Sauber topic

Gestart door gloudiesaurus, 10 juli 2013 - 13:51:46

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Elk team wat een auto op de grid krijgt waarmee je kan kwalificeren heeft bestaansrecht. Het is dat het allemaal zo exceptioneel duur is geworden dat het voor kleine teams zo moeilijk is om competitief te zijn, maar HRT zette met de middelen die ze hadden een meer dan degelijke prestatie neer.

0634

Het heeft nooit kunnen testen, stond telkens weer te koop door geldproblemen. Er heeft nooit enige visie, structuur of idee achter gezeten. Het is nooit rustig geweest. Eerst die Campos, toen die Thesan, daarna stond het weer te koop. Het deed maar wat. We hoeven toch zeker niet in paniek te raken als dit soort teams omvallen?

Maikel0230

#107
HRT valt dan volgens mij ook niet te vergelijken met teams zoals Force India of Sauber. Ik bedoel die zijn er al lang genoeg bij al zij het in andere vormen. Zij hebben in het verleden bewezen dat ze niet geleid worden door een stel bankiers ergens in Madrid zoals Thesan dat deed........

Ik denk ook niet dat we zomaar moeten aanvaarden dat teams komen en gaan, de vooruitgang van vandaag leert ons in tegenstelling tot de geschiedenis dat een schokgolf zoals ze zich nu aankondigt op de lange duur invloed zal hebben op de grote jongens. We moeten een hervorming doorvoeren van het klimaat in de F1 en die ervoor zorgt dat F1 teams weer zonder zorgen kunnen meedingen voor het hoogste plaatsje op het podium en dat ze weer coureurs kunnen kiezen met talent en niet voor het geld zoals dat vandaag de dag DE factor geworden is voor het inhuren van een coureur. CVC en Bernie moeten hun jacht naar winst minderen om ervoor te zorgen dat ze nog ergens winstbejag voor kunnen organiseren want zonder F1, geen centjes.....

Sterker zelfs we moeten ervoor zorgen dat constructeurs en investeerders de F1 weer als een volwaardig project beschouwen en niet als een kort avonduur met kleine hoop op slagen.

Maar wie ben ik........ :-\

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 21:44:26
HRT valt dan volgens mij ook niet te vergelijken met teams zoals Force India of Sauber. Ik bedoel die zijn er al lang genoeg bij al zij het in andere vormen. Zij hebben in het verleden bewezen dat ze niet geleid worden door een stel bankiers ergens in Madrid zoals Thesan dat deed........

Helemaal mee eens. Sauber is een team wat bij de F1 hoort  :)
Jammer genoeg snapt Bernie niet altijd dat hij het ook zonder Ferrari/ Red Bull/ Mercedes/ McLaren niet redt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Ik ben het er wel mee eens hoor, ik bagataliseer het ook niet. Maar he, Cooper en BRM die hoorden er ook bij. Brabham, Vanwall en Gordini. Wat te denken van Tyrrell of Ligier? Shadow en Arrows.

Allemaal goede teams. Natuurlijk moet je altijd proberen ze te behouden en niet zomaar te accepteren dat teams verdwijnen, maar de F1 is groter dan welk team dan ook hoor. Dat is al zo vaak bewezen. Er komen weer nieuwe teams; Red Bull bijvoorbeeld en die schrijven ook weer geschiedenis.

Dus ja, teams komen en teams gaan toch echt...

Maikel0230

#110
Ja maar Jeroen de tijden waar jij van spreekt, toen stonden er ook 10 andere te wachten om die plekken over te nemen, de dag van vandaag hebben we die luxe niet meer.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Precies ik zie als Sauber vertrekt ook niet zo snel een nieuw team terugkeren... vooral in deze tijd.
En eerlijk is eerlijk de teams die er als laatste zijn bijgekomen waren ook (of zijn) niet echt toppers (Marussia, HRT, Caterham, Super Aguri).
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

#112
Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 22:20:07
Ja maar Jeroen de tijden waar jij van spreekt, toen stonden er ook 10 andere te wachten om die plekken over te nemen, de dag van vandaag hebben we die luxe niet meer.
Niet? Waarom niet? Ik bedoel, Sauber is alweer in de buurt van een overname, begrijp ik. En slechts drie jaar terug sprongen er zomaar ineens drie teams in. Overal worden clubs in het voetbal overgenomen door maffe sjeiks en oliebaronnen. Bernie heeft vast ook contacten. Er zijn dus nog steeds gegadigden en mogelijkheden.

