Paydrivers: Noodzaak of onderdeel van de F1?

Gestart door Franky R., 13 februari 2013 - 15:11:26

« vorige - volgende »

Paydrivers: Noodzaak of onderdeel van de F1?

Zolang de F1 bestaat, waren er paydrivers. Niet zeuren dus!
14 (63.6%)
Noodzaak, want zonder geld kun je niet autoracen...
1 (4.5%)
Noodzaak, doordat de F1 te duur is...
0 (0%)
Ongewenst, want talent moet een eerste vereiste zijn!
3 (13.6%)
Pas als Ferrari een paydriver nodig heeft, ga ik mij zorgen maken.
4 (18.2%)

Totaal aantal stemmen: 18

Poll gesloten: 15 maart 2013 - 15:11:26

Franky R.

Er laait nu een hele discussie op over paydrivers. IMHO zijn er altijd paydrivers geweest; Ayrton Senna, Fernandos Alonso, Nigel Mansell of Pastor Maldonado.

Stuk voor stuk mensen die een kans hebben gekregen, doordat zij werden ondersteund. Monisha Kaltenborn zei het goed:
Citaat"Daarnaast zijn er ook heel veel topcoureurs die al sinds ze hun eerste stappen in de Formule 1 hebben gezet vaste partners hebben die ze overal mee naar toe nemen."

In dat opzicht mag je Lewis Hamilton of een Vettel ook een paydriver noemen?


SDG

Natuurlijk zijn ze er altijd al geweest en ze zullen wellicht ook altijd een wezenlijk bestanddeel van de F1 blijven. Alleen is het een spijtige ontwikkeling wanneer de nood aan paydrivers dermate hoog wordt dat rijders die hun plaats in de F1 op basis van hun talent echt verdienen (zoals bv. Kobayashi) daardoor dan uit de boot vallen.

Franky R.

Citaat van: SDG op 13 februari 2013 - 15:22:10
Natuurlijk zijn ze er altijd al geweest en ze zullen wellicht ook altijd een wezenlijk bestanddeel van de F1 blijven. Alleen is het een spijtige ontwikkeling wanneer de nood aan paydrivers dermate hoog wordt dat rijders die hun plaats in de F1 op basis van hun talent echt verdienen (zoals bv. Kobayashi) daardoor dan uit de boot vallen.
Mee eens, maar is dat omdat de F1-wereld niet of onvoldoende anticipeert op de economische ontwikkelingen? Of is de F1 veel te duur aan het worden?

T.Nuvolari

Ze zijn er altijd geweest, maar net als SDG is de huidige trend wel een jammerlijke ontwikkeling.

Ik denk dat je je als organisator van één of andere sporttak weinig kan voorbereiden op wat de wereldeconomie brengt. Je zal het moeten ondergaan, of je nu wil of niet.

Dat de F1  te duur is staat buiten kijf, maar is ze nog zo duur als ze een paar jaar geleden was?

Jehoentelaar

Het hoort erbij, en gezien het huidige economische klimaat is het niet gek dat het er nu wat mee zijn. We willen niet nu de paydrivers weigeren om in betere economische tijden een half veld over te houden. En opzich zijn de coureurs die het geld meebrengen niet opeens koekenbakkers. Het is niet Carlos Slim himself die instapt, bijvoorbeeld. Ik kan er wel mee leven, hoe jammer het ook is voor hen die Formule 1 daardoor niet kunnen bereiken.

Fabian

Paydrivers horen er nu eenmaal bij. Wat dat betreft kan ik mij wel vinden in de woorden van Kaltenborn.

Gerard

Citaat van: SDG op 13 februari 2013 - 15:22:10
Natuurlijk zijn ze er altijd al geweest en ze zullen wellicht ook altijd een wezenlijk bestanddeel van de F1 blijven. Alleen is het een spijtige ontwikkeling wanneer de nood aan paydrivers dermate hoog wordt dat rijders die hun plaats in de F1 op basis van hun talent echt verdienen (zoals bv. Kobayashi) daardoor dan uit de boot vallen.
Sluit ik me helemaal bij aan....

Wings

Is Pérez ook niet (deels) een commerciële keuze (dus een verkapte vorm van paydriver)?

Niels_

Je mag dan wel een paydriver zijn, maar als je niet aan een stuur kan draaien kom je er echt niet in. Tenzij je natuurlijk Yuji Ide noemt en bij het slechtste van het slechtste team instapt dat elke euro kan gebruiken.

