Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

Sabai

Ik vind het net als of ik naar van die elektrische afstand bestuurbare auto's aan het kijken ben met dat geluid en dito circuit. Dat is ook gelijk wat er verbeterd mag worden i.m.o. En als ik het aantal vieuws op YouTube bekijk 26k wereldwijd is ook niet echt bijzonder.

Matthijs

Ik respecteer je mening, sterker nog ik kan me het goed voorstellen.

De critici moeten echter wel realiseren dat de technologie van elektrische 'motoren' in de kinderschoenen staat ten opzichte van 100+ jaar oude technologie van verbrandingsmotoren. Dat betekent dat er nog veel meer winst te behalen is. Formule E zal dus de komende jaren enorm veel ontwikkeling mee maken op het gebied van snelheid van de auto's en de levensduur van de batterijen.

De stratencircuits kunnen op sommige plekken duidelijk beter. Maar door het feit dat er geen 'herrie' en 'stank' is, kun je dergelijke races prima in de binnenstad van grote steden organiseren. Uniek ten opzichte van andere raceklassen en een grote kwaliteit van Formule E.

Perton

Precies. Ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat iets overhyped is, terwijl het pas net begonnen is, een dergelijke klasse.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de kritiek onterecht is natuurlijk, want kritiek geven mag. Graag zelfs. Hoe meer kritiek, hoe beter de klasse zal worden. Maar de Formule E heeft natuurlijk ook een compleet andere plek in de racewereld dan welke klasse dan ook. Geluid is daarbij niet een van de voorwaarden, ook om de redenen die Matthijs geeft. Dat dat een reden is voor iemand om de klasse niet leuk te vinden, dat kan, maar dat maakt het nog niet direct een slechte klasse. Dat is net alsof je de Formule Renault gaat bekritiseren dat er zo weinig fabrikanten aan meedoen. Tsja, technisch gezien klopt dat wel, maar dat is nou eenmaal niet het doel van de serie. Ik denk dat het juist goed is dat de FE weinig geluid maakt. Het laat zien dat je (relatief) krachtige auto's kunt bouwen (ik zeg bewust relatief, want nu valt het natuurlijk nog mee, de technologie moet nog groeien) die weinig geluidsoverlast veroorzaken. Dat is handig qua maatschappelijke relevantie. Nu zal dat ongetwijfeld niet een van de redenen zijn dat de auto's zo weinig geluid maken, maar het is wel een extra voordeeltje.

Miguel

Formula E heeft ook een duidelijke doelgroep en daar hoort de diehard F1-fan niet per definitie bij. Dit is voor mensen die technische relevantie boven postering verkiezen. Dat het aantal views op de YouTube beperkt is, heeft natuurlijk alles met nieuwigheid te maken en het feit dat autofabrikanten het kampioenschap nog niet actief promoten. Dat komt wel wanneer zij hun eigen technologie in een competitieve omgeving mogen inzetten en in een FIA WK uitkomen. Zoals bijvoorbeeld Audi en Porsche nu de tyfus uit hun FIA WEC-deelname promoten.
Peace out yo.

Sabai

Het is ook maar mijn bescheiden mening . Wat mij ook een beetje stoort is de "groene" uitstraling die er uitgestraald word. De productie van de accu's bijvoorbeeld word niet echt duurzaam gedaan. De natuur word er onder andere onherstelbaar voor vernield.  Het opwekken van de stroom die gebruikt word is ook niet echt duurzaam en er is al aangetoond met straatauto's dat hier geen enkele winst mee word behaald. Het enige voordeel van electrisch rijden is dat de lucht op de plek waar de auto rijd schoner is. Maar ergens anders komt er nog steeds vervuiling uit de pijp.

Ik denk ook dan dat elektrisch rijden niet de toekomst is. Ze willen het ons graag doen geloven omdat er veel geld mee verdiend word. Er zijn al alternatieven zoals waterstof maar dat door een voor mij onduidelijke reden volkomen genegeerd. Ik heb wel een vermoeden , geld

Matthijs

Citaat van: Sabai op 20 januari 2015 - 13:00:14
Het opwekken van de stroom die gebruikt word is ook niet echt duurzaam en er is al aangetoond met straatauto's dat hier geen enkele winst mee word behaald. Het enige voordeel van electrisch rijden is dat de lucht op de plek waar de auto rijd schoner is. Maar ergens anders komt er nog steeds vervuiling uit de pijp.

