Paydrivers: Noodzaak of onderdeel van de F1?

Gestart door Franky R., 13 februari 2013 - 15:11:26

« vorige - volgende »

Paydrivers: Noodzaak of onderdeel van de F1?

Zolang de F1 bestaat, waren er paydrivers. Niet zeuren dus!
14 (63.6%)
Noodzaak, want zonder geld kun je niet autoracen...
1 (4.5%)
Noodzaak, doordat de F1 te duur is...
0 (0%)
Ongewenst, want talent moet een eerste vereiste zijn!
3 (13.6%)
Pas als Ferrari een paydriver nodig heeft, ga ik mij zorgen maken.
4 (18.2%)

Totaal aantal stemmen: 18

Poll gesloten: 15 maart 2013 - 15:11:26

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 22 november 2013 - 08:35:55
Kortom: als er niet zoveel mensen rijk moesten worden van de Formule 1, dan hoefden er ook niet zoveel mensen arm te worden van de Formule 1.
;D ;D ;D

Breaktest

Wat ik wel eens zou willen weten is waarom een bedrijf überhaupt een coureur zou willen sponsoren, terwijl het overduidelijk is dat de auto grotendeels bepalend is voor het eindresultaat, en niet de coureur.

Perton

Omdat het in tegenstelling tot in Nederland (hoe dat met de Vlamingen zit kan ik niet over oordelen) in vele andere landen wél normaal is om buiten voetbaltoernooien om heel trots te zijn op je land en die trots ook uit te dragen. Dus als je als Mexicaans bedrijf een team sponsort, zal de Mexicaan denken: ok, leuk. Steun je als Mexicaans bedrijf een Mexicaanse coureur (of team, maar die zijn er niet), dan is dat heel anders.

Dat is natuurlijk niet per se de uitleg waarom een mondiaal opererend bedrijf zich aan een coureur zou willen verbinden, maar als ik de verhalen mag geloven heeft Massa deels vanwege Santander (die de Zuid-Amerikaanse markt wil(de) veroveren) zo lang bij Ferrari kunnen rijden. Ik denk ook dat de écht grote mondiale bedrijven (denk aan ING, Unilever, Shell, etc.) zich toch wel aan teams verbinden. De bedrijven die toch wat meer binnen een bepaalde regio opereren, of een bepaalde regio willen veroveren, zullen wat meer volgens de eerste alinea te werk gaan.

Ik kan zo op het eerste oog ook even geen groot mondiaal bedrijf bedenken dat echt een coureur steunt in plaats van een team.

0634

Naja, Banco Santander en Alonso? Is mondiaal, de grootste eurozone bank ter wereld. Sponsort ook wel Ferrari, maar is toch meer een Alonso sponsor. Zou ook meedoen met dat wielerteam en zo (wat niet doorging).

Kootje

Euh .... Red Bull ::)

Heeft naast 2 eigen teams tientallen coureurs en andere topsporters die men volop steunt.

Perton

#140
 Red bull is niet als sponsor in de sport aanwezig en ik vermoed dat breaktest juist daar specifiek op doelde.

Het is dan ook wel veelzeggend dat juist zo'n twijfelgeval als red bull het enige voorbeeld is niet (niet negatief naar jou toe hoor maar negatief naar de staat van de formule 1 als sport ; )



En tientallen coureurs valt ook wel mee. De coureurs uit het opleidingsprogramma zijm er stuk of 5, dan nog ekstrom, pedrosa en vermoedelijk webber volgend jaar. Dan zal ik er ongetwijfeld nog een oaar vergeten. Abt misschien maar volgens mij was dat gewoon red bull duitsland en niet het 'echte' red bull (al kan ik me daarin vergissen) dus dat is natuurlijk nog een hele eigen discussie of we zulke coureurs mee moeten laten tellen

Tuurlijk heb je gelijk dat red bull veel individuen steunt, geen discussie over mogelijk, maar dat is alsnog bij de meesten met het oog op.een plek bij het team en niet gewoon helpen als sponsor.

Maargoed rekenen we red bull inderdaad mee is het alsnog maar 1 op de vele sponsoren die er zijn. Blijft de vraag van breaktest relevant.

-edit- verhaal.komt misschien wat negatiever over dan bedoeld..typte het snel vanaf telefoon.

