Jaren '90 > heden

Gestart door TestaRossa1980, 16 september 2013 - 13:26:31

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Kootje op 09 november 2013 - 15:54:35
Daarom zeg ik ook doorgaans nietwaar? ;)


Maar oké .... wat vind je dan zo mooi aan Monza? Persoonlijk vind ik dat maar 'n matig baantje. Eigenlijk gewoon 'n slap samenhangsel van 2 middelsnelle en 1 snelle bocht, wat rechte stukken en chicanes. Monza moet het wat mij betreft hebben van z'n historie, niet van de pracht vd baan zelf.


Ach Monza... zo prachtig. Ben er eens geweest (niet tijdens een raceweekend helaas). Is echt een statig, gruwelijk racecomplex. Die oude kombaan met al die roestige railsen en het onkruid er tussendoor, zo stijl, zo hoog. Bizar bijna. En dan die snelle 'nieuwe' baan. Ligt er echt schitterend bij. De Parabolica is één van de top 3 bochten ter wereld, misschien wel top 2 nu 130R niet meer zo strak is als een paar jaar terug. Monza heeft alles wat een baan mooi maakt. Maar de races zijn verder vaker saai dan niet.

Geldt overigens ook voor Suzuka. Schitterende baan, vaak saai qua races. Geen pijl op te trekken wat mij betreft.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 17:44:02
Citaat van: Kootje op 09 november 2013 - 15:54:35
Daarom zeg ik ook doorgaans nietwaar? ;)


Maar oké .... wat vind je dan zo mooi aan Monza? Persoonlijk vind ik dat maar 'n matig baantje. Eigenlijk gewoon 'n slap samenhangsel van 2 middelsnelle en 1 snelle bocht, wat rechte stukken en chicanes. Monza moet het wat mij betreft hebben van z'n historie, niet van de pracht vd baan zelf.


Ach Monza... zo prachtig. Ben er eens geweest (niet tijdens een raceweekend helaas). Is echt een statig, gruwelijk racecomplex. Die oude kombaan met al die roestige railsen en het onkruid er tussendoor, zo stijl, zo hoog. Bizar bijna. En dan die snelle 'nieuwe' baan. Ligt er echt schitterend bij. De Parabolica is één van de top 3 bochten ter wereld, misschien wel top 2 nu 130R niet meer zo strak is als een paar jaar terug. Monza heeft alles wat een baan mooi maakt. Maar de races zijn verder vaker saai dan niet.

Geldt overigens ook voor Suzuka. Schitterende baan, vaak saai qua races. Geen pijl op te trekken wat mij betreft.


Monza vind ik [nu] wel te pruimen, omdat het mij doet denken aan de oude Hockenheim. Die baan in de bossen van Wuttemberg [of zoiets] was jarenlang mijn favoriet.


Ik hou daar wel van, van die supersnelle tracks. Racen is een 'mindgame', en die mindgame komt geheel tot zijn recht op circuits als Monaco, Monza, Suzuka of Canada. Zelf slechts op Zandvoort [auto, Bleekemolen] en de oude Hockheim [superkart] gereden, maar ik bekijk mijn criteria qua circuits bijna als een coureur. Ik zoek graag naar de 'ritme' van een circuit.[size=78%] [/size]


Is de opeenvolging van bochten of combinaties een logische? Daarom is Monaco in mijn ogen een betere circuit dan Valencia of Singapore. En is Sepang beter dan het huidige Silverstone, maar weer minder dan het origineel [Silverstone]...


Franky R.

Citaat van: Franky R. op 09 november 2013 - 18:00:36
Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 17:44:02
Citaat van: Kootje op 09 november 2013 - 15:54:35
Daarom zeg ik ook doorgaans nietwaar? ;)


Maar oké .... wat vind je dan zo mooi aan Monza? Persoonlijk vind ik dat maar 'n matig baantje. Eigenlijk gewoon 'n slap samenhangsel van 2 middelsnelle en 1 snelle bocht, wat rechte stukken en chicanes. Monza moet het wat mij betreft hebben van z'n historie, niet van de pracht vd baan zelf.