Ook hier heb je volkomen gelijk, maar ook hier moet je het in het licht van vooruitgang zien. De allereerste verbrandingsmotoren waren zo vervuilend als de pest en de auto's kwamen amper vooruit. Nu is de gemiddelde uitstoot van een auto zeer laag. De efficiëntie van elektrische motoren is nu ook nog niet zo best, maar je moet nu eenmaal in kleine stapjes vooruitgang boeken. Wie weet gelden jouw argumenten over 10 jaar al bijna niet meer.

CitaatIk denk ook dan dat elektrisch rijden niet de toekomst is. Ze willen het ons graag doen geloven omdat er veel geld mee verdiend word. Er zijn al alternatieven zoals waterstof maar dat door een voor mij onduidelijke reden volkomen genegeerd. Ik heb wel een vermoeden , geld
Het verbaast me ook dat waterstof geen opmars maakt, want in mijn ogen lijkt mij dit een veel beter alternatief dan elektriciteit. Misschien is men huiverig voor de massale uitstoot van waterdamp als dit een vlucht maakt. Water(damp) is namelijk een veel sterker broeikasgas dan CO2. Bedenk maar wat het effect is van bewolking op temperatuur.

Jehoentelaar

Dat met die accu's is inderdaad zo, en de hele wereld over reizen zorgt ook voor de nodige vervuiling, maar zoals Matthijs zegt staat de techniek in zoverre in de kinderschoenen dat het nog een lange weg te gaan heeft voor we op een schone manier naar New York afreizen voor een (nu nog?) fictieve Formula ePrix van Manhattan.

Ik moet toegeven dat ik ook in eerste instantie wat sceptisch was, aangezien ik mij niet in het bijzonder interesseer voor de techniek die schuil gaat achter het materiaal wat ik zie racen. De races zelf zijn dankzij een combinatie van factoren, die in de toekomst niet allemaal meer aanwezig zullen zijn (homogeniteit van het materiaal), echter uitstekend te noemen. Ik denk dat het samen met IndyCar de meest spectaculaire formuleklasse is qua strijd en close racing (niet zozeer qua crashes, maar dat vind ik persoonlijk geen voorwaarde voor een raceklasse om spectaculair te zijn).

Miguel

De generatoren draaien op schone diesel, dus dat is wel degelijk schoon. Laten we ook vooral niet doen alsof Formula E de wereld gaat redden. Het is slechts een ontwikkelings- en promotieplatform. Niemand heeft ooit gezegd dat er geen enkele uitstoot van slechte stoffen is. En dat hoeft ook helemaal niet, dat hoeft de productie van elektrische auto's ook niet te zijn want ook dat heeft nooit iemand gezegd. Het is echter wel een goede en vooral noodzakelijke stap vooruit, want de vermindering van uitstoot van CO2 heeft nu de prioriteit. Want nog eens 150 jaar op deze voet doorgaan, gaat 'm niet worden.

Overigens is de uitstoot van H2O door motoren (overigens kan de brandstofcel ook op elektrische motoren toegepast worden, dus elektrisch rijden is waarschijnlijk wel degelijk de toekomst, alleen is de vraag hoe lang batterijen nog de meest ontwikkelde methode blijft) zo minimaal dat het zo goed als geen invloed heeft op het klimaat. Tenzij we hele oceanen er doorheen gaan jagen, maar dat betwijfel ik ;)
Peace out yo.

Jozef

Citaat van: Sabai op 20 januari 2015 - 13:00:14Ik denk ook dan dat elektrisch rijden niet de toekomst is. Ze willen het ons graag doen geloven omdat er veel geld mee verdiend word. Er zijn al alternatieven zoals waterstof maar dat door een voor mij onduidelijke reden volkomen genegeerd. Ik heb wel een vermoeden , geld

Alsof waterstof gratis aangevlogen komt. Het leeuwendeel van de waterstofproductie komt uit fossiele brandstoffen, waarbij methaan (CH4) met behulp van water wordt omgezet naar waterstof en CO2. Je kunt het ook uit puur water halen, maar dat is een proces dat veel energie vreet. Daar wordt aan gewerkt, de energie kan aangeleverd worden als warmte en daar hebben we meer dan genoeg van (denk aan zware industrie, stroomcentrales etc.). Maar men is nog lang niet op een punt waarom dit grootschalig kan plaatsvinden.