Breaktest

Het heeft in ieder geval iets met visie te maken - of het gebrek eraan. Ik heb de indruk dat daar niet altijd even goed over wordt nagedacht. Ik heb inmiddels begrepen dat PDVSA zich ook achter de oren krabt wat de associatie met Maldonado betreft. Het lijkt me sowieso heel tricky om op een wereldpodium te acteren en bijbehorende bedragen neer te leggen terwijl je achterban eigenlijk een lokale markt is.
Red Bull is natuurlijk een verhaal apart omdat dit zich als wereldmerk wil presenteren, en overal opduikt wat als hip en snel wordt ervaren en juist door die veelheid overstijgt dat merk dat ene individu.

Overigens vraag ik me af hoe sterk dat nationalisme in andere landen speelt. Het is niet voor niets dat A1 GP mislukt is.

Perton

Volgens mij heeft het nationalisme, of gebrek eraan, niet zo'n grote rol gespeeld bij het mislukken van de A1GP, maar meer dat ze zich veel groter achtten dan ze dachten. http://www.formula1blog.com/Community/index.php?threads/a1gp-what-went-wrong.1211/ Ik denk dat dit een erg goed artikel is.

Ze wilden te veel te snel, het was een klasse waarin de echte toppers (op een uitzondering als Hülkenberg na) niet reden, want die deden wel F3, IndyCar, GP2 of F1 en er waren gewoon financiële problemen. Laten we eerlijk zijn, hoe mooi Nur Ali ook een cultfiguur was, hij had daar niets te zoeken.

Volgens mij waren nationalistische redenen wel het allerlaatste wat voor het falen van A1GP heeft gezorgd.

0634

Citaat van: Perton op 23 november 2013 - 11:37:05
Het is dan ook wel veelzeggend dat juist zo'n twijfelgeval als red bull het enige voorbeeld is niet (niet negatief naar jou toe hoor maar negatief naar de staat van de formule 1 als sport ; )
Was niet het enige voorbeeld ;).

Perton

Santander had ik zelf al genoemd als bedrijf dat zich toch vooral op bepaalde markten wilde richten met haar keuzes. Maar nu ik jouw post nog eens goed heb bekeken, ja, je hebt eigenlijk wel een punt met Santander.

Om dan toch nog één kritisch puntje aan te voeren: zou Santander ook met een Spaanstalige coureur in zee zijn geweest als ze de Aziatische markt hadden willen veroveren met de Formule 1-sponsoring. In het geval van Alonso ongetwijfeld wel, want talent, maar anders had ik hier niet zo snel ja op durven antwoorden.

0634

Nee, dat ben ik wel met je eens. Wat ook meteen de vraag oproept of het wel zinvol is om met een 'tweederangs' rijder aan te komen zetten als multinational. Krijgt toch al snel de reputatie van een loser.

Perton

Ik denk het dus wel vanwege de nationale trots. Maar dan dus alleen als je het ook doet om een regio te veroveren en niet de mondiale markt.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 23 november 2013 - 14:02:29
Nee, dat ben ik wel met je eens. Wat ook meteen de vraag oproept of het wel zinvol is om met een 'tweederangs' rijder aan te komen zetten als multinational. Krijgt toch al snel de reputatie van een loser.

Ik vraag me sowieso weleens het nut af van sponsoring/reclame.
Ik bedoel ... ik ga m'n geld nu echt niet onderbrengen bij Banco Santander omdat ik toevallig Alonso fan ben. Ik ga niet mobiel bellen via Vodafone omdat McLaren mijn favoriete team is of (en nu is het echt m'n favo) kleding van McGregor kopen omdat zij Williams sponsoren.
Om naamsbekendheid te krijgen snap ik dat je aan sponsoring/reclame doet, maar eenmaal bekend vraag ik me echt af hoeveel mensen je hier nu mee over de streep zal trekken. :-\

0634

Naja, ik snap dat ook nooit zo, maar daar zijn toch vele onderzoeken naar geweest.

Bovendien moet je om naamsbekend te blijven, je best doen. Zie Cocacola. Blijven actief op diverse vlakken. Zie Red Bull. Walgelijk drankje, maar wat een PR-machine.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 23 november 2013 - 14:18:57
Naja, ik snap dat ook nooit zo, maar daar zijn toch vele onderzoeken naar geweest.

Bovendien moet je om naamsbekend te blijven, je best doen. Zie Cocacola. Blijven actief op diverse vlakken. Zie Red Bull. Walgelijk drankje, maar wat een PR-machine.

Maar dat is dus net m'n punt.
Ik ga echt geen Pepsi drinken als Coca Cola stopt met commercials e.d. en Red Bull wordt echt niet ineens lekker omdat Travis Pastrana zo leuk kan stunten op z'n crossmotor.