom om daar tegen in te gaan.

Maar dit natuurlijk alleen in het scenario dat men ervoor kiest nu al met een F1-team in zee te gaan. Dat dat niet per se meteen hoeft, hebben Magnussen, Vandoorne en Felix da Costa wel bewezen, al liep het voor die laatste natuurlijk helaas niet zo fijn af.

Jozef

En dat het ook een slecht idee kan zijn, was bv. te zien bij Beitske Visser. 1 teleurstellend jaar en je ligt eruit (al kan dit beleid wel verschillen per team).

Kronos

Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 00:55:49
En dat het ook een slecht idee kan zijn, was bv. te zien bij Beitske Visser. 1 teleurstellend jaar en je ligt eruit (al kan dit beleid wel verschillen per team).

Dit was dan wel bij RedBull natuurlijk. Een 'opleidingsteam' dat met hagel schiet...

NielsD

Ze hebben verschillende aanbiedingen van Formule 1-teams al afgewezen, wat Perton al zei: Jos wil het zo lang mogelijk zonder doen. En dat begrijp ik wel, want ik denk dat er veel nadelen kleven aan een opleidingscontract met een Formule 1-team. Hoeveel dingen mag je niet en hoeveel wel.

Zolang je het zonder kan doen, kan je zelf beslissen waar je ja op zegt. Stel dat hij nu al bij Red Bull had gezeten, dan had Max misschien niet in Florida gereden omdat het georganiseerd wordt door Ferrari. We zullen dat natuurlijk nooit weten. Maar nu hebben ze de vrije hand en Max mag en kan overal ja op zeggen en dat betekent: ervaring, ervaring en ervaring.

Ik bedoel het is leuk als je bijvoorbeeld in de simulator van Ferrari mag zitten en als je op een bepaalde leeftijd een demo mag geven tijdens een city racing (oid) in een Ferrari, maar uiteindelijk heb je daar geen reet aan. Jos weet wel hoe het wereldje in elkaar zit en ik denk dat hij Max tot nu toe perfect opgeleid heeft.

Zullen Jos en Max een sterke onderhandelingspositie hebben ten opzichte van de Formule 1-teams?
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Sabai

Citaat van: NielsD op 03 februari 2014 - 11:26:30
Ze hebben verschillende aanbiedingen van Formule 1-teams al afgewezen, wat Perton al zei: Jos wil het zo lang mogelijk zonder doen. En dat begrijp ik wel, want ik denk dat er veel nadelen kleven aan een opleidingscontract met een Formule 1-team. Hoeveel dingen mag je niet en hoeveel wel.

Zolang je het zonder kan doen, kan je zelf beslissen waar je ja op zegt. Stel dat hij nu al bij Red Bull had gezeten, dan had Max misschien niet in Florida gereden omdat het georganiseerd wordt door Ferrari. We zullen dat natuurlijk nooit weten. Maar nu hebben ze de vrije hand en Max mag en kan overal ja op zeggen en dat betekent: ervaring, ervaring en ervaring.

Ik bedoel het is leuk als je bijvoorbeeld in de simulator van Ferrari mag zitten en als je op een bepaalde leeftijd een demo mag geven tijdens een city racing (oid) in een Ferrari, maar uiteindelijk heb je daar geen reet aan. Jos weet wel hoe het wereldje in elkaar zit en ik denk dat hij Max tot nu toe perfect opgeleid heeft.

Zullen Jos en Max een sterke onderhandelingspositie hebben ten opzichte van de Formule 1-teams?

Aan de andere kant kan het ook zoals Frijns eindigen als hij niet ingaat op een aanbod van een opleidingsteam en zo de F1 boot missen. Maar dat zal nu nog niet te sprake zijn denk ik zomaar. Hij moet gewoon lekker zijn ding doen en dan verder zien wat er komt.

NielsD

Citaat van: Sabai op 03 februari 2014 - 16:52:42
Citaat van: NielsD op 03 februari 2014 - 11:26:30
Ze hebben verschillende aanbiedingen van Formule 1-teams al afgewezen, wat Perton al zei: Jos wil het zo lang mogelijk zonder doen. En dat begrijp ik wel, want ik denk dat er veel nadelen kleven aan een opleidingscontract met een Formule 1-team. Hoeveel dingen mag je niet en hoeveel wel.

Zolang je het zonder kan doen, kan je zelf beslissen waar je ja op zegt. Stel dat hij nu al bij Red Bull had gezeten, dan had Max misschien niet in Florida gereden omdat het georganiseerd wordt door Ferrari. We zullen dat natuurlijk nooit weten. Maar nu hebben ze de vrije hand en Max mag en kan overal ja op zeggen en dat betekent: ervaring, ervaring en ervaring.

Ik bedoel het is leuk als je bijvoorbeeld in de simulator van Ferrari mag zitten en als je op een bepaalde leeftijd een demo mag geven tijdens een city racing (oid) in een Ferrari, maar uiteindelijk heb je daar geen reet aan. Jos weet wel hoe het wereldje in elkaar zit en ik denk dat hij Max tot nu toe perfect opgeleid heeft.

Zullen Jos en Max een sterke onderhandelingspositie hebben ten opzichte van de Formule 1-teams?

Aan de andere kant kan het ook zoals Frijns eindigen als hij niet ingaat op een aanbod van een opleidingsteam en zo de F1 boot missen. Maar dat zal nu nog niet te sprake zijn denk ik zomaar. Hij moet gewoon lekker zijn ding doen en dan verder zien wat er komt.

Dat is inderdaad dom van Frijns geweest, achteraf gezien dan. Wat bij Robin ook vaak tegenzat was de sponsoring. Ik volg Max niet zo goed, dat ik weet wie achter hem staat, maar ik denk dat Jos misschien wat kan regelen met de bedrijven die hem sponsoren?!?
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Breaktest

Toch even een klein tegengeluidje laten horen. Die jongen heeft inderdaad kampioenspotentieel - veel talent en een gezonde geldingsdrang - maar laten we ook we ook weer niet doen alsof ie het 8e wereldwonder is. Waar ik me zelf nogal aan stoor is dat sommige autosportsites wel heel erg op de Verstappen PR toer gaan. Wat nu precies de rechtvaardiging is van die onevenredige hoeveelheid aandacht ten opzichte van even getalenteerde generatiegenoten als Dennis van der Laar en Nyck de Vries ontgaat mij een beetje. En die met copyright behangen totaal nietszeggende en door niemand bekeken clipjes op Youtube zijn al helemaal potsierlijk. Het is mooi dat ie aardig doet in de Florida series, zeker voor een debutant, maar het bevestigt alleen maar dat hij bij de groep getalenteerden behoort die het in zich hebben om door te groeien.