Giedo van der Garde topic

Gestart door jende, 08 november 2012 - 15:37:55

« vorige - volgende »

NielsD

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 13:11:34
Citaat van: NielsD op 22 januari 2014 - 12:45:06
Doodsteek of niet, je maakt meer naamsbekendheid door elke week op de startgrid te staan, dan in een pitbox.
Niet mee eens. Want waar ik net nog aan zat te denken, welke teams hebben reëel gezien openingen in 2015?

Ferrari, McLaren, Red Bull, STR en Mercedes niet (mocht er een plek vrijkomen bij McLaren, dan zal die ongetwijfeld voor Alonso zijn, en Ferrari zal echt niet Van der Garde in gaan huren als zijn vervanger). Force India? Die zal zo lang mogelijk door willen gaan met hun huidige coureurs en als een van de twee vertrekt, zal die gezien het verleden van Force India worden vervangen door iemand uit haar eigen stal (James Calado dus). Caterham in 2015? Dan zou hij daar voor een derde jaar zitten, is ook geen ideale situatie. Marussia? Da's echt een stap opzij.

Blijven over Lotus, Williams en Sauber. Maakt ie kans bij Lotus? Niet zolang Maldonado betaalt en zolang Grosjean zich blijft ontwikkelen. En het lijkt me dat als een van die twee vertrekt, ze alsnog Hülkenberg gaan halen of een Gravity-coureur, Sorensen is dan momenteel de meest reële optie. Maar Van der Garde niet. Williams? Massa meerjarig contract, en Bottas is hun Hamiton/Magnussen, die gaat voorlopig ook niet weg.

Laten we eerlijk zijn. Het enige team waar voor 2015 een realistische opening is voor Van der Garde, is Sauber. Dat is niet optimistisch (of pessimistisch, het is maar hoe je het wilt zien) denken van mijn kant, of chauvinisme. Dit is gewoon analyseren wat in 2015 de opties voor Van der Garde, met zijn (beperkte) talent, zouden kunnen zijn

Bij Caterham blijven, had hem hoogstens ook bij Force India en heel misschien Williams in beeld gebracht, en bij Sauber natuurlijk een beetje, maar bij alle andere teams was hij nog steeds niet in beeld gekomen. Door nu expliciet voor Sauber te kiezen heeft Van der Garde in mijn ogen meer kans op een racezitje voor 2015 dan wanneer hij bij Caterham was gebleven.

Uiteraard zijn er geen garanties dat hij daadwerkelijk kans maakt op een racestoeltje daar, maar gezien de situatie op de rijdersmarkt, blijf ik van mening dat dit helemaal niet zo'n slechte keuze van Van der Garde is geweest als mensen doen beweren. Want als hij bij Caterham was gebleven, dan was voor 2015 waarschijnlijk zijn optie geweest om wederom bij Caterham te blijven.

En dan kan er wel worden gezegd: "Ja maar dan heeft ie tenminste 2 jaar ipv 1 jaar Formule 1 geracet", maar dat is niet hoe een coureur redeneert. Die kijkt naar de lange termijn. Of dat vals optimisme is of niet, is irrelevant. De wereld zit vol met mensen die wat hebben bereikt door niet naar anderen te luisteren. Sommigen falen, anderen slagen. De tijd zal leren wat het voor Van der Garde zal zijn.

Duidelijk verhaal Perton! ;D Ik snap je beredeneringen zeker, maar ik zie het meer zo: Giedo heeft zich het afgelopen jaren bij een aantal mensen (lees: Eddie Jordan, zeker geen onbelangrijke) positief in de kijker gereden. Deed dingen op het moment dat hij er moest staan en heeft, ondanks dat het qua duel Pic in het voordeel was, Charles op de tweede plek gezet van Caterham in 2013. Waar ik bang voor ben, is dat Giedo een beetje in de vergetelheid raakt omdat-ie dit soort ''stuntjes'' niet meer kan laten zien, omdat Giedo in de een pitbox staat te kijken. Wanneer Esteban en Sutil goed presteren, dan pleuren ze die niet zomaar aan de kant in 2015. Want waarom iets wegdoen, als het je juist dingen oplevert.