Ach Monza... zo prachtig. Ben er eens geweest (niet tijdens een raceweekend helaas). Is echt een statig, gruwelijk racecomplex. Die oude kombaan met al die roestige railsen en het onkruid er tussendoor, zo stijl, zo hoog. Bizar bijna. En dan die snelle 'nieuwe' baan. Ligt er echt schitterend bij. De Parabolica is één van de top 3 bochten ter wereld, misschien wel top 2 nu 130R niet meer zo strak is als een paar jaar terug. Monza heeft alles wat een baan mooi maakt. Maar de races zijn verder vaker saai dan niet.

Geldt overigens ook voor Suzuka. Schitterende baan, vaak saai qua races. Geen pijl op te trekken wat mij betreft.


Monza vind ik [nu] wel te pruimen, omdat het mij doet denken aan de oude Hockenheim. Die baan in de bossen van Wuttemberg [of zoiets] was jarenlang mijn favoriet.


Ik hou daar wel van, van die supersnelle tracks. Racen is een 'mindgame', en die mindgame komt geheel tot zijn recht op circuits als Monaco, Monza, Suzuka of Canada. Zelf slechts op Zandvoort [auto, Bleekemolen] en de oude Hockheim [superkart] gereden, maar ik bekijk mijn criteria qua circuits bijna als een coureur. Ik zoek graag naar de 'ritme' van een circuit.


Is de opeenvolging van bochten of combinaties een logische? Daarom is Monaco in mijn ogen een betere circuit dan Valencia of Singapore. En is Sepang beter dan het huidige Silverstone, maar weer minder dan het origineel [Silverstone]...


Hm, ik voel een idee voor een column opkomen.... :P :P :P

0634

Eens Franky, het oude Hockenheim was geweldig. Wil er nog steeds een keer heen. Naar die kale stroken waar ooit de baan lag. Naar de gedenksteen van Jim Clark. Gewoon, nog een keer er langs. Om de nostalgie te proeven.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 18:05:29
Eens Franky, het oude Hockenheim was geweldig. Wil er nog steeds een keer heen. Naar die kale stroken waar ooit de baan lag. Naar de gedenksteen van Jim Clark. Gewoon, nog een keer er langs. Om de nostalgie te proeven.


ik niet. Het zou mij teveel pijn doen. Ik heb in 2001 al afscheid genomen... :'(

0634

#50
Citaat van: Franky R. op 09 november 2013 - 18:10:04
Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 18:05:29
Eens Franky, het oude Hockenheim was geweldig. Wil er nog steeds een keer heen. Naar die kale stroken waar ooit de baan lag. Naar de gedenksteen van Jim Clark. Gewoon, nog een keer er langs. Om de nostalgie te proeven.


ik niet. Het zou mij teveel pijn doen. Ik heb in 2001 al afscheid genomen... :'(

O nee, is juist mooi. Heerlijk. Een verlaten racebaan is sowieso geweldig. Woon dicht bij Zandvoort en vroeger ging ik er ook wel eens heen. Gewoon sfeersnuiven, asfalt voelen. Die baan door de duinen zien verdwijnen. Die rust op een plek die juist bekend staat om dat geweld en dat lawaai, dat heeft gewoon iets. Moet ik altidj denken aan mijn opa, die ergens in de jaren 50 of zoiets met een vriend tussen de hekken ergens door kroop om een race te zien. Kon toen nog. Hoef je nu niet meer te proberen.

Maar ja, we dwalen af. Dit heeft niks meer te maken met Austin 2013 ;) .

Franky R.

Verplaatst en liefhebbers van oude circuits [onder wie ik] kunnen hier verder mijmeren.... ;D

Kootje

Hockenheim heb ik ook nooit 'n mooie baan gevonden. Ik hou juist van circuits als Spa en Suzuka waarin variatie tussen langzaam en snel, veel hoogteverschil en meerdere mogelijkheden tot inhalen zit.

