Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

BMW.WilliamsF1

Kan best dat ie het na 2028 wel mooi geweest vindt en in andere auto's gaat racen. Le Mans rijden onder andere. En zijn eigen raceteam verder uitbouwen.

Mickey

Zijn eigen raceteam. Ik heb altijd moeite met deze breedgedragen aanname. De beste coureur is zelden de beste manager.

Waarom ook zou hij dat willen ambiëren? Retorisch. ;)

C.G. de Beaufort

He, he, Max krijgt eindelijk een baby. Ja, ja, dat wordt een nieuwe wereldkampioen over ca. 20 jaar...

https://nltimes.nl/2024/12/06/f1-driver-max-verstappen-model-kelly-piquet-expecting-first-child

Groet,

C.G. de Beaufort

Mickey

Zijn eigen snelheid is wel klaar nu.;D

Maar, met DNA van een viervoudig- én drievoudig wereldkampioen! Kan alleen maar nog beter worden 😅

Wings

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 23 augustus 2024 - 11:45:26Kan best dat ie het na 2028 wel mooi geweest vindt en in andere auto's gaat racen. Le Mans rijden onder andere. En zijn eigen raceteam verder uitbouwen.

Max verdient 75-miljoen euro per seizoen. Een reden om te blijven. Hij gaat een megadeal sluiten en de 100-miljoen euro barrière doorbreken.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 22 augustus 2024 - 16:14:41Toch wel Brekend nieuws eigenlijk:

"Ik ga zeker niet nog een keer tweehonderd Grands Prix rijden. Ik ben al ver over de helft van mijn loopbaan. Het voelt overigens niet als tweehonderd races. De tijd gaat snel."

Schumacher, Alonso, Hamilton, allen riepen het. 

Braketest

Waarom Senna misschien toch beter was
Max is de beste van het veld - mogelijk was dat al sinds 2019 het geval, en 't zal misschien de rest van zijn carrière zo blijven. Meer valt er eigenlijk niet te zeggen. Maar ja, dat GOAT-gedoe he. Sommige kunnen dat maar niet loslaten (gelukkig niet hier), hoewel het een onmogelijke puzzel is.

Dus laat ik eens in de veelgehoorde vergelijking tussen Max en Senna duiken - het verhaal gaat namelijk dat halfgod Max zelfs driekwartgod Senna voorbij is gestreefd. En ogenschijnlijk is dat ook zo: Senna stond op 41 overwinningen, Max inmiddels op 64. Maar goed, dat is de gemakzuchtige benadering; absolute cijfers hebben meestal een ingebouwde vertekening, denk aan verschil in puntenberekening over de jaren heen. Een betere benadering: Senna nam deel aan 162 GP's; wat deed Max over zijn eerste 162? Een fijne bijkomstigheid is dat hun carrieres behoorlijk parallel lopen - bv een jaartje Toro komt behoorlijk overeen met een jaartje Toleman, enzovoort.

Races    1      2     3    ptn    poles   FL   Ret
Senna    162    41    23    16    1859    65    19    60
Max       162    34    26    15    1960    20    21    29

Senna sprokkelde bij het zelfde aantal pogingen 7 overwinningen meer  bijeen, wat je best substantieel kunt noemen. Ook ligt de Braziliaan 5 podiumplekken voor (80 om 75), terwijl  Max het iets beter doet qua snelste ronden en puntenaantal. N.b. uiteraard zijn de officiële 614 ptn van Senna geconverteerd naar het moderne tijdperk, maar zonder sprintraces of bonus voor de snelste ronde.
Maar waar Max echt om de oren werd geslagen is het aantal pole positions.  En dat komt toch wel overeen met het beeld dat het sterkst aan de naam Senna hangt, dat van ongenaakbare pole position meister.
Dus wie is de betere? Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht, maar plussend en minnend zou ik uitkomen op een kleine voorsprong voor Senna.
Echter de laatste kolom nuanceert het beeld nogal. Senna opereerde in een tijd waarin twee keer zoveel werd uitgevallen. Als je met die ogen zijn palmares verder gaat bijstellen, kom je toch wel op een duidelijk superieure Senna uit.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Je hebt geen ongelijk,  maar wat je niet meewoog is het feit dat Senna na Toleman steeds bij het dominante team zat of een open competitie had.