Zijn keus voor Sauber biedt misschien meer perspectief bij andere teams, maar zolang je niet rijdt, zien ze je niet.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Tuesday

2015 is pas volgend jaar hè?? ok, hij heeft een kleine kans op een stoeltje, maar als ie bij Caterham was gebleven had ie minstens net zo'n goede kans gehad op het zitje bij Sauber volgend jaar. Blijft over 2014, toevallig het jaar dat nu net gaat beginnen en daar is ie gewoon niet bij.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 13:22:50
2015 is pas volgend jaar hè?? ok, hij heeft een kleine kans op een stoeltje, maar als ie bij Caterham was gebleven had ie minstens net zo'n goede kans gehad op het zitje bij Sauber volgend jaar. Blijft over 2014, toevallig het jaar dat nu net gaat beginnen en daar is ie gewoon niet bij.

Volgens mij begrijp je de uiteenzetting niet geheel die Perton probeert neer te zetten.
Indien Sauber daadwerkelijk de meest voor de hand liggende plek is voor 2015 dan is dit de juiste beslissing geweest.
Je gaat jezelf als Caterham coureur niet beter profileren binnen Sauber dan als je al bij Sauber zit en daadwerkelijk je snelheid kunt laten zien (die vervolgens meetbaar is naar de huidige coureurs).

Giedo heeft het telkens over het lange termijn denken, iets dat je alleen maar kunt respecteren.

Betaald hij nu 15 miljoen voor een zitje bij Caterham, rijdt hij daar alle GP's en dan?! 15 miljoen down the drain en nog niets opgeschoten.

Juist dat hij verder kijkt dan aankomend seizoen maakt duidelijk dat hij zichzelf als een betere coureur ziet dan eentje die alleen geld meebrengt...

Het wel of niet in de vergetelheid raken heeft hij enigszins ook zelf in de hand door goede afspraken gemaakt te hebben met betrekking tot de testen / vrijdagen.

Kootje

Daarentegen had hij bij Caterham waarschijnlijk* geracet, en zich daarmee gem. 2-wekelijks kunnen laten zien, terwijl hij het bij Sauber van 'n handvol testjes op 'n vrijdag moet hebben. Dus ja ... met het oog op 'n stoeltje bij Sauber is dit de beste keuze, maar waarom al je pijlen op één team richten?


*Ik zeg waarschijnlijk omdat niemand weet of dat contract bij Caterham 'n racecontract betreft. Daar gaat iedereen maar vanuit, maar voor hetzelfde geld had hij hier ook slechts test/reserverijder geweest en in dat geval is Sauber sowieso de beste keuze.

Tuesday

Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 13:48:12
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 13:22:50
2015 is pas volgend jaar hè?? ok, hij heeft een kleine kans op een stoeltje, maar als ie bij Caterham was gebleven had ie minstens net zo'n goede kans gehad op het zitje bij Sauber volgend jaar. Blijft over 2014, toevallig het jaar dat nu net gaat beginnen en daar is ie gewoon niet bij.

Volgens mij begrijp je de uiteenzetting niet geheel die Perton probeert neer te zetten.
Indien Sauber daadwerkelijk de meest voor de hand liggende plek is voor 2015 dan is dit de juiste beslissing geweest.
Je gaat jezelf als Caterham coureur niet beter profileren binnen Sauber dan als je al bij Sauber zit en daadwerkelijk je snelheid kunt laten zien (die vervolgens meetbaar is naar de huidige coureurs).

Giedo heeft het telkens over het lange termijn denken, iets dat je alleen maar kunt respecteren.

Betaald hij nu 15 miljoen voor een zitje bij Caterham, rijdt hij daar alle GP's en dan?! 15 miljoen down the drain en nog niets opgeschoten.