0634

Is ook mooi, Kootje, maar het is voor mij meer het karakteristieke. De lange rechte lappen tussen de bomen door, met die slipstreamende wagens, er was maar één baan die dat had. Een eigen 'ik'.

Zandvoort heeft dat natuurlijk ook. Met die duinen. Je ziet het meteen. Dat vind ik mooi. Suzuka, Monaco, Spa, Silverstone. Allemaal herkenbaar. Allemaal eigen persoonlijkheid.

Het spijt me, maar de baan van Abu Dhabi kan ik nauwelijks onderscheiden van die van India. Dat is allemaal one and the same. Doet me niks, ondanks dat ook daar leuke races kunnen zijn, is de baan zelf niks, nada, noppes.

Edwin90

Het oude Hockenheim is nauwelijks nog begaanbaar volgens mij? De baan is verwijderd en bebost. Daar heen gaan wordt met de dag lastiger als je de foto's bekijkt. Ben in 2008 daar geweest toen de F1 daar testte, helaas niet over de oude baan geweest. Heb ik nog steeds spijt van.

0634

Citaat van: Edwin90 op 10 november 2013 - 10:24:35
Het oude Hockenheim is nauwelijks nog begaanbaar volgens mij? De baan is verwijderd en bebost. Daar heen gaan wordt met de dag lastiger als je de foto's bekijkt. Ben in 2008 daar geweest toen de F1 daar testte, helaas niet over de oude baan geweest. Heb ik nog steeds spijt van.
Tja, het is een woud wat ze wild laten groeien. Dus dat kan inderdaad tricky worden  :).


SDG

Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 18:05:29
Eens Franky, het oude Hockenheim was geweldig. Wil er nog steeds een keer heen. Naar die kale stroken waar ooit de baan lag. Naar de gedenksteen van Jim Clark. Gewoon, nog een keer er langs. Om de nostalgie te proeven.

Je kunt je vandaag de dag ook nog nauwelijks voostellen dat tot begin jaren negentig de MotoGP ook op het oude Hockenheim reed. Net als op Spa of Suzuka. Ik bedoel maar, zelfs op de huidige circuits waar de MotoGP rijdt loert het gevaar nog steeds om elke hoek, dus beeld je in wat een pure waaghalzerij het was om bij regenweer op het oude Hockenheim op topsnelheid op de lange rechte stukken door de bossen te razen, op twee wielen...

Sabai

Word de 24 uur van Le Mans nog op de motor gereden ? Ook levensgevaarlijk. Net als die eiland race in Ierland. Dappere gasten die coureurs.

Fabian

Citaat van: Sabai op 10 november 2013 - 11:13:18
Word de 24 uur van Le Mans nog op de motor gereden ? Ook levensgevaarlijk. Net als die eiland race in Ierland. Dappere gasten die coureurs.
Volgens mij wel. The Isle of Man TT bedoel je denk ik?

SDG

Citaat van: Fabian op 10 november 2013 - 12:46:27
Citaat van: Sabai op 10 november 2013 - 11:13:18
Word de 24 uur van Le Mans nog op de motor gereden ? Ook levensgevaarlijk. Net als die eiland race in Ierland. Dappere gasten die coureurs.
Volgens mij wel. The Isle of Man TT bedoel je denk ik?

Isle Of Man TT? Uiteraard wordt die nog verreden. Dat grenst soms echt aan pure waanzin. Als je ziet hoe die kerels tekeer gaan op hun superbikes en dat vergelijkt hoe relatief 'veilig' Formule 1-coureurs in hun auto's zitten, daar kun je alleen maar diep respect voor tonen.

Eén van de meest schrikwekkende crashes van de laatste jaren, Conor Cummins in 2010. Hij overleefde het ongeval en rijdt ondertussen alweer mee.