Elektriciteit is overal beschikbaar, waterstof (nog) niet.

Sabai

Citaat van: Miguel op 20 januari 2015 - 20:12:36
De generatoren draaien op schone diesel, dus dat is wel degelijk schoon. Laten we ook vooral niet doen alsof Formula E de wereld gaat redden. Het is slechts een ontwikkelings- en promotieplatform. Niemand heeft ooit gezegd dat er geen enkele uitstoot van slechte stoffen is. En dat hoeft ook helemaal niet, dat hoeft de productie van elektrische auto's ook niet te zijn want ook dat heeft nooit iemand gezegd. Het is echter wel een goede en vooral noodzakelijke stap vooruit, want de vermindering van uitstoot van CO2 heeft nu de prioriteit. Want nog eens 150 jaar op deze voet doorgaan, gaat 'm niet worden.

Overigens is de uitstoot van H2O door motoren (overigens kan de brandstofcel ook op elektrische motoren toegepast worden, dus elektrisch rijden is waarschijnlijk wel degelijk de toekomst, alleen is de vraag hoe lang batterijen nog de meest ontwikkelde methode blijft) zo minimaal dat het zo goed als geen invloed heeft op het klimaat.
Tenzij we hele oceanen er doorheen gaan jagen, maar dat betwijfel ik ;)

Daar heb je zeker een punt.

Jehoentelaar

Acht constructeurs mogen volgend seizoen aan de slag met een aantal onderdelen. In het seizoen erna wordt dit aantal uitgebreid en het streven is om rond het vijfde seizoen geen autoswitches meer te hoeven doen.

Aerodynamische vrijheden zullen niet tot de mogelijkheden behoren om de kosten in de hand te houden en om de kosten die wel gemaakt worden toe te spitsen op de technologie onder de kap.

http://www.fiaformulae.com/en/news/2015/february/eight-manufacturers-to-enter-fia-formula-e-from-second-season.aspx

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 23 februari 2015 - 17:39:54
Acht constructeurs mogen volgend seizoen aan de slag met een aantal onderdelen. In het seizoen erna wordt dit aantal uitgebreid en het streven is om rond het vijfde seizoen geen autoswitches meer te hoeven doen.

Aerodynamische vrijheden zullen niet tot de mogelijkheden behoren om de kosten in de hand te houden en om de kosten die wel gemaakt worden toe te spitsen op de technologie onder de kap.

http://www.fiaformulae.com/en/news/2015/february/eight-manufacturers-to-enter-fia-formula-e-from-second-season.aspx

Klinkt goed. Niet de minste namen die erbij staan. En zo wordt er echt iets ontwikkelt wat ook nut heeft buiten de racerij om.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Dit kan echt een mooie klasse worden. Moeten ze wel iets aan de kalender doen, want die enorme gaten tussen twee races helpen natuurlijk niet.

Miguel

Die gaten zijn noodzakelijk omdat alle materiaal via schepen vervoerd wordt. Daarom zijn de races per continent geclusterd. Drukt kosten en vervuiling.
Citaat van: gloudiesaurus op 27 februari 2015 - 00:52:23
Klinkt goed. Niet de minste namen die erbij staan. En zo wordt er echt iets ontwikkelt wat ook nut heeft buiten de racerij om.
Jammer dat nog niet alle fabrikanten, zoals Audi, zich openlijk identificeren. Maar zat zal nog wel komen.
Peace out yo.

Matthijs

Citaat van: Miguel op 27 februari 2015 - 09:30:10
Die gaten zijn noodzakelijk omdat alle materiaal via schepen vervoerd wordt. Daarom zijn de races per continent geclusterd. Drukt kosten en vervuiling.
Dat wist ik niet, thanks