Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Sphinx op 10 september 2014 - 11:37:57
Je kan zoveel chassis wisselen als je wil, maar ik blijf er bij dat de nieuwe richting die de F1 is ingeslagen Seb's rijstijl vernaggelt. In de vier jaar dat hij WK won heeft hij er steeds op vertrouwd dat Newey een auto ontwierp die een stabiele achterkant had en zo subtiel naar het gas en rem luisterde dat hij veel vroeger dan de concurrentie aan kon voelen waar bij corner exit de grip lag. Dat ging hem zelfs zo goed af dat er in 2013 geroepen werd dat hij traction control had in Singapore die de verboden off throttle diffuser simuleerde (zoiets als die motortjes discussie die herhaaldelijk in het wielrennen opduikt).

Vrij vertaald kon Red Bull hem een maatpak aanmeten die hem als gegoten zat. Het Vettel-is-succesvol-door-zijn-materiaal verhaal is dus niet helemaal onwaar. Nu Red Bull dat niet meer kan en Vettel (net als alle anderen!) techniek krijgt die voor iedereen nieuw is heeft hij duidelijk veel meer moeite om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. In mijn beleving (en ja, hiermee ga ik erg kort door de bocht) vind ik de aangemeten heldenstatus dat een overschatting. Want niet vergeten dat voor iedereen de situatie verandert. Ik verwacht dan dat rijders die behoren tot de maatstaf van de Formule 1 júist zichzelf kunnen onderscheiden omdat kennen en kunnen zwaarder weegt. Dus als een rijder net dan het laat afweten kan ik niet anders dan concluderen dat Vettel op het juiste moment op de juiste plek zat maar nooit zo bijzonder zal worden als Senna en Schumacher. Resumé, de titels staan niet helemaal in verhouding tot het meer-talent dat hem werd toegeschreven.

Wings

Citaat van: Jozef op 09 september 2014 - 16:28:29
Vettel krijgt volgens Bild weer een gloednieuw chassis voor de GP van Singapore. Hij kreeg al eens een nieuw chassis in Spanje omdat zijn eerste niet goed zou zijn. In Spa beschadigde hij dat chassis, daarom reed hij in Italië met een auto die alleen nog maar gebruikt was bij de test in Silverstone, en nu krijgt hij dus weer een volledig nieuwe monocoque.

Ik vind dit toch opmerkelijk. Volgens Helmut Marko werd dat andere chassis in Monza vooral gebruikt om psychologische redenen. Heeft Vettel dan gewoon geen vertrouwen in zijn auto?

http://sportbild.bild.de/formel-1/2014/formel-1/schon-wieder-ein-neues-chassis-fuer-vettel-37593824.sport.html

Lijkt er op dat hij steeds meer gefrustreerd raakt. Vettel wordt nog steeds structureel verslagen door zijn teamgenoot. Zijn dagsuccessen lijken afhankelijk van de vorm van Ricciardo. Ik kan me voorstellen dat nu in iedere hoek wordt gezocht naar een oplossing.

Wings

Citaat van: Hamilton#44 op 08 september 2014 - 16:39:26
Vettel maakt een vroege stop, daardoor kon Ricciardo hem inhalen, te agressieve strategie van Vettel achteraf.

Ricciardo reed vrijwel continue in verkeer waar Vettel vrij zijn strategie kon afwerken. De banden van Ricciardo hebben over de hele lijn veel meer te verduren gehad. Kan wel zo zijn dat ze op dat moment fractioneel beter was maar als je ziet waar Ricciardo vandaan kwam en hoe hij zijn race inkleurt doet hij het gewoon stukken beter dan Vettel. Dat hij hem ook nog eens op de baan verschalkt maakt het niet minder pijnlijk voor Vettel. Ergste is dat ik Vettel uit medelijden aanmoedig en toejuich. Er was zelfs een moment dat ik hoopte dat Hij Ricciardo als een baas achter zich kon houden zodat geschreven kon worden dat hij 'back' was. De feiten liegen er echter niet om, voor Ricciardo was het oprollen en doei!

Hamilton#44

Citaat van: Wings op 13 september 2014 - 21:39:28
Citaat van: Jozef op 09 september 2014 - 16:28:29
Vettel krijgt volgens Bild weer een gloednieuw chassis voor de GP van Singapore. Hij kreeg al eens een nieuw chassis in Spanje omdat zijn eerste niet goed zou zijn. In Spa beschadigde hij dat chassis, daarom reed hij in Italië met een auto die alleen nog maar gebruikt was bij de test in Silverstone, en nu krijgt hij dus weer een volledig nieuwe monocoque.

Ik vind dit toch opmerkelijk. Volgens Helmut Marko werd dat andere chassis in Monza vooral gebruikt om psychologische redenen. Heeft Vettel dan gewoon geen vertrouwen in zijn auto?

http://sportbild.bild.de/formel-1/2014/formel-1/schon-wieder-ein-neues-chassis-fuer-vettel-37593824.sport.html

Lijkt er op dat hij steeds meer gefrustreerd raakt. Vettel wordt nog steeds structureel verslagen door zijn teamgenoot. Zijn dagsuccessen lijken afhankelijk van de vorm van Ricciardo. Ik kan me voorstellen dat nu in iedere hoek wordt gezocht naar een oplossing.

Als Vettel wat later gestopt was afgelopen race was hij waarschijnlijk voor Ricciardo geeindigd, Red Bull nam het risico omdat hij wanneer het niet goed uitpakte alleen een plek zou verliezen aan zijn teamgenoot en dat kwam Red Bull ook niet slecht uit gezien het WK.

Wings



Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel


Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Hamilton#44

Het is een verklaring voor het feit dat Ricciardo alsnog voor Vettel finishte, Red Bull heeft dat zelf bevestigd dus..

Wings

Red Bull zegt niet dat als Vettel langer buiten was gebleven, Ricciardo hem niet had verslagen. Alleen dat de banden van Vettel ouder waren. En dat klopt.

Hamilton#44

Omdat je dat nooit met zekerheid kunt zeggen natuurlijk maar afgaande op de data en onder voorwaarde dat er geen SC komt ofzo was dat inderdaad de voorspelde uitkomst.

Wings

Zelfs al was het zo vind ik het weinig zeggend. Dat Vettel kritiek krijgt vind ik niet meer dan terecht. Nagaan dat er velen waren die de keuze van Red Bull voor Ricciardo zwaar bekritiseerde. Kijk nu! Verder denk ik dat nu Newey geen maatpak meer snijdt voor Vettel, het beste van de combinatie er wel af is. Ook gaat Red Bull het roer niet omgooien en zich volledig toeleggen op de progress van Vettel. Daarvoor is het contrast met Ricciardo te groot.

Jozef

Ben het eens, maar blijf er wel bij dat Vettel pas zijn pluimen gaat verliezen als zijn teamgenoot een keer wereldkampioen wordt.

0634

Waarom dan wel en nu niet dan (niet dat het nu al moet hoor, maar puur vanwege deze argumentatie)?

Wat is -los van het materiaal - dan precies het verschil tussen Ricciardo die 1e wordt in het WK en Vettel 2e of zoals nu Ricciardo 3e en Vettel 6e, er voor het gemak even van uitgaande dat de huidige tussenstand ook de eindstand wordt?