is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Wings

Geen idee. Als jij zegt dat het zo is zie ik graag de bron van herkomst. Kan me wel voorstellen dat een sponsorcontract aan zijn naam kleeft maar denk niet dat Williams hem om dezelfde redenen als Maldonado inlijft. Maar we dwalen af volgens mij...

Kootje

Massa betaalt niets voor z'n stoeltje. PDVSA had nog 'n doorlopend contract met Williams t/m 2015 en dat contract hebben ze af moeten kopen. Dat maakte het mogelijk om Massa binnen te halen zonder dat deze geld mee hoeft te brengen.

Wings

Oké. En Massa heeft een driejarig contract?

Kootje

Weet ik niet. Hij heeft 'n meerjarig contract, maar hoeveel jaren dat precies zijn .... geen idee.

Wings

Vroeg het me af. Verder hoop ik dat Williams de weg terug naar de top kan vinden. Ik gun het ze van harte. Naast Ferrari altijd een team geweest dat ik een warm hart toedraag. Nu Massa er rijdt [en ja, niet tot ieders genoegen] zal ik ze zeker supporteren te samen met Alonso. Laten we hopen dat we Williams binnen afzienbare tijd weer een topteam kunnen noemen te samen met McLaren en Ferrari.

Arthur

Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 22:07:01
Vroeg het me af. Verder hoop ik dat Williams de weg terug naar de top kan vinden. Ik gun het ze van harte. Naast Ferrari altijd een team geweest dat ik een warm hart toedraag. Nu Massa er rijdt [en ja, niet tot ieders genoegen] zal ik ze zeker supporteren te samen met Alonso. Laten we hopen dat we Williams binnen afzienbare tijd weer een topteam kunnen noemen te samen met McLaren en Ferrari.

Bron heb ik niet Wings, meer een idee gezien de [financiele, denk ik] situatie daar. Maar laat duidelijk zijn dat ik liever Massa daar [en elders] zie rijden dan Maldonado. En ik hoop dat Massa ze een flinke stap terug naar de top kan brengen!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Dimensie

Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 20:12:15
Citaat van: Dimensie op 02 februari 2014 - 19:31:44
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 19:15:01
Nog wel ja, maar nog 'n paar jaar als 2013 en dan toch echt niet meer. Je kunt niet eeuwig teren op oude successen.

Wat dat betreft lijkt het erg op Williams.
Nu heeft Mc laren wel wat meer inkomsten uit verschillende bronnen en kunnen ze het misschien wat langer uitzingen.
Ze hebben in iedergeval een Brawn vinding die bedacht is toen hij nog voor Honda werkte, en laat Honda nou naar Mc Laren komen en er zijn ook geruchten dat Brawn naar MC komt

1, Williams
Ik vind de vergelijking met Williams niet opgaan. Die waren ooit topteam, maar zijn dat niet meer. McLaren is dat voor mij nog wel. Financiën spelen daarbij geen rol imo, want ondanks de matige prestaties van Williams de laatste jaren, hebben ze nog steeds 'n flink budget.

2, Honda
Ik het op voorhand nietszeggend dat Honda komt, aangezien Mercedes zich ook al jaren bewijst. Aan de motor ligt het dus niet dat McLaren afgelopen jaar faalde. De komst van Honda zou er zelfs voor kunnen zorgen dat McLaren de komende jaren afglijd naar de subtop of middenmoot. Stel dat men dit jaar weer zo'n rampseizoen beleeft en, door de gewenning aan, de eerste 2 jaar Honda ze geen succes brengt, dan vind ik ze op dat moment iig geen topteam meer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit meer 'n topteam zullen worden, maar na 4 succesloze jaren ben je imo die status kwijt.