Juist dat hij verder kijkt dan aankomend seizoen maakt duidelijk dat hij zichzelf als een betere coureur ziet dan eentje die alleen geld meebrengt...

Het wel of niet in de vergetelheid raken heeft hij enigszins ook zelf in de hand door goede afspraken gemaakt te hebben met betrekking tot de testen / vrijdagen.
ik begrijp het prima, maar ik vind het allemaal nogal vergezocht. Knap dat jullie er zo'n positieve draai aan weten te geven, maar dit is gewoon een laatste strohalm die hij gepakt heeft. Je kunt er iets heel moois van maken, ik geloof er niet echt in maar daarnaast vooral is er maar één ding dat nu telt en da's 2014. En ja, een jaar rijden is altijd beter als een jaar toekijken. En zeker voor vd Garde is elk jaar meegenomen.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 22 januari 2014 - 13:56:09
Daarentegen had hij bij Caterham waarschijnlijk* geracet, en zich daarmee gem. 2-wekelijks kunnen laten zien, terwijl hij het bij Sauber van 'n handvol testjes op 'n vrijdag moet hebben. Dus ja ... met het oog op 'n stoeltje bij Sauber is dit de beste keuze, maar waarom al je pijlen op één team richten?


*Ik zeg waarschijnlijk omdat niemand weet of dat contract bij Caterham 'n racecontract betreft. Daar gaat iedereen maar vanuit, maar voor hetzelfde geld had hij hier ook slechts test/reserverijder geweest en in dat geval is Sauber sowieso de beste keuze.
dat is wel waar die al die tijd voor heeft onderhandeld lijkt mij, anders had ie toch in november/december al wel bij Sauber getekend??

Perton

Ja tuurlijk is het zijn laatste strohalm. Dat snapt elke imbeciel. Daar hoeven we ook niet over te discussieren. Maar wat jij niet wilt snappen is dat een coureur niet denkt als wij fans. Een coureur is overtuigd van zichzelf en zal dus nooit zeggen "elk jaar rijden is mooi meegenomen". Van der garde gelooft oprecht in zichzelf.

Perton

Citaat van: Kootje op 22 januari 2014 - 13:56:09
Daarentegen had hij bij Caterham waarschijnlijk* geracet, en zich daarmee gem. 2-wekelijks kunnen laten zien, terwijl hij het bij Sauber van 'n handvol testjes op 'n vrijdag moet hebben. Dus ja ... met het oog op 'n stoeltje bij Sauber is dit de beste keuze, maar waarom al je pijlen op één team richten?


*Ik zeg waarschijnlijk omdat niemand weet of dat contract bij Caterham 'n racecontract betreft. Daar gaat iedereen maar vanuit, maar voor hetzelfde geld had hij hier ook slechts test/reserverijder geweest en in dat geval is Sauber sowieso de beste keuze.
waarom op een team? Zie mijn uitleg. Bij welk team zou hij een reële kans kans maken in 2015? Na alle wisselingen van dit jaar zit dat allemaal redelijk vast. Ik snap de keuze voor sauber wel.

Perton

Al hadden we alle rijderswisselingen van dit jaar ook niet aan zien komen, dat weet ik. Maar hoe groot is de kans dat zoiets twee jaar op rij gaat gebeuren?

Kronos

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 14:10:49
Al hadden we alle rijderswisselingen van dit jaar ook niet aan zien komen, dat weet ik. Maar hoe groot is de kans dat zoiets twee jaar op rij gaat gebeuren?

