Shot in the dark: wie is jouw titelfavoriet?

Gestart door 0634, 01 februari 2013 - 23:35:09

« vorige - volgende »

Doe ns een gok: wie wordt kampioen dit jaar?

Vettel
7 (25%)
Webber
0 (0%)
Button
2 (7.1%)
Perez
1 (3.6%)
Alonso
10 (35.7%)
Massa
1 (3.6%)
Hamilton
2 (7.1%)
Raikkonen
5 (17.9%)
Iemand anders nl...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

0634

Button, die geef ik ook gewoon een prima kans. Ik heb het gevoel dat die McLaren na een paar races wel eens heel erg goed kan worden en met zijn stabiele prestaties is ie dan altijd kanshebber.

Maarrrr, op voorhand denk ik op dit moment toch Vettel. Maar dat is wellicht meer gebaseerd op het gevoel dat je als volger hebt na drie titels op rij van hem, dat je zoiets krijgt van: 'hij wint toch wel.' Ik weet nog dat ik in 05 lang dacht dat als die Ferrari eenmaal op gang zou komen MS zo weer over Alonso heen zou gaan. Maar dat moment kwam nooit.

Dus wie weet. Het zat vorig jaar natuurlijk superdicht bij elkaar en het was nergens zo dat die RBR nou echt een klap beter was. Dus tja, wie weet gaat Vettel dus helemaal niet zo goed. Geen idee....

Sabai

Het zal allemaal van de banden afhangen  :P  :'(  Het team die dat het het beste voor elkaar heeft is imo de favoriet . En ik heb het gevoel dat juist Ferrari en Lotus zijn zaakjes op orde heeft. Ik ben bang dat Vettel weer een lastige seizoen start gaat krijgen maar zich ongetwijfeld herpakt maar of dat dan nog op tijd is  :-\ . Afgelopen seizoen ging het ook maar net goed.

Arthur

Triest natuurlijk als alles van de banden afhangt..... Mag hopen van niet [uiteindelijk]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Fabian

Citaat van: Arthur op 09 maart 2013 - 22:45:01
Triest natuurlijk als alles van de banden afhangt..... Mag hopen van niet [uiteindelijk]
Niet alles zal van de banden afhangen. Denk dat ze wel een belangrijke rol zullen vertolken..l

Arthur

Dat bedoel ik. Anders hoef je ook geen nieuwe regels voor de auto's te verzinnen maar alleen voor de banden  ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Arthur op 09 maart 2013 - 22:45:01
Triest natuurlijk als alles van de banden afhangt..... Mag hopen van niet [uiteindelijk]

Op zich is het wel voor iedereen hetzelfde, dus het beste team (d.w.z. het team dat het best met de banden kan omgaan) wint.

robbert

waarom gooien we die banden dan gewoon niet weg?? Dan is die zever om die banden gedaan. Mss kunnen we dan zeggen dat de motoren roet in het eten gooit

Franky R.

Het hangt helemaal niet [alleen maar] van de banden af. Het is toch de coureur, die aan management moet doen om zijn auto niet direct in stukken te rijden? ???


Sinds de allereerste autosportevenement hebben de coureurs rekening moeten houden met de mogelijkheden en onmogelijkheden van hun auto. Dat is IMHO niet veranderd.

Arthur

Het blijft altijd een discussie over snelheid/veiligheid [en geld]. Constructeurs zouden een auto willen bouwen met de stevigheid van een eierschaal [gewichtsbesparing] Motoren met turbo's hadden een enorm vermogen en de slicks zorgden voor een enorme grip. Totdat het mis ging. Dus kwamen er allerlei snelheidsverminderende maatregelen w.o. gegroefde banden, verbieden van turbomotoren en uiteindelijk het tankverbod. Dat laatste zorgde voor een idioot voorspelbare racestrategie. Dat noopte tot de productie van een zo waardeloze [Pirelli]band die een extra stop verplicht maakte om op die manier de race weer aantrekkelijk te maken voor de kijker. Frustratie alom voor de coureurs omdat je niet meer voluit kunt racen want dan verlies je de race door versleten banden...

Ja, banden bepalen te veel op dit moment [ze zijn altijd belangrijk] en om de verkeerde reden!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Dat is een goed argument, Arther. Maar als we de banden wegstrepen, komt er vast wel weer iets anders voor in de plaats wat dan te veel gewicht krijgt.


Stel dat de Pirelli's het een heel GP volhouden. Dan wordt brandstof verbruik veel belangrijker [minder brandstof is minder massa]. Dan hoor je constant "save fuel"...Ook dan kan een coureur niet voluit rijden, toch?