3, Brawn
Allereerst, over welke Brawn vinding heb je het? Ennuh ... hebben de andere teams die niet ondertussen ook al? Het is immers 4 jaar geleden dat hij die vinding deed. Ten tweede, Brawn is met pensioen. http://www.gppits.net/nieuws/brawn_keert_niet_meer_terug_in_de_f1/

(Zie je quote nu pas)
Ik bedoel eigenlijk ook dat mc laren net als williams de fabriekssteun kwa motor kwijt was.
Prestaties namen af en beide verloren coureurs en belangrijke mensen.
Ook is nu nog geen hoofdsponsor bekend.

Als ze het goed spelen is Honda een wereld keuze.
In maart mogen ze de motoren niet meer aanpassen en Honda mag nog het hele jaar testen achterin een oude mc laren.

Je hebt nooit gehoord hoe Brawn wk werd door de diffusor?
Nu heeft Mc laren de butterfy diffusor.

Jozef

De butterfly suspension van McLaren heeft echt helemaal niks te maken met de double deck diffuser van Brawn... McLaren heeft z'n achterophanging zo gevormd dat die een beetje werkt als een beam wing (die vanaf dit jaar verboden is). Bij Brawn was de vinding een gat in het reglement waardoor de diffuser toch veel hoger kon zijn dan de FIA eigenlijk wilde toelaten.

Maikel0230

Ik geloof zelfs dat op dit moment nog niet duidelijk is of dat ding legaal is of niet. Blijkbaar is er een grote interpretatiemogelijkheid over de regels van het spel. Eigenlijk mogen er op de wagen geen bewegende aerodynamische onderdelen zitten en dat zou deze butterfly ophanging wel doen maar blijkbaar staat hierover niets in de reglementen van de ophanging, althans zo beweert men.

verscheidene teams zouden 'anoniem' opklaring gevraagd hebben bij de FIA. Williams en Ferrari beweren dat het gemakkelijk te koppieren zou zijn terwijl experten zoals Scarbs het daar niet mee eens zijn.

Kan nog een leuke soap worden met dat ding.

Maar ik geraak zelf of-topic heren. Ik stel voor dat wie nog wil reageren op de berichten over de McLaren ophanging dit doet in het test topic van Jerez.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

#189
F1technical legt het best goed uit. Zij beweren overigens dat de FIA wel al heeft gezegd dat het legaal is. Maar zij opperen dat het niet gemakkelijk te kopiëren is omdat de versnellingsbak er opnieuw voor ontworpen moet worden, plus als je de ophangpunten verandert dan verander je het mechanische gedrag van de auto dus daar moet je ook uitvoerig naar kijken.

http://www.f1technical.net/development/435

Kootje

Citaat van: Dimensie op 02 februari 2014 - 23:20:46
(Zie je quote nu pas)
Ik bedoel eigenlijk ook dat mc laren net als williams de fabriekssteun kwa motor kwijt was.
Prestaties namen af en beide verloren coureurs en belangrijke mensen.
Ook is nu nog geen hoofdsponsor bekend.

Ach so ... nu snap ik je vergelijk, al klopt het maar in bepaalde mate.
McLaren heeft namelijk nog steeds, zij het beperkt, steun van Mercedes en krijgt daar straks de steun van Honda voor terug.
Qua coureurs en overig personeel is de aderlating ook veel kleiner als deze bij Williams was.


CitaatAls ze het goed spelen is Honda een wereld keuze.
In maart mogen ze de motoren niet meer aanpassen en Honda mag nog het hele jaar testen achterin een oude mc laren.

Weet ik niet. Honda heeft 'n goede naam, maar dat heeft Renault ook. Die lijken de plank toch ietwat misgeslagen te hebben, dat kan Honda ook gebeuren.
Wat die engine freeze betreft dacht ik ook dat Honda 'n voordeel zou kunnen hebben, totdat ik in het motorentopic las dat die freeze slechts geleidelijk ingevoerd word en pas vanaf 2018 'n echte freeze betreft.


CitaatJe hebt nooit gehoord hoe Brawn wk werd door de diffusor?
Nu heeft Mc laren de butterfy diffusor.