Verstappen had te maken met 1,5 jaar in een B-team en daarna een team in opbouw met een sterk domimant Mercedes. Onverslaanbaar zelfs, tot 2021.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Ik ga hier komende week eens op broeden...

Braketest

Citaat van: Robbert65 op 11 april 2025 - 21:48:59Je hebt geen ongelijk,  maar wat je niet meewoog is het feit dat Senna na Toleman steeds bij het dominante team zat of een open competitie had.

Verstappen had te maken met 1,5 jaar in een B-team en daarna een team in opbouw met een sterk domimant Mercedes. Onverslaanbaar zelfs, tot 2021.
Ik geloof niet dat het helemaal correct is wat je zegt. Vanaf hun 2e jaar kwamen ze allebei in een auto terecht waarmee ze af en toe voor een overwinning konden strijden maar niet om het kampioenschap. Na 4 jaar F1 stonden de heren op resp. 5 en 6 overwinningen. Alleen begon het oogsten bij Senna iets eerder en was de reeks bij Max aaneengeslotener. 

Voorts, de vraag is hoe, maar vooral òf je dit soort dingen wel moet meewegen. Als je daaraan begint, is het einde ook een beetje zoek. Zo kun je bv erop wijzen dat Senna in Prost een teamgenoot had die veel punten bij hem weg snoepte. Strikt genomen mag je een dan coureur alleen met zijn teamgenoot vergelijken (er dan ook weer van uitgaande dat de teamleiding unbiased is en geen eigen darling heeft) -  maar dat is juist waar we we van weg willen.

De hamvraag bij dit soort overwegingen is of het voor het eindresultaat wezenlijk had uitgemaakt. Maar selectief shoppen is natuurlijk helemaal een doodzonde als je echt voor de waarheid gaat. Zo weet ik nog wel een aardige, bedoeld om Max te laten shinen: Senna had 3 jaar ervaring in de autosport voor ie F1 binnenkwam; Max een. Moet je daar ook voor compenseren? Laten we zeggen dat die ervaring een half F1 seizoen waard is. Met deze oranjebril zou je dus een iets latere periode uit Max' carrière kunnen nemen, wat hem zeker dichterbij zal brengen, maar of ie het daarmee redt, laat ik graag in het midden.

Dit laatste opent overigens een nieuw hoofdstuk, niet eens illegaal wat mij betreft (en die ik graag aan Mickey of anderen overlaat): je kunt ook de aanloop en nadagen wegfilteren en grote coureurs vooral op hun hoogtijdagen vergelijken. Kijken wat daar dan weer uitkomt. Of een formule bedenken die de sterkte van hun teamgenoten weerspiegelt en hen onderling daar weer op compenseren (wat natuurlijk ook weer twee kanten op snijdt).
Anyway, Goat-zijn heeft mijns inziens vooral te maken met duur en mate van de dominantie. Daar moet nog steeds een goede formule voor worden uitgevonden. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Voor mij is Senna zeker een van de allergrootsten. Schumacher ook, met Hamilton heb ik het wat lastig, bij hem speelt de kwaliteit van de auto een grotere rol voor m'n gevoel, maar ik kan dat nauwelijks bewijzen.

Als je zegt dat vergelijken van rijders in verschillende periodes lastig is sla je natuurlijk spijker op kop, ze zijn ook allemaal als mens ook zo verschillend. Hamilton die nogal bezig is met zijn omgeving, het publiek, muziek en zijn looks, Senna was een authentiek gevoelsmens, maar op de baan genadeloos. Schumacher was de allerbeste in zijn tijd, maar sloeg in de omgang op de baan en naast de baan wel eens op hol. Verstappen laat zich dan weer door he le maal niets afleiden, is puur racer, alles gaat aan de kant voor zijn optimum. Ook de geboorte vsn zijn eerste kind.

Onvergelijkbaar?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey