Waarom is de huidige F1 zo vaak saai

Gestart door Arthur, 07 oktober 2013 - 20:59:54

« vorige - volgende »

Arthur

Het zal wel een open deur instampen zijn maar ik vraag het steeds meer af.... Enkele dingen waaraan ik denk;

Tankstops [strategie weg]
Pirelli banden [pushen onmogelijk]
Penalties [wheelbanging en gevechten op het randje weg]
Betrouwbaarheid motoren en auto's zelf [geen fouten van coureurs, bijna geen uitvallers meer]
Nieuwe circuits [weinig inhaalmogelijkheden]
DRS [kunstmatige inhaalacties]

Roep maar of jullie hetzelfde ervaren of dat ik een pessimist ben....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Ik vind het helemaal niet saai de laatste paar jaar (in grote lijnen dan, sommige races wel uiteraard).

Vind het veel en veel beter dan in het vorige decennium. Maar ieder zijn mening uiteraard :).

Franky R.

Ik ben het op een paar punten met je eens, Arthur!


Aan de ene kant juich ik het toe dat er moeite wordt gedaan om de kosten in de hand te houden EN de races leuker c.q. spannender te maken.


Aan de andere kant vind ik het jammer dat innovatie meteen om zeep wordt geholpen. Denk aan de vinding van Lotus. Dat was niet makkelijk snel na te bootsen. Had Lotus mogen rijden met die mechanische 'active suspension', dan had RBR het wel wat moeilijker gekregen...denk ik...hoop ik.


Maar de echte reden voor gebrek aan spanning op de baan is p.o.l.i.t.i.e.k. plus een gebrek aan ruggengraat van Pirelli. Hoor je Red Bull nu zeuren c.q. huilen om de banden?


Liever had Pirelli gewoon niets gedaan na Silverstone... :-X

Arthur

Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2013 - 21:52:09
Ik ben het op een paar punten met je eens, Arthur!


Aan de ene kant juich ik het toe dat er moeite wordt gedaan om de kosten in de hand te houden EN de races leuker c.q. spannender te maken.


Aan de andere kant vind ik het jammer dat innovatie meteen om zeep wordt geholpen. Denk aan de vinding van Lotus. Dat was niet makkelijk snel na te bootsen. Had Lotus mogen rijden met die mechanische 'active suspension', dan had RBR het wel wat moeilijker gekregen...denk ik...hoop ik.


Maar de echte reden voor gebrek aan spanning op de baan is p.o.l.i.t.i.e.k. plus een gebrek aan ruggengraat van Pirelli. Hoor je Red Bull nu zeuren c.q. huilen om de banden?


Liever had Pirelli gewoon niets gedaan na Silverstone... :-X

Politiek is er altijd geweest in de F1 en die zal er ook altijd blijven. Los van de banden mis ik de tankstops en daardoor een stuk strategie en verrassing. Maar ook de betrouwbaarheid [8 motoren per seizoen meen ik] doet afbreuk aan een stuk verrassing. Een vette plof in het laatste deel van de race kon de uitslag ineens doen veranderen. Dat zie je nu bijna niet meer.

Ik vind de penalties vaak echt absurd en het geheel komt steeds meer in een keurslijf. Nog even en we krijgen stoplichten en richtingaanwijzers... De F1 wordt zo onderhand dood gereguleerd.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

robbert

ja inderdaad, er wordt bijna geen fouten meer gemaakt. Piloten kennen het circuit door en door, en dat zal niet verbeteren als ze de vrije trainingen nog een half uur gaan verlengen. Ze hadden beter gewoon de trainingen elk een uur moeten laten doorgaan. En als de reden de jonge piloten zijn, dan moeten ze maar een aparte training per raceweekend voorzien enkel voor de testrijders. Zoals ze dat in het verleden 1 seizoen gedaan hebben (ik denk in 2005).
En ja, inhaalmogelijkheden waren al moeilijker sedert de invoer van hulpmiddelen zoals tc, is helemaal verkeerd gelopen, en hebben zo spektakel willen terugbrengen door die hulpmiddelen te verbieden en kers en drs in te voeren. Maar volgens de fans is dit ook niet goed.
De tankverbods werden dan eerst toegejuigd, maar nu moeten ze terugkeren van de fans. Dus ik denk dat het nog heel lang duren eer het goed komt met de f1

Edwin90

De Formule1 zoals die de afgelopen drie seizoenen was is niet saai. De races (enkele uitzonderingen daar gelaten) zijn mijns inziens sinds de jaren negentig niet zo leuk geweest. Maar ook in die jaren waren er dodelijk saaie races.

Vorig jaar was het 'azieseizoen' ook saai. De laatste drie races waren briljant. Om nu naar een paar saaie races te zeggen dat de hele sport saai is gaat wat ver.

Kootje

Er is slechts één reden waarom de F1 zo saai is, en hij heet Vettel.  ;D

robbert

ja ik vind het ook niet saai. En als vettel telkens dominant is, kan het achter hem ook leuke gevechten aan de gang zijn. Dan heb je nog altijd leuke races

0634

Citaat van: Edwin90 op 07 oktober 2013 - 22:16:38
De Formule1 zoals die de afgelopen drie seizoenen was is niet saai. De races (enkele uitzonderingen daar gelaten) zijn mijns inziens sinds de jaren negentig niet zo leuk geweest. Maar ook in die jaren waren er dodelijk saaie races.

Vorig jaar was het 'azieseizoen' ook saai. De laatste drie races waren briljant. Om nu naar een paar saaie races te zeggen dat de hele sport saai is gaat wat ver.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat een wijsheid heeft die Edwin toch altijd. En toch nog zo jong.. ;)

0634

Citaat van: Kootje op 07 oktober 2013 - 22:19:17
Er is slechts één reden waarom de F1 zo saai is, en hij heet Vettel.  ;D

Klopt. Ook mee eens. Alleen wel de aantekening dat Vettel vooral het WK saai maakt, de races vind ik alleszins acceptabel.

NielsD

Citaat van: Jeroen op 07 oktober 2013 - 22:33:53
Citaat van: Edwin90 op 07 oktober 2013 - 22:16:38
De Formule1 zoals die de afgelopen drie seizoenen was is niet saai. De races (enkele uitzonderingen daar gelaten) zijn mijns inziens sinds de jaren negentig niet zo leuk geweest. Maar ook in die jaren waren er dodelijk saaie races.

Vorig jaar was het 'azieseizoen' ook saai. De laatste drie races waren briljant. Om nu naar een paar saaie races te zeggen dat de hele sport saai is gaat wat ver.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat een wijsheid heeft die Edwin toch altijd. En toch nog zo jong.. ;)

Vorig jaar was Singapore niet saai, daarentegen waren het nu ook Monza en Spa die saai waren.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Citaat van: Arthur op 07 oktober 2013 - 22:03:51
Ik vind de penalties vaak echt absurd en het geheel komt steeds meer in een keurslijf. Nog even en we krijgen stoplichten en richtingaanwijzers... De F1 wordt zo onderhand dood gereguleerd.
Dat ben ik wel met je eens overigens. Die straffen zijn vaak waanzin. Dan heb ik het niet over Webber's wegoversteekactie, want dat is blijkbaar gewoon een regel en heb ik het ook niet over witte lijnen kruisen bij de pituitgang.

Maar vooral die fouten tijdens gevechten. Iemand verremt zich iets en bam; tijdstraf. Fouten moeten kunnen, maakt iedereen, ook rijders. Perez had afgelopen weekend ook niets verkeerd gedaan maar wél weer een onderzoek. Laat die boys toch vechten.

0634

Citaat van: NielsD op 07 oktober 2013 - 22:35:24
Citaat van: Jeroen op 07 oktober 2013 - 22:33:53
Citaat van: Edwin90 op 07 oktober 2013 - 22:16:38
De Formule1 zoals die de afgelopen drie seizoenen was is niet saai. De races (enkele uitzonderingen daar gelaten) zijn mijns inziens sinds de jaren negentig niet zo leuk geweest. Maar ook in die jaren waren er dodelijk saaie races.

Vorig jaar was het 'azieseizoen' ook saai. De laatste drie races waren briljant. Om nu naar een paar saaie races te zeggen dat de hele sport saai is gaat wat ver.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat een wijsheid heeft die Edwin toch altijd. En toch nog zo jong.. ;)

Vorig jaar was Singapore niet saai, daarentegen waren het nu ook Monza en Spa die saai waren.

Klopt. Het is niet altijd zo dat saaie banen saaie races opleveren. Ook in Valencia hadden we zelfs een keer een heerlijke race.

Arthur

Ach het kan aan mij liggen maar ik mis toch wel de jaren 90. Daar gebeurde zoveel qua gevechten en malheur. De periode Schumacher heb ik waarschijnlijk door een gekleurde bril gekeken. Maar na 2007 vond ik het toch echt een stuk minder. De idiote straffen [kijk naar Hamilton] het afschaffen van tankstops, banden die een hele race mee moesten, het banden sparen waardoor de qualificatie een flink stuk waarde verloor. En ook het motorenreglement  en de steeds verdere beperking van motorinhoud en het continu tegenwerken van ontwikkeling. Natuurlijk speelt ook de kostenbeperking een rol dat begrijp ik. Maar dat de huidige banden zo geconstrueerd worden om races spannender te maken vind ik een afwaardering van de Koningsklasse. En vaak moet er tegenwoordig een SC aan te pas komen om gevechten weer terug te brengen die dan weer aan banden liggen door de huidige banden.... En strategie is al helemaal ver te zoeken met het huidige bandenreglement. Dat is gekopieerd uit de VS [harde en zachte band] en dat vond ik daar al helemaal niets. Logisch dat ik mijn bedenkingen had toen dat in de F1 geintroduceerd werd. Een keer binnen voor de verplichte wissel en dat was het. Daarna de flutbanden, dat vind ik ook helemaal niets [maar wie ben ik].

Het DRS vind ik ook helemaal niets, tenzij het veel beter gereguleerd wordt en je geen klep open en voorbij akties meer hebt.

Natuurlijk zijn er nog wel leuke races maar ik vind het een beetje te klinisch worden....

 
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Citaat van: Jeroen op 07 oktober 2013 - 22:38:09
Citaat van: Arthur op 07 oktober 2013 - 22:03:51
Ik vind de penalties vaak echt absurd en het geheel komt steeds meer in een keurslijf. Nog even en we krijgen stoplichten en richtingaanwijzers... De F1 wordt zo onderhand dood gereguleerd.
Dat ben ik wel met je eens overigens. Die straffen zijn vaak waanzin. Dan heb ik het niet over Webber's wegoversteekactie, want dat is blijkbaar gewoon een regel en heb ik het ook niet over witte lijnen kruisen bij de pituitgang.

Maar vooral die fouten tijdens gevechten. Iemand verremt zich iets en bam; tijdstraf. Fouten moeten kunnen, maakt iedereen, ook rijders. Perez had afgelopen weekend ook niets verkeerd gedaan maar wél weer een onderzoek. Laat die boys toch vechten.

En incidenten die na de race beoordeeld worden, waanzin gewoonweg. Komt in andere sporten [bv voetbal] toch ook niet voor? Of gridpenalties zoals vorig jaar MSC aan de broek kreeg door een inschattingsfout... Waar HEBBEN we het over?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel