Gebroken lans voor reservecoureurs

Gestart door Breaktest, 16 februari 2013 - 16:01:11

« vorige - volgende »

Breaktest

Statistieken liegen niet, zeggen ze.
Nu lees ik net dat Bruno Senna denkt dat vooral  Bottas met zijn vrijdagtrainingen hem de nek heeft omgedaan. Altijd leuk zulke uitspraken, dus even aan fact checking gedaan:

Gemiddelde kwalificatiepositie zonder vrijdagtraining (15x):  14,7.
Gemiddelde kwalificatiepositie met vrijdagtraining (5x):  14,4.
Het scheelt minder dan een halve startplaats, kortom Bye bye Bruno.

Waarom ik dit zo interessant vind, is juist het omgekeerde aan wat Senna beweert. Eigenlijk lijkt hiermee aangetoond dat het vrijwel geen kwaad kan om reservecoureurs vrijdags te laten rijden. Kan iemand misschien even een mailtje naar Sauber sturen? :)

SanderD

#1
Ik denk dat je zo'n statistiekje bij meerdere coureurs moet maken, het kan zijn dat Bruno een apart geval is en hoe meer resultaten hoe betrouwbaarder ze zijn. Ik denk dat je dan een betere conclusie kan trekken.

Kootje

Citaat van: Breaktest op 16 februari 2013 - 16:01:11
Nu lees ik net dat Bruno Senna denkt dat vooral  Bottas met zijn vrijdagtrainingen hem de nek heeft omgedaan.

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt en wat z'n exacte bewoordingen waren, maar als hij 't zo zei als jij hierboven zegt heeft hij wel gelijk. ::) Bottas heeft in die 5 vrije trainingen laten zien sneller te zijn dan hij, wat hem uiteindelijk z'n zitje gekost heeft. ;) Als hij idd aanvoerde dat het hem benadeelde tijdens z'n kwalificatie, dan lult hij duidelijk uit z'n nek. ;D


Citaat van: SanderAlonso op 16 februari 2013 - 16:53:24
Ik denk dat je zo'n statistiekje bij meerdere coureurs moet maken, het kan zijn dat Bruno een apart geval is en hoe meer resultaten hoe betrouwbaarder ze zijn. Ik denk dat je dan een betere conclusie kan trekken.

Op zich heb je daar wel gelijk in, al geloof ik er niet zo in dat het 'n significant verschil maakt of je nu wel of niet aan VT1 deel mag nemen van je team. Uiteraard begin je VT2 wel met 'n lichte achterstand in de fine-tuning van je auto, maar dat is minimaal en te verwaarlozen. Althans ..... ik vermoed dat dat zo is en de uiteindelijke conclusie dus hetzelfde zal zijn.

Breaktest

Citaat van: SanderAlonso op 16 februari 2013 - 16:53:24
Ik denk dat je zo'n statistiekje bij meerdere coureurs moet maken, het kan zijn dat Bruno een apart geval is en hoe meer resultaten hoe betrouwbaarder ze zijn. Ik denk dat je dan een betere conclusie kan trekken.
Ik denk dat hier een mooie taak voor jou ligt.

SanderD


Iceman2012

een klein verschil kan in de F1 al doorslaggevend zijn. Ik vind het 'onderzoek' van breaktest sowieso al twijfelachtig (bv sinds wanneer wordt er alleen naar kwalificatieuitslagen gekeken?), maar dit is sowieso niet iets wat je zo ff met feiten kunt tegenspreken. Ik betwijfel of het veel voor de F1-carrierre van Senna heeft uitgemaakt, maar t lijkt me zeker geen voordeel om 1,5 vd 4 trainingsuren te moeten missen.

Breaktest

Citaat van: Iceman2012 op 16 februari 2013 - 20:37:19
een klein verschil kan in de F1 al doorslaggevend zijn. Ik vind het 'onderzoek' van breaktest sowieso al twijfelachtig (bv sinds wanneer wordt er alleen naar kwalificatieuitslagen gekeken?), maar dit is sowieso niet iets wat je zo ff met feiten kunt tegenspreken. Ik betwijfel of het veel voor de F1-carrierre van Senna heeft uitgemaakt, maar t lijkt me zeker geen voordeel om 1,5 vd 4 trainingsuren te moeten missen.
Daar zijn nu juist statistieken voor. Om meningen - zoals die van jou - te ontkrachten of te onderschrijven. 

Iceman2012

Citaat van: Breaktest op 16 februari 2013 - 20:54:57
Citaat van: Iceman2012 op 16 februari 2013 - 20:37:19
een klein verschil kan in de F1 al doorslaggevend zijn. Ik vind het 'onderzoek' van breaktest sowieso al twijfelachtig (bv sinds wanneer wordt er alleen naar kwalificatieuitslagen gekeken?), maar dit is sowieso niet iets wat je zo ff met feiten kunt tegenspreken. Ik betwijfel of het veel voor de F1-carrierre van Senna heeft uitgemaakt, maar t lijkt me zeker geen voordeel om 1,5 vd 4 trainingsuren te moeten missen.
Daar zijn nu juist statistieken voor. Om meningen - zoals die van jou - te ontkrachten of te onderschrijven.
ja kan, maar jouw statistiek geeft slechts een indicatie, daarmee kun je niet stellen dat Senna uit zn nek lult. Dan moet je echt een gedegen onderzoek doen, kijken naar verschillen met Maldonado en heb je eigenlijk ook grotere aantallen gegevens nodig. En dan nog kun je nooit met zekerheid zeggen of het missen van een training hem iets gekost heeft of niet.

Jehoentelaar

Citaat van: Iceman2012 op 16 februari 2013 - 20:37:19
een klein verschil kan in de F1 al doorslaggevend zijn. Ik vind het 'onderzoek' van breaktest sowieso al twijfelachtig (bv sinds wanneer wordt er alleen naar kwalificatieuitslagen gekeken?), maar dit is sowieso niet iets wat je zo ff met feiten kunt tegenspreken. Ik betwijfel of het veel voor de F1-carrierre van Senna heeft uitgemaakt, maar t lijkt me zeker geen voordeel om 1,5 vd 4 trainingsuren te moeten missen.
Je kan vrije trainingen -daar waar Bottas vorig jaar in actief is geweest- moeilijk vergelijken met de races van Senna. Trainingen vergelijk je het beste met trainingen, en de uitspraak van Senna maakt het interessant om te kijken of de feiten datgene bewijzen wat hij heeft gezegd.

Iceman2012

Citaat van: Jehoentelaar op 16 februari 2013 - 21:20:15
Citaat van: Iceman2012 op 16 februari 2013 - 20:37:19
een klein verschil kan in de F1 al doorslaggevend zijn. Ik vind het 'onderzoek' van breaktest sowieso al twijfelachtig (bv sinds wanneer wordt er alleen naar kwalificatieuitslagen gekeken?), maar dit is sowieso niet iets wat je zo ff met feiten kunt tegenspreken. Ik betwijfel of het veel voor de F1-carrierre van Senna heeft uitgemaakt, maar t lijkt me zeker geen voordeel om 1,5 vd 4 trainingsuren te moeten missen.
Je kan vrije trainingen -daar waar Bottas vorig jaar in actief is geweest- moeilijk vergelijken met de races van Senna. Trainingen vergelijk je het beste met trainingen, en de uitspraak van Senna maakt het interessant om te kijken of de feiten datgene bewijzen wat hij heeft gezegd.
het gaat toch niet om de vergelijking tussen Bottas en Senna??? dat is sowieso haast niet te doen omdat de baan in de loop van het weekend veel sneller wordt. Maar goed, daar ging het hier dus volgens mij helemaal niet om ;)

Breaktest

Citaat van: Iceman2012 op 16 februari 2013 - 21:18:04
ja kan, maar jouw statistiek geeft slechts een indicatie, daarmee kun je niet stellen dat Senna uit zn nek lult. Dan moet je echt een gedegen onderzoek doen, kijken naar verschillen met Maldonado en heb je eigenlijk ook grotere aantallen gegevens nodig. En dan nog kun je nooit met zekerheid zeggen of het missen van een training hem iets gekost heeft of niet.
Kan men überhaupt iets met zekerheid zeggen?

Jehoentelaar

"Niets is zeker, en zelfs dat niet" - Multatuli. 8)

Fabian

Ik vind dit altijd zo'n gezeik. Altijd dat achteraf gedoe van die rijders. Het is zo als t is. Leer der mee leven. Overigens leuk dat je dit uitzoekt Breaktest!