Kootje

Allereerst ben ik van mening dat paydrivers gewoon bij de sport horen. Zo is het altijd al geweest, en zo zal het ook altijd blijven. Talentloze paydrivers verdwijnen net zo snel als ze gekomen zijn, en talentvolle raken die status vanzelf weer kwijt. Dus ..... niet zo zeuren. ;)

Voorts viel me in bijgaand nieuwsartikeltje iets op waarom ik hard, maar cynisch moest lachen. Monischa zegt namelijk het volgende:
Citaat"Als die coureurs inderdaad louter weg moesten om plaats te maken voor rookies met geld, dan is dat een slechte zaak."
Ik vind dat nogal 'n vreemde uitspraak voor iemand die 'n talent als Kobayashi de deur wijst voor 'n rooky met geld. Nu wil ik niet zeggen dat Gutierez géén talent zou hebben, maar daar heeft hij z'n zitje toch echt niet aan te danken. Zonder de miljoenen van Slim had koba nog steeds in de Sauber gezeten.

Sabai

Ik vraag het me af Kootje of koba er dan nog had gezeten. Hij is weliswaar een smaakmakende rijder maar een toptalent alias wk in spé is het niet i.m.o . Daar heeft hij voor mij de afgelopen jaren toch te weinig laten zien al deed hij het lang niet slecht en zeker niet onder voor andere coureurs.

Jehoentelaar

Hij moest het toch veelal afleggen tegen Perez. Na drie jaar zijn de spectaculaire inhaalacties voor de fans wel leuk, maar het team werkt voor keiharde punten (en pegels). Gutiérrez heeft al het een en ander laten zien in de jeugdseries (zover ik weet), dus het is de gok wel waard. Sauber is een team dat naar voren wilt, en dat doe je niet door drie jaar een coureur van hetzelfde niveau aan te houden. Op termijn probeer je dan wat anders. Neemt niet weg dat het heel jammer is van het leuke racen van Kobayashi, dat we in de Formule 1 niet meer terug gaan zien (en in het WEC, met de lange afstanden, ook niet).

Franky R.

Citaat van: Kootje op 13 februari 2013 - 17:48:22
Allereerst ben ik van mening dat paydrivers gewoon bij de sport horen. Zo is het altijd al geweest, en zo zal het ook altijd blijven. Talentloze paydrivers verdwijnen net zo snel als ze gekomen zijn, en talentvolle raken die status vanzelf weer kwijt. Dus ..... niet zo zeuren. ;)

Voorts viel me in bijgaand nieuwsartikeltje iets op waarom ik hard, maar cynisch moest lachen. Monischa zegt namelijk het volgende:
Citaat"Als die coureurs inderdaad louter weg moesten om plaats te maken voor rookies met geld, dan is dat een slechte zaak."
Ik vind dat nogal 'n vreemde uitspraak voor iemand die 'n talent als Kobayashi de deur wijst voor 'n rooky met geld. Nu wil ik niet zeggen dat Gutierez géén talent zou hebben, maar daar heeft hij z'n zitje toch echt niet aan te danken. Zonder de miljoenen van Slim had koba nog steeds in de Sauber gezeten.


Hahahaha! Zeer scherp van je Kootje, maar....aan de andere kant hebben ze in Hulkenberg ook een toptalent, niet waar?


En Guttierrez? Mja, ik ben niet kapot van die jongen. Hij deed nogal rare dingen toen hij zijn rookie-teamgenoot in de GP2 niet kon bijhouden. Ik denk dat Esteban het erg moeilijk gaat krijgen naast Hulkenberg...

Franky R.

Citaat van: Ńiels op 13 februari 2013 - 17:26:17
Je mag dan wel een paydriver zijn, maar als je niet aan een stuur kan draaien kom je er echt niet in. Tenzij je natuurlijk Yuji Ide noemt en bij het slechtste van het slechtste team instapt dat elke euro kan gebruiken.
SuperAguri viel reuze mee, hoor! Dat gevecht tussen Sato en Alonso in Canada alweer vergeten? Maar Ide had nooit in die auto moeten stappen, nee...

Kootje

Citaat van: Sabai op 13 februari 2013 - 17:56:03
Ik vraag het me af Kootje of koba er dan nog had gezeten. Hij is weliswaar een smaakmakende rijder maar een toptalent alias wk in spé is het niet i.m.o . Daar heeft hij voor mij de afgelopen jaren toch te weinig laten zien al deed hij het lang niet slecht en zeker niet onder voor andere coureurs.

Een toptalent of WK in spé wil ik hem ook niet noemen, maar hij heeft z'n waarde wel bewezen.