Er zullen volgend jaar best wat veranderingen gaan plaatsvinden; zeker als er één of twee teams bijkomen.
Verder zie ik Kobayashi volgend jaar niet nog een seizoen voor Caterham rijden.
Terwijl ik juist Frijns wel als racecoureur ergens op de grid zie volgend jaar..

en dan Giedo... ja ach wie weet

Perton

Ik bedoel rijderswisselingen die voor Van der Garde relevant zijn.. Want anders hadden we natuurlijk ook wel kunnen speculeren over een plekje bij McLaren indien Magnussen niet presteert, maar dat is irrelevant voor Van der Garde, want we weten allemaal dat ze hem niet zullen kiezen. En rijderswisselingen bij Caterham zijn nou juist niet relevant, want anders was ie daar wel gebleven ;)

Kronos

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 14:28:18
Ik bedoel rijderswisselingen die voor Van der Garde relevant zijn.. Want anders hadden we natuurlijk ook wel kunnen speculeren over een plekje bij McLaren indien Magnussen niet presteert, maar dat is irrelevant voor Van der Garde, want we weten allemaal dat ze hem niet zullen kiezen. En rijderswisselingen bij Caterham zijn nou juist niet relevant, want anders was ie daar wel gebleven ;)

Voor Giedo interessant dan zie ik enkel mogelijkheden zoals jij al aangaf bij Sauber / Force India en misschien Williams.

Kootje

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 14:08:38
Citaat van: Kootje op 22 januari 2014 - 13:56:09
Daarentegen had hij bij Caterham waarschijnlijk* geracet, en zich daarmee gem. 2-wekelijks kunnen laten zien, terwijl hij het bij Sauber van 'n handvol testjes op 'n vrijdag moet hebben. Dus ja ... met het oog op 'n stoeltje bij Sauber is dit de beste keuze, maar waarom al je pijlen op één team richten?


*Ik zeg waarschijnlijk omdat niemand weet of dat contract bij Caterham 'n racecontract betreft. Daar gaat iedereen maar vanuit, maar voor hetzelfde geld had hij hier ook slechts test/reserverijder geweest en in dat geval is Sauber sowieso de beste keuze.
waarom op een team? Zie mijn uitleg. Bij welk team zou hij een reële kans kans maken in 2015? Na alle wisselingen van dit jaar zit dat allemaal redelijk vast. Ik snap de keuze voor sauber wel.

Er zijn genoeg teams die rijders hebben met 'n eenjarige deal of aflopende contracten. Dat zijn allemaal teams waar hij eventueel terecht zou kunnen, mits z'n prestaties (en portemonnee) goed genoeg zijn. Hoe je het ook went of keert, een sporadische vrijdagtest verkleint de kans om jezelf in de kijker te rijden. Daar zijn 2 redenen voor, namelijk: Je spendeert vele malen minder tijd op de baan dan 'n racecoureur, dus je hebt simpelweg veel minder tijd jezelf te onderscheiden en ten tweede is racen daarvoor sowieso de beste manier omdat dat uiteindelijk hetgeen is waar het om gaat. Iedereen kan heel hard rondjes rijden, niet iedereen kan ook racen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 14:06:27
Ja tuurlijk is het zijn laatste strohalm. Dat snapt elke imbeciel. Daar hoeven we ook niet over te discussieren. Maar wat jij niet wilt snappen is dat een coureur niet denkt als wij fans. Een coureur is overtuigd van zichzelf en zal dus nooit zeggen "elk jaar rijden is mooi meegenomen". Van der garde gelooft oprecht in zichzelf.
ja ja, ik wil het wel snappen, maar ik vond het er gisteren nou niet echt vanaf spatten. Hij had echt wel liever voor Caterham gereden hoor.
Maar goed, als ellke imbeciel snapt dat het zn laatste strohalm is, waarom jij dan niet??

Perton

Hoezo? Ik snap het toch ook wel. Of ie nou bij Caterham was gebleven, of nu deze rol bij Sauber, het is sowieso een laatste strohalm. Als het geen laatste strohalm was geweest, had Sauber eind vorig jaar wel voor hem ipv Gutierrez gekozen om voor ze te racen. En aangezien beiden een laatste strohalm zijn, is het kiezen tussen een carrière die na 2014 vrijwel zeker over is, of voor een optie waarbij je een kansje (zelfs al is die maar 2%) hebt op een stoeltje in 2015.

Maar als je mijn posts eens goed zou lezen ipv vluchtig, dan had je ook wel geweten dat ik het een laatste strohalm vond.