Andere diffuser, zoals hierboven al uitgelegd. Maar had dat wel dezelfde diffuser geweest, dan nog had ieder team hem nu gehad. Daarbij denk ik ook dat de rol van die diffuser destijds ietwat overschat is. Williams en Toyota hadden hem namelijk ook al vanaf "the get go" en zij presteerden er niets beter door dan men van ze verwacht had.

Dimensie

Citaat van: Kootje op 03 februari 2014 - 09:21:01
Citaat van: Dimensie op 02 februari 2014 - 23:20:46
(Zie je quote nu pas)
Ik bedoel eigenlijk ook dat mc laren net als williams de fabriekssteun kwa motor kwijt was.
Prestaties namen af en beide verloren coureurs en belangrijke mensen.
Ook is nu nog geen hoofdsponsor bekend.

Ach so ... nu snap ik je vergelijk, al klopt het maar in bepaalde mate.
McLaren heeft namelijk nog steeds, zij het beperkt, steun van Mercedes en krijgt daar straks de steun van Honda voor terug.
Qua coureurs en overig personeel is de aderlating ook veel kleiner als deze bij Williams was.

Ik denk dat Williams Newey is verloren en Mc laren ook  ;)
Mercedes had natuurlijk een aandeel in mc laren dat van de hand is gedaan en nu zien ze liever hun eigen team winnen.

Dimensie

Citaat van: Jozef op 03 februari 2014 - 00:33:56
De butterfly suspension van McLaren heeft echt helemaal niks te maken met de double deck diffuser van Brawn... McLaren heeft z'n achterophanging zo gevormd dat die een beetje werkt als een beam wing (die vanaf dit jaar verboden is). Bij Brawn was de vinding een gat in het reglement waardoor de diffuser toch veel hoger kon zijn dan de FIA eigenlijk wilde toelaten.

Waarom heeft dat er niet mee te maken?
Het is toch een extraatje dat niemand heeft, net als dat Brawn er toen zijn wagen omheen gebouwd had?
Bovendien is dit wel geen diffuser maar het werkt wel degelijk om lucht naar de diffuser te krijgen.

Kootje

#193
Citaat van: Dimensie op 03 februari 2014 - 10:02:00
Ik denk dat Williams Newey is verloren en Mc laren ook  ;)

Das sowieso 'n aderlating voor ieder team, ongeacht hun budget, coureurs, faciliteiten, motorpartner etc. etc. :'(


CitaatMercedes had natuurlijk een aandeel in mc laren dat van de hand is gedaan en nu zien ze liever hun eigen team winnen.

Klopt, vandaar dat ik het over 'n beperkte steun heb. ;)


Citaat van: Dimensie op 03 februari 2014 - 10:06:46
Waarom heeft dat er niet mee te maken?

Het heeft er niets mee te maken, omdat dat geen Brawn/Honda vinding is zoals jij beweerde/suggereerde. :-\


CitaatZe hebben in iedergeval een Brawn vinding die bedacht is toen hij nog voor Honda werkte, en laat Honda nou naar Mc Laren komen en er zijn ook geruchten dat Brawn naar MC komt
CitaatJe hebt nooit gehoord hoe Brawn wk werd door de diffusor? Nu heeft Mc laren de butterfy diffusor.

Wings

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 22:46:57
Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 22:07:01
Vroeg het me af. Verder hoop ik dat Williams de weg terug naar de top kan vinden. Ik gun het ze van harte. Naast Ferrari altijd een team geweest dat ik een warm hart toedraag. Nu Massa er rijdt [en ja, niet tot ieders genoegen] zal ik ze zeker supporteren te samen met Alonso. Laten we hopen dat we Williams binnen afzienbare tijd weer een topteam kunnen noemen te samen met McLaren en Ferrari.

Bron heb ik niet Wings, meer een idee gezien de [financiele, denk ik] situatie daar. Maar laat duidelijk zijn dat ik liever Massa daar [en elders] zie rijden dan Maldonado. En ik hoop dat Massa ze een flinke stap terug naar de top kan brengen!

Dan zijn we het eens met elkaar. ;)