Maar ook als er twee, drie teams echt zouden wegvallen is er niks aan de hand hoor. Behalve dat dat vervelend is. We hebben wel vaker minder teams gehad dan nu.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben pro-budgetcap of andere maatregelen, maar de paniek die ik nu bij sommigen zie ontstaan, alsof de F1 in gevaar komt, die vind ik wat overtrokken. Vroeger waren er ook problemen hoor. Hele paleisrevoluties hebben er plaatsgevonden om die problemen te overkomen. Dan gaat dit ook wel weer goedkomen.

Maikel0230

Sauber wordt niet overgenomen, de investeerders zijn de redders van het team en zullen dus meer invloed kunnen uitoefenen op het team maar eigenaar zullen zij niet worden van Sauber, dat zou Peter Sauber nooit toelaten zolang hij leeft.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Benja

Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 23:11:45
Sauber wordt niet overgenomen, de investeerders zijn de redders van het team en zullen dus meer invloed kunnen uitoefenen op het team maar eigenaar zullen zij niet worden van Sauber, dat zou Peter Sauber nooit toelaten zolang hij leeft.

Zou Peter Sauber dat nooit toelaten? Als ik me niet vergis, heeft hij zijn team niet al eens volledig verkocht aan BMW?

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 11 augustus 2013 - 22:51:09
Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 22:20:07
Ja maar Jeroen de tijden waar jij van spreekt, toen stonden er ook 10 andere te wachten om die plekken over te nemen, de dag van vandaag hebben we die luxe niet meer.
Niet? Waarom niet? Ik bedoel, Sauber is alweer in de buurt van een overname, begrijp ik. En slechts drie jaar terug sprongen er zomaar ineens drie teams in. Overal worden clubs in het voetbal overgenomen door maffe sjeiks en oliebaronnen. Bernie heeft vast ook contacten. Er zijn dus nog steeds gegadigden en mogelijkheden.

Maar ook als er twee, drie teams echt zouden wegvallen is er niks aan de hand hoor. Behalve dat dat vervelend is. We hebben wel vaker minder teams gehad dan nu.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben pro-budgetcap of andere maatregelen, maar de paniek die ik nu bij sommigen zie ontstaan, alsof de F1 in gevaar komt, die vind ik wat overtrokken. Vroeger waren er ook problemen hoor. Hele paleisrevoluties hebben er plaatsgevonden om die problemen te overkomen. Dan gaat dit ook wel weer goedkomen.


Even een nuance...die drie teams sprongen in de F1, omdat men werd gelokt met de invoering van een [soort] budgetcap...Daar kwam vervolgens niets van terecht en meteen zaten die drie op een onoverbrugbare achterstand op de rest... ;)


Maar wat HRT betreft heb je wel gelijk...Hoe vaak waren ze nou op tijd klaar voor de eerste GP van het jaar?!  ::) ::) ::)
:P

Franky R.

Citaat van: Benja op 11 augustus 2013 - 23:57:40
Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 23:11:45
Sauber wordt niet overgenomen, de investeerders zijn de redders van het team en zullen dus meer invloed kunnen uitoefenen op het team maar eigenaar zullen zij niet worden van Sauber, dat zou Peter Sauber nooit toelaten zolang hij leeft.

Zou Peter Sauber dat nooit toelaten? Als ik me niet vergis, heeft hij zijn team niet al eens volledig verkocht aan BMW?
Klopt...Scherp van je!