Arthur

Franky, dat is juist [denk ik] waarom die band qua prestatie verslechterd is. Met een band die goed genoeg is hoef je slechts 1 stop te maken [van zacht naar hard of andersom] en gaan die stops nergens meer om dan het reglement om de verplichting gebruik te maken van de harde en zachte band. Stops zijn dan een onderdeel geworden van de regels en hebben niets meer te maken met strategie. Om het spannender te maken [voor de kijker] zijn die banden zo ontwikkeld dat er meer gewisseld moet worden. De coureur die zijn banden met fluwelen handschoentjes behandelt kan net wat meer profiteren van zijn banden.  Doe je dat niet dan is de drop off vreselijk. Maar daar staat tegenover dat maximaal pushen niet mogelijk is. En daar gaat het in de basis toch over in de racerij lijkt mij... Het is nu kunstmatig spannend maken van de race [ter vervanging van] en dat is niet wat wij als racefans willen!!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Enzo

Citaat van: Arthur op 10 maart 2013 - 01:52:20
Franky, dat is juist [denk ik] waarom die band qua prestatie verslechterd is. Met een band die goed genoeg is hoef je slechts 1 stop te maken [van zacht naar hard of andersom] en gaan die stops nergens meer om dan het reglement om de verplichting gebruik te maken van de harde en zachte band. Stops zijn dan een onderdeel geworden van de regels en hebben niets meer te maken met strategie. Om het spannender te maken [voor de kijker] zijn die banden zo ontwikkeld dat er meer gewisseld moet worden. De coureur die zijn banden met fluwelen handschoentjes behandelt kan net wat meer profiteren van zijn banden.  Doe je dat niet dan is de drop off vreselijk. Maar daar staat tegenover dat maximaal pushen niet mogelijk is. En daar gaat het in de basis toch over in de racerij lijkt mij... Het is nu kunstmatig spannend maken van de race [ter vervanging van] en dat is niet wat wij als racefans willen!!!

Hoewel ik het met je eens ben, kan ik je vertellen dat de meningen hierover nogal verschillen.
Er zijn verschillende manieren van het bekijken van de sport. (Technisch oogpunt, amusementswaarde, strategie etc etc)

Bekijk het Pirelli topic maar voor wat voorbeelden, dat is tevens de plek om hierover door te ouwehoeren mocht je dat willen.  :)

Iceman2012

Citaat van: Arthur op 10 maart 2013 - 01:52:20
Franky, dat is juist [denk ik] waarom die band qua prestatie verslechterd is. Met een band die goed genoeg is hoef je slechts 1 stop te maken [van zacht naar hard of andersom] en gaan die stops nergens meer om dan het reglement om de verplichting gebruik te maken van de harde en zachte band. Stops zijn dan een onderdeel geworden van de regels en hebben niets meer te maken met strategie. Om het spannender te maken [voor de kijker] zijn die banden zo ontwikkeld dat er meer gewisseld moet worden. De coureur die zijn banden met fluwelen handschoentjes behandelt kan net wat meer profiteren van zijn banden.  Doe je dat niet dan is de drop off vreselijk. Maar daar staat tegenover dat maximaal pushen niet mogelijk is. En daar gaat het in de basis toch over in de racerij lijkt mij... Het is nu kunstmatig spannend maken van de race [ter vervanging van] en dat is niet wat wij als racefans willen!!!
dus doet iedereen het. Collectief bandensparen en af en toe mag je pushen. Banden sparen is geen keuze, maar een verplichting en daar moeten we dus vanaf. En ja, volgend jaar moeten ze t doen met 30% minder brandstof, ben bang dat we op deze manier wel een beetje de essentie van het racen gaan verliezen.

Iceman2012

aanvullend op mn vorige bericht; iemand als Jenson Button kan goed banden sparen en kan misschien 2 of 3 ronden langer door, maar da's doorgaans niet genoeg om over een hele race een pitstop minder te doen. 2 of 3 ronden langer doorgaan geeft ook geen voordeel tov mensen die eerder stoppen, tegenwoordig hebben we de undercut waarbij eerder stoppen juist een voordeel kan geven, mits je daardoor later in de race niet in de problemen komt. Waardeloos toch?
Maar goed, ik het nog steeds goede hoop voor de nieuwe banden. Dat ze snel slijten is niet erg, maar hopelijk zit er een goede balans in.

Sabai

Citaat van: Arthur op 10 maart 2013 - 01:52:20
Franky, dat is juist [denk ik] waarom die band qua prestatie verslechterd is. Met een band die goed genoeg is hoef je slechts 1 stop te maken [van zacht naar hard of andersom] en gaan die stops nergens meer om dan het reglement om de verplichting gebruik te maken van de harde en zachte band. Stops zijn dan een onderdeel geworden van de regels en hebben niets meer te maken met strategie. Om het spannender te maken [voor de kijker] zijn die banden zo ontwikkeld dat er meer gewisseld moet worden. De coureur die zijn banden met fluwelen handschoentjes behandelt kan net wat meer profiteren van zijn banden.  Doe je dat niet dan is de drop off vreselijk. Maar daar staat tegenover dat maximaal pushen niet mogelijk is. En daar gaat het in de basis toch over in de racerij lijkt mij... Het is nu kunstmatig spannend maken van de race [ter vervanging van] en dat is niet wat wij als racefans willen!!!



Ik ben het helemaal met je eens Arthur.  Maar zoals Enzo al aangaf zijn de meningen hierover nogal verdeeld.