is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Breaktest

Citaat van: Charrel op 01 oktober 2019 - 11:30:02
Citaat van: Breaktest op 29 september 2019 - 15:40:18
Vreemd vind ik vooral dat McLaren nu al knoop heeft doorgehakt, terwijl ze nog anderhalf jaar moeten. Stel dat Renault volgend seizoen het licht heeft gezien en een duidelijke stap voorwaarts zet...
Het betekent mijns inziens dat McLaren op lange termijn niet zo'n vertrouwen meer in Renault heeft. Waarschijnlijk speelt zich meer achter de schermen af dan naar nu buiten komt.

Er gaan ook de geruchten dat McLaren nog wel eens het "fabrieksteam" van Mercedes kan gaan worden. Dat Mercedes na 2021 de stekker uit hun eigen team trekt, op zich niet geheel onlogisch.
Die theorie is afkomstig van Kees vd Grint. Dat zou McLaren wellicht weer terug naar de top brengen, maar in hoeverre is dit luchtfietserij? Kan McLaren die overname wel betalen? Want cadeautjes worden niet gegeven in F1, tenzij je Honda heet en niet goed weet wat je wil.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Nog iets anders trouwens; van de week werd duidelijk dat Daimler geheel stopt met het ontwikkelen van benzinemotoren. Met dat in gedachten is het niet vreemd om te denken dat ze de F1 zullen verlaten. En dan niet alleen als fabrieksteam, maar ook als onafhankelijke motorenleverancier.

Matthijs

Citaat van: Charrel op 01 oktober 2019 - 11:30:02
Er gaan ook de geruchten dat McLaren nog wel eens het "fabrieksteam" van Mercedes kan gaan worden. Dat Mercedes na 2021 de stekker uit hun eigen team trekt, op zich niet geheel onlogisch.
Die geruchten komen steeds vanuit dezelfde bron, dus als die bron geen bewijzen heeft dan is er nog niks. Ik zou het overigens wel toejuichen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 01 oktober 2019 - 15:51:27
Citaat van: Charrel op 01 oktober 2019 - 11:30:02
Er gaan ook de geruchten dat McLaren nog wel eens het "fabrieksteam" van Mercedes kan gaan worden. Dat Mercedes na 2021 de stekker uit hun eigen team trekt, op zich niet geheel onlogisch.
Die geruchten komen steeds vanuit dezelfde bron, dus als die bron geen bewijzen heeft dan is er nog niks. Ik zou het overigens wel toejuichen.
dat betekend dan wel dat Mercedes vertrekt en er dus een team minder is. Zou mooi zijn als ze naast elkaar kunnen blijven bestaan en dat McLaren met Mercedes ook weer aan de top kan meedoen.

Breaktest

Dood aan de grote fabrikanten! Geef mij maar een kakafonie aan prive teams met al hun miskleunen, grappen en grollen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ik zie Mercedes niet zo gauw vertrekken eerder RBR die de boel aan Honda verkoopt als het niet gaat zoals ze willen. De reden dat Mercedes wel blijft is dat wanneer er van de huidige PU word afgestapt er een nieuwe interessante PU is waarmee ze ondertussen in de Formule E al data mee verzamelen. 

Wings

Honda is toch de onzekere factor?

Jozef

In het licht van de discussie over het al dan niet in de F1 blijven van Mercedes, is dit artikel natuurlijk razend interessant: https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-finances-2018-profit-accounts/4551461/

Het F1-team heeft in 2018 een winst geboekt van 13 miljoen pond, evenwel nadat moederbedrijf Daimler een kleine 40 miljoen heeft bijgedragen. Deze bedragen verdwijnen echter in het niets wanneer men een getal tracht te plakken op de waarde van de genoten zendtijd - volgens dit artikel zomaar even 3.7 miljard. Nu is dit laatste natuurlijk niet bepaald een exacte wetenschap, maar eerder nattevingerwerk. Maar zelfs als de echte waarde maar 10% is van deze schatting, dan lijkt de F1-deelname alsnog een enorm lucratieve bezigheid.

Dan is er nog de waarde van het merk Mercedes. Die schijnt de afgelopen vijf jaar enorm te zijn gestegen, niet toevallig de periode waarin Mercedes domineerde. Maar je kunt je afvragen of er niet gauw een plafond bereikt wordt. Mensen weten nu wel dat ze bij Mercedes een raceauto kunnen bouwen. Of je 6 titels op een rij wint of 5, verandert daar wellicht niet veel aan. En de waarde van de merknaam, die blijft ook nog wel een tijd hangen als je op een gegeven moment besluit om er de brui aan te geven...

Mickey

Het zit 'm in de airplay. Als die stopt, is je' gratis' reclame gelijk weg. Volgens mij gaat het vanaf dan hard achteruit.

Sabai

Citaat van: Mickey op 02 oktober 2019 - 18:21:46
Het zit 'm in de airplay. Als die stopt, is je' gratis' reclame gelijk weg. Volgens mij gaat het vanaf dan hard achteruit.

Dat heeft Toto ook een tijdje geleden gezegd in een interview.  Er is dan ook totaal geen reden om eruit te stappen.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 02 oktober 2019 - 18:33:16
Citaat van: Mickey op 02 oktober 2019 - 18:21:46
Het zit 'm in de airplay. Als die stopt, is je' gratis' reclame gelijk weg. Volgens mij gaat het vanaf dan hard achteruit.

Dat heeft Toto ook een tijdje geleden gezegd in een interview.  Er is dan ook totaal geen reden om eruit te stappen.
Toto is in deze zaak natuurlijk iemand met een gekleurde bril en een dubbele agenda. Zelf denk ik dat een opgebouwde naam nog best lang na ijlt. Neem de grootsheid van Ferrari nu - voor mijn gevoel is die voor een klein deel gebaseerd op de actuele prestaties en voor een groot deel op het roemruchte verleden. Of neem het voorval van een paar jaar terug waarbij wel twee F1-teams de naam Lotus claimden - terwijl haar successen toch echt van het bronzen tijdperk stammen. Ook de naam Brabham die nu weer rondzwerft vertegenwoordigt kennelijk nog steeds een stevige goodwill waarde.

Maar een ander niet te negeren gegeven is dit: Als verblijf in F1 werkelijk zo lucratief is, waarom duiken tientallen andere fabrikanten daar dan niet op?

Tot slot het historisch perspectief: De successen zijn dan mooi meegenomen, maar Mercedes stapte slechts in F1 omdat zij de V6 erdoor kon drukken. Voor hen was het soort rijdend laboratorium waar men technologieën kon uitproberen die vooral voor henzelf interessant zijn.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ferrari-voorbeeld gaat mijns inziens mank. Is geen volumemerk, maar een merk voor liefhebbers met een grote bankrekening. Die verkopen toch wel, ook zonder Formule 1. Kijk maar naar andere exoten en supercars; als het maar duur is, is er een markt. En soit, het merk en sich is natuurlijk al iconisch.

Mercedes is een premium volumemerk, dat het moet hebben van de hogere middenklasse waarin concurrentie van Audi, BMW en in mindere mate Volvo en Tesla, gigantisch is. Die hebben een heel groot belang bij 'airplay'.

Mickey

Je andere vraag. F1 is geen spel voor nieuwe spelers. Risico is gigantisch, het vraagt gigantische investeringen in een toch al spannende markt, en je bent niet zomaar succesvol. Zij die vooraan rijden krijgen de camera's op zich gericht, het middenveld minder en de achterhoede nog minder. In de achterhoede rondrijden is sowieso niet de beste reclame. Men wil zich spiegelen aan- en identificeren met winnaars.