Jozef

Citaat van: Jeroen op 11 augustus 2013 - 22:51:09
Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 22:20:07
Ja maar Jeroen de tijden waar jij van spreekt, toen stonden er ook 10 andere te wachten om die plekken over te nemen, de dag van vandaag hebben we die luxe niet meer.
Niet? Waarom niet? Ik bedoel, Sauber is alweer in de buurt van een overname, begrijp ik. En slechts drie jaar terug sprongen er zomaar ineens drie teams in. Overal worden clubs in het voetbal overgenomen door maffe sjeiks en oliebaronnen. Bernie heeft vast ook contacten. Er zijn dus nog steeds gegadigden en mogelijkheden.

Maar ook als er twee, drie teams echt zouden wegvallen is er niks aan de hand hoor. Behalve dat dat vervelend is. We hebben wel vaker minder teams gehad dan nu.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben pro-budgetcap of andere maatregelen, maar de paniek die ik nu bij sommigen zie ontstaan, alsof de F1 in gevaar komt, die vind ik wat overtrokken. Vroeger waren er ook problemen hoor. Hele paleisrevoluties hebben er plaatsgevonden om die problemen te overkomen. Dan gaat dit ook wel weer goedkomen.

Ik vind dat Maikel wel een goed punt heeft, er staat niemand meer te springen om een nieuw team op te starten. Team Lotus, Virgin en HRT werden gelokt, zoals Franky zei, met de belofte van lagere kosten (toen waren er aanvankelijk wel 10 kandidaat-teams, weet je nog?). Nu is echter op schrijnende wijze duidelijk geworden dat die kostenverlagingen niet of te weinig zijn doorgevoerd waardoor deze drie teams een hoop van hun investering in rook zien opgaan: geen van hen is nog maar in de buurt van de punten gekomen, terwijl ze bij elkaar, wat zal het zijn, 300 keer een coureur aan een race hebben laten starten?

Vroeger kon een achterhoedeteam nog wel eens rekenen op een mirakel: er werd meer gecrasht en vooral vaker uitgevallen met technische pech, waardoor je heel af en toe puntjes kon sprokkelen ook al reed je langzaam. In de huidige F1 kan dat niet meer waardoor deze teams voor spek en bonen rijden. En dat al jaren aan een stuk.

De wereld heeft dus ondertussen gezien: stamp geen gloednieuw F1-team uit de grond, tenzij er écht iets verandert binnen de sport. Want je mist gewoon de kennis en expertise om te kunnen meedraaien in de middenmoot.

En die overnemers waarover jij spreekt, dat loopt dus in de meeste gevallen niet goed af, zo blijkt voorlopig. Sauber en Lotus werden overgenomen en zijn de teams bij uitstek waar iedereen nu van zegt dat ze in gevaar zijn. Moet dat ons geruststellen dat het allemaal wel goedkomt?

0634

Zeker niet. En ik zeg ook niet dat Maikel geen goed punt heeft. Dat heeft ie zeker. Er is nl wel wat aan de hand, dat ontken ik niet. Vandaar dat ik zeg dat ik pro-budgetcap of andere maatregelen ben.

Maar die maatregelen komen er ook wel, dat is wat ik wil zeggen, linksom of rechtsom. En al zijn we een paar jaar met een team of twee, drie minder, dat komt ook wel weer goed daarna. De crisis duurt ook niet eeuwig voort. Ik lees dat sommigen voor het voortbestaan van de sport vrezen, maar dat doe ik echt totaal niet.

Jozef

Ja, dan ben ik het wel grotendeels met je eens, maar ik maak mij wel zorgen dat we een slechte periode in kunnen/zullen gaan. In het recente verleden is gebleken dat de machtsverhoudingen in de F1 vandaag zo liggen, dat wijzigingen en nieuwe afspraken over geldzaken bijna onmogelijk gemaakt kunnen worden.

De laatste keer dat de teams iets gedaan wilden krijgen van Bernie, hebben ze gedurende 1 à 2 dagen officieel in de positie "wij stappen uit de F1 en starten onze eigen klasse" gezeten. Dat geeft wel aan hoe ongezond de verhoudingen zijn. En daarom ben ik ook bang, dat de wijzigingen er pas zullen komen op een moment dat de sport effectief minder boeiend is om naar te kijken (omdat er bijvoorbeeld geen Sauber meer is en geen Williams).